Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:18

Die van mij staat in de zomer 24/7 buiten. En in de winter komt ze overdag zo n 6 uur buiten en s'nachts op stal. Die van mij heeft wel getelt een maand gedwongen alleen op stal moeten staan het was een ware hel zowel voor mij als voor haar. Ik ben toen ook verhuisd naar een andere stal waar ze wel weer naar buiten kon en ze werd weer helemaal vrolijk.

Ik vind het ook onverantwoord om bijv sportpaarden alleen maar binnen te houden om blessures te voorkomen. Wij rijden dan wel met ze maar moeten we niet eerst voorzien dat ons paard gewoon paard kan zijn op de eerste plaats.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:43

Die van mij staat nu 24/7 buiten... maar het is echt een dodo :')
Eerst sloopte die continu de waterbakken (die er alleen voor hem staan, want de rest durft wel uit de sloot te drinken...)
Hij is continu bij de bouwvakkers aan de overkant aan het kijken (de andere paarden vinden al dat gebonk en geboor doodeng, maar meneer vindt het erg boeiend)
En nu met de regen staat die buiten te rillen. En zijn bomen en twee prachtige lege schuilstallen, maar meneer blijft lekker met de rest buiten staan. Ik heb hem maar even een regendeken op gedaan, want zijn temperatuur was ook vrij laag...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:41

alice0cullen schreef:
Wij rijden dan wel met ze maar moeten we niet eerst voorzien dat ons paard gewoon paard kan zijn op de eerste plaats.

Precies! _/-\o_

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:56

c_alsemgeest schreef:
Die van mij staat nu 24/7 buiten... maar het is echt een dodo :')
Eerst sloopte die continu de waterbakken (die er alleen voor hem staan, want de rest durft wel uit de sloot te drinken...)
Hij is continu bij de bouwvakkers aan de overkant aan het kijken (de andere paarden vinden al dat gebonk en geboor doodeng, maar meneer vindt het erg boeiend)
En nu met de regen staat die buiten te rillen. En zijn bomen en twee prachtige lege schuilstallen, maar meneer blijft lekker met de rest buiten staan. Ik heb hem maar even een regendeken op gedaan, want zijn temperatuur was ook vrij laag...

Herkenbaar _/-\o_
Zijn het toch leuke beesten. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:30

Hij heeft het iig wel heel erg naar zijn zin... dus dan maar voor mij even wat extra zorgen :+

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:49

Die van mij heb ik net binnen gezet omdat ze de hele tijd heel hard op het hek af galoppeerde en dan opeens stopt. Ze is een goede springer en haat regen dus ik dacht, zet haar binnen. Ben net terug. Stopt de regen :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:55

Die van mij heeft het snel koud/moeite om zich goed op temperatuur te houden, dit komt door zijn verminderde darmwerking (reden is te vinden in mijn profiel). Maar hij vindt regen geweldig... vooral als er plassen komen vermaakt hij zich prima. Alleen gaat hij dus iets over de grens heen en blijft echt buiten staan zonder gebruik te maken van de schuilstal, ook al raakt hij bijna onderkoeld :')
Daarom staat hij in de wintermaanden met slecht weer binnen (regen en gure wind) maar dan nog wel een aantal uurtjes per dag buiten hoor... volledig ingepakt :') want anders dan kom ik op stal en ligt er een ijspegel met vier beetjes te wachten op me :+ Misschien is zijn instinct onder ontwikkeld als dressuurpaard :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:02

Mijn dame van 31 staat in de stromende regen,de hele dag.Ook bij onweer staat ze vrijwillig buiten,ik ben wel bang dat ze een keer gebakken in de wei ligt.Ze is een slimme pony en als ze het koud krijgt gaat ze haar warme stal wel in.Mijn dochter is altijd bang dat Britta ziek word.Als het koud is heeft ze wel een regendeken.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:05

