het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:03

Hihi voor mij ook :') zag mezelf laatst rennen op de camerabeelden. T was meer iets van silly walks _O- mijn benen zijn niet gemaakt om te rennen, gelukkig kan ik wel prima lopen

Marit wat gaaf! En die laatste foto! En succes met aftellen :D

horsii

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:10

Knappe Appie en mooie blondjes.

Gaaf plaatje zo de twee ukkies.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:11

Marit, wat gaaf! En die sprong op de brug :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:12

Wat leuk een duopenotti-span en die 'afsprong' van de brug is geweldig :) Wát een enthousiasme !

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:59

Wat gaaf Marit, leuk span.
Hardlopen doe ik niet, kost me mijn knieën en enkels. Knap gedaan Karin, respect voor je.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:59

Dat is ook wel echt het grote voordeel van tweespan rijden. Dat je een onervaren paard kunt koppelen aan een hele ervaren. Dat geeft toch veel vertrouwen over het algemeen en ze leren zo snel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:25

Knieën lijkt hier ook een probleem te worden; laatst dacht ik 'even' hard te lopen naar een hooibak in de hoop wat actie uit de paarden te krijgen. Zat ik ineens op mijn knietjes in het zand omdat ze onder me vandaag zakten, niet gestruikeld of zo. Was ik blij dat de paarden níet achter me aan gehold waren 8-) .

Net Boon maar een racestreep op de buik gegeven en een kale hals en oksels en Jasmijn de sokken wat afgeschoren en de hals en buik kaal. Beiden stonden te genieten, vooral Jasmijn want die heeft zoveel huidvet en 'kaal' kun je daar veel lekkerder schuren :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:17

We zijn appelcider aan het maken. En dan houd je dus pulp/moes over... Daar lusten de paarden best een hapje van.

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:29

Lekker :)
Hoe pers je de appels??
Ik zag laatst een filmpje van iemand die had zelf van hout een elektrische appel/peren-vreter gemaakt met ingebouwde pers en opvang/filter.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:14

Wij gebruiken een sappan en voegen zelf gist toe.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:46

Malenka schreef:
Dat is ook wel echt het grote voordeel van tweespan rijden. Dat je een onervaren paard kunt koppelen aan een hele ervaren. Dat geeft toch veel vertrouwen over het algemeen en ze leren zo snel!

Ja we hebben er 1 waar dat niet zo snel bij werkt maar deze gup wel. Hij is vrij cool van zichzelf maar heeft snel erg veel chaos. Doortje gaat gewoon door dus hij ook en dat helpt enorm.
Het is zo gezellig samen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:41

Verdorie, mij ruin dekt weer

Mijn laat geruinde wanne be hengst stond gisterochtend al te lief naast de merrie. Ze staan sinds juni samen en nooit stond hij er kriebelend en zacht hinnikend naast. Zij is wel al eerder hengstig geweest maar niet eerder dat ze op elkaar reageerden maar de vonk is overgeslagen

Ik heb het zelf niet gezien, mijn man en een vriendin wel en hebben hun apart gezet wat meneer spong er maar al te graag op en zij laat het toe. Gezien zij gedrag die ochtend was ik daar al bang voor, ze vonden elkaar te leuk.

Mijn andere merrie wil dit duidelijk niet en hij probeert het bij haar ook niet. Jaren geleden, toevallig ook een fokmerrie net als deze, liet het wel toe en moest ik ze regelmatig apart zetten.
Zijn er kruiden/ supplementen die ik hem tijdelijk kan bijvoeren zodat hij iets minder hitsig wordt?? monnikspeper ?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:51

Er zijn zeker kruiden. Even zoeken zijn wel meerdere topics over geweest

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:03

Ja volgens mij is Monnikspeper inderdaad een goede om te proberen.
Ik had vroeger ook een ruin die dekte, daar hielp alleen apart zetten van de merries.

Voor aanstaande vrijdag heb ik een afspraak op de kliniek voor Mirtje. Haar mest is nog steeds niet goed en heb al tig middeltjes en voer geprobeerd.

Nu met Zadelmak maken wordt ook wel duidelijk dat het haar ook echt niet lekker zit in haar buik. Iemand op haar rug lijkt haar niet te boeien, dat vindt ze wel prima. Maar iedere voorwaartse drang ontbreekt en na een poosje stappen onder het zadel, gaat ze zich vreemd gedragen. Het lijkt alsof ze enorme jeuk krijgt. Wil zich steeds omdraaien om te jeuken en ze trapt naar haar eigen buik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:27

Dekkende ruinen zou ik ook niet willen, ze worden zelden goed schoon gehouden en de kans op een infectie bij de merrie.

