Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:27

Super!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:17

Zo mooi hè <3

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:20

Wat een lieverdjes!
Bij ons op pension word de bak gesleept door een tractor, maar nu mijn pony voor de wagen staat doe ik het ook wel eens.

Ik ga dit topic even volgen, aangezien er kans is dat mn pony bij huis komt te staan!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:59

lammetjes <3

Nina nam het er van, vandaag
Afbeelding

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 08:44

Was ook heerlijk weer he!

De eerste ontsnapping hebben we ook al weer gehad. M'n vriend zet de paarden een voor een buiten en terwijl ie de tweede ging halen, ging de eerste bij de buren dag zeggen.. Gelukkig wilde ie alleen maar gras eten en was ie snel terug gevangen. Lesson Learned: al meteen bij het eerste paard de elektriciteit aanzetten :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:19

Haai! Ik lees nog steeds aardig veel mee maar jullie gaan zo snel af en toe hihi, ik wilde alleen even zeggen dat ik het een heel leuk en leerzaam topic vind! Heb al handige dingen geleerd hier alleen het hooi in de speciekuipen met een aanhangernet lukt nog steeds niet. De paarden gaan aan de haal met de netten.. :') Ook al liggen er bakstenen en stoeptegels in want sleuren met spullen is leuk. :+ De aanhangernetten zijn ook net te groot. Dus nu dacht ik iets met karabijnen en dan een gewoon hooinet in de kuipen vastklikken... maar of dat nou werkt.. :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:42

De tips die voorbij komen zijn inderdaad ontzettend handig!
Ik moest gisteren wel lachen trouwens, toen ik thuis kwam van mijn werk waren mijn paarden heel geinteresseerd aan het kijken wat ze op het land naast ons in vredesnaam aan het doen waren met die enorme mestinjectoren :')
Ik dacht nog even dat ze dat spannend zouden gaan vinden, maar nee :')
Dat vind ik echt de leuke dingetjes die ik nu mee krijg :j

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:23

Hier werd gister gespoten, maar ze kijken al niet meer op of om ;) Tenzij ze willen trouwens, dan hebben ze een excuus om lekker te rennen :Y)

Mest rijden is binnenkort ook.... dan de was maar binnen houden, maar daar zijn onze paarden al helemaal aan gewend :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:31

Hihi...hier waren de jongens zeer verontwaardigt dat dat grote ding hun hele gras onder had gescheten hoor.Ze kennen die dingen ook wel maar nu gingen ze tekeer.

Kristelhans...kijk uit met karabijnhaken.Sommigen kunnen eigenlijk te makkelijk open en zijn dan net weerhaken.Lip kan er zo in vastkomen.

Ik heb zelf deze erin zitten in combi met ringen en U-sluiting

http://www.rupa-sports.com/WebRoot/Pins ... jnhaak.jpg

Deze zijn net bijtschilpadden :P Je kunt ze wel gebruiken maar niet als de paarden daar makkelijk bijkunnen...of een stuk fietsband eroverheen trekken.Ook heb je een variant waarbij er een ring omheen zit maar met frummelen kunnen ze dat ook loskrijgen ben ik bang.

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:55

In mijn hooibak heb ik deze zitten Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:00

Ja...dat zijn die "beveiligde" karabijnen :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:11

Misschien heb ik ook nog een handige toevoeging hier. Ik gebruik karabijnhaken voor mn hooinetten. Liep altijd te klooien met die dingen vastknopen. Ik wil namelijk dat ze leeg net op de grond hangen, dat is voor de mijne nog een prettige eethoogte en het blijft veilig. Ik maak ze als volgt vast:
Ik heb twee ringen in de muur, eentje op hoogte en eentje lager. Ik trek het touw van het hooinet van boven naar onder door de bovenste ring en aan de onderste ring zit een grote karabijnhaak waar ik het touw aan vast klik. Kwestie van trekken en klikken, geen gedoe meer met knopen. Is in een paar seconde gepiept. Ik heb geen beveiligde haken, wel een flinke maat die gewoon te zwaar open gaat voor paardenlipjes.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:44

Heb ik ook zwerte. Heel handig!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:45

Mijn hooinetten hangen vast aan een balk maar verder maak ik op dezelfde wijze dicht.Heb dubbele musketon aan net zitten.Touw over balk en vastklikken maar...geen gedoe en netten hangen altijd op dezelfde hoogte.Ook geen losschietende knopen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:13

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:38

Ik heb wel gewoon karabijnhaken. Maar dat maken mijn paarden (nog) niet open hoor :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:21

Wie van jullie heeft een 'echte' wasplaats/poetsplaats?

