Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:25

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:35

@[***], ik heb altijd gezeur als ik ze gewoon op wil halen, vandaar over gegaan naar gemengd mestonderzoek. Maar heb daar wel mijn twijfels bij, want je test nooit alle paarden :(

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:41

Gelukkig hier nooit gezeur met wormenkuren ;) (zie onderschrift)
@Ipsilonka : er zat geen plaatje bij, maar ik zal er weer eens eentje maken. Die blijkt op mijn oude PC te staan en die is overleden :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:02

Ik bestel mijn kuren in de UK,stukken goedkoper dan hier bij de DA.
Doe altijd samen met een groep en dan voor een jaar...scheelt echt tientallen Euro's.Doe ik trouwens ook met psylliumzaad...samen bestellen voor een jaar.

Momenteel heb ik een zending van E6,20 p/kg vind ik toch een andere verhaal dan E53,59 voor 1kg Groene Os :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:12

6,20 /kg voor Psylium is een mooie prijs.
Ik had laatst 19,90 voor 3 kilo
@tinky: heb jij de witte of de zwarte (gemalen of hele) ??
Groene Os betaal je de naam. Dan kun je beter voor 14/15 euro naar Agradi gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:16

Santos_05 schreef:
@[***], ik heb altijd gezeur als ik ze gewoon op wil halen, vandaar over gegaan naar gemengd mestonderzoek. Maar heb daar wel mijn twijfels bij, want je test nooit alle paarden :(

Ja ik zou daar ook twijfels bij hebben. Ik stuur per paard een beetje mest op. Bij Het Woud doen ze inderdaad moeilijk als je extra kuren wil bestellen. Bij mijn da geen enkel probleem.

Mijn merrie krijgt krampkoliek van psyllium..... De ruinen geef ik wel een kuurtje, maar ik heb nu van die korreltjes van de paardendrogist. Die vind ik geweldig! Bij mijn ene ruin zit de "gewone" psyllium altijd helemaal tegen zijn voortanden vastgeplakt en dan gaat hij heel achterlijk doen om het weg te krijgen. Hij heeft dan helemaal een dikke bovenlip van alle psyllium die eronder geplakt zit :j :') .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:29

Ik maak er slobber van...momenteel heb ik de witte zaadjes om te proberen.Heb hiervoor de psylliumvezel van Makana gehad á E12,95 p/kg inc verzenden erg goed ook.

[***]...het je bij deze merrie wel eens lijnzaad geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:39

Lijnzaadolie krijgt ze in de winter wel dagelijks door haar lucerne met een handje zemelen. Dat gaat goed. Bedoel jij echt lijnzaad en dan koken? Dat deed ik vroeger voor mijn pony ook altijd, maar dat vind ik zo'n geklieder.......

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:04

Van lijnzaad is nooit bewezen dat het helpt tegen zand helaas. Hier gebruik ik psylliumzaadjes, te koop bij pit-pit.com. 10 dagen lang 100 gram per paard, zo is het mij op de kliniek verteld. De paarden moeten het wel leren eten, en de een krijgt het makkelijker weg dan de ander. Ik heb de afgelopen weken bij 5 paarden een kuur gedaan, ben er nu gelukkig vanaf.

Hier ook een dierenarts die groot voorstander is mestonderzoek, ik alleen niet, zeker niet met veulens in de groep. Merk dat er bij dierenartsen (niet mijn paardenarts gelukkig) ook veel informatie ontbreekt wbt ontwormen. Ik krijg als ik zeg welke spuit ik wil hem altijd zo mee. Maar buiten de dierenarts om valt er ook wel aan te komen.

