Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:31

Cowgirl83 schreef:
Soms denk ik dat mannen echt nog geloven dat de kaboutertjes het huishouden wel in orde houden of zo...

Ik mag op het moment niet klagen. Mijn man en zwager (woont tijdelijk bij ons) doen best veel voor me. Je moet ze alleen niet horen als ze bezig zijn, van die "stille" hints die duidelijk hoorbaar zijn. Kan er wel om lachen. De paardenstallen worden gedaan, niet zoals ik het graag zie maar ze gebeuren elke dag. Hooinetten worden gevuld, waterbakken schoongemaakt en gevuld. Vegen kennen ze niet die mannen of ze hebben er een broertje dood aan....

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:35

BernetteO schreef:
Inderdaad, alleen al om de gecoupeerde staart zou ik het niet doen.
Daarnaast zie ik een weggedrukte rug, en soms zelfs een sloom achterbeen. Ik weet natuurlijk niet in welke fase van de opleiding dit paard is, maar ik zie wel figuren voorbij komen die ik pas mee zou nemen als het paard vlotter reageert en zichzelf netjes draagt en de rug ontspant.
Qua temperament vind ik de vos soms echt sloom. Niet koel, maar sloom. De bruine oogt al veel vlotter.
Ik weet natuurlijk niet wat je doelen met dit paard zouden zijn, en hoeveel je zelf wilt sleutelen aan een paard. Maar als je een paard wilt met alle knopjes er (goed!) op, dan zou ik deze laten staan.

Ik zoek inderdaad een paard waar 'alle knopjes op zitten'. Geen wedstrijdpaard maar een gewoon lekker in het bos rijden paard. Ik ga er sowiso mee lessen, al was het alleen maar om mezelf beter te leren rijden. Ik weet niet of dat voldoende is om het paard ook beter beleerd te krijgen? Of ga ik dan het paard met mezelf in de knoei rijden?

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:39

welke knopjes precies?

als je voor nu een basisafrichting voldoende vind is het een optie. Wil je echt oefeningen fatsoenlijk kunnen rijden dan heeft deze een betere ruiter en gedegen scholing nodig.
Wanneer jij bereidt bent daarin te investeren met zeer regelmatig les moet het lukken maar makkelijk zal het niet worden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:45

In principe denk ik dat een simpele basisafrichting voldoende is. Meer heb je niet nodig om een buitenrit te maken, toch?
Het zou leuk zijn om, als ik het lessen echt leuk vind, er meer in te gaan steken. Maar dat is in eerste instantie niet de opzet. Doel is: een lief, makkelijk, vergevingsgezind beginnerspaard om lekker mee buiten op stap te gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:48

Dan zou ik wel durven gaan kijken maar zoals gezegd met een hele goed ruiter die overal op weg rijd om te kijken of de rug en achterhand komen door ruiter of het paard zelf.

Voor een fatsoenlijke buitenrit zijn de versnellingen, stuur en rem het belangrijkste. Alles daarnaast is bonus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:51

Ik vind hem ook een beetje sloom ogen, maar misschien is dat enkel zijn ras/zware bouw...

Voor een paard voor buitenritten vind ik lekker fris en werkwillig zijn juist een pluspunt. Een paard dat zelf in is voor een galopje. Niks frustrerender dan een paard dat je dan vooruit moet "trappen" omdat hij er zelf geen lol in heeft.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:52

Helemaal gelijk in. Maar als ik hem zie lopen krijg ik gewoon heel erg het gevoel dat de ruiter hem in de weg zit.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:54

Als je echt een paard zoekt om buiten te rijden en af en toe wat mee te lessen, dan zou deze wel geschikt kunnen zijn. Maar zoals Lizy ook zegt, neem dan een goede ruiter mee, die kan bepalen of de rug en achterhand geen gebrek zijn, maar door deze ruiter veroorzaakt worden.
Simpele basisafrichting is inderdaad voldoende en het paard oogt wel vergevingsgezind. Ik ken er genoeg die bij het gestuiter protest geleverd zouden hebben ;)
Maar ik vind bij simpele basisafrichting wel horen dat het paard de rug kan (en durft te) ontspannen. Zoals eerder aangegeven, een goede ruiter kan je helpen te doorgronden of dit een ruitergebrek is of iets wat het paard nog niet geleerd heeft/(nog) niet kan.

