Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:17

Bij ons zal er meer licht zijn in de stal/poetsplaats dan in de gang. Daglicht is ideaal, maar niet als het stortregent. :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:38

Ik heb buiten een betonplaat waar een betonnen paal staat, dit was vroeger een waslijn (nog maar 1 paal van over). Daar knoop ik ook mn hooi vast dus het is ook voerplaats. Als ik wil kan ik ze daar aan vast zetten, en ik heb her en der een ring in de muren.
Maar bij de smid doe ik dat nooit, ik hou ze altijd zelf vast. Moet eerlijk zeggen dat ik het nooit snap dat mensen er zelf niet eens bij zijn. Ik wil zien wat er gebeurd en ben verantwoordelijk voor wat mn paarden doen. Mijn smid werkt ook het liefste buiten. Alleen bij echte hoosbuien niet, dan gaan we gewoon in de schuilstal staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:45

Vanmorgen mest van 3 van de 5 laten onderzoeken.
Het veulen, nieuw dus onbekend, mijn oudje van 24 die komt niet van de het terrein af dus zou "wormvrij" moeten zijn en Nina om te zien wat de paarden hebben die wel af en toe mee gaan.
Ze worden gewoon netjes ontwormt, laatste keer Equest, maar vooral het veulen vond ik verdacht en had ook nog aarswormen en is daar nu 2 x tegen ontwormt.
Alle mest was in orde dus advies was niet ontwormen nu , er zat ook nauwelijks zand in, toch fijn om te weten omdat ze altijd in de paddock staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:13

Spatter ik zou een jong paard toch ontwormen, je hoort zo vaak dat ern test het niet opmerkt omdat er op dat moment even geen eitjes waren. Jonge paarden zijn zo vatbaar en het doet zoveel schade.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:15

fokfanaat schreef:
Spatter ik zou een jong paard toch ontwormen, je hoort zo vaak dat ern test het niet opmerkt omdat er op dat moment even geen eitjes waren. Jonge paarden zijn zo vatbaar en het doet zoveel schade.

Mee eens. Dat is de reden waarom ik dus niet meer test :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:34

Ik heb ook al te vaak gehoord dat er een flinke wormbesmetting ontstond na een 'schoon' testresultaat. Ik test nooit, maar ontworm gewoon 2 a 3x per jaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:45

Zoals ik al schreef is ze al 2 keer bij de fokker ontwormt, bij mij met 6 maanden met Equest(dat bleek achteraf niet slim want muildieren en ezels kunnen blijkbaar slecht tegen dat middel) en daarna is ze nog 2 x ontwormt met Strongig P tegen de aarswormen.

Ze wordt nu 8 maanden en is al 5 x ontwormt %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:52

Dan zou ze nu idd wel schoon mogen zijn :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:13

Mijn dametje van juni 2014 is al 7 keer ontwormd en krijgt in april de 8ste. Ik laat niks testen, toevallig afgelopen oktober een merrie getest een stabiele 15-jarige, die moest toen ontwormd vanwege lichte besmetting, nou dan weet ik wel hoe laat t is en blijf ik zolang hier jonge dieren lopen gewoon prefentief ontwormen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:42

Ik hier ook hoor , ontworm gewoon.
Heb volgens mij nog nooit een mestonderzoek laten doen, ontworm gewoon maar had nog nooit aarswormen gehad dus die waren nieuw.
Om er zeker van te zijn dat ze de anderen niet toch had besmet daarmee en gewoon om eens te testen , er 3 laten doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:27

Ik ben ook geen voorstander van mestonderzoek...is alleen nuttig als je het op regelmatige basis en juist onderzoekt.Je moet net de mest te pakken hebben op het juiste moment van de cyclus.

Altijd je mest opruimen en 1 á 2 x per jaar preventief ontwormen.

Ik ben blij dat ik zelf de hoeven kan doen en nu ik de paddock zoveel mogelijk zandvrij houd,slijten de hoeven mooi.Deed eerst elke 2/3 weken vijl erover maar nu geloof ik al ruim 2 maanden niet meer gedaan.Voeten zijn mooi...

