Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:54

De stal waar mijn paard staaat werkt voor 1 van hun eigen paarden ook met stropellets. Merk weet ik even niet vanbuiten.

Alle andere bodembedekkingen zijn onhoudbaar bij dat paard. Stro vreet ie als een gek met strokoliek tot gevolg, hij negeert zelfs zij hooi om stro te kunnen vreten. Geen goed plan.
Vlas, houtkrul, zaagsel... allemaal no go wegens ontzettend snel vies. Alsof hij er plezier in heeft om zijn grote box (5x5) zo snel mogelijk vuil te krijgen.

Zij testen nu toch al zo'n 3 maand de pellets en zijn er wel tevreden van. Hij blijft een gigantische smeerpoets, De bodemkleur is dan ook bruin/donkerbruin (maar dat zijn de pellets ook al voor je ze in de box strooit) MAAR de stalbodem is wel kurkdroog. En je ruikt inderdaad NIKS.

Als je de pellets in de stal doet, sproei je er best alvast warm water overheen zodat het ietwat kan gaan uitzetten, maar nog niet volverzadigd is. Op die manier krijg je toch een zachtere, ietwat verende onderlaag die ook aangenaam is als ze gaan liggen. Het is ook makkelijk om mestballen en natte plekken weg te halen, en zij mogen het van hun stroboer ook gewoon op de mesthoop kieperen, idem met vlas. (is maar 1 paard op vlas en da's de mijne).

Het paard inde pelletsbox had onlangs ook een grote, open wonde en kreeg gips om. DA was ook te spreken over de bodembedekking omdat die relatief stofvrij is en redelijk stevig zodat er toch minder snel vuil aan te pas komt in de buurt van de wonde. Dat risico heb je wel met stro, zaagsel.... En in het begin is het inderdaad wel duurder zeggen ze, maaar als je het oed bijhoudt valt dat achteraf wel prima mee. Dan hoef je er ook niet meer zoveel in te strooien en megen de korrels zich vanzelf onder het al opengevallen rest van de stal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:46

@ Simone,

Je moet even rechtstreeks contact opnemen met de leverancier, komt het vast wel goed.

capopjekop

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:24

Even een schopje, hoe doen jullie dat nu met dit weer? Ik heb vandaag mijn pallet met strokorrels binnen en een stal is echt vies, dus die wilde ik vanmiddag gaan mesten. Maar het vriest hier behoorlijk, dus dat is mss niet echt handig om die korrels nat te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:33

Warm water nemen. Die van mij van Strovan vielen netjes uit elkaar iig.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:23

Momenteel hebben we 2 stallen met korrels in gebruik van Zeoliet, nu ongeveer 1 maand.
Wát een heerlijkheid is dit zeg!
Je schept de poep eruit en echt alleen de poep. ff harken en klaar!
Piesplekken met dit vriesweer zijn moeilijk te ontdekken trouwens: je ruikt/ziet het niet.
Het blijft los en verend en ik weet nu ff niet of ik moet gaan 'uitgraven' of de boel ff zo laten.
Tips?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:26

Als je de natte plekken gaat zoeken en verwijderen moet je vaker wat bijvullen om een dik bed te houden. Wacht je tot de plekken boven komen voor je ze verwijderd dan heb je minder werk maat moet er in één keer wel iets meer bij.
Dus het is maar net wat je zelf praktischer vindt :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:55

Thanks DubbelDun! 8-)
Ik kijk het wel even aan met dit vries/dooiweer, maar ben sowieso al verbaasd hoe weinig werk het is om de stallen goed te krijgen/houden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:06

hallo allemaal,
ik kom ook maar even binnenvallen.....
ik had een vraagje.. er staat hier geschreven dat je elke dag gewoon de drollen verwijderd van de bodem, en dan even doorharkt, hoe dikke laag strokorrels ligt er dan in?
ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand bij mij in de buurt een stal met strokorrels heeft(omg. langenboom-uden-oss), zou dat graag eens zien... heb namelijk een merrie die altijd de verkeerde kant van de stal onderpiest... erg lastig..
het kost mij momenteel niet zo heel erg veel stro, omdat ze 24/7 buiten kunnen en dat ook graag doen, maar ik moet zeker een halve kruiwagen stinkend stro per dag naar de mesthoop brengen... en dan de mest nog..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:35

@MarvanTom : als het straks echt goed door gaat dooien dan worden alle stallen in één keer vies. Zal wel met de luchtvochtigheid te maken hebben :D
@keshia : als ik in een 'verse' stal 5 zakken doe dan heb ik na een week een laag van 20/25 cm.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:37

okee en hoeveel moet je ongeveer bijvullen/eruit halen per dag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:40

Dat is per paard verschillend :D iig alleen de drollen en dan de boel weer even goed door harken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:05

DubbelDun schreef:
Dat is per paard verschillend :D iig alleen de drollen en dan de boel weer even goed door harken.