Ik ga hier volgende maand al het draad vervangen, ben nu bezig met palen te verzetten. Ivm veulen en aangrenzende provinciale weg naar DL (ze rijden hier geregeld met 100 voorbij), doe ik 3 lagen koord op 40, 65 en 90 cm. Ik heb geen springers en de palen die er staan zijn niet hoger. Maar nu vraag ik me af welk koord voordelig en goed is? wit 6 mm. Als het 2 - 3 jaar mee gaat ben ik tevreden. Heb nogal wat nodig en huur hier alles dus eerst maar eens kijken hoe of wat voor we grote investeringen gaan doen in duurder koord en hogere palen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:07

Het probleem bij mijn ruin is dat hij echt met zijn hoofd gaat slaan om van die vieze kledder onder zijn lip af te komen. Slaat zelfs met zijn hoeven zijn lip stuk......

Maar de psyllium in korrelvorm gaat redelijk. Ik sta nu met een handdoek klaar om snel even onder zijn lip te wrijven als hij klaar is met eten :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:42

Ik gooi 2 flinke scheppen door de brok en muesli en giet er iets water over. Dan meteen voeren en het gaat schoon op :)

@caily: 100 gram per paard is flink wat lijkt me, iig meer als op de verpakking staat. Is dat met een bepaalde reden ??
Kijk voor koord eens op de Duitse ebay: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=lit ... sacat=3153

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:43

Ik doe door vochtige zemelen...eigenlijk nooit last.

Caily...Ook wb de psyllium zijn er nog veel vragen.De een zegt...week...de ander...niet meer dan 5 dagen en ook de hoeveelheden verschillen.
Voor mijn jongens gebruik ik 50 gr p/d en dan 7 dagen...voor grote paarden 100gr p/d.Dan is dit de preventieve kuur.

Gebruik jij de geweekt of mik je het over het voer....daar zijn de meningen ook verdeeld over.

Kijk ook eens op MP voor draad.Ik heb daar toen ook een nieuwe rol van 1000m voor een mooi bedrag gekocht.
Je moet even kijken hoeveel draden erin zitten...dat scheelt ook in prijs ;)

Ik heb hier mooi koord 8mm en dit is erg slijtvast,ook koord van Gallagher...dat zijn geen ronde maar platte draden waarmee is opgebouwd.Vaag materiaal en ik vind het erg rafelen (heb het wel al een jaar of 7 in gebruik) ook de geleide draden breken snel.

Zoiets is misschien ook wel wat voor je... http://link.marktplaats.nl/m907814740 ff neuzen ;)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:54

Wij hebben zelf een keer 2e hands gekocht (lint van 2 jaar oud), maar dat wordt wel heel snel slecht doordat het vaker in handen is geweest... dus wel even goed opletten dat je het dan voor een mooie prijs krijgt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:05

Absoluut waar...maar wel de moeite waard.
Ik heb vorig jaar ruim 100 betonijzer prikpalen gekocht met genoeg draad om een hectare met dubbel draad mee af te zetten. Incl haspels en nog hand poortgrepen.Was geloof ik zo'n E45,- kwijt :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:11

Oei [***], dat is een lastg geval. Door de slobber misschien?

Voor koord in DL kijken is wel een goed idee, thanks! 8mm vind ik te dik. Heb daarvan een rol hier liggen, krijg het amper door de isolatoren heen. 6 mm schijnt een stuk gangbaarder te zijn.

