Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:46

En die komt het nog brengen ook, maar ik weet niet wat naar Nijkerk de bezorgkosten zijn.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:47

Thnx voor de tip!
Bezorgen zou wel alleen bij grote aantallen zijn en ik ga waarschijnlijk als enige van de stalling over van vlas op strokorrels (ga het in ieder geval proberen)
Dus ik haal eerst wel 10 zakken om het uit te proberen en wie weet willen dan meer mensen het...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:04

Gooi er wel genoeg in en maak het nat, anders is de kans op 'niet bevallen' groter.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:54

Ik heb een box van 3 bij 3, ik ebn avn plan er 5 zakken in te gooien. Ik gebruik nu vlas maar mij merrie plast altijd alleen achterin en werkt al het vlas naar achter.
Achterin wordt het al heel snel een natte brei en voorin leeg.
daarom lukt het potten niet zo. Ik hoop dat dit met strokorrels beter gaat lukken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:56

Als ze echt op één plek plast zou ik de natte plekken er uit halen en dan weer gelijk harken. Anders moet je het nat door de hele stal gaan verdelen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:58

Blijven de strokorrels wel beter op hun plek liggen dan de vlas, ik meen dat ergens in dit topic gelezen te hebben.....
Ik denk dat ik net als met vlas wel even aan het experimenteren ben totdat ik de juiste uitmest methode heb haha.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:02

De strokorrels blijven idd beter op hun plek liggen. Het vormt een dikke mulle laag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:04

Hoe bedoel je 'beter op hun plek' ?? Mijn paarden lopen ze gewoon door de hele stal heen hoor :D en als je een graver hebt zal je nog net zo goed een kuil in het midden krijgen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:06

Ze graaft niet echt, schaapt alleen wat met haar voorbenen bij het voeren. Voor de rest weet ik niet hoe ze het naar achter werkt maar elke dag ligt alles weer achterin de stal....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:07

Dat doet die van mij ook, gevalletje achterbenen niet optillen.
Het helpt dan als je de harde 'koek' onderop onaangeroerd laat; dus niet los harken tot op de bodem.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:03

paarden heffen hun voeten niet hoog in de box,maar verslepen ze meer.
je boden laten aankoeken.
een box vab 3x3,ik zou 6 zakken doen,en met deze temperaturen besproeien met warm water,maximum 20 liter,best met de gieter besproeien.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:25

Ik heb gisteren ochtend 5 zakken erin gegooid en vandaag de drollen eruit gehaald.
Moest wel even lachen bij het erin gooien, ziet er gek uit. Staleigenaresse was ook nieuwsgierig en kwam ook al lachend kijken haha.
Het wordt nu langzaam aan een soort zandlaagje. Ze verplaatsen het veel minder dan het vlas. Ze werken het wel iets naar achteren maar na een hele nacht erin gestaan te hebben lag er vooraan nog wel spul. Dit was met vlas niet het geval.
Tot nu toe ben ik erg tevreden maar trek mijn conclusies pas na het een zeg 2 maanden te hebben gebruikt.
Wat ik trouwens ook een groot voordeel vind:
De kleine zakken, veel minder opslagruimte nodig!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:51

Heb er nu staltegels onder liggen. eens kijken of dat nog meer scheelt.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:20

Ik heb nu in een stal 2 weken strokorrels liggen en in de andere een halve week. Tot nu toe ben ik heel tevreden, erg fijn om uit te mesten. Al heb ik in de eerste stal wel vrij veel korrels gedaan, 8 zakken. In de andere heb ik 2 zakken minder gedaan en dat lijkt beter te werken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:01

8 zakken is inderdaad wel erg veel. Een lekker dik bed waar waarschijnlijk de eerste tijd niet hoeft te worden bij gestrooid. Het zal een hele klus zijn om de hopen daarin op te zoeken ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:02

Hier 10 zakken in een open stal van 3,5 x 3,5 , lekker bedje hoor :P

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:51

kunnen strokorrels ook in een soort van half open schuilstal? of komt daar teveel vocht van buiten bij???

