Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:20

Vala, dat is inderdaad een gedoe. Het korte gras kán echter idd een risico vormen. Wij hebben een land expres uit laten bloeien, dat is minder gevaarlijk qua fructaan (dik worden ze toch wel :D). Hopelijk kun je het geregeld krijgen met een andere stalgenoot.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:09

het is allemaal gelukt en hij heeft vannacht zijn eerste slaapfeestje gehad! hahaha!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:12

Wat fijn Vala dat je het gelukt is. Inderdaad goed oppassen met het gras. Wij zijn ook erg voorzichtig nu.
Even on topic, ik heb een eigen foto oortjes topic gestart. Misschien dat jullie dat leuk vinden [ITP] Oortjes topic in het mooie Frankrijk

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:17

de mijne staat nu vanaf half 10 ofzo in de wei en tussen 6 en 8 gaat ze weer op stal (weet niet of ze nu in de loopstal of box staat)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:08

Sees schreef:
Vala, dat is inderdaad een gedoe. Het korte gras kán echter idd een risico vormen. Wij hebben een land expres uit laten bloeien, dat is minder gevaarlijk qua fructaan (dik worden ze toch wel :D). Hopelijk kun je het geregeld krijgen met een andere stalgenoot.

Waarom kan het korte gras een risico vormen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:29

Jientis schreef:
Sees schreef:

Waarom kan het korte gras een risico vormen?

Het risico zit hem in het feit dat het korte gras erg rijk is. Als het gras hoger is en uitgegroeid dan is het fructaan gehalte aanzienlijk lager.

Zie hier gekopieerd van de site van PAVO:

"Veel suiker in gras
Hoewel in het kader van het welzijn vrije beweging voor paarden erg wordt gepromoot, maakt Kalis een kanttekening bij beweiding. ,,De grootste suikerleverancier is gras. Vooral als de hele dag het zonnetje heeft geschenen, is het suikergehalte tegen de avond groot. Het meeste risico loop je echter in het voor- en najaar, als de nachten nog koud zijn en het overdag opgebouwde suiker door het gras niet wordt verwerkt. Geef daarom na een zonnige dag met daaropvolgend een koude nacht altijd voldoende ruwvoer 's ochtends en zet je paard pas 's middags buiten".

En bij PAVO komt jouw antwoord op je vraag helemaal aan bod:
"

Fructaan wordt momenteel aangewezen als één van de belangrijkste veroorzakers van hoefbevangenheid. Fructaan is een soort suiker dat door de grasplant wordt gemaakt onder invloed van zonlicht. Fructaan is zo gevaarlijk voor paarden omdat fructaan maar gedeeltelijk in de dunne darm wordt opgenomen en vooral in de blinde darm en dikke darm wordt verteerd. Hierdoor komen er te veel suikers in de blinde en in de dikke darm wat leidt tot een verstoring van de normale bacteriehuishouding in de darmen. Het gevolg is dat er vervolgens gifstoffen ontstaan die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.

Fructaan is een soort suiker dat door het gras wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht.
Fructaan wordt door de plant gebruikt om te groeien, maar als dat groeien op dat moment niet mogelijk is, zal de grasplant het overtollige fructaan opslaan tot een moment waarop het fructaan wel weer kan worden gebruikt om te groeien. Redenen waarom de grasplant niet kan groeien en het fructaangehalte dus oploopt, zijn een te lage temperatuur, onvoldoende vocht en een gebrek aan voedingsstoffen in de bodem. Als er dus veel zonlicht is maar de plant kan niet groeien door bijvoorbeeld droogte of kou dan stijgt het fructaangehalte en is het risico op hoefbevangenheid groot. Als het dan bijvoorbeeld gaat regenen of warmer wordt kan de plant wel groeien en wordt het fructaangehalte minder, zeker als de zon niet schijnt. Het fructaangehalte kan in korte tijd vrij snel veranderen. Het is ook bekend dat fructaan wordt opgeslagen in grasstoppels waardoor zeer kort afgegraasde weitjes extra gevaarlijk kunnen zijn! Uiteraard spelen ook andere factoren een rol bij de hoogte van het fructaangehalte van gras, hierbij moet u o.a. denken aan de grassoort, de ondergrond, de beschikbaarheid van voedingsstoffen (meer is in dit opzicht gunstiger) en het jaargetijde. Planten gebruiken fructaan om zichzelf tegen bevriezing te beschermen. Zodra de temperatuur onder de 5 graden Celsius komt, loopt het fructaangehalte van de plant dan ook erg op".

