Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:33

Bericht net aangepast, dus even weer omhoog scrollen :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:35

Antje12 schreef:
Wow utopia wat een verschil. Is echt super mooi geworden.
Hebben jullie het laten spuiten, frezen en dan opnieuw ingezaaid?

Wij willen dat volgende voorjaar ook doen met de helft van de wei en dan het jaar daarop de andere helft.
Helaas hebben we niet zo veel grond, dus dat wordt even behelpen.
Hoe lang moeten de paarden eraf blijven na het inzaaien?

We hebben de meest hardnekkige onkruid zelf gespoten, maar grootste deel eigenlijk niet.. laten frezen, spitten, kalken en opnieuw inzaaien waarbij de zaadjes echt door de grond gemengd werden. Afgelopen november ofzo.. echt op de valreep := Toen het gras een beetje begon te groeien na de winter nog een keer gekalkt. Daarna lavameel en kunstmest (van PAVO) erop, 2 weken geleden gemaaid en nog weer een restant lavameel erover uitgestrooid.

Najaar staat gepland om compost en schelpengruis erover uit te rijden/strooien.

Kan je aanraden om het in het najaar te doen, omdat je dan veel minder last hebt van onkruid wat opkomt. Ze moeten er best wel ff afblijven. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dit jaar er nog niet opkomen. Gras moet echt ff goed wortelen wil het bestand zijn tegen afgrazen van paarden.. En maaien helpt daar inderdaad bij ja :D Wij hebben ook niet zóveel land, dus ik pak het echt met zijde handschoentjes aan := Ben er erg zuinig op...
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 12-05-20 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:36

DaisyDarling schreef:
Wat een mooie grasmat hierboven! :D

Ik hoop vandaag mijn waterpomp op benzine binnen te krijgen. Sproeiers heb ik nog niet gekocht, eerst maar eens kijken of ik dat ding goed aan de praat krijg op de locatie waar ik hem in gedachten heb.

Zojuist wel alvast het weiland water gegeven, mijn kruiwagen met water om de waterbakken te vullen kieperde om -:(-

Antje12 schreef:
Mag ik hier meeschrijven?
Wij hebben sinds 5 jaar de paarden aan huis. Sinds gisteren hebben we er "nog maar" 2, maar het werk van 4 werd me echt te veel helaas.

We hebben een Andalusiër en een shettie. De Andalusiër heb ik nu 3 weken, dus die is nog een beetje aan het wennen. De shettie doen we vrij weinig mee omdat ze hoefbevangen is geweest en hier altijd gevoelig voor blijft. Zij staat 24/7 op een zandpaddock met schuilstal. Soms wil mijn dochter van 3 er wel eens een rondje op, maar ze staat voornamelijk knap te wezen.

Welkom Antje! Heb je een foto van je Andalusiër? :D

Afbeelding

Afbeelding

Nog een hoop werk aan en hij moet nog meer bespiering opbouwen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:39

Ik was ook altijd érg zuinig op mijn stukje met op tijd kalken en mesten en water als het te droog was. Maar alsnog is het nu een ramp en als ik optel wat het me zoals per jaar kost om om de paar jaar opnieuw in te zaaien, kalken/mesten etc. dan kan ik daar heel veel baaltjes hooi voor kopen :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:40

Nou, dat is zeker waar :') Het heeft ons nu al flink geld gekost.. maar nu ze er laatst voor het eerst op konden (ons andere stukje), en ik zag hoe enorm blij ze daarvan werden, is het mij dat allemaal waard <3

Edit: mits het wel een beetje groen wil blijven _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:45

Dat zijn die van mij ook, maar met 2 'suiker'klanten is het de tijd dát ze er op mogen ook niet waard.
Dan knip ik af en toe wel een emmer gras voor ze, hebben ze ook plezier van. :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:52