Vriend van mij is hoefsmid en hij checkt paar x per jaar of alles nog goed gaat :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:30

@tinky: 's winters groeien ze ook niet zo hard als zomers ;)
@spatter: aarsmaden kun je zelf makkelijk zien aan de geel/witte uitscheiding rond de anus die de wormen achterlaten. Vaak staan paarden dan ook erg te schuren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:44

DD...ik deed ze 's winters ook rond de 3 weken...bovendien hebben ze de hele winter rijk gras lopen kluiven :P ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:53

Ik ontworm ook gewoon een paar keer per jaar.
Ik heb gister een hoofjack op equitana gekocht om makkelijker zelf wat bij te kunnen vijlen. Mijn hoefsmid komt morgen en voor het eerst dat ik hier woon ben ik er niet bij. Het is even niet anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:59

@ipsilonka: wat voor eentje heb je gekocht ??

Ik vind dit een fijne, vooral dat hangding, maar die gaat nooit laag genoeg voor die van mij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:02

Ik heb er een die voor mijn jongens op maat is gemaakt door een leerling van metaalbewerking :)
Stang met trekhaakbol (zit tennisbal overheen voor grip) en kruis.Alles van staal...erg blij mee.

De standaard hoofjack/schraag is te hoog voor die kleintjes.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:04

DD gewoon de echte hoofjack (een rode :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:06

Ik heb er eentje die is door iemand gemaakt voor mijn verjaardag, maar het V'tje is niet lekker zacht en zit te hoog (kan niet lager).

@Ipsilonka : die ik liet zien dus :)
Ik zag dat die er ook in het roze zijn :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:13

Ik ontworm 1 x per jaar preventief en verder laat ik om de 8 weken de mest onderzoeken. Soms zijn ze schoon en soms niet dus dan ontworm ik ook.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:13

Ik zie bij jouw post geen plaatje DD !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:46

Ik wil ook zo'n ding voor de hoeven, nu gebruik ik mijn eigen benen maar om die van haar over te leggen. Gelukkig werken ze goed mee. Het is best een klus. Maar ach heeft geen prioriteit. Zo gaat het ook.

Liever zou ik een eigen microscoop willen om zelf gericht onderzoek naar wormen te doen. Lijkt me echt interessant, elke dag de mest bestuderen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:04

gypsy dat zou ik ook best willen doen, beetje eitjes zoeken, zo moeilijk kan het ook niet zijn volgens mij

Ik was gewoon eens benieuwd of er iets uit zou komen.
Ze krijgen behoorlijk ruwvoer en ook wel wat luzerne brokjes en meusli en er is er geen eentje dik.
Dat zint me niet en de kleine heeft best een buikje waar ik normaal zou zeggen, echt een wormenbuikje maar volgens de DA zou dat best ruwvoer kunnen zijn.
Ze zijn in januari ontwormt dus over wat weken krijgen ze toch nog eens een kuurtje.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:24

Zo jullie gaan hard! Ik heb geen poetsplaats. Ook nooit gehad, vind het eerlijk gezegd niets toevoegen. Ik poets en zadel altijd in de box of zet ze buiten aan een ring in de muur. Bij de hoefsmid hou ik ze ALTIJD vast, gewoon omdat ik het zelf prettig vind.

Op pensionstal konden we ook binnen staan als het erg slecht weer was. Nu ik ze thuis heb, heb ik eerlijk gezegd nog maar 1x de hoefsmid gehad en toen was het droog. Heb nog geen idee waar ik ze neer zet als het stortregent :D . Heb een kleine overkapping voor de stallen, dus dan gaan we daar wel staan.

Mijn merrie heeft een slechte ervaring met het vaststaan tussen 2 palen :+ . Tijdens een weekendje Drente heb ik haar daar een keer tussen gezet, maar toen ze schrok nam ze een enorme sprong naar voren en de kettingen waarmee ze vaststond gaven niet mee, paard deed een koprol ;( , alleen oppervlakkige schade, lip kapot en een vel van haar voorknie, maar je begrijpt dat ik haar nooit meer tussen 2 palen zet.

Ik test op wormen elke 2 maanden en 1x per jaar krijgen ze na de eerste nachtvorst Equest pramox of een spuit Equimax. Doe ik al jaren en nog nooit een besmetting gehad. Verder houd ik de mest zelf zeer goed in de gaten.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:24

Had ik ook gezien Santos, lijkt me super interessant.