Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:56

vlas vond ik echt zooi, en ik heb 4 merken geprobeerd, maar alles stonk snel en nam in verhouding tot rapsodie, slecht vocht op.

ik vis ook 2 á 3 x per dag mest uit de stallen, gelul eigenlijk elke keer als bij de paarden kom en ik zie wat liggen Nagelbijten / Gniffelen en piskoeken als het nodig is. Ja maar hoe de allspan pellets zich houden is nog ff de vraag.

madamX bedankt voor je rondje historie. de leverancier zei me dat de allspan zaagsel volgend jaar bijna 10.- werd, maar de pellets hun prijs behielden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:50

Nou ik ben zelf ook minder tevreden nu. Ik heb 3 zakken over 9m² gedaan en het ligt er sinds woensdagmiddag in. Ik krijg het nu al niet echt droog meer...

Ook blijft mijn paard ervan eten. Ik heb hier al tips gekregen maar was ook wel benieuwd naar de reactie van Strovan. Dus ik heb ze gemaild maar kreeg een botte reactie terug. Gelijk een mail achteraan gestuurd... Ook of er getest is wat er gebeurt als paarden de korrels eten. Ben erg benieuwd wat er voor een reactie komt...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:57

gam blijft hier ook snoepen... ondanks de lading daasspray erop Nagelbijten / Gniffelen

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:05

Ook al? Volgens strovan los je het zo op Rolleyes

Citaat:
U dient gewoon het produkt wat te bevochtigen, waardoor het in poeder uiteenvalt.
Dan zal het niet verder door het dier opgegeten worden

Merk jij iets aan je paard?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:38

Princesje schreef:
Nou ik ben zelf ook minder tevreden nu. Ik heb 3 zakken over 9m² gedaan en het ligt er sinds woensdagmiddag in. Ik krijg het nu al niet echt droog meer...

Ook blijft mijn paard ervan eten. Ik heb hier al tips gekregen maar was ook wel benieuwd naar de reactie van Strovan. Dus ik heb ze gemaild maar kreeg een botte reactie terug. Gelijk een mail achteraan gestuurd... Ook of er getest is wat er gebeurt als paarden de korrels eten. Ben erg benieuwd wat er voor een reactie komt...

Is 3 zakken over 9m3 niet te weinig?? volgens mij moeten daar minstens 6 zakken over.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:55

Princesje schreef:
Ook al? Volgens strovan los je het zo op Rolleyes

Citaat:
U dient gewoon het produkt wat te bevochtigen, waardoor het in poeder uiteenvalt.
Dan zal het niet verder door het dier opgegeten worden

Merk jij iets aan je paard?

dat vind ik ook weer zonde Knipoog heb liever dat ze het kapot pissen en tot nu toe heeft alleen de jaarling merrie af en toe wat dunne flatsjes gehad, gam nog niet.

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:37

Houd dit ook ff in de gaten, heb ook een enorme vetklep.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 04:52

euhm ik kom er ff op terug, kom net uit stal want Gam had vanaaf een koliek aanval Nagelbijten / Gniffelen

vanavond rond half 7 heb ik een stal gedeeltelijk weer leeggeschept en 2 zakjes korrels bijgevuld. wat ik eruit haalde was rapsodie/strovezels. netjes hooi opgehangen en om half 9 deze weer bijgevuld en de emmertjes muesli gegeven. gam stond toen al wat te snoepen.
half 1 weer netten bijvullen en gam stond nog steeds te snoepen. de anderen vast ook maar die stonden eerder buiten. gam ging buiten ff liggen toen ik de netten ophing, toen hij niet kwam eten maar wel binnen ging staan vond ik het al wat verdacht worden.