Ziet er mooi uit Utopia! En ik kan me helemaal in je aanpak vinden. Wij gaan het op eenzelfde manier doen. Eigenlijk stond gepland dit voorjaar de winterweide (die echt KAAL is op wat zuring na) groots aan te gaan pakken. Via via een goede loonwerker gevonden die de boel voor ons zou gaan uitvoeren, plan lag al helemaal klaar. Maar in de week dat we van start zouden gaan heb ik hem opgebeld en de boel afgeblazen. Ik zat al een paar weken met een slecht gevoel in mn onderbuik over het hele plan, want het was al zo gigantisch droog ineens en de vooruitzichten voor komende zomer zijn nou niet bepaald gunstig. Als in, de kans is groter dat het droger wordt dan natter. Ook heb ik heel specifiek een weidemengsel zelf samengesteld waar ook allerlei inheemse kruiden en wilde planten door zitten. Daarbij wordt aangegeven dat het idealer is om dit in het najaar te doen, dit is ook de periode waarin ze normaliter door de plant verspreid worden en gaan kiemen.

Ik ben gaan rondvragen bij boeren en mensen met een agrarische achtergrond in de omgeving, en kwam eigenlijk steeds weer op hetzelfde verhaal uit. Vroeger was het heel ongebruikelijk om in het voorjaar te zaaien, omdat een droge zomer roet in het eten zou kunnen gooien. Ook wat Utopia schrijft klopt, in het najaar zaaien geeft het gras een voorsprong op de gebruikelijke onkruiden. Die in het voorjaar juist sneller groeien dan het gras. Nu we veel hulpmiddelen hebben in de landbouw, wordt dat droogte probleem opgelost door sproeien en beregenen, en in het ergste geval zaai je in het najaar wat bij. Wij hebben geen middelen om te sproeien of te beregenen, we hebben wel een slootje maar die staat nu al bijna droog. Daarnaast wordt er ook regelmatig een beperking of een verbod op het gebruik van oppervlaktewater gesteld vanwege tekorten, zeker bij ons want we zitten omringt met kwetsbare natuur. Daarnaast is het zaad me te duur om de gok maar te wagen en het in het najaar nog eens te doen. Dan kan ik beter deze zomer beperkt weiden op het andere landje en daarnaast onbeperkt hooi aanbieden. Toen ik de loonwerker over mn overpeinzingen vertelde gaf hij aan dat hij zelf al had bedacht nog even te checken of we het niet liever door wilden schuiven naar het najaar, maar ik was hem net voor.

Grappige is dat ik dus tot dit jaar altijd in mn hoofd had zitten dat je dit soort dingen in het voorjaar "hoort" te doen. Waarom weet ik ook niet, ben namelijk wel tussen de boeren opgegroeid, maar ergens heb ik dus ooit de verkeerde conclusie in mn hoofd opgeslagen en wist alleen mn onderbuik nog wat slim was. Vanaf het moment dat we de boel naar het najaar doorgeschoven hebben is het vervelende gevoel ook verdwenen. :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:57

De meeste boeren zaaien in de herfst in om aan de verplichting te voldoen van bijv. een vanggewas na de oogst of dat het niet braak mag liggen in de winter. Het voordeel hiervan is dat je vaak al een mooie snede hebt in het voorjaar en een sterkere zode. Doorzaaien gebeurd soms wel in het voorjaar.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:04

Hier inderdaad ook kaal en zuring _O- Hele stukken waar niet eens onkruid wilde groeien haha, dus dan moet je de grond wel ook echt ff flink opkalefateren... vandaar de grote hoeveelheid kalk bij ons. Helaas nu wel kunstmest, omdat we nog niet met een trekker het land op kunnen, grond is nog te kwetsbaar, dus alles met de hand uitgestrooid := En dan is compost niet handig :')

Hier doen ze overigens ook veel gras zaaien op veldjes waar eerst maïs heeft gestaan, wordt in het najaar natuurlijk geoogst, dan gras inzaaien en in het voorjaar door de grond mengen: goeie voeding +:)+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:06

Zo wat een mooi stuk land!

