Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:35

Gratis water hier af te halen :+

En het is nog niet gedaan, volgens weerbericht de volgende week nog zoveel water *zucht*

The bright side: onze nieuwe weide bij het huis zijn we gisteren gaan bekijken en daar stond amper een plasje op. Die lijkt zich dus goed droog te houden! Als je het dan vergelijkt met huidige weide waar zeker 30-40 cm water opstaat :\

Dit is gefilmd in het dorp waar we binnenkort gaan wonen. Serieuze wateroverlast dus, en toch een relatief droge wei bij ons nieuwe huis :) https://www.facebook.com/NoodweerBenelu ... 002743229/

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:42

DubbelDun schreef:
Ik heb vanochtend zelfs de sproeier op de wei aangezet...

Heb ik ook nog overwogen maandag omdat ik toen toch met alle slangen aan het sjouwen was en de sproeiers, maar 1 deel kan ik niet sproeien omdat dan het gras plat gaat liggen ben ik bang, daar staat nog zoveel, ze kunnen het hier nu op het moment niet weg gegeten krijgen. Hoop maar dat ze het grootste gedeelte op hebben als de voorspellingen voor volgende week kloppen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:44

Als wij veel water hebben stroomt het iig naar onder aan de wei :+ zeker nu het weer wat droger is spoelt het er eigenlijk voor het grootste deel gewoon overheen.

Hooi koop ik ook in grote balen tussen de 300 en 400 kilo. Met 4 paarden doen ze daar in de winter een week mee, maar staan wel 24/7 op de wei dus hebben ook nog een klein beetje gras als ze hun best doen.
Vorig jaar zomer was het te droog voor het gras en stond er eigenlijk bijna niets meer, toen deden we iets minder lang met een baal.

Probeer per jaar ongeveer 20 balen te hebben (dus afhankelijk van wat er over is koop ik bij) en vaak kom ik het jaar dan wel door. Vorig jaar eerder bij moeten kopen door de droogte, maar hoop dat ik dit jaar weer een stuk bruikbare wei erbij heb dus dat scheelt ook weer hooi.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:03

DubbelDun schreef:
Een tractor is tot daar aan toe, maar dat ding met al die scherpe pennen... ik zie door al paardenogen in hangen...

Hier dezelfde gedachte.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:05

Yep Dunya is er nogal stapelgek op. Dus denk dat hij niet meer weggaatGa vanaf volgende week elke woensdagmiddag de bak een uur afhuren. Zodat ik haar altijd les kan geven. Zijn we niet afhankelijk van het weer.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:07

Leuk Anke! Ze ziet er ook echt mega verliefd uit. <3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:07

Hier eindelijk eens ff droog. Vorige week de les afgezegd. Nu dus nieuwe poging om 14.00 uur. Vanavond zal het wel weer los barsten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:08

Die bij huis hebben 365 dagen/jaar hetzelfde schema/voer.
De anderen hebben een weideseizoen en een paddockseizoen.

Ja Dunya is in love!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:10

Bah, had ne zin om vanavond weer even met Rachel te trainen. Asbest is weg, en morgen beginnen ze met slopen, dus vanavond had ik even een momentje tijd.
Zaterdag buitenrit gepland met vriendin, dus hopen dat het dan droog blijft.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:11

wat een water zeg, onvoorstelbaar, sterkte iedereen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:29

Niet normaal dat water! Vreselijk. Kan ik me hier ook niks bij voorstellen. Hier is het alweer woestijnklimaat. Was mijn mijn vriendin vanmorgen (=20 km verderop) en daar zag je nog nat zand in de bak. Ongelovelijk. Hier alleen stof.

