Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:56

Wat balen Boemel

Mijn ( nu nog cabrio) hooiruif is klaar. Alleen nog dakplaat erop
In m'n eentje in paar uur in elkaar gezet voor.een kleine 200 euro incl beits. moet er nog 1 maken, dit was t prototype. Nog 2 dingen die ik dan aanpas namelijk de ophanging van de deur en ik maak hem hem 10.cm smaller. Ik heb het ibc vat er gewoon in ipv.een houten bodem en dan is die nog iets meer op maat

Afbeelding

Benieuwd of het droog blijft bij regen (zodra het dak erop zit :D )

Audesta

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:38

Aaaah oliebol boemel.
Had je anders gegund.

Mooi gemaakt ln!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:43

Lynn_Nikita schreef:
Wat balen Boemel

Mijn ( nu nog cabrio) hooiruif is klaar. Alleen nog dakplaat erop
In m'n eentje in paar uur in elkaar gezet voor.een kleine 200 euro incl beits. moet er nog 1 maken, dit was t prototype. Nog 2 dingen die ik dan aanpas namelijk de ophanging van de deur en ik maak hem hem 10.cm smaller. Ik heb het ibc vat er gewoon in ipv.een houten bodem en dan is die nog iets meer op maat

[ Afbeelding ]

Benieuwd of het droog blijft bij regen (zodra het dak erop zit :D )

Wauw!! Chique ding!!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:06

Mooi!

Wij hebben ook 1 met dakje, en t hooi blijft niet droog, maar wel minder nat als bij een bak zonder dakje.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:33

Och Boemel wat jammer zeg.

Lynn_Nikita wat knap dat jij dat zelf zo even in elkaar zet. Prachtig gedaan.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 06:08

Ziet er mooi uit LN. Als het regent met wind hou je het niet droog denk ik, maar het scheelt toch aanzienlijk met geen dak.

Dat klinkt goed Boemel, zou leuk zijn. Is hij gereden of tijdens zijn dekperiode helemaal niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:28

Is een beetje gereden. Heeft nu weinig conditie. Wel opstappen en wegrijden en verkeersmak.

Ik vind zo’n constructie best lastig. Hoe ga je om met de kosten? Hoe ga je om met medische zaken?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:36

Lynn_Nikita, knap gemaakt! Ik wil ook zo handig zijn.

Boemel, wat vreselijk balen. Ik was er helemaal vanuit gegaan dat dit 'm werd.
Bruikleen/lease constructies met verplaatsing van het paard vind ik echt heel lastig. Dat is voor ons nooit een succes geweest.

Hier ook even een baalmoment. Ik loop tegen het einde van m'n zwangerschap en had precies voor de laatste weken een plek geregeld (echt al maanden geleden) voor het inrijden, zodat ik straks meteen verder zou kunnen met een zadelmak paard. Helaas blijkt er voorlopig toch geen tijd/plek te zijn op die stal (ik dacht dat het al rond was). De zoektocht was een hele tijd geleden al bijzonder moeizaam. Helemaal omdat ik een plek zoek waar de paarden ook buiten komen. Nu heb ik niks en kom ik natuurlijk nergens meer tussen. Ik vind het zo'n gigantisch gedoe. Kan het net zo goed zelf doen, maar dat betekent weer maanden of nog langer vertraging. Wil gewoon dat Boos aan het werk gaat... Die is er echt aan toe en dan kan ik haar ook gemakkelijker in een slanke conditie houden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:55

Lynn_Nikita schreef:
Hoeveel paarden, heb je bodembedekking, wat voer je etc etc
Ik zit op minimaal 150 tot 200 euro pp denk ik gemiddeld per maand alleen aan voer en bodembedekking mestafvoer medicatie
Excl aankoop of onderhoud van spullen en terrein, dat wisselt heel erg
laatst een mini tractor aangekocht en die is ook handig, ben nu hooibakken aan maken, dan weer een paal kapot, draad aan vervanging toe etc etc

Wat is onmisbaar? Ook dat is afhankelijk van wat je zelf doet of laat doen, In mijn geval de aanhanger
(kieper) Ik breng er mest mee weg, haal hooi en stro ermee, onmisbaar

Hoi Het gaat nu om twee paarden en misschien op termijn een derde er bij. Op dit moment staan ze in een paddock paradise constructie en die wil ik voortzetten. Op dit moment heb ik alleen hooikosten (70-100 per paard per maand) en krachtvoerkosten (en uiteraard sporadisch de gebruikelijke kosten voor spullen, veearts, zadelmaker etc). We hebben nu geen bodembedekker in de schuilstal, alleen die wil ik in de wintermaanden wel kunnen gaan aanbieden.

We hebben een legale en nette mesthoop op de nieuwe plek en ik wil grote onverpakte balen hooi gaan voeren. Dus een werktuig met hefvermogen is wel een wens op termijn!
Trailer hebben we al en trekauto :j

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:55

Lorette, ik weet een fijn adres omgeving Doetinchem, die als t goed is nog plek heeft.
Pb me even als je dat qua afstand ok vindt

Is start volgens Natural Horsemanship en later dressuur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:40

@Boemel, wat zonde v d afkeuring.
Fjord had ik ook zien langskomen, goede afspraken maken.

@Lynn_Nikita, jji bent handig, mooi huisje.

@Stichlover, ik ben voor 2 paarden alleen aan hooi al 300 per mnd kwijt...

@karin, betershcap metje been.