Ik knoop de paarden altijd maar zo ergens vast of ik zadel ze in de stal. Nooit problemen mee gehad. Maar nu wil ik ooit toch een overdekte poetsplaats maken waar de smid ook goed kan werken. Ik sta nu onder de grote luifel van de oude stal, maar die zal hopelijk dit jaar nog afgebroken worden. Ik moet nu ook altijd zelf mijn paard vasthouden. Erbij zijn vind ik geen probleem, maar het is wel lekker als ik ze vast kan zetten. Met gebroken rug zat ik op een stoel met halstertouw in mijn handen. :+

Ik wil graag palen hebben om ze tussen vast te zetten. Probleem.... Ik wil er zelf omheen kunnen lopen met een zadel, dus dan zouden ze redelijk smal kunnen staan. De touwen zouden ook niet heel hoog hoeven. Maar dan kunnen de hoefsmeden er niet makkelijk werken. Zij gaven aan dat ze de palen liever wijd uit elkaar hebben staan (zodat ze niet klem staan tussen paard en paal) en dat ze de touwen het liefst zo hoog mogelijk hebben, zodat ze er gemakkelijk onderdoor kunnen.

Ik was even benieuwd naar jullie ervaringen. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:37

Mijn man is smid en heeft het liefste dat de eigenaren het paard zelf vasthouden.
Ten eerste kan het paard niet gaan hangen of trekken en de eigenaar ziet zelf wat het paard doet.

Ervaring leert dat zogauw eigenaren hun paard wel even vastzetten, er zelf niet meer bij blijven.
Ze hebben dan altijd wel wat te doen , al zijn er wel paarden die braver zijn zonder eigenaar.

Ik heb wel een plek waar ze vast staan maar die is niet overdekt.
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:38

Hier knoop ik ze gewoon aan het hek...afhankelijk van het weer wel-, niet onder het afdak.
In de winter met smerige N/O wind heb ik ook wel in de schuilstal gedaan.

Boeit mij niet zo eigenlijk...jongens zijn zo braaf dat ik ze ook wel eens met een voet op een schraag zet zonder ze vast te zetten :P

Op mijn vorige stal hingen 2 kettingen tussen de deuropeningen (grote roldeuren,denk wel meter of 3/4)
Als ketting in de wegzat,gewoon losklikken.Zat panieksluiting aan.

Je kunt ook letterlijk ergens 2 palen in de grond slaan en daar kettingen aandoen met panieksluiting,zou ze dan ook 2,5/3 meter uit elkaar zetten,ligt er een beetje aan hoe breed je paarden zijn.Eventueel een extra oog hoog in de paal voor de smid :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:49

Ik heb een was plaats van 3,5 x 4 ongeveer. Met 2 palen waar ik ze tussen vast zet. Ideaal.

http://www.horsefriend.nl/artikel/Inric ... seerd.html

Ik heb deze, alleen zijn ze geen 150 hoog maar 120 hoog ofzo.
Als ik deze palen niet gehad had, dan had ik mijn jongste paard allang naar een handelaar gebracht :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:53

Onze smid heeft ook liever dat we de paarden vasthouden.

Verder geen echte poetsplaats, maar gewoon 'ergens' in of rond stal.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:58

Ik ben er toch altijd bij. Jonge paarden en een atactisch + kramperig paard, dus dat zijn geen paarden waar je de smid mee alleen laat. Bovendien overleg ik graag en moet ik toch ook een keer betalen. Juist daarom sta ik net als de smeden graag overdekt. Per paard 1,5 uur tikt toch wel aan. In de regen en wind niet leuk. Ik kan alleen niet voor eens in de 7 weken een poetsplaats maken. Dan wil ik hem zelf ook kunnen gebruiken als opzadelruimte.

Zou 2 meter voldoende ruimte zijn of heb je al snel 2,5-3 meter nodig om goed naast de voorbenen te kunnen staan (zonder last te hebben van de paal)?

Bij mijn vorige huis stonden ze vaak gewoon vast aan een ring in de muur. Dan stond ik er zelf wel bij. Voor de smid moest ik ze aan een langer halstertouw vastzetten, omdat er anders te weinig ruimte tot de muur was om de benen naar voren te halen en op de bok te zetten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-03-15 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:00

Ik heb een afdak met verharding voor de stal en kan ze daar aan de muur vasthangen vlak naast de deur van de zadelkamer. Handiger kan ik het bijna niet hebben.
Je staat altijd droog. Kunt er altijd rond..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:13

Wij hebben een poetsplaats, maar daar staat de hoefsmid net zo lief niet, daar is niet genoeg licht :+ Hij staat liever in de stalgang of buiten, daar is beter licht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:15

Voor de smid zet ik ze altijd in de schuiltent en dan hang ik het halstertouw over een ijzeren buis. Met opzadelen staan ze in het 'voorportaal' tussen de hek van de oprit en het paddockhek. Dat is ongeveer 2 meter breed. Hier staat een paal met een D-ring door een stuk fietsband (2x om de paal). Ze staan aan de ring, maar als er paniek is dan trekken ze de ring zo los van de paal.