Hier is na 2 zomers meer zuring dan gras. er zou gespoten worden maar die man is niet op komen dagen. En het wel gras staat nu te hoog om nog door te rijden.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:11

xXutopiaXx schreef:
Hier inderdaad ook kaal en zuring _O- Hele stukken waar niet eens onkruid wilde groeien haha, dus dan moet je de grond wel ook echt ff flink opkalefateren... vandaar de grote hoeveelheid kalk bij ons. Helaas nu wel kunstmest, omdat we nog niet met een trekker het land op kunnen, grond is nog te kwetsbaar, dus alles met de hand uitgestrooid := En dan is compost niet handig :')

Hier doen ze overigens ook veel gras zaaien op veldjes waar eerst maïs heeft gestaan, wordt in het najaar natuurlijk geoogst, dan gras inzaaien en in het voorjaar door de grond mengen: goeie voeding +:)+

Haha erg hea, laatst had ik mensen om het huis lopen ivm de aanpak van de damwanden voor het huis en hadden we het over de grondsoort en de bodem in ons gebied. Ons land is van oorsprong een veengebied waar zeeklei is afgezet bij eerdere overstromingen. Ook liep dwars over ons land de oorspronkelijke loop van een riviertje hier in de buurt. Dus reken maar uit, dat is vragen om elke winter weer problemen met natte voeten (maar je leert er creatief mee om te gaan).

In ieder geval, op een gegeven moment verwees 1 van de beste mannen naar onze "paardenbak". Dus ik keek hem verbaasd aan en zei; "je verward me met de buurman, wij hebben geen rijbak." Dus hij keek mij vervolgens nog verbaasder aan, wees naar mijn weiland en zei; "Maar dat is toch jullie bak?" Dus ik grinnikte en zei; "Oooh, je bedoeld de paardenwei?" Nou, toen had ik de gezichten helemaal op standje verbaasd staan en moest ik uitleggen dat het eigenlijk de bedoeling is dat er gras groeit, maar dat het gras inmiddels vertrokken is. :')

Voor het beeld, onze "rijbak".

Afbeelding

En groenbemesters gebruik ik inderdaad ook in de (moes)tuin. :j Ook om kale plekken die nog niet ingevuld te zijn te behoeden voor een invasie van minder geliefde wilde planten die mijn tuin graag koloniseren. :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:16

Hahaha, dat ziet er niet uit als 'weide' inderdaad := Hier hebben we de bak overigens ook gewoon afgezet, paarden erop laten lopen (was ook 'weiland') en is nu ook alleen nog maar zand. Zonder er ook maar iets aan gedaan te hebben :P

Leuk je hier ook tegen te komen trouwens :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:18

Ik had op mijn vorige wei vooral canadeese fijnstraal als onkruid en nu een kruipplantje vogelpootje, kende ik niet maar een buurtgenoot herkende het toen ik een foto stuurde, meende eerst dat het wikke was maar de bloemen hebben een ander kleurtje
Mijn gif is op, uittrekken gaat niet dus eens kijken waar ik mcpa kan halen. Wat je nu als particulier kan kopen is allemaal net water.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:19

Leuk beestje Antje12 :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:28

xXutopiaXx schreef:
Hahaha, dat ziet er niet uit als 'weide' inderdaad := Hier hebben we de bak overigens ook gewoon afgezet, paarden erop laten lopen (was ook 'weiland') en is nu ook alleen nog maar zand. Zonder er ook maar iets aan gedaan te hebben :P

Leuk je hier ook tegen te komen trouwens :D

Ja, ik ken jouw stukjes wel van de foto's inderdaad, jaloers hoor op die zandgrond. Onze vorige boerderij lag ook op zand. Daar heeft een boer een keertje een rechthoekig stukje uit de weide "gekeerd" en klaar was onze bak. _O- Winter en zomer, nooit problemen mee gehad, altijd te rijden. Maar daar hadden we dan weer heel andere vraagstukken om ons zoet mee te houden, zoals het groen houden van het gras. Dat is hier geen probleem eigenlijk, maar dan moet het er wel staan.