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 02:34

Oeehh. Ik moet mijn nieuwe bestelling weer doen. En ik zit ontzetttend te twijfelen om strokorrels te proberen in plaats van vlas. Ik heb twee paarden in één grote stal. Met vlas gaat alles prima alleen het gaat er zo smerig uit zien. Als ik er een nieuw pak in doe is het binnen twee dagen alweer bruinig. De stal is niet erg beschut, en ik denk dat het ook gewoon vocht uit de lucht is. Bovendien heb ik een hoge en een lage kant met vlas. Ik hoop eigenlijk dat ik dat probleem niet heb met strokorrels. En het is net zo snel verteerd toch?

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:02

Zidore schreef:
kunnen strokorrels ook in een soort van half open schuilstal? of komt daar teveel vocht van buiten bij???

In het geval van een inloopbox,moet je zeker een balk van een 30 tal cm hoog plaatsen in de ingang,
dan zijn de paarden verplicht de hoeven op te heffen,waardoor er geen spul binen en buiten gesleept wordt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:37

Ik heb het in een buitenstal die altijd open is. Ik heb een strook van een halve meter waar ik geen korrels heb liggen. Ze lopen dat wel uit, dus na een dag ligt er wel een laagje korrels op dat stuk. Maar als je dat iedere dag bijveegt valt het naar buiten lopen wel mee. Maar als je meerdere wanden open hebt dan zou ik idd wel een opstaande rand maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:37

Een opstaande rand is heel makkelijk. De heb ik voor de normale stallen ook. Maar 30 cm is wel erg hoog hoor :)
Die van mij is maar 15 en voldoet ook prima.

Als er regen/sneeuw de stal ik kan en op de korrels komt zal dat zeker zijn invloed hebben op de tijd dat je er mee doet. Maar dat geldt voor elke bedding die je gebruikt.
Bij een stal die door meerdere paarden tegelijk gebruikt w ordt (soort inloopstal) zou ik eerder kiezen voor een HIT-matras met een laagje bedding aan de achtterrand. Dit scheelt aanzienlijk in beddingkosten.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:58

dit lijkt me interessant. Misschien toch ook maar eens voorstellen bij ons :-)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:25

Krips schreef:
Oeehh. Ik moet mijn nieuwe bestelling weer doen. En ik zit ontzetttend te twijfelen om strokorrels te proberen in plaats van vlas. Ik heb twee paarden in één grote stal. Met vlas gaat alles prima alleen het gaat er zo smerig uit zien. Als ik er een nieuw pak in doe is het binnen twee dagen alweer bruinig. De stal is niet erg beschut, en ik denk dat het ook gewoon vocht uit de lucht is. Bovendien heb ik een hoge en een lage kant met vlas. Ik hoop eigenlijk dat ik dat probleem niet heb met strokorrels. En het is net zo snel verteerd toch?

Ik heb hetzelfde als jij, 2 paardjes in een stal, dit gaat veel beter met de trokorrels dan met Vlas. Het ziet er minder vies uit, het stinkt veel minder en mijn paardjes blijven schoner.
Ik heb het er wel pas een week inliggen maar met vlas had ik achteraan al een hele berg en elke dag vooraan helemaal niks meer.

De korrels/uit elkaar gevallen korrels blijven veel beter liggen. Ik heb nu door mijn hele stal een heerlijk zacht bedje. langzaam aan wordt het achteraan nat maar het natte
gooi ik door de rest van de stal heen en dan zie je er niks meer van.
Ben wel benieuwd hoe het er over een week of 2 uit ziet.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:32

weet iemand waar er bij drachten of leeuwarden aan te verkrijgen is?
want ik wil het opzich wel een keer proberen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:47

Bedankt Sas27! Oeeh, ik twijfel nog steeds. Ik wil gewoon meteen een lading bestellen namelijk. Maar ik zie bijna nergens staan dat het slechter werkt dan vlas... Ik vind het gewoon vervelend dat het op een gegeven moment zo donker van kleur wordt. Dan gaat het er zo vies uit zien. Eigenlijk al na twee dagen. Scheelt het nog in kosten? Dat is wel ongeveer gelijk toch?