Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:21

Dat gevoel had ik eerlijk gezegd bij onze huidige leverancier ook maar dat gaat ook echt zo fijn :')

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:12

Ik denk dat ik zoʻn 900 kg per week ongeveer op stal geef aan hooi en voerdroog.. Eigenlijk best veel als je het omrekend. Maar alles is goed qua gewicht, niet te dik en staat er goed bij.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:29

Wij worden niet gesponsord door Venhorst en maken ook geen reclame voor ze, maar we hebben al wel ruim een jaar (sinds we daar weer afnemen) goede kwaliteit.
Af en toe zit er een bundel tussen met wat schimmel of een stoffig stuk of zuring, maar dat er is nog geen enkele leverancier geweest waarbij we dat niet hebben gehad.
Hooguit toen ik nog voor één pony losse baaltjes haalde twee dorpen verderop en ik ze zelf in de bestelbus laadde. Eentje met schimmel of zichtbare flinke zuring ging dan gelijk al aan de kant (voor de koeien van de hooiboer).

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:46

Omdat de jaarling zoveel versmeerde met een slowfeeder net, heb ik deze meegenomen bij EJ. Benieuwd hoe ik de stal aantref morgen.
Afbeelding

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:55

Die hooiruif heb ik ook, de paarden hier vinden het een sport om de ruif leeg te trekken, alles op de grond de smijten en dan daarvan te eten. Gevolg is dat ik elke ochtend een half uur hooi uit de waldbodem sta te zeven. Ik denk dat mijn paarden het liefst hun hooi gewoon los op de grond willen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:18

Oh dat is balen Pjer! Ik gebruik ook bio wald. Heel gepriegel met dat hooi in de bio wald. Ik heb dat met mijn jaarling dus met een HayNet, die trekt alles eruit en loopt alles door de stal heen. Nu met deze ligt er een klein beetje onder de ruif maar minimaal en niet meer door de stal versmeerd. Voor haar dus wel een goede oplossing. *Klopt af*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:06

Ik blijf twijfelen wel of geen maagscopie of toch iets anders proberen.
Mijn ruin zuigt al jaren lucht. Toen ik hem kocht deed die dat al, arts nagevraagd en uit voorzorg 3 weken op maagzuurremmers gezet zonder scopie. haar verklaring, als het een zweer is zal het moeten verbeteren, vasten en scopie is niet alleen erg duur maar ook slecht voor de maag en als hij een zweer heeft krijgt hij medicatie en moet het verbeteren. Maar helaas ( of juist gelukkig) Geen verandering. verder was zijn gedrag normaal.
Hij staat overdag op de track, onbeperkt ( inmiddels wel afgewogen omdat hij tonnetje rond is) hooi en in de nacht eigen plek met open stal en paddock, Wordt 1 keer per week gereden en staat niet alleen. Volgens de arts de perfecte omstandigheden om geen maagzweren te krijgen. Vacht glimt, eet goed, geen reactie met poetsen of aansingelen, hij blijft alleen dagelijks luchtzuigen en ik heb het idee dat dat iets meer is geworden maar dat kan ook aan mij liggen dat ik er nu meer op let.

Hij is een dramaqueen, aan de hand is hij stoerder maar met longeren en rijden kan met momenten heel schrikkerig zijn, wegschieten en zich ontzettend opfokken.
In de bak rijden is al een hele tijd niet meer leuk ( bak is aan 2 zijdes open met goed zicht, de andere lange en korte zijde is omheind met bos en alles wat lijkt te bewegen is eng) buiten was geen probleem maar ook daar is hij met momentenschrikkerige en wil op sommige plekken niet verder lopen. Is dan ook echt bang en gaat snorken en en de bosjes inkijken. Met rijden in de bak negeer ik het gedrag, zet aan het werk en probeer zelf te ontspannen maar ook met andere ruiters doet hij dit. is niet leuk of ontspannen daarom vermijd ik het steeds meer. Het is echt de een voor de andere dag, momenten dat hij niks anders doet en momenten dat er niks aan de hand is.
De zadelmaker komt ook weer aangezien het zadel wat schuift, maar lijkt mij niet de oorzaak aangezien hij dit gedrag al jaren laat zien.