Ik wist ook nooit zo goed wat ik moest wbt psyllium. Voerde eerder altijd de vezel van Agradi. Maar mijn merrie heeft afgelopen oktober in Emmeloord gestaan met zware koliek (dubbele entrapment). Ze had een beetje zand en lichte wormen, maar allebei niet zodanig dat het voor zulke zware problemen zou kunnen zorgen. Alleen zand weet je natuurlijk nooit zeker van een mestonderzoek en omdat mijn veulen als kleintje zand vrat en moeders graag uit de plassen drinkt heb ik het er daar uitgebreid over gehad wat we als eigenaren het beste kunnen doen tegen zand. De arts vertelde mij ten eerste dat de werking van welke vorm van lijnzaad dan ook, nooit bewezen is. Ik gaf aan het lastig te vinden om te bepalen hoeveel van de poedervorm agradi-psyllium (die zakken met rood-geel label vlozaad) ik moest geven. Daar kon de arts mij ook niet echt bij helpen. Hun geven daar de paarden altijd de zaadjes van pit-pit.com: https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html. En dan de pot van 1 KG voor 11,50. Dit is voor een kuur voor 1 paard en je dient dan 10 dagen 100 gram te geven. Elke 6 weken herhalen. Ook de paarden naar een (zand)koliek operatie wordt dit zo aan voorgeschreven. Omdat dit gewoon duidelijk advies is van iemand met verstand, doe ik het nu nog alleen zo. De grote van de paarden is niet echt van belang, ik geeft hier de jaarling maar ook de Tinkerkanon ban 1m57 100 gram, alleen mijn veulen heeft 50 gram gehad, dat is al een moeilijke eter, heb twee eerdere pogingen moeten staken omdat ik het er echt niet in kreeg, nu heeft ze het alle dagen op gegeten. Weliswaar met gebruiksaanwijzing, maar het zit erin. Ik ga hier overigens echt niet elke 6 weken herhalen, 2 - 4 keer per jaar vind ik mooi zat, tenzij er aanleidingen zijn voor meer natuurlijk. Het voert overigens een stuk makkelijker dan poeder of lijnzaadklodders. Gewoon keukenweegschaal en bakje meer naar stal, even afwegen en over wat brok. Ik geef er niet teveel brok bij. Meestal ligt er nadat de brok ik nog een bodempje zaadjes. Dan pak ik de voerbak even scheef vast dat het allemaal langs de zijkant komt te liggen, gooi er wat nieuwe brokjes op en dan laat ik ze dat eruit happen/likken.

Op die ebay zie ik echt door de bomen het bos niet meer, hoe weet ik nou wat goed is, en wat niet?
Via marktplaats kopen doe ik niet, ik wil alles graag hetzelfde dus gewoon in een keer alles kopen. Ik woon nogal in een uithoek dus kans dat hier in de buurt een geschikte partij is, is erg klein en in dit geval wil ik bij 2e hands het toch eerst echt gezien hebben voordat ik koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:19

@Caily een bijkomend probleem is, dat hij het ook nog eens echt vies vindt. Verder doet deze ruin niets anders dan paard zijn en ik moet de bak slobber dan wel heeeeeel groot maken wil hij het niet in de gaten hebben en dan 10 dgn achter elkaar...... Ben bang dat ik hem dan misschien wel hoefbevangen voer, want hij eet niets anders dan hooi.

Over lijnzaad weet ik dat het bij mij wél werkt. Een kennis van mij werkt in de gehandicaptenzorg en daar gaat bij klanten met obstipatie ook nog wel eens een lepel lijnzaad door de yoghurt.

Een tijd geleden heb ik last gehad van mijn darmen en dan nam ik een paar dagen achter elkaar gewoon een lepel (gebroken) lijnzaad met een paar slokken water. Dan waren de problemen binnen een week opgelost.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:26

Het helpt ook wel om de darmen te activeren/regulieren, maar niet zozeer voor de afvoer van zand, zo is mij verteld. Laatst stond op bokt ook zo'n onderzoek, zal ff zoeken of ik het nog kan vinden.

Als hi het echt vies vindt houdt het op natuurlijk. Hier gaan de zaadjes dus makkelijker dan de poeder. Slijmt ook minder. Mijn merrie die eerder de poeder kreeg, daar doe ik het door haar voer en wens haar veel plezier ermee, krijg de pak net als altijd uitgelikt terug. Dan zijn er 2 die het eigenlijk ook netjes eten, gewoon droog over de brok. Eerste twee dagen was even wennen, maar daarna ging het super, alleen beetje helpen bij het laatste beetje dus. Mijn veulen moet ik steeds beetje brok en zaadjes geven en als het op is nog een beetje. Als ik alles in een keer in dr bak doen dan wil ze het niet :+ Dan heb ik er 1 die wat lastiger is, met wat tijd en moeite is het er nu wel naar binnen gegaan, maar daar gaan we dus volgende keer slobber bij proberen. Mijn veulen dacht ik eerst te paaien met appelmoes, maar daar trapte ze niet in, dacht ik. Maar ook appelmoes gewoon puur zonder iets erdoor lust ze niet :') Is maar een rare Tinker, sowieso brok en snoepjes moet ze weinig van hebben, wortel ook niet, en appel is net hoe dr neus waait. Maar een plukje hooi als beloning is helemaal goed :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:28

