Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:48

@karin_deB, gaaf, krjigt vast mooi plekje in huis.

Hmm geloof dat ik duur hooi heb als ik dat zo lees, wel bjina nooit verlies. Helaas is leverancier zjin arme hooi op en over 4 wkn pas niuew armer hooi... dus weken -O-

En stom stom stom, had niuewe onderdelen besteld voor de afrastering, geen isolatoren meer enzo, stroomdraad vergeten 8)7 , dat is handig....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:54

MaritB schreef:
boemel schreef:
Wat een gave foto Karin!

2 paarden was ca eur 13O per maand (grote balen)

Jaloers, hier is 1 grote baal al 139, doe ik een week mee..

Zo hallo , wat een geld :o
Hier 1 rijpaard, 1 quater , 2 welshjes en 2 mini's op een grote baal staan en daar doe ik ongeveer een dag of 10 mee als ze geen weidegang ernaast hebben.
Dus ben rond de € 135 per maand kwijt aan ruwvoer.
Zomerdag nog minder omdat ze dan overdag op de weide staan.

Boemel, balen zeg van die afkeuring.
Maar goed liever zo dan een paard wat niet goed is.
Persoonlijk hecht ik juist het meeste nog aan een klinische keuring dus ook een buigproef, nog belangrijker dan foto's

Echt een bruikleenconstructie zou ik zelf niet zo snel aan beginnen denk ik.
En las daarnaast dat hij Ex dekhengst is ? , staat hij wel gewoon met merries in de weide ?
Gecastreerd betekend niet altijd dat ze de merrie's dan met rust laten, zeker niet als ze het kennen.

Mooie foto Karin !

Lorette , zuur zeg dat het zo laat nog word afgezegd.

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:59

Hij zou prima samen kunnen met merries. Dat heb ik gecheckt. Maar indien anders, dan gaat t feest hoe dan ook niet door.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:12

Wat een hooikosten, btw heeft ook niet meegeholpen. Ik ben best aan het prutsen geweest met leveranciers en soort hooi, dus is heel wisselend geweest.

Ik ga komend jaar verpakt voeren, moest noodgedwongen met 1 pony afgelopen jaar en ze doen het er eigenlijk hardstikke goed op en dan kan ik de jaarvoorraad in 1 keer inslaan hoop ik.
Verwacht dan tussen de 100 en 200 euro per maand te voeren, afhankelijk van of ze ook op het gras staan (dat staan ze relatief veel). Voor 4 pony's.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:41

Wij voeren ongeveer een grote ronde baal per week, met de laatste partij verpakt een en al ellende met slechte plekken, veel zand etc.

Wil voor volgend jaar eigenlijk alleen nog maar onverpakt gaan voeren

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:40

Grrrr, ik heb er weer eentje... een 400kg baal die ze niet eten :( vind ik mss wel een vd meest frustrerende dingen van paarden houden, samen met veel/lange regenval.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:02

Met het huidige weer houd ik de balen helaas niet goed en moet ik dus geregeld een deel weggooien. Toch heb ik voor nu geen betere en goedkopere oplossing dan grote vierkante gewikkelde pakken voeren. Ik kom daarmee op €150,- per maand aan ruwvoer voor twee paarden. Daarnaast krijgt Nilay wel 5 scheppen seniores priores per dag (bijna een halve speciekuip). Dat is stiekem ook nog een behoorlijke hoeveelheid ruwvoer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:35

Wij hebben de luxe dat we genoeg ruimte binnen hebben om de pakken droog te leggen, maar anders zit je bijna vast aan verpakt ook.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:44

Helemaal met jullie eens. Hooi is zo ongeveer het lastigste van het hele houden van paarden. Wat een gedoe en wat een kosten... Hier al een tijdje geluk, maar bijvoorbeeld wel 2 grote balen waar een groot gat in zat (denk aangevreten door iets). Dat zag ik veel te laat, omdat het de achterste balen zijn. Nu kan ik ze weggooien.

Mijn zoektocht naar een plek op een trainingsstal verloopt nog niet heel soepel. En dat komt niet door de stallen, want ik kreeg zelfs nog 3 opties voor een trainingsplek van de suggesties die me waren doorgegeven. Helemaal onmogelijk is het dus niet om er tussen te komen.