Nu is het wel een fijne plek om te werken met de paarden, dus ik maak er ook even flink gebruik van. Maar op de langere termijn gaan we op de achterste weide (die nu dus groen is) een soort "grondwerkbak" aanleggen, een rijbak met alternatieve maten zeg maar, groot genoeg om te rijden wel. Dit doen we dan door hem juist hoger te leggen met een onderlaag van puin en split dat doorloopt tot aan de sloot, een soort brede drainage, daaroverheen diverse lagen zand. En omsloten zodat het er minimaal uitloopt. Dat wordt dan ook de plek waar ze in de winter op mogen staan en zit vast aan het pleintje met de stallen erop. Dan sparen we de weides in de winter tegen het vertrappen maar kunnen ze wel 24/7 buiten staan zoals ze gewend zijn.

En ja, ik lees stiekem al best wel heel erg lang mee in het topic. ;) Wel eens wat gereageerd maar meestal niet. Wel al heel veel inspiratie gehaald of ideetjes opgedaan door wat iedereen hier deelt, dat is super fijn ook. Maar in jouw berichtje herkende ik zoveel dat ik dacht; hier moet ik even op inhaken. :))

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:36

Een weide vraag inderdaad veel onderhoud. Wij paardenmensen laten de paarden vaak ook in de winter op de wei en dat maakt vaak meer kapot dan je wilt. Elk jaar onkruid trekken of spuiten, klepelen, kalken, doorzaaien en mesten en de paarden er 's winters vanaf werkt goed is mijn ervaring. Maar dat is inderdaad heel bewerkelijk en kostbaar.

Een kruidenmengsel in bakken zou ik ook niet zo snel doen Utopia. Die kruiden gaan toch zaden vormen en die waaien overal heen....ook weer je weiland in. Of ze eten de planten en poepen de zaden weer uit in je weiland....Ik wil om die reden ook geen hooi met zuring erdoor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:45

Lynn_Nikita schreef:
Mijn gif is op, uittrekken gaat niet dus eens kijken waar ik mcpa kan halen. Wat je nu als particulier kan kopen is allemaal net water.

Ik heb een paar jaar terug 2 flessen op de duitse ebay gekocht. Je zou eens kunnen kijken of dat nu idd ook nog de oude samenstelling is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:47

Omdat ik geen paddock heb staan mijn paarden ‘s winters op de wei. Maar eerlijk gezegd heeft de wei waar ze sinds januari op staan meer gras dan mijn zomerwei...

Ik heb toendertijd in het voorjaar ingezaaid en ze stonden half juli erop, nadat de weide twee keer geklepeld is ivm de gigantische hoeveelheid onkruid. Nu staat er nog wel wat zuring en distels maar dat is niets vergeleken met hoe het was. Ik dacht eerst ook dat het heel lang zou duren voordat ze erop konden maar dat valt echt mee. Nu ligt er een nette grasmat.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:52

Leuke plannen ook Serenity! :D

En de zandgrond hier zorgt wel voor verleiding om ze in de winter er ook op te laten lopen :P , maar wordt 't niet beter van nee... plan is hier ook om ze komend winter op een paddock te hebben en de weides te laten rusten.

Hmm da's waar ja, maar kruiden aanbieden lijkt me wel heel fijn en leuk... ik ga nog eens nadenken over een leuke oplossing :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:01

Hier staan ze er van april tot het najaar op. Ze hebben in de paddock dan nog een stuk gras en dat gaat dan rond de jaarwisseling dicht en dat bouw ik ook wat eerder op dan april.
Ons gras doet het al 2 jaar heel mooi. We zijn nu aan het denken om volgende week te hooien, maar ik ben er nog niet helemaal uit (vooral mijn man die dat graag wil). Het ligt momenteel helemaal plat van de wind en komt overal tegen de draad aan :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:12

xXutopiaXx schreef:
Leuke plannen ook Serenity! :D

En de zandgrond hier zorgt wel voor verleiding om ze in de winter er ook op te laten lopen :P , maar wordt 't niet beter van nee... plan is hier ook om ze komend winter op een paddock te hebben en de weides te laten rusten.

Hmm da's waar ja, maar kruiden aanbieden lijkt me wel heel fijn en leuk... ik ga nog eens nadenken over een leuke oplossing :D

Thanks! We zijn pas dit jaar echt eigenaar van het land en de boerderij, dus nu kunnen we ook eindelijk echt plannen maken en investeren. Dat is wel heel gaaf hoor.

