Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:19

Hoeveel zakken zou je nodig hebben om te beginnen in een stal van 3 x 2,5?

De voorwand die open is laat ik vaak nog een strook van zeker 30 cm kaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:49

4 a 5 zou ik zeggen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:00

Ok dan haal ik er gewoon 6 dan heb ik er gelijk een achter de hand.

Jullie doen gewoon alle zakken korrels in de stal en dan water erover? Moet je het dan nog door harken of zo?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:08

Ik heb zelf ook stro-korrels en ben er zeer te tevreden over.
Ik heb het nu een aantal weken in 1 stal liggen. De andere stal moet nog maar ik maak eerst de rest van de voorraad stro op die ik nog heb.

Ik gooi 1 zak erbij in de 1 a 2 weken. Ik moet wel zeggen dat ze er een zooitje van maken. De paarden staan overdag buiten maar kunnen wel in de stallen komen en onze kleine moet altijd rotzooien in de stal :+ Haar stal is ook altijd een rotzooi en ze eet ook heel veel stro op.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:52

Ik moet eerlijk bekennen ik heb alleen de laatste 10 pagina's gelezen. Sorry als de vraag er al eerder is geweest.
Onze jongens staan op een inloopstal, op de bodem een potstal. We wippen wel elke dag drollen en wanneer nodig het lossen natte stro.
Kan je strokorrels ook gebruiken als onderlaag voor de potstal? Ik bedoel dus een lekkere laag neerleggen en daar boven op gewoon stro.
De reden waarom ik stro wil blijven geven is dat de jongens dat eten, zeker nu er minder kuil wordt aangeboden aangezien ze te dik worden (advies van dierenarts) Ik wil ze dus genoeg te knabbelen aanbieden om de darmen ook goed op gang te houden, en geen ik verveel me ongein te krijgen.
Daarbij misschien handig te melden dat onze jongens binnen komen om te plassen, ze doen het niet graag op de paddock.

Helemaal overstappen durf ik niet aan, aangezien ik bij de boer waar ik sta ook het stro, hooi/kuil koop.
Mestafvoer is gratis, dus wil ik niet aan zijn inkomen komen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:06

@BlueStar : ja strokorrel kan ook prima als ondergrond voor gewoon stro. Maar bedenk je wel dat strokorrels dus ook gegeten worden (iig bij mij zolang het geen mot is).

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:33

Dank je dubbeldun, na het voorjaar gaat de hele stal weer leeg om goed ontsmet te worden.
Door verkeerde afloop van het water hebben wij in het begin mega veel moeite om de onderlaag op te bouwen zonder stank overlast, ook zaagsel gaat giga stinken. Ik zou dus een laag kunnen neerleggen en daarbovenop dus weer een baal of 2 stro (stal is te verdelen in 2 grote boxen dus ongeveer 1 baal per stal)

Zolang ze niet binnen staan terwijl ik een hapje pak wordt er niet gegraven, dus zal ik dit tijdens de landperiode dit moeten doen. Dan staan ze nog op het land als ik wat pak om ze op de paddock te krijgen.
Maar of het voor mij goedkoper wordt om helemaal over te stappen???? Ik betaal 2 euro voor een baal waar ik 3 dagen mee doe op 2 dieren zodra de potstal bodem heeft.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:34

@bluestar even offtopic maar je kunt ook een slowfeeder gebruiken, dan worden ze niet zo snel dik en minder verveling ;)

ben wel benieuwd of je met een bodem van strokorrels niet veel stank e.d. gaat krijgen, denk iig niet minder dan alleen met stro, houtkrullen of vlas.. maar niemand die dat toevallig al geprobeerd heeft?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:02

Met een bodem van alleen strokorrels krijg je (mits je het goed bij houdt) geen stank.
Iedere dag de hopen en de natte plek verwijderen, regelmatig bijstrooien zijn dé tips om de bodem lang netjes te houden.

De evt. stank is zéker minder dan met alleen stro, krullen of vlas. Ik heb alle producten in het verleden gebruikt dus spreek uit ervaring :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:25

Met strokorrels heb je idd veel minder (tot geen) stank, zolang je de bovenlaag schoon genoeg houdt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:39

DubbelDun schreef:
@Vippie : wat maakt jouw paard precies tot een viespeuk ??
Graaft hij/zij of mest door de hele stal heen ??
.