Ik krijg ook het gevoel van de ruiter die hem in de weg zit, maar het is niet alleen maar de ruiter ben ik bang. Of hij is door deze ruiter opgeleid, en dan weet ik niet of alle knopjes er even netjes opzitten en of ie inmiddels niet 'dood' is voor bepaalde signalen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:58

En als dat laatste inderdaad het geval is ga je er nog een hele zware dobber aan krijgen om het weer goed te krijgen.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:58

Donja: waar woon jij precies dan?? En puppies wat gaaf!!

Iemand nog interesse in mijn Prachtige huge zadelkast???
Afbeelding
Afbeelding
Hij kan op slot, is van polyester, maar voor een groot deel geïsoleerd.
Hij moet zelf opgehaald worden. Zo even optillen is niet echt te doen dus wel even kijken hoe hij dan meegaat.
Hij is echt 2 meter breed en 2 meter hoog. Kwa diepte is hij 1 meter.

Prijs maakt me niet zo heel veel uit. Als ik iemand er maar blij mee kan maken

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:08

Buiten een goede ruiter, moet je er zelf ook wel even op gaan, hoor. Die goede ruiter kan hem misschien aan de praat krijgen, maar het is wel lekker als dat bij jou ook lukt. En niet na pas 2 jaar les ofzo. Sloom is echt niet fijn.

En die staarten... Tja, als niemand die paarden laat staan, blijven dit soort praktijken brstaan, natuurlijk.

Ik heb zelf een Belg die echt niet sloom is. Tijdens het puberen heeft hij 1 x getest of het echt allemaal wel moest. Nou, ja dus.... :D . Sindsdien is hij prima wakkeren licht op de hulpen. Je merkt niks van een groot log paard (alleen opstappen valt niet mee... :o ). Hij heeft vorig jaar een goeie blessure opgelopen. Maar het gaat wel weer goed. Dus misschien kan ik er dit voorjaar wel weer eens op. Heel tof hoor, zo'n reus!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:10

Dat is nog eens een zadelkast!

Mijn tinker heeft ook al wat buitenritten achter de rug. Nu maar eens verder gaan opleiden.
Vandaag eindelijk het kwartje gevallen. Longeren zoals het hoort.

Afbeelding

Ze gaat binnenkort starten op de manege. Hopelijk komt het rijden dam wat meer. Mama droomt van een rijdend dochtertje!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:19

Dank jullie wel lieverds, met deze opmerkingen kan ik iets mee. :*

Misschien even handig om erbij te vermelden dat dit paard in een showgroep loopt van 10 paarden en 14 ruiters. Het dier wordt dus door 14 verschillende personen gereden (waarvan de ruiter op het filmpje er één is). Wellicht dat dat de reden is dat ze nog niet helemaal lekker reageert. De reden van verkoop is ook omdat dit een paardje is dat beter bij één persoon/gezin zou kunnen wonen. Letterlijke woorden van de ruiter op het filmpje: het zou zonde zijn als ze doodgereden wordt door alle ruiters terwijl ze nu nog heel licht op de hulpen is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het alles behalve licht aan de hulpen vind uit zien.Aan de andere kant snap ik dat je een beetje trage zoekt?Dus dan is dit misschien wel het paard en moet je het eens gaan uit proberen.

Wat de staart betreft het is natuurlijk een beetje als het kopen van een broodfok hond,je houd dingen in stand die niet mogen gebeuren en je kan er op rekenen dat je er veel commentaar over gaat krijgen .Wil je dat?Dat zijn denk ik een paar puntjes.Nu kan je tegenwoordig wel prachtige nepstaarten laten vlechten aan zo'n dier,alleen kost dat weer wat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:30

Dan inderdaad gewoon gaan voelen en laten voelen door een goede ruiter. Dan weet je het snel genoeg.

Ik weet uit ervaring dat fatsoenlijk rijden echt een heel groot verschil kan maken in rug en achterhand.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:35

Ik zit op het werk, en heb maar een stukje van het filmpje gekeken. Ik vind het ook vooral noga sloom ogen, en niet licht aan de hulpen. Maar als je een heel rustig paard zoekt, kan het wel iets voor jou zijn, en kan het zeker geen kwaad om eens te gaan uitproberen. Het is maar met verschillende paarden te rijden dat je je een beter beeld gaat vormen van wat je wel of juist niet wenst aan een paard. Heeft deze ruime ervaring met buitenritten? Dat lijkt me voor jou ook wel belangrijk te zijn.
Maar ik zou persoonlijk ook enorm afknappen op de gecoupeerde staart, en ik zou hem daarvoor wel laten staan eerlijk gezegd.