Je moet per paard kijken. Mijn pony die last heeft van staart en maneneczeem en allerlei allergieën heeft doe ik geen plezier om 24/7 buiten te zetten. Daarnaast kan ze slecht tegen de warmte, dus soms vind ze het juist prettiger op stal. Ook met het oog dat ze erg snel dik wordt met alle gevolgen van dien, wil ik mijn paard(en) niet 24/7 op de wei. In de zomer staat ze 4 uurtjes max op de wei en in de winter dagelijks in de stapmolen. Dit los van het feit dat ik zelf ook dagelijks wat met haar doe.
Pony staat in een buitenbox waar ze genoeg ziet en met meerdere voermomenten per dag.
Dus ja, mijn pony staat veel op stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:19

eczeem, warmte en dik worden is in de winter toch niet aan de orde, waarom staat ze dan helemaal niet buiten?
ik vind dat echt tragisch.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:25

En buiten hoeft ook geen wei te zijn, een paddock lijkt me ook prima :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:31

Mijn pony is onwijs veranderd nu ze altijd buiten loopt. Eerst was ze sloom en vaak ziek en nu super fit, loperig en nooit meer ziek. Volgende week gaan ze wel verhuizen naar een plekje waarbij ik haar in de nacht op stal zet. Maar dan gaat ze evengoed van 08.00 tot 19.00/20.00 naar buiten.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:04

fokfanaat schreef:
eczeem, warmte en dik worden is in de winter toch niet aan de orde, waarom staat ze dan helemaal niet buiten?
ik vind dat echt tragisch.

In de winter heeft ze ook last van haar allergie. Wel minder dan de zomer. Nu op dit moment is het zelfs het hevigst. Daarnaast doe ik haar geen plezier om haar in de kou en blubber buiten te zetten. Ze is dan chagrijnig en wil graag weer naar binnen. Op stal is ze dan veel vrolijker. Zeker met veel voermomenten van kleine porties per dag voelt ze zich happy. Mijn pony is ook altijd erg op zichzelf geweest. Ze zoekt zelf niet snel contact met andere paarden. Van jongs af aan al niet. Dus misschien dat dat ook scheelt.
En nogmaals je moet per paard kijken :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:18

Wat ik ook vaak zie is dat paarden op stenen paddocks of nat zand (door slecht weer)heel de dag buiten staan in de kou. Die kou trekt de benen in en zie menig paard stram uit die paddocks komen. Ook als ze met meerdere in een grote paddock staan vind ik de paarden niet super vrolijk eruit zien. In dat opzicht zie ik het nut niet van die paddocks. Paddocks moeten netjes onderhouden zijn vind ik en daar ontbreekt het weleens aan. Als ze netjes onderhouden zijn vind ik het een ander verhaal. Je paard lekker losgooien een uurtje en dan weer op stal vind ik fijner dan hele dag op de paddock. Daarnaast ken ik genoeg paarden die kribbebijten hebben ontwikkeld op de paddock en paarden die zand eten.

Maar bovenstaande is misschien een verschil van mening :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:21

Da's natuurlijk leuk bedacht tarja, maar ik vermoed zo dat het percentage paarden die bijna de hele dag op stal staan en kribbenbijten stukken hoger is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:29

De hele dag op paddock kan best, mits: deze goed onderhouden/niet te modderig is er altijd water is, voor ruwvoer en een soortgenoot wordt gezorgd. Een zandbak van 10X10 zonder iets en alleen wordt een paard niet blij van nee.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:31

EskeGirl schreef:
De hele dag op paddock kan best, mits: deze goed onderhouden/niet te modderig is er altijd water is, voor ruwvoer en een soortgenoot wordt gezorgd. Een zandbak van 10X10 zonder iets en alleen wordt een paard niet blij van nee.