Alleen niet op het juiste moment. Of ik moet het paard alweer ophalen rond mijn bevalling of ik moet het rond die tijd brengen. En als het alleen dat was, dan kon ik daar hulp voor vragen, maar er was ook al wat geregeld voor onze andere merrie... Iets van drie vliegen in één klap, zodat ze allebei beleerd zouden worden op het moment dat ik thuis toch even niks kan in de verzorging. Maar nu krijg ik het niet sluitend met beide paarden op hetzelfde moment elders, voordat ik niet meer in staat ben om ze te brengen of te verzorgen. := En om mijn man (heeft niks met paarden) nou op te zadelen met het hele paardengebeuren en een vreemd paard op stal als gezelschap zie ik ook niet zitten. Dat komt niet goed... Ook zou ik het wel fijn vinden om een keertje te komen kijken en rijden als mijn paard elders staat, maar dan moet ik niet iets hebben op grote afstand. Met jonge baby en borstvoeding vind ik dat niet fijn.

Het meest simpele is dan om ze toch allebei thuis te houden en kort hulp in te schakelen voor de verzorging. Ik durf er niet op te gokken dat ik voor of na een bepaalde datum beval en meteen topfit ben, waardoor het op magische wijze toch lukt om paard nog te laten beleren en ik direct na het uitpersen van de baby aan de slag kan. Volgens mij verzoek ik de goden dan om een horrorbevalling met verschrikkelijke restklachten. :P

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:07

Oooh zo herkenbaar Lorette. En dan (dit bedoel ik niet kwaad) die rothormonen erbij maken het extra lastig om een keuze daarin te nemen. Als ik je een tip mag geven; kies de makkelijkste weg. Zwangerschap, nieuwe baby etc is al genoeg gedoe. Rest komt later wel!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:03

Oehlala schreef:
wat een leuke foto! Zijn die vleugels echt?

Nee die zijn er bij bewerkt.
Ik had het wel cool gevonden als je echt met vleugels op de foto ging :D

Pff hooi, ik krijg er stress vlekken van. Ik heb het al eerder gezegd geloof ik maar ik had nu dus 2x van 2 verschillende leveranciers matig hooi (onverpakt, kleine baaltjes).
Mega veel stof, onkruid, muf etc. Soms een goede baal die ze met smaak aten maar veel slechte die ze weigerden of tegen heug en meug hapjes van namen.
Veel gesmeer, veel weggegooid en veel gehoest bij met name mij met hooinetten vullen.

Ik heb van ellende vandaag een verpakte baal door mn vaste hooiboer laten leveren. Dan weet ik iig zeker dat ik kwaliteit heb.
En wat een verademing net met opschudden: geen stof, lekker ruikend, geen prikkend onkruid of whatever. En vooral paarden die met enthousiasme er op aanvielen :D

Ik schroef de wei tijd terug (1uur ipv 2) en hoop dat ze er geen harde manenkam e.d. van krijgen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 07:29

Hooi is hier al ruim een half jaar drama. Ik had altijd grote pakken van Venhorst, maar of het was troep, of ze aten het niet.

Daarna nog 4 andere leveranciers geprobeerd, maar dat was allemaal hetzelfde, zo niet nog erger. Ze verkopen je zonder schaamte compleet beschimmelde pakken of hooi met ontzettend veel jkk er in!

Nu heb ik terug 3 lokale adresjes gevonden met kleine pakjes. In verhouding wel een stuk duurder dan grote pakken, maar het is wel makkelijker en ze eten het goed en geen schimmel.

Kosten voor 4 paarden: rond de 350-400 euro per maand. Ze staan 2 uurtjes per dag op de wei, de rest hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 07:42

Wat een gedoe met dat hooi zeg.
Ik word bijna ongerust over het nieuwe spul dat ik net binnen heb.

Ik heb heel even zonder leverancier gezeten. Haalde toen bij de achterbuurman. Die baaltjes wogen niks en ik was eur 450,00 per maand kwijt voor 2 paarden :(

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 07:52

Ik ben omgerekend €180 per week kwijt voor 8 paarden en 3 shetlanders aan hooi en voerdroog. Dan hebben ze ook nog buiten midibalen a €35 ps, ik denk zon 2 per 3 weken dat die erdoorheen gaan..

Ik heb echt een top leverancier voor het onverpakte hooi en moet zeggen dat het verpakte spul me nu ik het zelf koop ook niet tegenvalt..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:21

Ik heb even niet in beeld wat ik kwijt ben voor hooi per maand, misschien maar goed ook :=

Ik heb van mn hooiboertje ook alvast 1 onverpakte grote baal laten meeleveren, dit is 10 mei gehooid.
Na 6 weken laat ik het testen, ben benieuwd.
Als dat oke is weet ik dat ik die ook als optie heb.
Hij hoopt binnekort 2e snede te hooien en dan kleine baaltjes te maken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:42

Ik durf juist alleen nog maar hooi van Venhorst te halen -O- hartstikke duur, maar bij alle andere opties kreeg ik juist troep, of ze aten het niet..