@boemel: afwachten dus maar wat ze gaan vinden.

Net de glazenwasser hier gehad. We deden het altijd zelf, maar dat werd mij te zwaar. Ik doe dik 3 uur over een rondje buitenom en hij was in een halfuur klaar. Of ik er blij mee ben is een 2e; ik zie nog bergen vliegenpoepjes zitten en drogen schijnt het tegenwoordig vanzelf te moeten doen.
Als het tegenwoordig niet meer is dan afspuiten met de hogedruk spuit (op lage druk), dan lukt mij dat ook nog wel en bespaar ik me weer €55

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:13

Oh balen zeg dat je ruin dekt daar word je idd niet blij van.
Heb ook wel eens gehoord dat monnikspeper ook bij een ruin werkt. Maar geen ervaring mee.

@Boemel fijn dat het zadelmak maken op zich wel fijn gaat. Maar idd bijzonder gedrag dan.

@DF heel wat geld voor slecht werk.
Misschien dat je nog een ander bedrijf kunt proberen?

Hier nog lekker genoten van het mooie weer en de honden
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:25

Het glas is uiteindelijk streepvrij opgedroogd, maar de kozijnen zijn niet zo schoon als ik ze graag zie.
Morgen zal ik de binnenkant doen, dan kun je pas goed zien hoe het buiten gedaan is.

Mini en maxi... leuk :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:30

Wat voor spulletje gebruiken ze dan voor het streepvrij opdrogen?
Want dat is blijkbaar wel fijn spul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:45

Osmosewater. Even van internet geplukt, scheelt mij weer typen :)
Osmosewater ontstaat door zuiver water te filteren onder hoge druk door een ultra fijn membraan. Hierdoor worden alle onzuiverheden zoals ammonium, zouten, nikkel, chloor, kalk, zink, mangaan... verwijderd. Ook virussen, bacteriën, pesticiden en medicijnen blijven achter in de filter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:48

Ah hetzelfde dus als gedemineraliseerd water.
Dacht ze hebben misschien ook nog speciale reiniger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:53

Misschien dat er nog iets meer in zat, dat weet ik niet.
Vroeger toen ik nog zwart/wit foto's ontwikkelde had ik eea toevoeging waardoor het water meteen van de film af liep en hij dus heel snel droog was.
Ik weet niet meer hoe dat goedje heette, maar dat zou als toevoeging ook wel handig zijn :) , want nu is het buiten nog warm genoeg, maar in de winter lijkt me alleen 'osmose' niet echt te werken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:38

Genieten DP, mooie foto’s.

DF, zonde dat het niet naar je zin is.

Wij hebben vanmiddag een rondje gemend. Daarna konden de paarden onder de slang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:46

Dat geloof ik graag, het is idd erg warm. Zeker nu er al flink haar op komt, iig hier.

Jasmijn heeft een dikke bult op haar geschoren buik zitten. Dus ik gok dat die ergens door gestoken is.

Net de ramen binnen gezeemd en nu zie je goed dat het niet mooi gedaan is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:02

Wat een heerlijk weer zeg. Jammer dat ik moest werken.
Ik had 3 nieuwe paardendekens besteld en zo te zien aan de verwachte temperatuurdaling vanaf zondag geen overbodige luxe.

Verder Mirtje haar staart gewassen en dochtertje van mijn vriend even geholpen met de galop. Die gaat inmiddels al los de bak door en weet er een prachtige stap-galop overgang uit te rijden. Mooi om te zien met hoeveel focus en daadkracht ze dat doet.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn dagelijkse frambozenrondje van de afgelopen weken heeft ruim 2,5kg opgeleverd. Alles zit nu in jampotjes in de weckketel.
Afbeelding

En Mimi begint echt heel knap te worden <3
Afbeelding

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:05

boemel schreef:
Wat een heerlijk weer zeg. Jammer dat ik moest werken.
Ik had 3 nieuwe paardendekens besteld en zo te zien aan de verwachte temperatuurdaling vanaf zondag geen overbodige luxe.

Verder Mirtje haar staart gewassen en dochtertje van mijn vriend even geholpen met de galop. Die gaat inmiddels al los de bak door en weet er een prachtige stap-galop overgang uit te rijden. Mooi om te zien met hoeveel focus en daadkracht ze dat doet.
[ [url=m/nAOUxu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J9FMO1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn dagelijkse frambozenrondje van de afgelopen weken heeft ruim 2,5kg opgeleverd. Alles zit nu in jampotjes in de weckketel.
[ [url=m/OqUjci.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Mimi begint echt heel knap te worden <3
[ [url=m/f4FK9P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze zit er netjes op. Ahh knappe Mimi zeg, die ogen zijn prachtig.