Helemaal mee eens. Maar ik zie vaak dat het daar juist aan ontbreekt. En ben ook geen fan van stenen paddocks.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:46

Mijn paarden lopen zomerdag ongeveer 8 uurtjes op de wei. Daarnaast gaan ze in de molen en worden ze getraind. Winterdag staan ze 4 uurtjes in de paddock en gaan ze in de molen. En ook dan savonds wordt er getraind. Ik moet zeggen dat ik dit voor mijn paarden ideaal vind. Ze zien er top uit en zijn kern gezond. Ze zijn ook goed fit en al met al komen ze dus over de dag verdeeld 3 x daags uit hun box. Mijn twee wedstrijdpaarden hebben voordat ik hun kocht op 4 jarige leeftijd altijd op stal gestaan met zeer beperkte losloopmogelijkheden. Dus wat dat betreft zijn ze er echt op vooruit gegaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:04

_tarja_ schreef:
EskeGirl schreef:

Helemaal mee eens. Maar ik zie vaak dat het daar juist aan ontbreekt. En ben ook geen fan van stenen paddocks.

En dan ga je niet op zoek naar een stal met betere mogelijkheden om je paard buiten te zetten, maar zet je m voor t gemak maar gewoon op stal? :(:)
Mijn paard staat ook niet graag in de blubber (dat is nog zacht uitgedrukt :D ) maar kou? Dat zal dr echt niet boeien hoor (mama koopt wel een mooi dekentje ;) )
Een stal is geen alternatief voor blubber. Droge grond is daar een alternatief voor.
Stal heeft zoveel nadelen, dat je het alleen kunt zien als "bij gebrek aan beter". En dat is behoorlijk triest.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:06

Ik heb nog nooit een paard stijf uit een paddock zien komen, wel uit een stal.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:11

Ik ben weggegaan van mijn vorige stal doordat de paarden in de zomermaanden en in de wintermaanden gewoon binnen stonden. De reactie's van de mensen als ik vroeg waarom ze hun paard binnen hebben staan waren vooral, ze vind het fijn in haar bloedhete stal, ze wordt gek van de vliegen, ze lust geen gras ( >;) ) en ga zo maar daar. Op mijn huidige stal staat ze de hele dag lekker buiten. Voelen mensen die hun paard 24/7 binnen hebben zich niet heel schuldig tegenover hun paard omdat ze hun paard zo te kort doen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:15

M_nouska schreef:
Ik ben weggegaan van mijn vorige stal doordat de paarden in de zomermaanden en in de wintermaanden gewoon binnen stonden. De reactie's van de mensen als ik vroeg waarom ze hun paard binnen hebben staan waren vooral, ze vind het fijn in haar bloedhete stal, ze wordt gek van de vliegen, ze lust geen gras ( >;) ) en ga zo maar daar. Op mijn huidige stal staat ze de hele dag lekker buiten. Voelen mensen die hun paard 24/7 binnen hebben zich niet heel schuldig tegenover hun paard omdat ze hun paard zo te kort doen?

Ik ken veel mensen die zich totaal niet schuldig voelen. Voor mij ook onbegrijpelijk! Maar dat doen ze af met te zeggen dat ik "overdreven" ben met mijn paard.
In mijn regio staan grote, dure pensionstallen met geen buiten zet mogelijkheden tot drie paddocks per 40+ paarden. En ze staan vol.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:16

Ik heb mijn paarden hoogzomer van een uur of 1 tot iets van 8 uur op stal staan. Maar dan de hele nacht buiten.
Tegen zon hitte en vliegen willen ze liever behoedt worden dan voor kou en regen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:19

Ik was laatst op een stal ivm meerdaagse wedstrijd. De paarden daar staan in boxen van 2,5 x 3 en er is geen mogelijkheid tot losgooien. In de zomer is er wel weidegang.

Ik was er die dagen van 's ochtends tot s' avonds en heb merendeel van de pensionklanten niet gezien en die paarden maar staan.. Konden amper hun kont keren en hadden niks te eten omdat ze niet genoeg kregen voor een hele dag.

Arme, arme paarden en niet te begrijpen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:24

Net een psychiatrische inrichting zo'n stal. Al die paarden met gestoorde gedragstrekjes.