Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:49

haha, wat kunnen ze dan stoer zijn he :D

Ik ben blij dat mijn koudbloed niet gaat piafferen, dan komen haar korte pootjes in de knoop :+

Heb de bevalling wel bij anderen meegemaakt, maar nog nooit bij mijn eigen paarden, dat is toch anders ;)

Vivat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:02

Wat spannend een veulentje!! Ik zit al te stuiteren omdat er mogelijk een schaap van de buuf gaat bevallen binnen nu en een paar uur :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:22

@Vivat, dat is ook leuk!!! Ook foto's he, want ze zijn zooooo schattig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:39

Vivat schreef:
Wat spannend een veulentje!! Ik zit al te stuiteren omdat er mogelijk een schaap van de buuf gaat bevallen binnen nu en een paar uur :+

Dat mis ik nu wel!!! Voorheen op de pensionstal (mijn buurman) hielp ik in deze tijd ook nog wel eens met de lammetjes. Ik deed dan wel eens de ochtend shift rond 5 uur. Buurman gaat elke 3 uur zijn bed uit om te kijken, maar dan kon hij het laatste rondje even langer blijven liggen.

Zooooo schattig.

Ha, ha, Gypsy, dat klinkt leuk van je koudbloed. Echter heb je wel een rijtechnisch probleempje als je geen "gewoon" rondje kan galoperen ;) .

Mijn merrie kan als we naar huis gaan ook heel Grand Prixerig doen :D .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:40

Santos_05 schreef:
Achter de trekker hebben we eentje van 4meter breed :o

Deze is 1.10x1.10 (pallet is 100x120) en 45 kg (pallet is 25kg). Dus voor achter het paard lijkt het me nog niet zo gek?

Ik zag later pas dat deze inderdaad 45 kg weegt. Had ik niet verwacht als ik naar de foto kijk. Voor achter het paard lijkt het mij dan wel erg handig. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:51

@ Santos: hoeveel moet dat sleepje kosten ??

Ik heb er zelf eentje gemaakt van wat gaas, hout en een ijzeren buis. 2 halstertouwen er aan en trekken maar (ik dan hè). Overigens maak ik het vlak met dat ding, los is het van zichzelf al :D

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:52

Mallootje schreef:
Wow Karev, wat een nachtmerrie :(:( Vreselijk... Hopelijk komen jullie het snel een beetje te boven..

@ Tinky: Beterschap voor Kjarni! klinkt pijnlijk..

Hier alles oké hoor, paarden hebben een rustige nacht gehad. Ik vind alleen dat ze weinig drinken.. Er zit niet heel veel druk op hun waterbakjes, in elk geval minder dan op hun vorige stal. Ik ben dus bang dat ze het te vroeg 'opgeven' zeg maar, maar als ik extra water in een emmer aanbied drinken ze het ook niet. Gisteren na het spelen hebben ze in het schuilhok wel gedronken uit een grote ton. Even verder in de gaten houden..

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb je een duidelijkere foto van de stallen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:58

[***] schreef:
Ha, ha, Gypsy, dat klinkt leuk van je koudbloed. Echter heb je wel een rijtechnisch probleempje als je geen "gewoon" rondje kan galoperen ;) .

Mijn merrie kan als we naar huis gaan ook heel Grand Prixerig doen :D .

Dat hebben we zeker, combi gebrek aan kracht en balans. Da die tevens manueel therapeut is heeft gekeken, maar het zit hem echt in oefenen/trainen.

Laatst toen ik echt veel geoefend had lukte het linksom om een rondje en een volte te rijden, en rechtsom een rondje. Zonder gedoe/omspringen/paniek. Ze wil het graag goed doen, maar ze vind de hoeken erg spannend.

Nu oefen ik ook niet idioot veel, het is een trekpaard kruising, ze is niet gefokt om dit te doen, ze moet gewoon iets trekken natuurlijk. Ik wil haar graag heel lang heel houden dus rijd ik eigenlijk maar 1 keer in de week in de bak. De rest is buitenrit, werken op de grond etc. Maar op buitenrit pakken we ook de langzame galop mee, op de grond trainen we de buikspieren. En travers zodat ze oefent met de buiging die ze in galop moet aannemen.