Ik maak me dus zorgen nu: heb 9 zakken in een stal van 3x 3 gegooid als begin, maar er valt gewoonweg niets bij te vullen na 1 maand.
Dat kan wel, maar is in mijn ogen niet nodig.
Het ziet er keurig uit, hoog bed, piesplekken niet te vinden, niks te vinden met graven, is allemaal rul spul. Voor en na harken.
Paardjes staan alleen 's nachts op stal, maar zullen heus wel piesen.
Apart dus.
Of ben ik teveel gewend aan het vlas-gedoe?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:32

9 zakken is ook best veel voor een 3x3 stal. Logisch dat het dus even duurt voordat je gaat zien dat er natte plekken komen :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:49

DubbelDun schreef:
9 zakken is ook best veel voor een 3x3 stal. Logisch dat het dus even duurt voordat je gaat zien dat er natte plekken komen :D

Mja, beginnersfout dus duidelijk? }:0
Wij zijn stro en vlas gewend; dat zal de hoeveelheid wel verklaren. hihihi!
Ik moet zeggen dat ik de handleiding echt wel gelezen heb, maar ik vond de hoeveelheid zo weinig..
Fijn dus dat er zo'n topic als dit dus bestaat, je bent nooit te oud om te leren... ;)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:59

Ik zit er over te denken om ook de strokorrels te gaan gebruiken, ik kan er alleen nog niet weis uit worden welke de beste is qua prijs kwaliteit verhouding. Strovan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:02

Strovan is zondermeer goed, maar duurder.
Maar van alle korrelmerken die ik tot nu toe gehad heb komen die er toch het beste uit.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:05

Iemand nog een tip waar in de omgeving van Nijkerk je losse zakken van dit spul kan kopen?
Ik heb geen grote opslagmogelijkheid vandaar.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:19

eng die spammer hierboven, zag het laatst ook al, heb getemd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:30

Ik heb ook geTemt :)
@sas27 Ik meen dat Imker eens gezegt heeft dat het ook in Beekbergen te krijgen is.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:48

Hmm dat is helaas totaal niet in debuurt haha
Ik google lekker verder maar bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:51

En anders een hele pallet bestellen (of met de buren oid) dan wordt ie gebracht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:53

Bij mij bleek het gewoon bij de locale ruitersportzaak / dierenwinkel verkrijgbaar te zijn , dus je kunt ook gewoon even wat rondbellen in de buurt ? :)

Het bevalt hier ook nog steeds buitengewoon goed , ideaal spul hoor !! Super makkelijk en zeer weinig afval , goed bedje....precies wat ik hoopte eigenlijk :)

Alleen nu met die sneeuw overal is het wel jammer dat ze zo veel van het spul eruit lopen , het hele pleintje rondom de stal is geelbruinig nu.....dat is wel zonde van het spul....maar gelukkig is het bedje in de stal nog prima :)

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:00

door mijn verhuis naar hongarije,en hier de taal nog niet kennende,en aankomst op eind augustus,had ik stro gekocht.
na jarenlang met strovan korrels te hebben gewerkt,vraag ik me nu af wat me bezielde.
Homber zijn box is absoluut niet proper te houdenwat me op strovan nooit overkomen is.
Op korrel mestte ik de box grondig uit na de winter,op stro mag ik de ganse boel er elke dag uithalen.
Nooit geweten dat het z'on smeerpoes was.
Dan staat er hier nog een istochno-b"igarska merrie,d'as nog een veel grotere ramp.
Die heb ik nu op grove houtkrul gezet,maar na 4 dagen is box ook een ramp.
ik denk dat ik hier serieus op zoek ga,naar korrelproducnten,want al dat werk en vuile paarden,en een enorme mesthoop,t'is me dat niet waard.
Wij hebben hier 8 paarden,en ik sta meer in de boxen te kuisen,dan ik wat anders kan doen.
Op korrel is 8 paarden 1h 15 werk,op stro,de ganse voormiddag.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:30

Tsja stro neemt nu eenmaal minder vocht op dan strokorrels (lees geen), das toch heel ander spul.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:37

sas27 schreef:
Iemand nog een tip waar in de omgeving van Nijkerk je losse zakken van dit spul kan kopen?
Ik heb geen grote opslagmogelijkheid vandaar.

Top in Harskamp