Voor het hooien wel mooi, maar ik heb natuurhooi uit de biesbosch en dat mag pas vanaf 15 juni gemaaid worden. En laat er nou volgende week regen voorspeld worden. Dus maar afwachten wat we weer krijgen. Ik heb zo n 60 balen per jaar nodig (300-400 kg). Dit jaar ging t heel gowd. Vorig jaar beroerde kwaliteit. Dus ik hoop nog wel ergens op ren droge periode.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:38

Hooi is gelukkig gespaard gebleven. Scheelde wel niet veel. Als deze lading weg is, gaan we de boel aanvullen en verhogen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:47

Heel wijs. Ik heb ook mijn hooi maar op één pallet liggen, maar gelukkig staan de stallen hier iets hoger als de paddock. Verder is mijn hooihok erg laag (1,75). Ik ken er nét lopen, maar anders wordt het echt te laag.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:53

Ja Door de bouw van de nieuwe stal is daar veel gewerkt geweest en hebben we nog geen tijd gehad om het terug aan/op te vullen. De stal is zo gebouwd dat het al aardig moet doen voor er water binnenkant.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:36

iedereen met wateroverlast,veel sterkte vooral in huis. wij kunnen hier wel wat watergebruiken.is erg droog. en het is hier maar 14 graden. koud :brr: weer wennen na de afgelopen daen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:05

Vreselijk dat water. Vandaag vind ik het weer aangenamer met dat windje. Zo lekker na het avondeten een rondje rijden.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:20

Ik kom hier weer even binnenvallen!

Op het moment heb ik 5 min te voet van mijn huis nog paarden van klanten staan. Nu hebben wij daar geen water voorziening helaas.. Wij vangen normaal het regenwater op in een enorme tank maar deze is nu gewoon leeg met dit weer. We lopen nu telkens met emmertjes maar dat is toch niet echt een hele handige oplossing. Iemand ideeën?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:20

Hier alleen achter in de bak nog een stuk nat. De rest weer droog.
Vanmiddag mooie les gegeven op Roosje. Vrouw is heel angstig geworden op/met haar verzorgpaard. Nu met Roosje ontspannings- en zitlessen. Weer plezier en vertrouwen krijgen.

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:26

xWouter schreef:

Op het moment heb ik 5 min te voet van mijn huis nog paarden van klanten staan. Nu hebben wij daar geen water voorziening helaas.. Wij vangen normaal het regenwater op in een enorme tank maar deze is nu gewoon leeg met dit weer. We lopen nu telkens met emmertjes maar dat is toch niet echt een hele handige oplossing. Iemand ideeën?

De schapenboer hiernaast heeft gewoon een IBC-vat op een aanhanger staan...als hij leeg is koppelt hij hem achter de auto en neemt hem weer mee om te vullen.Even een investering maar zeker de moeite waard.

Ziet er goed uit Anke :) Zowel het water als de ruiter :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:30

@xWouter: of een H2Go bag kopen. Daar kan ook flink wat in en dan heb je met 2 a 3x heen en weer lopen ook weer een aardige laag water in je vat staan.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:32

xWouter schreef:

Wij hebben ook zo'n ibc-tank bij de schapen staan. Gelukkig hebben wij een beek/riviertje op nog geen 100m van de wei, dus als de tank leeg is gooien wij hem met de dompelpomp weer vol. Een ibc-tank hoeft echt niet duur te zijn! Die kun je voor minder dan 50,- al tweedehands kopen. Zorg wel dat je er een hebt met een geraamte erom om heen, anders gaat hij uitzakken en/of uitzetten.

Voor de paarden hebben wij ook nogsteeds de ouderwetse manier van drie grote jerrycans met water in de kruiwagen en zwoegen maar. :+

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:48

Wij hebben een waterpomp laten slaan, ideaal. Geen gesleep meer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:59

Abby...ik doelde niet op de kosten van een IBC-vat (kosten hier rond de de E35,- met kooi en alluminium pallet) maar op de aanhanger ;)

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:50

xWouter schreef:

In de tijd dat ik 15 minuten moest lopen voor aan de wei te geraken had is 4 h2o bags en die legde ik in de koffer van de auto vulde ik en bracht ik zo water. Naderhand toen ik Hulp had deden we het te voet met de kruiwagen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:09

Ibc vat vullen. Vaak zijn die zelfs nog gratis te vinden. Anders jerrykannen in auto. Ik heb ook grondwaterput nu een benzine pomp waarmee ik elke 14 dagen 2 ibc vaten vul