[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:40

Gras moet denk opnieuw ingezaait worden of iets maar het is echt niet veel, we hebben zandgrond.
Helaas door ziekte van mijn kant kan ik ze niet meer aan het werk zetten dan 3a4x per week.
Denk dat ze dan toch een aantal uur zonder hooi moeten staan, ik kan voeren om 8.00 uur, 18.00 uur en 23.00 uur...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:50

Ik heb vorige week een aanhanger net van de action opgehangen. De volgende dag al gaten. Geprobeerd een beetje te knopen, maar zal even metseltouw halen. Ik heb 2 netten op elkaar dus de volledige grote van de netten. Kan het ook door de manier van ophangen komen? Ik heb twee planken aan de muur gemaakt. Boven en onder. Beiden met 4 isolatoren er aan. Het net hangt een beetje op de grond als hij echt vol is. De gaten zitten eigenlijk alleen in het onderste gedeelte. Ik zie dat meerderen van jullie deze netten wel gebruiken
Ik wilde niet meteen een duur net kopen. Mijn paarden hadden hiervoor nog nooit uit netten gegeten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:54

Marjo89 schreef:
DubbelDun schreef:
Ik zou een 3 meter lange stok door de achterkant van het net rijgen en dit op de muur vastschroeven. Door de voorkant rijg je een stuk elastiek om de opening goed strak te houden en dan in de plank/muur 2 a 3 haken om de voorkant dicht te maken.

maar hangt het dan niet te vast ? Want mijn ervaring is dat het dan niet mee veert.

Hij hangt, maar of hij zo blijft geen idee. De rubberen banden hadden het best zwaar.
[ Afbeelding ]

Ik vind het op zich een mooi ophangsysteem maar ik zou het zelf niet aandurven/veilig vinden. Ik ben veel te bang dat er eentje met zijn been achter het elastiek haakt en vast komt te zitten.
Kun je de ophanging niet aan de achterwand maken met kortere elastieken (of met de stok van DD)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:16

Oei, ik zou het net niet zo aan van die lange rubbers ophangen, wat als het rubber breekt net tegen de muur aan en dan door de terugslag tegen het oog van je paard aan kletst.....

Onbeperkt voeren zonder te dik te worden kan je natuurlijk doen door netten met kleinere maaswijdte te gebruiken en / of (deels) te vullen met armer ruwvoer, bvb. graszaadhooi of zelfs stro :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:23

Kleinere maas geprobeerd maar binnen een week vol met gaten. Stro kunnen ze hier niet hebben door een pony met stoffenallergie..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:26

Ook stro kun je nat maken ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:29

Hoelang ik het ook onder water laat staan hij krijgt er een mega snotneus van..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:31

Wij vullen ook aan met stro, maar ook dan blijft onbeperkt voeren onmogelijk. Zelfs nu zijn ze nog te dik.
Ik ben er gemakkelijker in geworden, we doen ons best en dat ze dan niet 24/7 eten hebben, so be it.

Ik zou het net zo ook niet op durven hangen, houdini's gaan er geheid ook achterdoor eten en dat zou ik eng vinden met de stieken onderin. En ook de angst dat er ineens eentje losklapt.
Als de achterwand niet stevig genoeg is, zou ik er een versteviging op maken en daar isolatoren in schroeven. Dan heb je ook niks wat lawaai kan maken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:14

Ik ben nu ook begonnen met stro voeren.. Gisteren heeft hij het droog gekregen, hoewel ik zijn hooi ook nat maak.. Geen idee hoe erop gaat reageren.
Fijn om te lezen dat natmaken ook perfect kan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:24

Stille meelezer :o, hier een pony met mijten luchtwegallergie. Kreeg van andere bodembedekking een losse wand we hebben nu een hooistomer en daar doe ik ook een baal stro in dat gaat super. Er is een topic om zelf een stomer te bouwen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:05

Ga hem zaterdag anders ophangen, de rubbers houden het niet :(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:12

Ik heb net mijn net gerepareerd met metseltouw. Ik heb er 2 isolatoren afgehaald. Kreeg het idee dat het daardoor kwam. Ik heb nu boven 4 isolatoren en onder 2 alleen aan de buitenkant. Ben benieuwd of dat beter gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:42