en ja hoor, een lichte koliek aanval. hij heeft zo'n 2.5 uur afwisselend gelegen met wat krampen en gestaan. van de ene naar de andere stal gelopen en weer liggen. mijn vriend en ik hebben hem reiki/quantum touch gegeven waardoor hij wrs. wel veel ging mesten. de drollen bleven tot 2 uur stevig, daarna een klein dun flatsje en daarna werd hij rustiger. om 3 uur ging hij even kort slapen en was het klaar. hij ging stro eten Haha! (ik heb een baal stro voor de knabbel liggen dus ik kon wat stro neerleggen in de stallen.) toen ging hij weer ff liggen slapen en om half 4 vond ik het wel prima, hij stond weer rustig te knabbelen, het lichaam voelde ook rustig. vriendlief kijkt nog ff om het hoekje nu en dan gaan we ff in bad en dan zelf ook slapen.

ik vraag morgen de leverancier ff of ik de zakken voor rapsodie mag omruilen. we hebben de pellets tussendoor nog nat gemaakt maar de andere twee blijven ook vrolijk dooreten Nagelbijten / Gniffelen mengen werkt hier beter dan alleen de pellets gebruiken. jammer!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:49

Welk merk gebruik je pellie? Want begin me nu ook zorgen te maken... Bij mij kijkt niemand meer naar de paarden vanaf een uur of 5 tot 's Ochtends 6 of 9 uur... Scheve mond

Edit; Maar pellie, jij bevochtigd de korrels niet? Je legt ze er gewoon als korrels in en laat het de paarden 'kapot' maken d.m.v. lopen en het plassen?

Heb overigens weer een mail terug gehad;

Citaat:
Mevrouw,
Door bevochtigen wordt het product poeder, en wordt het niet meer door het dier opgenomen.
Het staat trouwens ook zo op de verpakking als handelswijze.

Indien het dier toch eet:
1. het is stro, wat op zich niet schadelijk is
2. door de hoge vochtopname door de korrel, zal de korrel ontbinden en zwellen, en zal er zich snel een verzadigingsgevoel ontwikkelen bij het dier, zal het snel stoppen met eten
3. gezien de hoge vochtopname moet er voldoende drinkwater ter beschikking gesteld worden, zodat de maaginhoud/darminhoud niet te droog kan worden
4. nakijken waarom het dier korrels eet, is er geen ander, smakelijker voedsel beschikbaar?

hopende dat dit voldoet,
mvg

Maarja, dit stelt me niet gerust 'op zich niet schadelijk'...

Colunder; Ja ik dacht ook dat het erg weinig was maar het is hartstikke veel. Heb eventueel ook foto's mocht je het willen zien Knipoog ... ik krijg het zelfs niet echt droog meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:07

Hier ook niet zulke positieve berichten.
Weliswaar geen koliek gelukkig, maar ze eten er nog steeds van. Geen flatsen overigens.
Ik heb nu al behoorlijk natte plekken en ook een vreemde lucht. Geen bekende ammoniaklucht, maar duidelijk een verbinding van urine met 'iets' in de korrels vermoed ik.
Het is nu wel meest mot, geen korrels meer (alleen in de hoeken). Maar ik vind het er echt niet meer uitzien.
Hier gaat het er ook in het weekend uit voordat ze echt gaan staan sompen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:28

Hoe lang ligt het er bij jouw dan in?
Niet zo lang toch.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:34

colunder schreef:
Princesje schreef:

Is 3 zakken over 9m3 niet te weinig?? volgens mij moeten daar minstens 6 zakken over.

Niet om het 1 of het ander maar het gaat om 3 zakken in een stal van 9 m2. Zou het werkelijk zo'n groot verschil uitmaken of er 3 of 6 zakken in liggen??? Let wel: dit ligt er nog maar sinds afgelopen woensdag in!!

Wellicht ligt het aan de samenstelling van deze korrels? Volgens mij bestaat dit merk uit tarwestro en gezien de foto's van de stallen van Imker blijkt toch ook dat de korrels van koolzaadstro droger blijven en minder gaan stinken, tenminste tot dusver!
Het is hier bekend dat tarwestro minder vocht opneemt en sneller stinkt dan koolzaadstro.

