Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:24

Dat is ook zo, en uiteindelijk blijft het zo dat je dichtbij zelf ook meer zicht op je paard hebt.
Ik heb ondanks de nattigheid altijd een blij paard daar gezien hoor, maar hij kijkt nu net zo blij.
Het terrein was op hoge zandgrond, maar toch heel nat, helaas. Voor de staleigenaren ook lastig om dit een beetje goed te houden. Er moest eigenlijk veel meer verharding komen, daar zou deze zomer aan gewerkt worden. Maar ik hoorde van andere stalgenoten dat het de vorige 2 winters ook zo nat was...en het zou iedere keer in de zomer opgelost worden.

Die paar uurtjes paddock ben ik ook echt niet blij mee, en verheug me ook niet op de 'strijd' op stal om de paddocks. Maar ik kan niks in de buurt vinden waar het beter is. Ik heb al heel wat jaar op deze stal gestaan voorheen, wilde mijn paard ook eigenlijk niet weer een verhuizing naar vreemd terrein aan doen.

Chezshir77

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:15

Probleem met bestrating vind ik weer dat het spekglad wordt in de winter... vraag me toch weer af hoe ze dat dan doen op hit-actief stallen ed....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:23

Sees schreef:
Buitengang moet te allen tijde goed zijn. Buiten staan in slechte omstandigheden is ook slecht.

Sees maar het is de natuur dat onder slechte weers omstandigheden de paard ook slechter staan. Kijk hier nu naar ons paarden paradijs. 7 x 24 uur buiten met een schuil stal. 's avonds en 's nachts in de grote paddock die in de winter ietwat door de helft gedaan wordt mocht het gaan vriezen, want zoals afgelopen jaar is de paddock natuurlijk hele erge blub en als dat hard wordt dan heb je problemen. Paarden hebben onbeperkt hooi in de ruif en daarom heen is het droog (soort terp van hooi). De weilanden (anderhalf hectare) daar mogen ze in de winter overdag hele dag op, maar die zijn natuurlijk ook erg nat. De ruin gaat graag regelmatig in de droge stal en ook de grond blijft super droog, maar de merrie echt nooit (tja als ik eten in haar bakje doe :) ).
Voor mij is het een raadsel dat de paarden zonder mok en schimmel uit de winter zijn gekomen, maar zo is het dus wel. Toen ze ooit nog op stal stonden had de oudste veel last van mok en schimmel. Is sinds ze hier zijn helemaal over. Dus als paarden buiten staan zelfs met grote weiden, dan nog is het in de winter met veel regen gewoon balen en slecht. That is life helaas :( |( .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:53

Vala, ja lastig inderdaad. Hopelijk wordt het wat minder strijd deze winter en heoed gevoel bij de buitenuren.

Brendaaaa, beetje stro of zand doet wonderen ;-). Strooien kan ook.

pien_2010, met niet goede buitengang bedoel ik; geen schuilmogelijkheden (hoeft geen stal te zijn), niet onbeperkt ruwvoer, langdurig tot de knieën in de blub, geen droge plek om te liggen etc. Bij ons zijn nu met deze (houdt het OOIT nog op met regenen) regen de weides ook nat, vooral rond de ruif en de ingang maar er zijn nog steeds drogere stukken bijvoorbeeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:56

Sees we hebben in de paddock wel nog droge stukjes, maar de wei is zo verschrikkelijk nat. Gras groeit goed want hier is het af en toe broeierig vanwege de warmte. Fijn je aanvulling zodat ik je beter begrijp.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:06

Op de 24 uur buiten stal hadden dus wel bijna alle paarden mok.... Rotstraal viel mee, da's volgens mijn hoefsmid meer aande orde als ze in de pies staan, niet door alleen maar nattigheid.
Bestrating kan idd bevriezen, is ook niet alles.
Mijn paard was, ondanks dat hij daar meer brok kreeg toch wel vrij snel ingeteerd op zijn spiermassa. Hij komt nu na anderhalve week hier alweer goed bij. Maar dat komt ook omdat hij nu weer hele dagen op het gras staat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:39

Aan bevriezen van de bestrating kun je wat doen ;). Tja, mok, lastig... Mok komt van binnenuit en een verminderde weerstand kan daar ook mee te maken hebben. Interen op spiermassa is inderdaad niet goed, interen op vetjes is juist wel goed ;). Hoe dan ook, de buitengang moet het hele jaar rond goed zijn en dat vergt nogal wat investeringen en aanpassingen en dat is gewoon lastig. Dan is een periode op stal ook vaak gewoon makkelijker en goedkoper :o.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:56