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:46

Mijn pony staat swinters 24/7 op stal en 2 dagen per week op de paddock. In de zomer gaat ze elke dag 3/4 uur op de wei, de reden dat ze zo kort op de wei staat is omdat ze niks aan de wei vind, meestal staat ze ongeduldig voor het draad te lopen. Als haar beste vriendje erbij is op de wei en het is lekker weer gaat ze wel grazen :o
Ze word overigens wel 5 tot 6 dagen per week een halfuurtje tot uur gereden ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:16

pien_2010 schreef:
Ja ook als je op stal staat is er best veel mogelijk. Wij stonden ooit met onze merens op een stal met weinig grond. Het was een africhtings- dressuur stal en ik stond daar prima. MAAR alle paarden mochten maar twee uur in de paddock. Duidelijk was voor iedereen dat dit voor die van ons onverdragelijk was. Dus naar oplossingen gezocht met de stal eigenaar en gevonden. Met een merrie, die het ook te weinig vond, mocht hij voortaan in de paddock. Risico voor ons, dus samen mochten ze elk twee uur, dus samen vier uur naar buiten. Voordeel was gelijk dat ze een setje werden die tegenover elkaar in de stal uitzicht hadden op elkaar dus vrolijk werd er veel gehinnikt etc.
Tweede oplossing was dat mijn braverik mee ging om de jongere garden weg wijs te maken in de stap molen. Dit op risico van de stal eigenaar. Zo liep hij regelmatig paar uur per dag in de stap molen en soms in een hoog tempo waardoor de jongere zenuwachtige paarden veel rustiger waren. Hij heeft er nog nooit zo super slank uitgezien als toen in die tijd, een echte sport atleet :D .
Wij kwamen dan 's avonds als hij weer paar uur op stal had gestaan en waren dan ook met hem twee uur bezig. Dus vertier genoeg voor onze grote vriend. Ben het dus met je eens Nikass dat er vaak veel meer mogelijk is met goede wil en een beetje nadenken.

Zonet zaten we in de tuin en goed zicht op de paarden. Er kwam een enorme harde windvlaag en de paarden waren echt boos op de wind. Zo grappig om te zien, hoe ze een bokje deden, oren plat, manen hoog in de wind (ze hebben veel behang) en beetje boos naar elkaar dreigen _O- .

Maar die goede wil ontbreekt dus nog al eens endan zie je al fdie mogelijkheden helaas onbenut. :(:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:20

yanaxox schreef:
Mijn pony staat swinters 24/7 op stal en 2 dagen per week op de paddock. In de zomer gaat ze elke dag 3/4 uur op de wei, de reden dat ze zo kort op de wei staat is omdat ze niks aan de wei vind, meestal staat ze ongeduldig voor het draad te lopen. Als haar beste vriendje erbij is op de wei en het is lekker weer gaat ze wel grazen :o

Dus als ze pech heedt staat ze 23,5 of 24 uur per dag stil :n. Ik snap dat 24/7 buiten niet iedereen wil in de winter, maar zo lang stil staan is gewoon onacceptabel. Er zijn vast wel mogelijkheden om 's winters dagelijks een paar uurtjes los te komen, al is het maar 2 uur.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:24

yanaxox schreef:

Als je paard niet gewend is buiten te komen kan hij dat gedrag vertonen. Mijn paard kon vijf jaar geleden nog geen vijf minuten in een paddock staan. Ze sprong er dan uit en rende naar stal. Maar dat is een kwestie van langzaam wennen en zorgen dat de omstandigheden buiten prettig zijn. Mijn paard kan nu niet wachten om lekker naar buiten te gaan.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:23

Hoi,

Bij ons op de wei was het gras heel lang maar is het nu kort afgegeten.
Mijn paardje staat er meestal heel de namiddag tot avond op. Kan dat dan kwaad?
Op het begin stond hij hele dagen buiten maar hij is dat niet gewoon en leed er echt onder. Nu is het dus een uur of 5-6 per dag + rijden+ verzorgen. Hij ziet er in ieder geval gelukkiger uit:-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:34

EskeGirl schreef:
yanaxox schreef:

Dus als ze pech heedt staat ze 23,5 of 24 uur per dag stil :n. Ik snap dat 24/7 buiten niet iedereen wil in de winter, maar zo lang stil staan is gewoon onacceptabel. Er zijn vast wel mogelijkheden om 's winters dagelijks een paar uurtjes los te komen, al is het maar 2 uur.

