Ik meld mij, ik wil dit ook graag gaan maken op mijn werk voor onze kudde paardjes, heb ruimte genoeg op zich, alleen ons land waar de paarden staan is vrij nat als het ff geregend heeft,heeft iemand dit ook? ben bang dat ze dan de boel onwijs gaan vertrappen.
Zou het tofste zijn, als het over ons hele land kan, haah 20 hectare, mooi zo'n pad er helemaal omheen!!! hmmmmmmm ga toch eens in de groep gooien!!
Als je land erg nat wordt, zou je ander zand op het paadje kunnen laten storten. Zand dat niet zo snel diepe blubber wordt. Op die manier is het pas juist extra aantrekkelijk met nat weer. Daar hebben ze dan immers droge voeten. Als het pad juist erg vertrapt wordt, denk ik dat veel paarden het juist liever niet zouden nemen...
Dinopino
Geplaatst: 12-06-09 10:43
Denk dat je het toch iets kleiner moet maken. Wordt volgens mij anders een hele dure aangelegenheid. Denk dat je al veel beweging krigt door te zorgen dat het water op het uiterste punt staat. zodat ze minimaal 1 a 2 per dag een lange afstand moeten lopen.
en waar blijven de foto's we vinden het niet erg wanneer je nat wordt
Je zou het pad rond de helft van de wei kunnen laten gaan. Dan kan je de andere helft er evt altijd nog bijtrekken
Tries_en_Faf
Geplaatst: 12-06-09 11:00
ja 20 hectare!! maar dat is niet allemaal voor de paarden, tis voor de geiten.
maar goed, een paadje hier en daar moet nog kunnen!
ik ga maar eens aan de gang om te kijken hoe ik dit dan het beste aan kan gaan pakken..... Waar ik m oet beginnen om een paddock paradijs te creeeren, ik denk eerst maar een looppad eromheen, met aparte vakken wat ik dan kan afwisselen met open zetten waar ze dan weer kunnen grazen. Ik wil het liefst dat ze ook tussen de bomen door kunnen, maar dan blijft er van mijn exzemer weing over ben ik bang.....
het land op de foto is geen 20 hectare heur, ik denk zo'n anderhalve? groot zat iig.
joyce B
Als het hier te nat wordt, zoals de afgelopen dagen, sluit ik ze gewoon op in het midden. Daar hebben ze een stukje wei wat met strookbegrazing steeds opgeschoven wordt. Als het dan weer droog genoeg is gaat het pad weer open. Zo doe ik het ook als het gras op het pad te kort gegraasd wordt.
Wat voor soort zand zou geschikt zijn als stevig pad? Straatzand en woudzand is wat aan de mulle kant als het droog is of juist erg nat. Ik zou wel graag wat zachte uitgesleten plekken willen verstevigen maar zat te piekeren welk zand geschikt zou zijn. Waar maken ze stevige zandwegen van waar ook verkeer overheen gaat? Is dat leemhoudend zand?
ik heb geen idee welk zand ze gebruiken, maar ik zat even te denken.... In parken heeft de gemeente toch vaak een schelpenpad gemaakt, is dat niet iets voor een track? en hoe zullen ze de gemaakt hebben?
Schelpen zou ik niet doen; veel te scherp en gaat in de stralen zitten . Kleine kiezels(split) ook trouwens. Leemzand is zand wat snel hard wordt. Nadeel is dat het ook dichtslaat en dus minder waterdoorlatend. Voor alleen een pad is het prima, zeker als je het wat aflopend laat aanbrengen.
joyce B
misschien moet ik eens gaan vragen bij mensen met die draftrainingsbaantjes om hun weiland, wat voor zand zij hebben gebruikt. Die trainen meestal het hele jaar door op de baan en die mag ook niet te mul of te zacht worden anders komen ze er met de sulky niet meer doorheen...
Ah leuk zeg , ik voel echt zo'n jaloerse steek bij je foto's , dit zou ook zo gaaf zijn voor Rena...! Echt heel tof dat je dat zo hebt
Even wat achtergrondgegevens...? Hoe groot is je land , hoeveel paarden , staan ze altijd buiten , hoe breed is je pad , hoe ver staan je paaltjes uit elkaar , hoe kom je aan de spullen waarmee je dit gemaakt hebt ?