Nu twijfel ik, toch eens de maag laten checken of is dat onzinnig aangezien het enige gedrag wat hij laat zien het onvoorspelbare met rijden ( absoluut niet gemeen maar van 0 naar 100 wegschieten ) en het luchtzuigen.
Hij krijgt al de pianisimo muesli en extra magnesium gevoerd

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:20

Is het erger nu je hooi voor de nacht afmeet? Sommige paarden krijgen dan stress en door honger kunnen ze meer gaan spoken. Ogen wel goed? En ze kunnen ook zweren hebben in het eerste deel van de darm, daar heb je dacht ik net andere medicatie voor nodig.

Wel heel vervelend :(

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:26

Heb je al eens een supplement gegeven LN? Ik had een fervente luchtzuiger en die stopte door maagcompositum van de groene os. Handig als je het uit kunt laten meten of het wat doet.
En zou mooi zijn als je dat schrikkerige minder wordt, maar is lastig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:46

Wat vervelend LN

Wat betreft voer zou ik stoppen met de muesli. Er zitten behoorlijk wat granen in en niet ieder paard gaat daar even lekker op en helemaal omdat je paard weinig arbeid verricht.
Ik zou dan zelf voor meer ruwvoer in combinatie met een goede balancer gaan. En als je toch graag muesli wilt geven voor een graanvrije gaan. Gemakkelijk te verkrijgen is Vezels en Kruiden van Voermeesters.

Met uitzondering van het luchtzuigen, lees ik geen signalen die op maagproblemen duiden. Tenminste ik lees niets over zaken als gapen, flemen, weinig looplust, gevoelig met aansingelen en kribbigheid. Dus wellicht speelt hier iets heel anders dan de maag.

Luchtzuigen kan gebeuren vanuit verslaving, die ontstaan is in een tijd dat er wel wat aan de hand was en waardoor het gedrag begonnen is. En dat hij in die gewoonte blijft hangen.
Maar, het kan goed voortkomen vanuit stress en stress kan goed voortkomen vanuit pijn.

Als je het hebt over schrikkerig, nerveus, wegschieten etc, dan kan je denken aan nek/ halsproblematiek.
Wellicht iets om voor te leggen aan de dierenarts?

Bij Tess was dit namelijk ook het geval. Op RX was ze in eerste instantie goed. Later opnieuw onderzocht en toen zat er artrose.
Wij hebben uit onwetendheid en niet goed meedenken van de dierenarts pas te laat tijdens een second opinion een echo laten doen en toen is synovitus geconstateerd.

In de periode na behandeling hiervan, had ik een compleet ander paard. Veel meer rust, ontspanning en zelfverzekerdheid.

Succes iig!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:58

rover_ schreef:
Heb je al eens een supplement gegeven LN? Ik had een fervente luchtzuiger en die stopte door maagcompositum van de groene os. Handig als je het uit kunt laten meten of het wat doet.
En zou mooi zijn als je dat schrikkerige minder wordt, maar is lastig.

Ik probeer even op alles te reageren

Het hooi afwegen is pas een week, voorheen was het onbeperkt maar ze zijn echt moddervet
Hij krijgt magnesium, calcium, munt, kamille en diatomeenaarde en vitamine E
Mueslie geef ik pas sinds +- 2 maanden, hiervoor kreeg hij balancer van pavo en heb een andere gegeven die hij niet graag at ( gele verpakking paarse marstall mee ik) geen verschil

Foto`s zijn nooit gemaakt, kan ik wel doen
Ogen is een ding wat ik mij wel afvraag. Als ik mijn hand voor hem hou reageert hij er wel op, zie ook geen beschadigingen maar zijn schrikgedrag in het bos is vooral op donkere plekken in de berm. boomstammetjes, stapel takken, Tractor, honden, wapperend plastic boeit hem niet maar iets wat langs het pad ligt springt hij van opzij en of gaat op de noodrem om erna weer door te lopen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:44

@Lynn_Nikita, lastig hoor, maar zou ook nog even medischverder zoeken.

Hier komt er elke dag euhmm oke paar dgn of weken stukje af bji. Oke, niet superchique zoals bji sommigen en gaat traag, maar is iets anders.
Ik ben er blij mee, ze staan aan huis.

De stapel hout kan ik even niks mee :roll: , dus omheen gewerkt. En daar extra draden zodat ze hout neitvan eten, zit rhobinia bji.

Afbeelding
Nog niet af, dat is duideljik.

Afbeelding
Net is om er 100% zeker vante zjin dat honden niet onder een pony komen

Afbeelding
Poort achtertuin in en uit.
Moet nog afgewerkt en biuten beeld ook nog niet af.
Paal daar in het midden moet er wel uit kunnen, anders kan auto achtertuin niet meer in.. begon met 1 hele grote poort, maar dat is onhandig als je 1 paard wil pakken en de ander moet achterblijven, dus toch paal erbij gezet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:50

Stapje voor stapje Sjolvir, wordt straks een echt paradijs !