Anke, misschien heb ik het gemist, maar hoe oud is jouw dochtertje? De mijne is 3,5 en helemaal gek van de paarden. Ze staat altijd (letterlijk :D ) te springen om te mogen "rijden". Maakt niet uit of het op een kleine pony is, of op mijn tuiger van meer dan 1.60. Maar ze moet van mij toch nog minstens 2 jaar wachten voordat ze echt mag rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:49

De oudste wordt komende maand 7 en de ander 2.
Heb dus twee mogelijkheden...haha

Als hij je aanstaat, gaan kijken en proef rijden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:32

Morgen gaat mijn auto voor de APK. Ik hoop dat hij het haald en er ook geen zware aantekeningen zijn. Als hij goed is gaan er nieuwe banden en een trekhaak onderstaande. En dan kan ik eindelijk met mijn zelf gerestaureerde trailer rijden. Best spannend.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:36

Abby als je echt interesse hebt zou ik gewoon een afspraak maken, echt zien en voelen zegt zo veel meer dan zo'n filmpje.

Kvulden duimen maar op een vlotte en goedkope APK! Leuk als je zelf met trailer kan gaan rijden :D

Lisa-Vera lekker ruime zadelkast! Ik heb nog wel een goede zadelkast nodig maar wil in de zadelkamer/opslag een mooie inbouwkast maken. Maar eerst maar eens de stal af voordat we aan de kast beginnen haha.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:56

Daan_O schreef:
Abby als je echt interesse hebt zou ik gewoon een afspraak maken, echt zien en voelen zegt zo veel meer dan zo'n filmpje.

I know, maar ik ben zo onzeker als de pest. Jullie zien al meteen dat ze helemaal niet licht op de hulpen rijd en dat ze zelfs met een weggedrukte rug loopt. Ik zie dat echt niet. :x

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:58

AbbyBlues schreef:
Daan_O schreef:

I know, maar ik ben zo onzeker als de pest. Jullie zien al meteen dat ze helemaal niet licht op de hulpen rijd en dat ze zelfs met een weggedrukte rug loopt. Ik zie dat echt niet. :x

Daarom neem je dus iemand mee. Wij zien ook echt niet alles hoor. Twee zien altijd meer dan een.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:03

Zo is t.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:07

DubbelDun schreef:
Ik heb oppotten ooit op stal geprobeerd, maar het leeghalen is me idd te zwaar. Hou het liever dagelijks bij.

Wij potten een maand op en dan leeghalen, voordeel is dat wij de voorkant van de boxen kunnen weghalen en even met de bobcat dit kunnen leeghalen.

Kom ook weer even binnenvallen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:25

AbbyBlues schreef:
Daan_O schreef:

Ik vond 'm ook niet heel lekker lopen; beetje sloom, soms een traag achterbeen (geen tweetakt draf, het achterbeen landt dan niet tegelijk met het voorbeen), en inderdaad met de rug weggedrukt. Ik vind de ruiter niet fijn zitten en het zadel is niet geschikt (stoelzit).

Als je wil gaan kijken: als het niet al te ver is, bied ik me (samen met een vriendin) vrijwillig aan om met je mee te kijken. We hebben er redelijk kijk op, al zeg ik het zelf :o , en doen ook altijd een fysieke check (rug voelen, vrije beweging bekijken, etc).

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:49

Hilary schreef:
Ik vond 'm ook niet heel lekker lopen; beetje sloom, soms een traag achterbeen (geen tweetakt draf, het achterbeen landt dan niet tegelijk met het voorbeen), en inderdaad met de rug weggedrukt. Ik vind de ruiter niet fijn zitten en het zadel is niet geschikt (stoelzit).

Als je wil gaan kijken: als het niet al te ver is, bied ik me (samen met een vriendin) vrijwillig aan om met je mee te kijken. We hebben er redelijk kijk op, al zeg ik het zelf :o , en doen ook altijd een fysieke check (rug voelen, vrije beweging bekijken, etc).

Dat vind ik echt hartstikke lief aangeboden van je. Ik pb je wel even. :)