Ziet er echt heel leuk uit
xmarliez
Geplaatst: 12-06-09 18:08
Nou ik heb ongeveer 1000m2 .. niet veel dus maar dat heb ik 2 keer. Aan huis (dit dus) en aan het einde van de straat maar dat is niet helemaal van mij dus mag ik ook niet verbouwen. Ik heb 2 paarden een Shetlander en Welsh A, ze staan het hele jaar door 24/7 buiten en ik heb klei grond dus wordt altijd bagger. Gelukkig heb ik een ruime uitloopstal + beton ervoor + beton tegels ervoor altijd droge voeten dus.
Nu ben ik al aan het uitgraven geweest voor de houtsnippers zoals je ziet en ik wil ook graag zand. Hoever de palen uit elkaar staan... hmm.. ze kunnen er in draaien dus ongeveer net zo lang als dat mijn Welsh is. Ik zou het even op moeten meten, dat doe ik dadelijk voor je.
Ik ben begonnen met het pad te maken, gewoon palen in de grond geslagen en daarna netjes met 2 draden verder af gemaakt. Overal waar nodig is heb ik handvaten gemaakt zodat het makkelijk voor mij is en dat ik de wei eventueel kan afsluiten als het gras moet groeien oid.
Er komt nog een bergje bij (midden in het grote gedeelte, niet zoals op de tekening staat maar in de grotere wei) dat vind ik geweldig want ik doe aan Parelli dus kan daar heel veel leuke spelletjes mee doen. En mijn shetlander is een ontdekker dus die wil daar graaaag opstaan hihi. Verder komen er nog verschillende bosjes .. maar zo ik kan vinden is ALLES giftig .. misschien weten jullie nog wat bosjes die ik kan planten?
Ik heb 2 bomen in de wei en dat zijn noten bomen dus goed voor de muggen enz. weg te houden. Tja.. verder haal ik al het materiaal achter de dijk vandaan.. zoals de houtsnippels en de boomstammen.. ik ga morgen nog extra goed zoeken naar nog meer handige dingen dus dat moet wel goedkomen .. Ook heb ik thuis nog autobanden en pionnen .. daar wil ik ook graag iets mee doen.
De wei wordt iig veel beter gebruikt qua ruimte.. nu lijkt hij ook groter en kunnen de paarden veeel meer bewegen en dat was ook mijn plan. Eerst was de wei saai en normaal en nu extra leuk ..
Ik heb alles zelf gedaan, mijn vader heeft dit keer niet geholpen dus ik ben best trots op mezelf ..
fojoe
Geplaatst: 12-06-09 18:47
knap gedaan hoor
als je de weide afsluit, wat blijft er dan precies over? je hebt namelijk geen pad dat helemaal rondloopt, maar een soort avontuulijk wandelweggetje naar de weide. (geen kritiek hoor, interesse omdat ik ook een niet zo heel groot stuk heb)
welke struiken, tja ... ik begrijp wel dat je niet graag iets giftigs zet, maar als het niet giftig is eten ze het op en heb je niks meer ik heb op mijn berm wel iets wat de paarden niet lusten, maar de schapen zijn er nog niet van doodgevallen dus het lijkt me wel veilig alleen zijn dat vrij lage, plat groeiende struiken. en hoe heten ze ook alweer ... ? ik zal het eens navragen bij mijn moeder.
Ik zat te denken aan een buxus want die hebben wij in de tuin en ze staan vaak in de tuin en daar komen ze niet aan.. En die zijn al wat hoger dus kan ik ze zo verpotten (of hoe je dat noemt).. Of een liguster..
Deze planten zijn nu uber giftig dus als er genoeg gras + hooi is zullen ze er niet snel aan gaan zitten.
En dan hebben we nog de beuk. Die zet ik er ook in denk ik.. niet veel want van teveel beukenbladeren kunnen ze ook ziek worden.. maar die vinden ze wel lekker .. dus daar twijfel ik over..
Wat ik dan over heb.. pff.. een prachtig stuk land waar ik heerlijk kan grondwerken .. even zonder dollen.. ik zal het mijn vader eens vragen .. ik kan er ook een foto van maken misschien dat jullie dan nog leuke ideeen hebben wat er nog meer bij kan..