Onder kan je beter helemaal niks doen eigenlijk, komt alleen maar veels te veel kracht op je net te staan dan. Hier doen we het al jaren niet meer iig omdat de netten (ook hele dikke) altijd kapot gingen op de hoekjes onderin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:45

Als je een gladmetalen ring gebruikt (of een binnenfietsband) valt dat reuze mee :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:47

Nouja Kvulden heeft het over isolatoren en het vermoeden dat net daarvan kapot gaat dus ja dat kan ik bevestigen :P

Het probleem met zo'n binnenband is dan weer hoe ga je dat handig vastmaken...dat is het voordeel van die isolatoren, daar haak je het net snel om en af :)

Ik ga vandaag eens experimenteren met net sluiten d.m.v. elastiek door de hele bovenkant (voorkant-sluitkant) te weven, kijken of dat een beetje wil werken :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:49

DD had nog even op jouw foto's gezocht. Maar jij hebt geen sluitingen aan het net?

Ik had ook isolatoren hangen, voor dezelfde reden als hierboven. Maar als ze een tijdje hangen beginnen ze te begeven. Dus ga nu toch ook eens kijken voor een andere oplossing.
Ik doe alles voor het werk, dus het moet wel snel gaan en liefst met 1 hand.

Edit: dat weven deed ik met een strokoordje en dat ging perfect. Maar neem voor mij teveel tijd in beslag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:53

Ik wil ook niet het net elke keer dichtweven, dat duurt mij ook veels te lang :=

Maar een dik elastisch koord door de bovenkant weven en daar laten zitten :)

Aan de uiteindes een lus maken. Met het idee dat ik dan die lus los kan haken achter een isolator of zo'n muurhaak vandaan, en dat dan de spanning er af gaat, net open - vullen - elastiek weer vasthaken en de hele bovenkant is dan gesloten....in theorie.

Ben benieuwd of het werkt, of het geen probleem geeft met openen en sluiten...heb er nog een beetje twijfels over :=

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:56

Mmh zo bedoel je. Ben benieuwd of het werkt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:38

Ik heb idd geen sluiting op mijn net; eentje heeft een flapje/envelopsluiting, de andere hangen gewoon open.
Maar het scheelt enorm dat ze bij mij niet vol zitten en ik er heel veel heb hangen (6 netten* voor 2 paarden). Ik heb liever dat ze meer lopen en voor daarom dus kleine hapjes uit veel netten en dat 4x per dag.
*Daarbij heb ik ook nog 3 plastik bakken staan, maar die vul ik niet altijd omdat de mazen/roosters te groot zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:40

Hier ook meerdere netten, maar Rena van mij is een echte gluiperd, als er de kans bestaat om van bovenaf erbij te kunnen, dan krijgt mien muts het voor elkaar :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:48

Ik heb bij eerdere netten wel een soort haak gehad om het net in het midden te sluiten, maar dat is nu niet meer nodig. Mijn netten zijn ook maar 1 meter breed, dus hangen ook niet zo open.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:51

Hier eten ze dan ook garantie langs de bovenkant. Het hele hoofd erin als het moet. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:52

O, dat zal zeker schelen inderdaad :j

We hebben hier 3 netten van anderhalve meter en nog 2 van een goede meter, en een kort netje van 3 meter lang.

Maar ook zonder flap, ik vind die flap zonde omdat dat van de vulmogelijkheid af gaat.
Ik stouw de netten liefst zo vol mogelijk zodat ik niet zo vaak helemaal onder dat hooi zit en als het druk of rotweer is, ik niet per-sé hooi bij moet vullen iedere klipklap omdat ze er lekker lang mee doen +:)+

Hihi ja idd. hele hoofd er in Kirrr :))
En dat zegt wat want Rena is een scheiterd, die vindt zulke dingen eigenlijk te link :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:53

Ik had deze haken, die had ik met de haak richting muur hangen en haakte het net er achter.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:58

Dat zou hier echt voor geen meter werken, de Fjord heeft er nogal een handje van om enorm aan het net te schudden en trekken richting omhoog... de netten zitten ook vaak helemaal omhoog gefrommeld met 1 of meerdere touwtjes van halverwege het net, in de isolatoren gehaakt..... op zich best knap :P

Maar erg irritant om het dan weer los te peuteren allemaal.