Dat is helaas niet op elke stal mogelijk, maar ik zou dan dus verhuizen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:35

Dat bedoel ik ook onder andere met mogelijkheden :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:15

Jientis, dat hangt van het weer af ;). bepaalde omstandigheden werken een hoog fructaangehalte in de hand.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:16

Janaxox, ik vind de buitengang van jouw paard wel érg beperkt :o. Gaan alle paarden zo weinig naar buiten?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:13

Nog een kleine 4 weken, dan verhuizen we !! *\o/* *\o/* *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:40

Waar ga je heen Nens? (Of had je dat al verteld? :=)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:01

Super Nens :D :D naar dat paddock paradise-iets waarvoor je op de wachtlijst stond?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:54

Had het al verteld, vier maanden geleden ofzo haha
We blijven op de wachtlijst voor de Hit-actief stal want daar is voorlopig nog geen plaats.
We gaan naar een manege in Riddekerk waar ze grond bij huren van Rijkswaterstaat en waar ze van Koningsdag t/m september dagelijks de wei op gaan (als je wilt dag en nacht).
Buiten het weideseizoen worden ze elke ochtend een uur los of een uur in de stapmolen gezet. Als wij s avonds komen kan hij na het rijden ook nog een uur los (op mijn huidige stalling mogen ze 20 minuten los als het druk is en hebben we helemaal geen weide, meestal ga ik nu ook 2x per dag)
Hij heeft nu een buitenstal (die kleiner is dan de binnenstal die hij straks krijgt) en hier wordt niets met je paard gedaan als je er zelf niet bent.
Daarnaast is daar de laatste voerbeurt doordeweeks om 21.00, das hier om 19.00.....
Dus een hoop verbetering behalve de afstand en dat hij van buiten naar binnenstalling gaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:47

Nens, dat klinkt inderdaad als een verbetering :j.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:39

Fijn Nens, dat wordt genieten! :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:47

Geen ervaring mee dat paarden de hele dag op stal staan.

Ik heb ze aan huis of bij de zaak staan. Op allebei de plaatsen heb ik stallen met uitloop en aansluitend de wei. Ze lopen dus altijd los. De wei zetten we overdag open, tenzij het te nat is. Ze kunnen altijd de stal in of uit als ze willen. Worden maar 1 of 2 keer per week bereden, in de zomer soms wat meer, in de winter met sneeuw staan ze soms maanden stil of wordt er heel weinig op gereden. Maar ik merk er nooit wat aan. Het is altijd weer: zo opstappen en wegrijden de straat op. Ze kunnen hun energie natuurlijk goed kwijt op de uitloop en/of wei.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:05

Lijkt me zo heerlijk *\o/*
Ik kan mijn paard alleen geen maanden "stil" zetten. Zij krijgt dan last van haar Si gewricht.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:10

Nikass schreef:
Lijkt me zo heerlijk *\o/*
Ik kan mijn paard alleen geen maanden "stil" zetten. Zij krijgt dan last van haar Si gewricht.

Van wat voor gewricht? :o?
Heb gegoogeld op de Wiki, maar kan het niet vinden wat dat zou moeten zijn :D

Maar idd, het is fijn een paard te hebben waar je zo na maanden niet rijden weer op kunt stappen en r.u.s.t.i.g. de weg mee op kunt, zonder gekke bokkesprongen, er vandoor vliegen e.d.

edit: en natuurlijk vind ik nu een topic van Samantha89 over het si gewricht, met foto en al.

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:34

Jaa klopt. Bij ons staan ze bijna allemaal zo kort buitten, mijn pony heeft zomereczeem en word snel opgefokt door de vliegen. Ze heeft een hekel aan de wei. Maar ze is bij mij sowieso al 3uur per dag uit de stal (poetsen,rijden,afverzorgen).