Ik zat nog een beetje terug te lezen, want ik dacht; "over wat voor kruiden en kruidenbakjes hebben ze het nu eigenlijk toch". Bleek dat ik een deel gemist had. :')

Maar kruiden! Ja, tof, leuk, goed, gaaf en super bevorderlijk voor de algehele staat van je land en de biodiversiteit maar.... met een grote maar... Maar je moet het wel heel goed uitzoeken wil het ook langdurig een beetje plezier opleveren. Veel standaard mengsels werken inderdaad niet goed, waardoor mensen er vervolgens vanaf zien want het werkt toch niet. En logisch, waarom zou je geld uitgeven aan iets wat niet doet wat het beloofd. Het probleem zit hem vaak in het feit dat zeker kruidenplanten, erg specifiek zijn wat betreft hun voorkeuren voor de bodem waarin ze het goed doen. En dit kan echt heel erg verschillen. In de standaardmengsels zitten vaak voor iedere bodemsoort een aantal geschikte planten, maar jij wilt geen zaden voor planten die toch niet op je land groeien. Dit zie je trouwens ook vaak terug bij wilde bloemen mengsels en dergelijke.

Daarnaast moeten de planten ook een beetje "hard" zijn om tegen begrazing te kunnen. Sommige kruiden, zeker de wat populairdere kruiden, zijn dit niet. En dus zie je ze na een jaar niet terug als ze al opgekomen waren.

Met het zaaien van kruiden is het dus heel belangrijk om precies te weten wat met wat voor grond je te maken hebt in je weide. Daarnaast moeten ze echt goed de kans krijgen om zich te vestigen, en dat kan al snel betekenen dat je de weide een jaar zo goed als met rust laat, op wat incidentele begrazing na en bewust maaibeleid. Maai bijvoorbeeld niet of maximaal 1 keer voordat het zaad in de bloemen zit.

Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om niet bij te dragen aan het verspreiden van invasieve exoten maar juist de inheemse kruidenplanten die van oudser hier voorkomen en momenteel steeds meer verdrukt worden te stimuleren.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij het gave bedrijf De Bolderik. Zij bieden talloze mengsels aan, waaronder ook "beweidingsmengsels" voor elke grondsoort, maar mengen het ook voor je als je een combinatie van twee grondsoorten hebt, of nog persoonlijke voorkeuren die je graag toe wilt voegen of juist niet in het mengsel wil hebben. Per mail kun je ze ook altijd om advies vragen, en krijg je heel uitgebreid en kundig antwoord. De website biedt al ontzettend veel informatie. Ze werken uitsluitend met inheemse soorten. :)

Ik ga twee mengsels toevoegen in het graszaadmengsel dat ik heb uitgezocht:
https://www.debolderik.net/mengsel_deta ... +veengrond
https://www.debolderik.net/mengsel_deta ... +kleigrond

Daarnaast ga ik langs de weides wat stroken inzaaien met enkel de kruiden. Daar kan niet gegraasd worden, maar deze stroken zullen wel elk jaar nieuw zaad produceren wat compenseert voor de planten die dat jaar dusdanig opgegeten zijn dat ze niet meer terugkomen of door de begrazing geen zaad hebben aangemaakt.

((Sorry alvast voor het lange bericht, dit onderwerp is een beetje een jarenlange obsessie van me geworden.)) :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:19

Ik heb een stuk waar we sowieso niet maaien (het gras deel van mijn paddock) en daar zou ik de kruiden neer willen zetten. Ik zat dus echt meer te denken aan een hoekje waar ik wat neer zet in plaats van door het hele land. En dan ook iets wat ik makkelijk dicht en open kan gooien.