Ik heb één keer zo'n kuur gegeven met het spul van paardnatuurlijk, tegen zand. Zowel voor, na als tijdens de kuur geen zand in de mest aangetroffen dus ik denk niet dat ik het nog eens doe.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:34

[VN] Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand
Deze was dat. Magnesium bijvoeren durf ik niet zo, want dan weet ik de verhoudingen weer niet.

Mijn merrie drinkt graag uit plassen en het vermoeden is dat zij ruim 10 jaar lang voornamelijk van de grond is gevoerd. Ze was ook geregeld onverklaarbaar aan de dunne, niet erg,maar ook niet 100% goed. Een verklaring zou haar gebitsproblemen kunnen zijn, maar dat heb ik zelf nooit geloofd. Sinds Emmeloord, dus paraffine en alles erdoor is geweest, is dit helemaal over. Het zou mij dus niet verbazen als er veel meer zand in heeft gezeten dan wij geweten hebben. Weet dat momenteel een van de paarden hier zand eet (vermoed op zoek naar worteltjes, een tekort zou gezien de omstandigeden erg vreemd zijn), en die is ook aan de dunne, net psylliumkuur gehad dus, verklaart elkaar allemaal. Vriendin van mij heeft dezelfde ervaringen dus ik heb het idee dat het hier op deze manier wel werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:20

@caily: probeer eens een zakje vanillesuiker over het voer. Daar zijn de meeste paarden gek op.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:25

Hey allemaal, allereerst bedankt voor de lieve reacties op mijn eigen plekje :-)

Ik heb een vraagje, zijn er hier nog mensen met maar 2 paarden die af en toe met 1 voor 1 op stap gaan?
Hoe pakken jullie dat aan zonder dat de ander zich een ongeluk doet of de longen uit het lijf schreeuwt? :') Ik ben al hele tijd bezig met opbouwen maar blijft moeilijk vor hen om er aan te wennen.
Ik zorg allereerst dat degene die thuis blijft veilig op stal staat met wat extra hooi en gekozen lekkernij (zo hoop ik het wat aangenaam te maken) maar heb niet de indruk dat het er beter op wordt... Ik heb zo een schrik dat 1 van hen zich pijn zou doen...
Is de enige oplossing een derde paard? :-D

Groetjes,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:28

Als ik met mijn bonte weg ga dan blijft mijn oudje gewoon in de paddock en die piept af en toe wat of doet eens een drafje langs de omheining. Maar meestal staat ze gewoon te wachten tot ik weer terug ben. Mijn bonte daarentegen moet ik op stal zetten als ik met het oudje ga wandelen, want die loopt zich een ongeluk zo idioot doet ze. Dus die gaat op stal en mag haar stembanden trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:36

Ploempje schreef:
Is de enige oplossing een derde paard? :-D

Ik vind van wel.....

Ik heb er een pony bij genomen. Vind het helemaal niks als er ééntje alleen achterblijft en wil hem ook niet op stal zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:36

Ik heb er ook een 3e bijgenomen :o
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 19-03-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:37

Ik heb er 4 en dan nog worden ze onrustig als ik er 1 of 2 mee neem en ze blikven dan nooit alleen achter maar het blijft lastig. Denk dat het gewoon heel veel oefenen is en dat het van zelf makkelijket gaat!