Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:49

Voor mij is het wel goedkoper, nu betaal ik voor korrels 4,5 per zak en met vlas 6 euro. In het begin gaan er wel meer zakken in, maar ik hoeft nu minder snel een zak erbij te gooien.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:52

Zijn er hier mensen uit Zuid-Holland en waar halen (of bestellen) jullie strokorrels?
Ik bestelde altijd bij ecobodem, vlas kan je vanaf 21 balen kopen, maar strokorrels pas vanaf grotere hoeveelheden. Bovendien ben ik niet zo blij met ecobodem, dus ik zou wel graag een andere leverancier vinden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:07

Als je via een regiodealer koopt hoef je niet persé een groot aantal zakken kopen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:14

Oke, bedankt! Dan ga ik dat even nakijken.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:56

De zakken zijn trouwens wel een stuk kleiner dan van vlas. Vlas zijn echt balen, strokorrels zijn zakken.
Ik vind dit ook een groot voordeel van strokorrels

Afbeelding

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:15

Ooh, in dat geval heb ik niet eens zo een groot probleem als ik meer moet bestellen, want ik kan daarvan ook meer opslaan.

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:34

Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn paard eet stro op en vlas vertrouwde ik niet echt ..straks gaat ie dat ook nog opeten..:S Dus ben ook voor strokorrels gegaan ideaal! En ook ideaal dat het niet grote balen zijn want ik moet er zelf mee omsjouwen:P

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:37

Misschien een heeelee domme vraag hoor :P maar ik zag dat sommige mensen het ook mengen, vlas en strokorrels, vandaar dat ik me afvraag: moet ik mijn hele vlas-onderlaag eruit halen als ik over ga op strokorrels?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:10

Obelix_Luna schreef:
weet iemand waar er bij drachten of leeuwarden aan te verkrijgen is?
want ik wil het opzich wel een keer proberen.

Bij de welkoop leeuwarden hebben ze sowieso, maar de kwaliteit vind ik wat tegenvallen.
Ik heb mijn paarden erop staan, maar ik bestel het per pallet (50 zakken), of 2 pallets tegelijk.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:05

Krips schreef:
Bedankt Sas27! Oeeh, ik twijfel nog steeds. Ik wil gewoon meteen een lading bestellen namelijk. Maar ik zie bijna nergens staan dat het slechter werkt dan vlas... Ik vind het gewoon vervelend dat het op een gegeven moment zo donker van kleur wordt. Dan gaat het er zo vies uit zien. Eigenlijk al na twee dagen. Scheelt het nog in kosten? Dat is wel ongeveer gelijk toch?

het werkt ook niet slechter dan vlas. En bij een schoon paard scheelt het op jaarbasis behoorlijk in kosten in vergelijking met Vlas. Met viespeukjes wordt het helaas wel een kostbaar plaatje dan ben je met vlas goedkoper uit.

Vlas en korrels worden beide donker van kleur dat is nu eenmaal zo. Kwestie bij beide van op tijd vers vlas/verse korrels erin gooien.

Korrels hebben alleen véél minder opslagruimte nodig dan vlas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:51

Een groot voordeel van korrels tov vlas is dat je veel minder afval hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:14

Ik ben helemaal korrelminded, ware het niet dat die van mij het zo vreselijk eten. En zeker met een HB-gevoelig paard kan ik dat gewoon niet hebben.
Dus ik meng het nu ook; oude uiteengevallen korrels onder en houtkrul er bovenop.
Eigenlijk zou ik dus korrelmot willen hebben :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:22

@DubbelDun,
Maak jij de korrels nat alvorens je ze in de stal gooit?
Ik doe dat tegenwoordig met heet water en dat werkt super.
Die alleseters hier smullen anders ook gigantisch van de hele korreltjes :9

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:30

Ik heb een keer gepropbeerd om een zak vooraf in een kruiwagen nat te maken, dat werkt dus niet. Alleen de bovenste laag valt uit elkaar. En ik heb het echt uren laten staan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:03

@DubbelDun, Jammer dat het bij jou niet het gewenste resultaat geeft.

Hier werkt het nat maken wel.....Ik gooi één emmer heet water op de korrels, hussel het met de schep even door elkaar en laat het vervolgens een nacht staan. De volgende ochtend ligt er een "berg" droge "mot" in de kruiwagen.