Er zit bij de korrels wel degelijk verschil in kwaliteit, net als bij vlas.

Het experiment van Imker blijven we maar volgen, kunnen we gelijk het verschil zien tussen tarwe en koolzaad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:07

@pollo: 4 nachten nu.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:57

Oh jeetje, dit is wel een hele ommekeer, en nog van verschillende mensen ook. Ik heb bij bellinco net mijn pallet met strovan besteld, maar ga toch maar even kijken of dat koolzaadstro niet daar vandaan te halen valt...
Die van mij is namelijk ook een goeide plasserd en loopt vervolgens alles doodleuk door heel zijn stal heen.
Toch wil ik het wel zelf proberen, al doen de reacties hier boven me toch niet zoveel goed Lachen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:25

ik zit te wachten op mijn korrels ik hoop dat het hier beter gaat werken als bij dubbeldun, ik heb dezelfde leverancier namelijk. Ook zijn mijn merrie's enorme eters, ik verwacht dus ook dat ze hier ook wel van zullen gaan eten zo te lezen aan jullie berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:27

@jennyk : je bent welkom om het IRL te komen bekijken hoor Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:34

Ik ga ze vanmiddag halen bij dezelfde leverancier als DD. Ik ga beginnen met 1 paard, de grootste smeerlap.
Eigenlijk noodgedwongen want mijn 'stroman' is dicht Huilen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:36

Welke korrels waren dat ookal weer?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:37

Jammer ik was ook wel enthiosiast over de korrels en wilde het eigenlijk ook wel proberen, ik denk dat ik maar losgestort zaagsel ga nemen. Want het maakt mij beangstigend dat ze koliek krijgen van het eten ervan Bloos

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:48

ik heb niet het idee dat het merk uitmaakt princesje, het was gewoon tarwerstrokorrels. buiten dat ik het zonde vond om ze eerst nat te maken heb ik later ook geschreven dat ik het besproeid heb met daasspray (dat stinkt als de nacht en toch aten ze ervan), later is er toch nog water overheen gegaan, maar de andere twee bleven er ook van eten, van de uiteengevallen pellets dus.

ik denk dat je op je eigen ervaringen af moet gaan, geen paard is hetzelfde immers.

het gaat overigens weer prima met gam hoor, hij heeft alweer praatjes. Lachen hij moet gewoon niet zo'n vreetzak zijn Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:50

@pellie: gelukkig maar.
@yvvv: geen idee welke ik heb. Naamloze van Top/Harskamp iig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:23

Bij mij hebben ze er 2 happen van genomen, en daarna niets meer gegeten.

Strovan reageert toch altijd heel netjes op mail, dus een botte reactie kan ik me eigenlijk niet indenken. Let wel op: als je zelf sjaggie bent, kun je berichten makkelijk verkeerd interpreteren....

Ik heb vanochtend een goede 3/4 kruiwagen natte zooi eruit gehaald, toen het bed netjes rechtgelegd en alles ligt er weer prima bij. Alleen moet ik denk ik eerdaags wel wat bij gaan strooien.

Straks komt er weer een update!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:50

DubbelDun schreef:
@jennyk : je bent welkom om het IRL te komen bekijken hoor Haha!

Kusje

Nog steeds geen leverancier gezien...... Mijn geduld wordt de laatste tijd wel een beetje op de proef gesteld Bloos
Ik weet het de dag is nog lang nietom, maar hij zal me toch niet vergeten Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:15

Hok kwam het bij mij ook pas in de avond brengen, maar wel op de dag dat ie gezegd had Haha!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:24

Heb hem nav een eerder bericht van DD gezegd dat er op een forum over de strokorrels druk geschreven wordt en dat er aanmerkingen zijn op zijn bezorging..... Moest toch voer halen Knipoog