Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Antje12 schreef:Wow utopia wat een verschil. Is echt super mooi geworden.
Hebben jullie het laten spuiten, frezen en dan opnieuw ingezaaid?
Wij willen dat volgende voorjaar ook doen met de helft van de wei en dan het jaar daarop de andere helft.
Helaas hebben we niet zo veel grond, dus dat wordt even behelpen.
Hoe lang moeten de paarden eraf blijven na het inzaaien?
DaisyDarling schreef:Wat een mooie grasmat hierboven!
Ik hoop vandaag mijn waterpomp op benzine binnen te krijgen. Sproeiers heb ik nog niet gekocht, eerst maar eens kijken of ik dat ding goed aan de praat krijg op de locatie waar ik hem in gedachten heb.
Zojuist wel alvast het weiland water gegeven, mijn kruiwagen met water om de waterbakken te vullen kieperde om
Antje12 schreef:Mag ik hier meeschrijven?
Wij hebben sinds 5 jaar de paarden aan huis. Sinds gisteren hebben we er "nog maar" 2, maar het werk van 4 werd me echt te veel helaas.
We hebben een Andalusiër en een shettie. De Andalusiër heb ik nu 3 weken, dus die is nog een beetje aan het wennen. De shettie doen we vrij weinig mee omdat ze hoefbevangen is geweest en hier altijd gevoelig voor blijft. Zij staat 24/7 op een zandpaddock met schuilstal. Soms wil mijn dochter van 3 er wel eens een rondje op, maar ze staat voornamelijk knap te wezen.
Welkom Antje! Heb je een foto van je Andalusiër?
xXutopiaXx schreef:Hier inderdaad ook kaal en zuringHele stukken waar niet eens onkruid wilde groeien haha, dus dan moet je de grond wel ook echt ff flink opkalefateren... vandaar de grote hoeveelheid kalk bij ons. Helaas nu wel kunstmest, omdat we nog niet met een trekker het land op kunnen, grond is nog te kwetsbaar, dus alles met de hand uitgestrooid
En dan is compost niet handig
Hier doen ze overigens ook veel gras zaaien op veldjes waar eerst maïs heeft gestaan, wordt in het najaar natuurlijk geoogst, dan gras inzaaien en in het voorjaar door de grond mengen: goeie voeding
xXutopiaXx schreef:Hahaha, dat ziet er niet uit als 'weide' inderdaadHier hebben we de bak overigens ook gewoon afgezet, paarden erop laten lopen (was ook 'weiland') en is nu ook alleen nog maar zand. Zonder er ook maar iets aan gedaan te hebben
Leuk je hier ook tegen te komen trouwens
xXutopiaXx schreef:Leuke plannen ook Serenity!
En de zandgrond hier zorgt wel voor verleiding om ze in de winter er ook op te laten lopen, maar wordt 't niet beter van nee... plan is hier ook om ze komend winter op een paddock te hebben en de weides te laten rusten.
Hmm da's waar ja, maar kruiden aanbieden lijkt me wel heel fijn en leuk... ik ga nog eens nadenken over een leuke oplossing
Maartje_M schreef:Ik heb een stuk waar we sowieso niet maaien (het gras deel van mijn paddock) en daar zou ik de kruiden neer willen zetten. Ik zat dus echt meer te denken aan een hoekje waar ik wat neer zet in plaats van door het hele land. En dan ook iets wat ik makkelijk dicht en open kan gooien.
Maar, wij hebben ook een kas en daarin kan ik weer heel makkelijk zaden opkweken, daarom staat het idee van iets met bakken ofzo me ook wel aan, want dan kan ik makkelijk vervangen en eventueel per seizoen andere dingen aanbieden ofzo.
Ik heb me er dus echt nog niet genoeg in verdiept
xXutopiaXx schreef:Serenity350 schreef:((Sorry alvast voor het lange bericht, dit onderwerp is een beetje een jarenlange obsessie van me geworden.))
Merk je nietHaha
Ik dacht: koop 2 zakjes en zie het welMaar ondertussen liggen ze nog steeds gesloten te wachten op wat we gaan doen
Maartje_M schreef:Ik zat meer te denken om een soort kruidentuintje voor ze te maken, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat wil gaan doen. Durf het niet zo goed in het gras te doen, ben bang dat ze het dan of vertrappen of dat het inderdaad het gras te ver verdringt.
We hebben 3 jonge lindes in de weide staan, die we nu met schrikdraad afgezet hebben, maar ik zou daar graag een paardenhaag neerzetten. En dan misschien iets met bakken op hoogte ofzo, zodat ze meer kunnen browsen, met kruiden