Maar, wij hebben ook een kas en daarin kan ik weer heel makkelijk zaden opkweken, daarom staat het idee van iets met bakken ofzo me ook wel aan, want dan kan ik makkelijk vervangen en eventueel per seizoen andere dingen aanbieden ofzo.
Ik heb me er dus echt nog niet genoeg in verdiept :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:25

Serenity350 schreef:
((Sorry alvast voor het lange bericht, dit onderwerp is een beetje een jarenlange obsessie van me geworden.)) :')

Merk je niet _O- Haha
Ik dacht: koop 2 zakjes en zie het wel :P Maar ondertussen liggen ze nog steeds gesloten te wachten op wat we gaan doen :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:30

Maartje_M schreef:
Ik heb een stuk waar we sowieso niet maaien (het gras deel van mijn paddock) en daar zou ik de kruiden neer willen zetten. Ik zat dus echt meer te denken aan een hoekje waar ik wat neer zet in plaats van door het hele land. En dan ook iets wat ik makkelijk dicht en open kan gooien.

Maar, wij hebben ook een kas en daarin kan ik weer heel makkelijk zaden opkweken, daarom staat het idee van iets met bakken ofzo me ook wel aan, want dan kan ik makkelijk vervangen en eventueel per seizoen andere dingen aanbieden ofzo.
Ik heb me er dus echt nog niet genoeg in verdiept :=

Gaaf hoor! Als het goed is hoef je niet eens perse een kas te gebruiken zoals je het nu beschrijft, sowieso is het klimaat in een kas anders dan op je land, en dat kan voor de plant ook weer nadelig zijn.

De beweidingsmengsels van de Bolderik en vergelijkbare leveranciers zijn ook mengsels die gebruikt worden in begrazingsgebieden in de natuur bijvoorbeeld. Planten die het hier juist heel goed kunnen doen en het fijn vinden. Als je een strook zo nu en dan beschikbaar wilt stellen maar niet intensief gebruikt dan kun je dat prima zo doen. :j Na het bloeien en als het zaad is aangemaakt help je de planten door ze te maaien (niet te kort) en het maaisel op het land te drogen terwijl je het meerdere keren opschud. Daarna kun je het gedroogde kruid gebruiken om te voeren als je dat wilt, of te laten composteren op het land zelf. Dit is een simpele uitleg, want ook hier zijn weer allerlei nuances in aan te brengen wat beter werkt waar. Veel inheemse kruiden zijn vaste planten of twee-jarig, wat betekend dat ze het eerste jaar vaak nog niet bloeien. Een-jarigen doen dit wel. Voor die laatste groep is het vooral van belang dat ze de zaden kunnen verspreiden, anders zie je ze sowieso niet meer terug.

Dit zijn trouwens meestal wel de "duurdere" mengsels, maar dan heb je dus ook wat. Als het gebied groter is dan je budget kun je dus ook kiezen om eerst te beginnen met een kleinere strook, die je door specifiek maaibeleid en beheer laat uitgroeien, maar dat is wel echt een meerjaren-plan.

xXutopiaXx schreef:
Serenity350 schreef:

Merk je niet _O- Haha
Ik dacht: koop 2 zakjes en zie het wel :P Maar ondertussen liggen ze nog steeds gesloten te wachten op wat we gaan doen :')

Nee, hea, valt niet op toch. :+ Zal zo ook weer even op mn handen gaan zitten, voordat ik het hele topic volspam. Kan me voorstellen dat lang niet iedereen dit even gaaf vind als ik. :')

Nu ben ik wel nieuwsgierig, wat voor zakjes had je gehaald? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:40

Maartje_M schreef:
Ik zat meer te denken om een soort kruidentuintje voor ze te maken, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat wil gaan doen. Durf het niet zo goed in het gras te doen, ben bang dat ze het dan of vertrappen of dat het inderdaad het gras te ver verdringt.
We hebben 3 jonge lindes in de weide staan, die we nu met schrikdraad afgezet hebben, maar ik zou daar graag een paardenhaag neerzetten. En dan misschien iets met bakken op hoogte ofzo, zodat ze meer kunnen browsen, met kruiden

Ik heb een kruidentuintje. We hadden een oude betonnen waterbak staan die lek was, die heb ik volgestort met zand en daar diverse kruiden ingezaaid. Dit jaar voor het eerst, dus nog geen idee hoe het bevalt :+