Het is gigantisch opgezwollen. Ik schat dat zo'n 90% van de korrels dan uiteengevallen zijn +:)+
De kruiwagen kiep ik leeg in de stal en hussel dat door de rest van de bodembedekking.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:39

Klinkt goed allemaal..
Maar zal ik dus mijn stal helemaal leeg halen en gewoon helemaal opnieuw beginnen. Of zal ik mijn vlas onderlaag laten liggen en gewoon hetzelfde doorgaan alleen dan strokorrels bijvullen in plaats van vlas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:43

Dit ligt er een beetje aan hoe de vlasbodem er aan toe is. Ik zou zelf de stal leeghalen als de vlasbodem niet écht in goede staat is. Jij kunt dit echter het beste zelf beoordelen. Succes!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:44

Ik zal nog eens de truc met het hete water en de nacht proberen :) , want ik heb nog geen afdoend alternatief voor korrels gevonden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:45

Succes, komt vast goed!

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:32

Vippie schreef:
Krips schreef:
Bedankt Sas27! Oeeh, ik twijfel nog steeds. Ik wil gewoon meteen een lading bestellen namelijk. Maar ik zie bijna nergens staan dat het slechter werkt dan vlas... Ik vind het gewoon vervelend dat het op een gegeven moment zo donker van kleur wordt. Dan gaat het er zo vies uit zien. Eigenlijk al na twee dagen. Scheelt het nog in kosten? Dat is wel ongeveer gelijk toch?

het werkt ook niet slechter dan vlas. En bij een schoon paard scheelt het op jaarbasis behoorlijk in kosten in vergelijking met Vlas. Met viespeukjes wordt het helaas wel een kostbaar plaatje dan ben je met vlas goedkoper uit.

Vlas en korrels worden beide donker van kleur dat is nu eenmaal zo. Kwestie bij beide van op tijd vers vlas/verse korrels erin gooien.

Korrels hebben alleen véél minder opslagruimte nodig dan vlas.

Waarom, wordt het bij viespeuken wel een kostbaar plaatje? Ik zie daarin niet zo het verschil met vlas, ik heb het idee dat mijn stal veel schoner blijft!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:31

sas27 schreef:
[
Waarom, wordt het bij viespeuken wel een kostbaar plaatje? Ik zie daarin niet zo het verschil met vlas, ik heb het idee dat mijn stal veel schoner blijft!

Omdat mijn viespeuk maar 2 balen vlas per wk verbruikt en 4 zakken korrels. Over een jaar genomen ben ik met vlas dus achteraf gezien goedkoper uit.
Met vlas kom ik uit op een verbruik van 676€/jr en met korrels 1016€/jr (ik verbruik 1 plt/3 maanden). Scheelt nogal. Dus als je een paard hebt wat het prima doet op de hoeveelheid die de leverancier aangeeft dan ben je lekker goedkoop uit :p

Als je er genoeg ingooit blijft je viespeukstal ook schoon idd, maar je verbruik is ongemerkt vele malen hoger.

mijnes gaat na deze pallet dus weer lekker op vlas.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:38

Ik denk dat wij het ook gaan proberen in onze loopstal. Ik hoor toch overal dat het veel minder uitmestwerk is.
Ik heb ze nu altijd op vlas staan. Ondanks dat ze de stal alleen gebruiken als het veel regent en ze een vaste drollenhoek hebben in de stal gaan er ontzettend veel balen vlas doorheen hier. In de winter wel elke 1,5 week een grote baal (en dan heb ik het dus over een kleine schuilstal)

Na alle verhalen over de stro korrels gelezen te hebben hoop ik toch dat we met de korrels minder verbruiken en minder vaak hoeven bij te vullen.

Of zou dat toch gaan tegenvallen? Het zijn geen smeerkezen op zich alleen lopen ze met regen dus wel met natte voeten in en uit.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:39

Wij hebben nu ook strokorrels en wat een verademing! Bij onze jaarlingen gaan er in een maand misschien wel 6 balen vlas door per jaarling :=

Strokorrels zijn wel duurder, maar op den duur verdient het zichzelf weer terug.

En wat een gemak bij het uitmesten! Waar ik normaal een uur sta nu nog geen halfuur,je schept de poep eraf, schud de strokorrels er tussen uit ( wat overigens veeeeel makkelijker gaat als bij vlas ) en klaar is kees.

voor mij nooit meer wat anders *D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:42

Hier zijn de stro korrels een euro per zak goedkoper dan het vlas op het moment. Maar het gaat mij vooral om het werk dat je er van hebt.
Ik ben vaak te ziek om naar stal te gaan en dan gaat manlief, wil voor hem het werk zo veel mogelijk beperken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:49

@Vippie : wat maakt jouw paard precies tot een viespeuk ??
Graaft hij/zij of mest door de hele stal heen ??
In geval van graven zou je een HIT-matras kunnen proberen. Dan heb je veel minder bedding nodig, alleen in het achterste randje.