Ik ben nu €300 per maand aan hooi kwijt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:09

Oh hier in de buurt is men juist vanwege de kwaliteit met Venhorst gestopt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:18

Ik word met de dag blijer met eigen hooi....
Als ik dit zo lees.
Al geeft het maaimoment ook altijd wel wat stress.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:51

Ik vind echt bizar hoe lang sommige met een grote baal doen haha. Ik voer onbeperkt, gooi eigenlijk niets weg. En voor in de winter zeker 50kg per dag.

En ze zij geen van allen te dik.. een grote baal is 350 kg (139 euro) of nu 3 kleine baaltjes van 5,50 per baal, Is dus goedkoper en minder arbeidsintensief)

Verpakt kies ik heel bewust niet voor. En ik wil graag met analyse omdat er 3 HB zijn geweest. Ik wil dus echt arm hooi kopen. En vind dan zoveel hooi per dag een goede concessie. Ik heb een e-pony van 1,50 (PRE x Haflinger) die is op dit voerbeleid van 529 in oktober naar 478kg vorige week gegaan.
Verder 2x Welsh a en 2x Shet. 1 shet is wat zwaarder maar die werkt niet.

Ze doen ook heel regelmatig dutten en krijgen 1,5u weidegang (1 Welsh krijgt nu al 3u)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:54

Bij ons klopt 1 grote baal per paard per 4 weken wel redelijk, maar alleen als het dan een goede baal is. Bij ons versmeren ze wel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:31

Ik doe een week met een grote baal met een Shire, New-Forest, Haflinger en 2 Welsh A's, ben wel ernstig aan het overwegen om mijn kudde wat in te krimpen gezien het vele werk en de kosten, maar vind het een lastige beslissing.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:11

Wij hebben er nu sinds een half jaar 2 paardjes bij (had er eerst 2 en hebben er 2 jonkies bijgekocht), maar ik had mezelf een beetje rijk gerekend met 'veulens eten maar zo'n 8kg hooi per dag' wat ik online las. Nou, dit veulen niet hoor, die vreet me echt arm. En de jaarling doet er ook niet voor onder. Qua kosten valt het met ook wel een beetje tegen, maar ik bezuinig dan ook echt helemaal nergens op. Deze maand was ik 1300 euro kwijt voor 4 paarden incl. lessen, bekappen, hooi, hoefschoenen, vaccinaties, supplementen en brok.

Dit moet niet elke maand zo zijn want dat is niet grappig :')

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:26

Hooi was echt drama, veel aten ze niet. Uiteindelijk heb ik heb nu verpakte midi balen van een buurman wat ze goed eten.
Eerst had ik bij hem onverpakte midi balen maar die aten ze ook niet dus ben min of meer gedwongen om de verpakte te voeren aangezien ze die alle drie goed eten.
Hier 1 paard, een A pony en een jaarling pony. Ze staan zo van 7.30 tot 21.00 op de wei dus voer nu alleen savonds/snachts hooi dus lage hooi kosten op dit moment. De jaarling versmeert heel veel, de andere twee niet. Weet zo even niet wanneer ik deze baal heb opengemaakt, moet ik even op het stalbord kijken, daar schrijf ik alles op.

Heb nu nog baal of 7 staan denk ik maar wel benieuwd naar de nieuwe levering straks, hoop dat ze goed eten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:30

boemel schreef:

Je leest zoveel wisselende ervaringen op Venhorst.
Ik volg 2 PP's op insta die er helemaal lyrisch over zijn maar dan lees je van bokkers toch soms enorm veel ellende.
Ik durf het er iig niet door aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:20

Karin_deB schreef:
boemel schreef:

Je leest zoveel wisselende ervaringen op Venhorst.
Ik volg 2 PP's op insta die er helemaal lyrisch over zijn maar dan lees je van bokkers toch soms enorm veel ellende.
Ik durf het er iig niet door aan.

Ik twijfel daarbij altijd aan het belang wat diegene er aan hebben. Gesponsord en beste kwaliteit krijgen daarvoor. Dat gevoel krijg ik erbij.