Ach, ooit komen we er wel. In mijn ogen is toch alles wat ze doet geweldig. :o

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:30

Heb nog een weidesleep gevonden, we hebben nog een heleboel ijzeren buizen liggen. volgens mij kunnen we deze prima knutselen :D http://www.landbouwwinkel.nl/webshop/ma ... 0-mtr.html

Die andere kost incl ketting 200 euro (incl verzenden 225euro). Dus niet eens zo heel duur.

Volgens manlief is de mat het duurst. Als we die 2e hands kunnen vinden..... maar zal hem de optie hierboven ook eens voorleggen.

@Gypsy, ik heb ook een trekpaard. Ze leert nu rechtuit galopperen en in de bak lukt het nu om op commando aan te springen, maar zoals je zegt, ze zijn er niet op gebouwd (en ik vind ik de bak rijden dan ook maar saai met dit paard, dus dat helpt ook niet.... daar heb ik een andere voor waar ik niet (alleen) mee naar buiten kan)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:59

Nou dat vind ik nog genoeg. Voor dat geld last manlief zelf wel wat. :D

Ah ok, je weet volgens mij precies wat ik bedoel. :D

Wat ze dan wel weer kan is een rollback, vanuit daar aangalopperen, in een rechte lijn naar de overkant van de bak en daar weer een rollback en aangalopperen. Dat vind ze namelijk leuk. :+

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:09

Heeft iemand tips voor het omheinen van een weiland. Aan de straat ga ik houte omheining zetten. Deze gaan we zelf maken met ronde palen en daarop halfronde legger. Maar langs de zijkanten wil ik gewoon schriklint op 3 hoogtes. Er zal een paard van 1.80 komen en een shet.
Hoe hoog moet de omheining dan zijn?
Hoeveel ben je kwijt aan lint en isolatoren?
Ik ga er vanuit daat de omtrek ongeveer 500m is.
Dus 1500m lint.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:06

Daar heb ik geen ervaring mee. Wel dat je beter koord kan pakken ipv lint, die brede band gaat klapperen in de wind, blijft niet lang mooi. Als er een shet bij moet weet ik niet of je aan 3 draden genoeg gaat hebben. :=

Hier hebben we 2 lagen beoband en drie lagen schrikdraad.

En het nieuwste truucje nu ook op film. Geen hekje is meer veilig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:30

Ik kan op het moment geen filmpjes zien, pc doet vervelend :(

las iets van een veulentje en een eng paard wat was blijven hangen aan een tand, beide sterkte

Vandaag grappig
Mijn waterslang om de bak te vullen bevatte steeds meer gaten, zo erg laatst, dat de bak nauwelijks nog gevuld raakte want alles was er al uit onderweg van de pomp naar de bak.
Vandaag dus een nieuwe slang, pomp aan en de paarden scharen zich gelijk om de waterbak.
Alleen stond er nu weer veel meer druk op de slang die zich vervolgens gedroeg als een brandweerslang uit een stripverhaal :))
Paarden stoffen verschrikt alle kanten uit _O-
Slang stevig vast gezet en ze waren rap weer terug.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:48

Santos...dat is het model wat wij ook hebben,alleen zit er een mat in van cirkels en punten.

Als je detailfoto's wilt voor het ontwerp om zelf te maken moet je maar even zeggen :)

Spatter ...je naam was toepasselijk begrijp ik :')

Gypsy....porum van die kleine...hihi "He grote...loop es door" _O-

Quintee...Ik neem aan dat je bij de houten omheining ook prik gaat zetten?Misschien aan de buitenkant van het houtwerk ook een stuk gaas plaatsen zodat er geen honden door kunnen glippen.Weet niet hoe erg dat bij jullie is.

Ik ben ook een voorstander van draad,misschien een laag voor extra zicht.

Hoe hoog het moet...kun je bepalen aan de boeghoogte van je paard.Voor de grote zeker 1,20/1,30,misschien nog wat hoger.De laagste draad op ongeveer kniehoogte van de kleinste.Weet niet of ontsnappingskoning is :P

Mijn jongens zijn 1,33 en draad staat op 1 meter en 50 cm zo'n beetje.

