Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:32

*zet de duimen in de aan-het-werk modus voor [***]*

Het couperen had vroeger een funktie; nl dat de strengen/teugel niet onder de staart bleven hangen tijdens het werk voor de ploeg. Nu is dat voor 99% totaal achterhaald en is couperen echt niet meer van deze tijd.
Het is jammer dat de regering hierin geen duidelijk punt durft te maken en gewoon het in eigendom nemen strafbaar stellen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:42

Ik duim ook [***]. Hoop het echt voor je.

Oh Rosie heeft net echt even de bagger op gezocht. -O- Ze is nu echt zwart. Kijken of het in de loop van de dag iets beter word.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:48

Waar zit iedereen dat het zo nat is? Ik zit echt helemaal in het noordelijke puntje van Ned (Friesland) het is hier niet heel nat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:09

Hier is het echt om te huilen zo nat.. en van het weekend nog eens sneeuw erbovenop waarschijnlijk.
Pffff!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:10

Ik hoop dat het hier genoeg op droogt om de boel aan te harken zodat het glad is. Dan moeten ze maar even op een kleiner stuk lopen, maar dan lopen ze met vorst iig vlak.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:15

[***] wat knap dat je zo'n goede score hebt gehaald! Met zo'n goede score maak je vast kans toch?

Fabster gelukkig is het droog onder het afdak. Dan leg je daar toch wat stro oid neer?

Ik had gisteren eind van de middag ook wat plassen in de bak, maar was na een uurtje bijna geen regen al weer weg gelukkig.

Hier voorlopig ook regen, morgen volgens de voorspellingen heel veel...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:20

Het vervoer van zware paarden is idd weleens lastig. Nu hebben wij er nog geen last van, maar als we straks 2 trekpaarden op een trailer willen zetten dan zijn we aardig beperkt in de keuze.
Zo'n tweepaards "busje" hoef je vaak al met 2 gewone paarden al niet aan te beginnen.
Dus misschien zal het tzt wel een vrachtwagentje worden voor ons.

Inmiddels is het hier ook erg nat ;) zag gister op internet dat er vanaf 1 januari ongeveer 110 mm regen gevallen is. Sinds dat ze begonnen zijn met meten is het alleen in 1996 meer geweest.
Maar de maand is nog niet om, en volgens de berichten krijgen we komend weekend sneeuw.

Maar vandaag is het alleen koud maar de zon schijnt weer eens :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:30

Ook niet te vergeten er zijn heel wat smeden die geen trekpaard of shire willen beslaan, ivm zwaarte.

op de jachtstal waar ik ree hadden ze een stuk of 14 shires en 1 a 2 belsen, ze worden gebruikt voor trouwerijen, huifkarritten en bomenslepen in het bos.er werd nooit op gereden.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:32

Hier is het niet een natte bende hoor, het ophogen van mijn paddock heeft echt geholpen goedkoopzand hebben we bij schriek & hol vandaan. Ik ga het peerd zadelen eventjes lekker rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:39

dynamiek schreef:
Ook niet te vergeten er zijn heel wat smeden die geen trekpaard of shire willen beslaan, ivm zwaarte.

op de jachtstal waar ik ree hadden ze een stuk of 14 shires en 1 a 2 belsen, ze worden gebruikt voor trouwerijen, huifkarritten en bomenslepen in het bos.er werd nooit op gereden.

Om eerlijk te zijn is het ook niet echt fijn om het zo op je knieën te hebben hangen zegmaar. Als ze dan ook nog eens niet meewerken omdat ze een slecht evenwicht hebben..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:51

Dynamiek wat was de prijs van dat goedkope zand? :P

Ik heb gisteren het stuk vloerbedekking opgehaald en het er net neergelegd. Rosie parkeerd direct haar bellen erop en begint te rollen haha. Toen ik de vloerbedekking uitrolde ontdekte ik dat het gewoon nieuw was. Blij mee. Wel grappig het andere stuk vloerbedekking blijft verbluffend schoon. Ik had gedacht dat het binnen no time zwart zou zijn.

Veel water gevallen, maar nu schijnt de zon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:54

@dynamiek: ik ben ook wel benieuwd wat voor zand dat is en hoe duur het was. Ik wist overigens niet dat er in Harskamp ook een loonwerkersbedrijf zat. Ik heb altijd V.Dijk uit Wekerom.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:27

Ik heb wel eens eerder stro neergelegd, maar dat wordt dan gebruikt als wc en dan gaan ze er naast liggen.... _-:( dus dat doe ik niet meer.

Mijn Belg past wel in de trailer, maar dan kan er alleen nog de B pony naast anders wordt hij te zwaar beladen. Maar je hebt trailers die 2700 mogen laden. Heb daar toen niet aan gedacht (lekker slim). Alleen gekeken naar extra hoog en extra breed. Maar goed, we hebben deze even.

Ik bekap mijn Belg zelf (de rest trouwens ook) uit de hand. Dat is wel zwaarder en meer werk, ja. 1 x in de zoveel tijd komt mijn smid. Die controleert de boel en werkt bij waar nodig. Maar ik moet inderdaad wel met koekjes aan komen. Anders komt zijn poot echt niet van de grond. :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:46

AbbyBlues schreef:
Spannend [***]!!! We duimen verder. :D

Tinky12 schreef:
Er gaan scheepsladingen voer in en na verwerking komt er ook zo'n hoeveelheid mest uit :P

:')
Dank je wel Tinky. Ik neem de kniëen even mee in de beoordeling.
Hilary en ik zijn achter de schermen in overleg. Dus dat gaat hopelijk goed komen.

Spannend hoor :) Succes!!