Tis een ruin ;)
Verder issie best schoon hoor, poept netjes langs de randjes, maar als ik de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van de leverancier aanhoudt dan staat hij binnen een week te soppen in zn box. Zoals ik op de vorige pagina al zei, moet er 4 zakken/wk ingooien om hem schoon/droog te houden en dat wordt me een beetje te kostbaar.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:00

LADPR schreef:
Hoeveel zakken zou je nodig hebben om te beginnen in een stal van 3 x 2,5?

De voorwand die open is laat ik vaak nog een strook van zeker 30 cm kaal.

Ik heb 2 stallen van 2,5 bij 3 en daar doe ik 3,5 zak per stal in om mee te beginnen. Dan heb ik in 2 dagen een bed van ongeveer 25cm..

In de andere 2 stallen (3 bij 3,5) begin ik met 5 zakken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:05

Ik heb er zaterdag 4 zakken ingedaan.

Een van de paarden begon als een gek te eten. Maar nadat ik de boel goed nat had gemaakt en de korrels uit elkaar lagen was het niet lekker meer gelukkig.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:24

ik heb er wel is van gehoord maar geen idee of het helpt(?)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:59

diana1 schreef:
Met een bodem van alleen strokorrels krijg je (mits je het goed bij houdt) geen stank.
Iedere dag de hopen en de natte plek verwijderen, regelmatig bijstrooien zijn dé tips om de bodem lang netjes te houden.

De evt. stank is zéker minder dan met alleen stro, krullen of vlas. Ik heb alle producten in het verleden gebruikt dus spreek uit ervaring :D

Hier nog 1 met jaaaaaaaren lange ervaring met strooisels. De stro korrel bevalt nog steeds als beste.
Ik meng het in de winter als het vriest met vlas. Probeer 50/50 te doen. Stal blijft langer droog en heel los.
Mocht je paard er toch van eten, gooi iplv alleen water, een paar liter azijn erover. Dat is niet lekker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:33

@Vippie : als hij echt veel plast zou hij dan geen IR aan het ontwikkelen zijn ??

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:02

Heeft er iemand van jullie ervaring met Hyppo Gold?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:05

Ik heb één keer een zak gemengd met de strokorrels.
Ze vonden het héérlijk ;(
Doen we niet meer dus :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:24

Jongens.. Ik twijfel nog steeds. Dus ik ga het even onder elkaar zetten :P

Nadelen vlas:
Snel vies
Ongelijke bodem die heeel erg oppot
Vies gezicht, het wordt heel erg bruin
Moet er best veel in gooien omdat het zo snel vies wordt, hierdoor gooi ik heel snel vlas weg, en anders pot het veelste zwaar op
Als er een zak met transport open gaat dan kun je de zak bijna wel weggooien

Voordelen:
Alle voordelen ten opzichte van stro, maar die heb ik in principe ook met strokorrels
Ik weet wat ik heb ;) en kan per 21 zakken bestellen

Nadelen strokorrels:
Weet ik natuurlijk niet maar:
risico dat ze het eten
ik moet mijn hele vlas onderlaag eruit halen
risico dat het niet goed werkt en ik met een hele lading strokorrels zit en mijn vlas onderlaag eruit heb gegooit.

Voordelen:
Minder snel vies?

Verteerd strokorrel net zo makkelijk als vlas?
Ik moet ook nog met degene waar ik mijn mest breng overleggen

Wat zouden jullie doen :P?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:25

Haha lastig hoor, wij hebben het nu sinds zaterdag in de stal.

Het eet probleem was snel opgelost door het eerst goed nat te maken zodat de korrels geen korrels meer waren.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:54

Hier ook iemand met belangstelling!

@Krips, weet jij al waar je het hier in de buurt kan krijgen?

Wat is nou het gemiddelde verbruik, kloppen de aanwijzingen van fabrikanten?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:00

Miran, ik bestel mijn vlas altijd via ecobodem, dus daar zou ik dan ook strokorrels gaan bestellen.
Maar ik denk eigenlijk dat ik toch gewoon op vlas blijf. Zodra het allemaal weer wat minder vochtig is buiten heb ik veel minder last.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:21

Ben meteen even aan het spieken bij ecobodem ;)
Ze staan nu op stro en op zich bevalt dat prima, maar ik heb straks nog weinig opslagruimte en moet de mestafvoer dan ook zelf regelen, en dan komen die strokorrels ineens hard in zicht!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:24

Die leveren in principe overal vanaf een bepaalde afname. Ik ben alleen zelf niet zo heel tevrede over de levering. Maar dat kan ook toeval zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:40

@krips: als je de schone vlasresten aan de kant haalt, kun je onderop strokorrels doen en het vlas er door werken. Dan hoef je het niet weg te gooien.