Ik heb vanochtend mijn pony opgehaald die ik al tijden in een rusthuis heb staan. Die plek was zo goedkoop dat het thuis niet uit kon, maar nu hebben ze de prijzen verhoogd dus lekker naar huis.

Cabana, mijn witte, is echt de grootste stresskip die er is. Gisteren even wat draden gespannen zodat ze eerst apart konden staan van elkaar. Gisteravond meteen gaskoliek van de stress :-(

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:05

Ik kan echt even aan niets anders meer denken dan aan het huis dat we afgelopen week hebben bezichtigd. Het eerdere ‘ruilobject’ is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege de complexiteit: er moest ontzettend veel gesloopt worden, en dat wilden we simpelweg niet tegen elke prijs. We kwamen er dus niet uit, maar bij die woning dacht ik vooral: jammer, maar het is zoals het is.

Bij dit huis ligt dat anders. Als dit niet doorgaat, zou ik er écht van balen. Er zijn helaas nog andere geïnteresseerden, dus het blijft spannend. Maar ik hoop zó dat we dit keer een beetje geluk hebben. Het gaat om een langgevelboerderij met voldoende grond, en er is zelfs kans op extra grond in de toekomst. Dit wordt momenteel door de verkoopster verpacht aan een andere partij. Slechts 300 meter van het bos. Buitenaf, maar niet te ver buitenaf, wat belangrijk is voor ons in verband met ons dochtertje.

Duimen jullie mee? O:) O:)

Matheno, Cabana had je al aan huis en n andere is teruggekomen? Of is hij/zij juist degene die naar huis is gekomen. Vervelend gaskoliek, nu wel weer beter eraan?

Sjolvir, je buren hebben ook een mooie 'schuilstal' zie ik :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:45

Ik duim voor jullie

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:15

Ik ook! Klinkt heel fijn :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:52

Zal ook duimen! Spannend hoor

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:16

Sjolvir, wat leuk!

Lys, wat spannend zal ook voor je duimen :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:23

Oeh linkje lys? Of welke regio? Ben benieuwd!

Ziet er toch al netjes uit sjolvir.

En de pensionada naar huis gehaald, terecht ook dan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:59

Thanks allemaal!

Audesta, zou best kunnen dat jij er al eens voorbij gereden bent te paard, als je richting de bossen bij camping rijdt. Kan niet teveel zeggen want staat wel bij makelaar in de verkoop maar niet publiek. Dus weet niet wie er allemaal mee leest en weet waar ik ongeveer zit :P ik wil niet nog meer concurrentie haha.

Lorette, dat is dus ook een manier om je huis te verkopen zonder op te ruimen, mocht je daar nog wel eens over dromen :P select groepje dat een brochure met 5 foto's krijgt van n huis van 1200m3, en t liefst laten ze alles staan :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:10

Zo kán het dus wel, haha. Bijzonder! Ik hoop voor jullie dat het wat wordt. :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:44

Maar Lys, begreep ik nou dat jullie dan gaan ruilen oid?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:33

Matheno schreef:
Maar Lys, begreep ik nou dat jullie dan gaan ruilen oid?

Die ruil is uiteindelijk niet doorgegaan. Het ging om een woning met agrarische bestemming, 2 hectare grond, een stapmolen, rijbak, enzovoort. De eigenaar wilde kleiner gaan wonen, maar niet te klein, en was erg gecharmeerd van onze loods. Achteraf bleek ons huis echter groter te zijn dan dat van hen, en dat was juist niet de bedoeling. En wij waren weg van hun bijgebouwen (indoor longeercirkel <3 ), waarvan we echt een groot deel moesten slopen zodra we bestemming wilden wijzigen. Het idee was in principe dat we elkaars woning zouden kopen, waarbij wij iets zouden moeten bijbetalen. Het voordeel was dat er geen makelaar aan te pas hoefde te komen en dat we geen concurrentie van andere kopers of verkopers zouden hebben.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:06

Oooh die hoek. Leuk, kunnen we samen rijden :D

Ik zal duimen haha!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:03

Voor 8 uur kwam er een buurman binnengewandeld met de vraag of hij 8 m2 weiland mocht kopen met als deadline volgende week. Alles hieraan vind ik vreemd. :P