Ja met die mest...ik schep 3 hoopjes in een mestboy van mijn jongens,als ik prop kan er nog wel een 4e bij.Als er dan een van de buurtjes langsrijd en paard doet hoopje dan haal ik dat ook altijd weg,mazzel als er 1 hoop inkan :+
Veel mensen vergissen zich erin dat zulke grote,zware paarden weleenswaar fantastisch zijn maar dat er ook wat uhm..logistieke puntjes zijn en inderdaad...de hoefsmid vind al snel dat je geen ijzers nodig hebt en zeker al niet achter :P

Fabster...ik zou even op MP neuzen,ik heb ook snel daat mijn matten vanaf geplukt voor niet gek veel.Hier gingen ze ook op de tegels liggen maar dat kan nooit goed zijn voor de gewrichten.Stuk tapijt scheelde al enorm veel maar toch ook de rubber matten.Als ik zie hoe heerlijk en hoe lang ze liggen te tukken op dat stuk,is het echt meer dan de moeite waard hoor.

Op de tegels deed Fax gemiddeld 2 korte tukjes per nacht van een minuut of 10,met tapijt heeft hij de 1e nacht uitgesmeerd gelegen,meer dan een uur.Nu met de rubber matten erbij lekker een tukje of 3 van zo'n 3 kwartier.De andere liggen korter.

Abfa...ook hier wordt er geduimd voor je :D

Net schrikdraadapparaat in de zadelkamer gezet,staat nog niet optimaal maar de knoppen kunnen nu niet meer vastvriezen :P Was toch wel een puntje met die vorst vorige keer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:59

DubbelDun schreef:
@dynamiek: ik ben ook wel benieuwd wat voor zand dat is en hoe duur het was. Ik wist overigens niet dat er in Harskamp ook een loonwerkersbedrijf zat. Ik heb altijd V.Dijk uit Wekerom.

Zijn er nog meer hoor o.a Rap en Blankespoor.

Zo de hoefsmid is geweest, paardjes kunnen er weer 8 weken tegen. Moet altijd zo met hem lachen, is een mooie en fijne man en ben blij met hem als smid!
Hier vanmorgen heerlijk de zon gehad, het begint nu toch aardig te betrekken. Paarden stonden tijdens het bekappen te slapen in het zonnetje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:07

Hier een paar druppels gehad, mag geen naam hebben.
De PP-gang is iig al glad geharkt, dus daar mogen ze nu niet meer op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:33

Mazzelaars! Hier echt elk half uur een flinke bui. Niet tegenop te harken. Ik ga wel even kijken voor matten, inderdaad. Dit is geen doen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:28

hmmmmm -O- -O- -O- -O- -O- -O-

Net bericht gehad over de wei.
Nu snap ik er niks meer van. Ik krijg bericht dat ze hebben kort weer gaan verkopen. En dat ik dus met de nieuwe eigenaar contact op moet nemen. Ik probeer er nog even weer achteraan te bellen. Want dit bericht kwam weer van iemand anders. En ik wil de wei ook wel kopen hooooooor haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:41

Dat is idd raar om te horen. Wisten ze wel dat jij ook een koop-gegadigde was ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:42

Je broek gaat er toch een tikje van afzakken Kirsten -O-

Fabster...dweilen met de kraan open noemen ze dat :+ Hier vanmorgen lente maar de herfst is er bijna hoor en wat ben ik blij met de winterweide hier.Ligt op een heuvel-achtig gedeelte,water drupt vanzelf naar beneden.Laat ze ook niet kort afgrazen.Ik blijf lekker doorschuiven,blijft de bodem stabiel en kan snel weer "rusten".

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:55

Ze hebben het nog niet verkicht. Het gaat binnenkort weer in de verkoop. Dus ik heb er nu neergelegd dat ik wel interesse heb om de wei te kopen. Geen idee wat zoiets kost. En als ze vragen hoeveel ik qua wei wil? Kan me voorstellen dat ze niet alle wei los willen verkopen. Er is 1 wei die ik wel goed vind en dan blijft er volgens mij nog een heel stuk over. Ik heb geen idee hoe groot dat is. 4000/5000 m2 of zo maar dat is een pure gok. Wat vinden jullie van zo'n grote?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:02

[***] succes!! Ik duim mee.

Abbey ook succes! Aan mij heb je niet zoveel ik koop puur op gevoel. Gecoupeerde staart is superzielig en het mag van mij liever gister dan vandaag verboden worden maar ik zou het paard er niet om laten staan. Hij kan er toch niets aan doen?
Hoefsmid hoeft echt geen probleem te zijn. Er zijn een soort stellages op de markt waar de paarden in passen en je smid kan het been dan op een balk laten rusten. Mijn hoefsmid werkt bijv. op deze manier.

Regen ben ik ook wel klaar mee maaarrrr
Vrijdag komt de schuilstal *\o/* *\%/* *\o/*
Hopen dat we van het weekend alles af krijgen kan die gelijk in gebruik genomen worden :P

Kvulden geen idee maar alles wat je te pakken kan krijgen gewoon doen. Kan je desnoods je eigen hooi gaan verbouwen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:02

Voor erbij of in totaal? En voor hoeveel paarden? Ik heb 5 paarden op ong zo n stuk staan en daar dus pp van gemaakt. Dan trappen ze in ieder geval niet alles stuk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:05

Dat is het stuk waar het omgaat wat ik eventueel zou gaan huren, maar komt dus nu in de verkoop, ik weet alleen niet of ze het vrij van de boerderij willen verkopen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:09

Lisa_vera schreef:
Donja: waar woon jij precies dan?? En puppies wat gaaf!!

Ik woon in Garijp, aan de N31 tussen leeuwarden en drachten ;)

Foto's van pupjes zal ik snel plaatsen, maar ze liggen nu nog onder de rode warmte lamp en die foto's zijn niet zo mooi, dus zal ff nieuwe maken