@MarjanB, spray lekken, kan je mooi zien dat spray beter verdeeld moet :D :+
Leuke pony, maar weet niet hoe hji er uit zag. Niet je poetsbak binnen bereik zetten.

@Moska, wat leuk dat je mee mag doen, hopeljik wordt jullie probleem helemaal opgelost.

@Nickeltje, geweldig je eigen sprookjespaard <3 , WE is zo leuk om te doen.

@MaritB, oh te shcattig, met die pony's en kindertjes.

Bladblazer, dank u voor het idee, heb zo'n ding geërfd, ligt ongebruikt in de garage. Wel met snoer.
Vlotter is onderweg voor in waterbak, hier gooien ze alleen met waterbakken als ze leeg zjin.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:55

@boemel, ik denk als je goede afspraken maakt dat het best kan lukken. En ook vastleggen.
Mijn merrie heb ik eerst verzorgd en toen in bruikleen gehad (met afspraken over kostenverdeling e.d.). Uiteindelijk heb ik dr overgekocht.
Je hoort veel nare verhalen maar ik geloof echt dat het ook goed kan gaan :)

@Lorette, oh wauw, ik snap dat je hier stevig van baalt..

Mijn dochter had 1.5 week geleden Fantasy Fotoshoot :D
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:17

wat een leuke foto! Zijn die vleugels echt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:36

Stille meelezer die even inbreekt…

Lorette in de omgeving van Emmen zit Ali vegter, hoor daar alleen maar goede verhalen over en wellicht plek!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:41

Gave foto!

Ik ben zo’n 500,- per maand aan hooi kwijt.. ik voer onbeperkt, 3 kleine baaltjes per dag..

Lorette wat zoek je precies in het inrijden?

Ik doe overwegend pony’s beleren voor de wagen, maar heb ook wel in het verleden pony’s zadelmak gemaakt. Maar ja ik ben maar gewoon ik, geen grote profi stal. Wel 24/7 buiten met onbeperkt geanalyseerd hooi :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:44

Wat een gave foto Karin!

2 paarden was ca eur 13O per maand (grote balen)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:17

Hooi hier rond de €130 voor shetlander en paard.

Mooie foto Karin.

Zo wij hebben vandaag een lekker rondje gemend. Ondanks wat regen was het genieten.
Door omstandigheden moest ik een baal voordroog voeren en dat merken we gelijk. Ikag weer regelmatig kont en staart wassen. Gister gelijk weer droog hooi gehaald maar dat is minder lekker volgens madam.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:22

boemel schreef:
Wat een gave foto Karin!

2 paarden was ca eur 13O per maand (grote balen)

Jaloers, hier is 1 grote baal al 139, doe ik een week mee..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:24

Joh, wat een geld zeg

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:41

Gave foto!

Ik ben momenteel ongeveer 100 per maand kwijt aan hooi, in de wintermaanden ongeveer 200 (2 paarden, zo goed als onbeperkt). Heb kleine baaltjes nu. Heb ook nog 8 midibalen staan, maar de voersnelheid is nu veel te laag en van de hele partij die ik had van 30 stuks heb ik in totaal wel 5 kunnen weggooien wegens schimmel of echt enorm veel modder en veel te nat/zuur. Het is echt een gok als je er nu een openmaakt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:54

Ik ben rond de 200 per maand kwijt aan hooi nu. Veel geld maar geen gezeur meer qua kwaliteit. Was daar zo klaar mee!

Lorette, dat is wel oliebol! Weet wel iemand in Brummen die paarden zadelmak maakt en die deed dat vroeger altijd erg rustig en netjes. Wel een springruiter.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:16

Dat vind ik gezien 2 ponies en veel land ook fors Marjan, maar inderdaad geen gedoe is ook wat waard.
Tot op heden werden partijen die niet goed gegeten werden altijd kostenloos en snel omgewisseld, dus ben wel tevreden over mijn leverancier.

Regent t bij jullie ook zoveel. Jeetje wat een water. We zijn met de trailer naar de les.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:18

ja hier ook veel regen, ben ik heel blij mee. Alleen die windhozen tussendoor hoeft niet perse.

Ik denk dat ik hier ook 200 euro per maand kwijt ben aan hooi, is voor 6 paarden en onbeperkt. Heb het geluk gehad dat ik tegen kostprijs grote balen heb kunnen inkopen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:22

boemel schreef:
Dat vind ik gezien 2 ponies en veel land ook fors Marjan, maar inderdaad geen gedoe is ook wat waard.
Tot op heden werden partijen die niet goed gegeten werden altijd kostenloos en snel omgewisseld, dus ben wel tevreden over mijn leverancier.

Regent t bij jullie ook zoveel. Jeetje wat een water. We zijn met de trailer naar de les.

Ja heb ze alleen maar een uurtje per dag op het gras nu. Denk vanaf volgende week opbouwen en kijken hoe dat gaat met Lando zijn spekjes

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:38

Op alleen hooi ben ik 75 eur per paard per maand kwijt, voer grote balen onverpakt, twee soorten arm/rijk en sla in een keer een jaar voorraad in (als ik goed uitkom tegen lage prijzen direct vh land). Ik koop wel via een fourage handelaar, die lost ze ook meteen maar op deze manier is het goed betaalbaar.

In de zomer eten ze ong de helft, heb nu nog niet zo veel weide voor ze maar het scheelt toch flink in hooi. Tot augustus oid als de wei kaal/op is.