Hoeveel isolatoren kosten ligt eraan hoeveel je nodig hebt...dat ligt aan het aantal palen x3 en je moet er altijd wat in reserve hebben.
Ik heb alles toen bij http://www.schrikdraadwinkel.nl/ gekocht...omdat ik alles in 1x bij hun besteld had heb ik een mooie deal kunnen maken.Maar ik weet niet hoe het zit naar België.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:57

@Tinky, het ontwerp heb ik wel belang bij!

@Gypsy, Wat een ondeugende ponies! Kunnen ze ook zelf de grendel los maken??

@Quintee, wij hebben wel lint, en bij een houten hekwerk aan de voorkant vind ik het ook mooier. Maar koord is idd makkelijker plaatsen, je kan dan met minder palen af (nu max 5 meter ivm klapperen, met koord heb je wat meer speling). Hier hangt ook de isolatoren vanaf.

Hoe groot is je shet? Onze 80cm had zelfs nog een draad op 15cm ivm uitbreken, maar sinds die weg is kunnen we met 3 linten af.

Wij hebben alles via DS Afrasteringen in Slagharen, die heeft leuke prijzen, maar ik weet niet of die ook verzenden. Daarnaast vervangend lint ook via Thalenstouw in Wildervank (verzend wel). Maar ik merk wel verschil met de Gallagher spullen die we via MP op de kop hebben kunnen tikken (nieuw, maar 2e hands aangezien iemand er niets meer mee deed). Je weet zelf het beste wat je er aan uit wilt geven :D

@Vivat, Is er al een lammetje bij de buren??

Ga maar eens beginnen met het huishouden... eerst even de stallen en de paddock doen... altijd leuker dan stofzuigen :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:12

Afbeelding

Onze baksleper. 80 cm ponypower. We zijn begonnen met een balkje, verzorgster achter Quint aan en ik met een hark er achter aan.
Ik heb 3 pension puppy's en die slopen mijn bodem. Voorheen brave pensionners gehad die braaf bleven staan vreten en had een fijne bodem, vast , stabiel. Maar met deze 3 ADHD ers , lijkt wel een maanlandschap. De hele dag aan het spelen....grrr....Voorheen 1x per jaar vlakken en slepen was voldoende.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:17

Spatter van al dat gespetter en gespater pieste ik bijna in mijn broek. Of was het nou van het lachen. Hihi arme paarden, die hebben hun schriktraining voor vandaag dus alweer gehad. :')

Santos de hendel snapt ze gelukkig (nog) niet. Alleen voorheen deed ik die er dus nooit in tijdens het voeren/uitmesten, gewoon gemakzucht. Maar nu denk ik er wel aan, laatste keer dat ik vergat ontsnapte mevrouw en liepen er 4 shetlanders achterin het weiland. %)

Wat een hardwerkende shet zeg. Ze neemt haar taak heel serieus zo te zien. :D Gaaf tuig ook!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:27

Hihi die shet, wat een flinke werker!

Wij hebben 2 rijen koord, een op 70cm en een op 140cm, voor 2 paarden van 1.65-1.70m. De palen zijn kastanjehout en kostten ongeveer € 4,8 per stuk. Koord, isolatoren en poortgrepen heb ik bij een van de leveranciers van de winkel gekocht dus dat scheelde voor mij een heel stuk in prijs.
Zorg in elk geval dat je van alles iets meer hebt: een paar extra palen, een paar honderd meter extra draad, meer isolatoren,.. altijd handig als er iets mislukt of stukgaat.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:34

Wij hebben 3 rijen draad van Gallagher. Mijn shet van 1.07 blijft daar prima achter. Wij hebben de palen op 3 meter afstand staan. Totaal geen last van klapperen oid.

Wat een hardwerkend shetje hihi!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:37

Ik heb sinds oudejaarsnacht 4 draden van Gallagher met een ferme klap stroom omdat mijn bandiet van 75 cm niet meer achter 3 draden bleef..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:44

Handig zo'n shet!!! Stoer hoor! Wij hebben het geluk dat ook een pony beleerd wordt voor de kar, dus die sleept elke keer de bak voor ons :D

Vind het een erg leuk tuigje <3

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:47

Afbeelding

Afbeelding
Vanmorgen rond half 4 zijn ze geboren <3

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:48

Oh wat super schattig Vivat!! Altijd leuk nieuw leven.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:49

Aaaah wat lief! <3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:50

<3