Maar kan weer andere nadelen opleveren zoals verveling, ontploffen als ze eindelijk wel naar buiten mogen met sneller blessures tot gevolg, koliek, dampigheid you name it :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:56

Nikass, wat kan problemen opleveren? Een periode op stal? Ik heb me een beetje onduidelijk uitgedrukt geloof ik :o. Met een periode bedoel ik niet een aaneengesloten periode maar een dagdeel ;). Stel het land is heel nat en het paard krijgt daardoor zachte voeten waardoor het gevoelig gaat lopen, het is dan makkelijker en wellicht goedkoper om het dier een dagdeel op stal te zetten om de voeten te laten drogen dan om een bestraat stuk aan te leggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:46

Eens Sees want daarbij zijn er zat paarden die het heerlijk vinden een tijdje in de stal. Niet alle paarden zijn als onze Benjamin die gewoon altijd buiten (moet) zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:20

Sees schreef:
Nikass, wat kan problemen opleveren? Een periode op stal? Ik heb me een beetje onduidelijk uitgedrukt geloof ik :o. Met een periode bedoel ik niet een aaneengesloten periode maar een dagdeel ;). Stel het land is heel nat en het paard krijgt daardoor zachte voeten waardoor het gevoelig gaat lopen, het is dan makkelijker en wellicht goedkoper om het dier een dagdeel op stal te zetten om de voeten te laten drogen dan om een bestraat stuk aan te leggen.

Ik dacht dat je bedoelde dat veel stallen daarom hun paarden langer op stal laten (dus een langere aaneengesloten periode of bijvoorbeeld de winter) omdat dat goedkoper en makkelijker is dan investeren in goede voorzieningen waardoor de paarden het hele jaar door buiten kunnen blijven. Ik weet wel dat jij daar geen voorstander van bent hoor :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:29

Nikass, oh maar ik geloof ook maar zo, te oordelen naar een aantal ervaringen in dit topic, dat ook dat soort stallen bestaan. Die niet willen investeren. En daarnaast zijn er ongetwijfeld ook heel veel stallen die wel willen maar niet kunnen investeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:31

Ben bang dat het hier in de randstad vooral een kwestie van niet willen is, met betrekking tot de grotere stallen dan. Want dan zouden ze veel minder paarden kunnen huisvesten en dat is natuurlijk onvoordeliger. Daarnaast heb je hier de Hollandsche Manege die niet veranderd mag worden omdat het een monumentaal pand is en andere grote stallen hebben ook simpelweg geen mogelijkheid tot uitbreiding. Dus in dat opzicht is het ook wel weer niet-kunnen.
Maar, niet alle ruimte wordt benut (leegstaande paddocks) en dit heeft ook te maken met het type eigenaren dat op dergelijke stallen staat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:36

Tja Nikass en zo is het circkeltje weer rond :o. Er heest volgens mij ook nog zeer veel onwetendheid onder eigenaren inzake buitengang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:08

Ja inderdaad! Bij regen gauw naar binnen halen, paar uurtjes frisse neus halen is wel genoeg, bij harde wind is het gevaarlijk, van een modderig weiland krijgen ze blessures enz enz. Ik hoor ze bijna dagelijks....
Ik hoor diezelfde mensen alleen nooit zeggen wat ze van 20 uur op stal staan krijgen :roll:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:25

Eens Nikass en Sees. Mijn ervaring wordt meer en meer dat hoe groter het (kale) weiland (met name in de winter, herfst hoog zomer) hoe beter het gaat met onze sobere merens paarden want dan moeten ze gewoon veel lopen en dat doen ze dan ook. Ze spelen en stoeien veel en dat is erg leuk om te zien en gezond voor ze. Dit door weer en wind. Dan geen problemen met HB, geen ziektes, ze kunnen veel meer eten etc. Nu houden we ze vanwege de lente vooral even veel in de paddock (1000 vierkante meter) want ze staan ondanks streng dieet toch nog tonnetje rond. Waar die sobere paardjes toch al die sprietjes in het voorjaar vandaan halen mag Joost weten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:52

Goed geregeld Pien :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:39

Nikass schreef:

Dank je wel Nikass.
We doen daar voor stinkend ons best maar af en toe krijg ik er helemaal een punt hoofd van want want het is toch wel heel goed observeren, voelen en de paardjes worden zo gauw echt veels te dik. Pffffffffff. Dus we rijden veel en regelmatig op dit moment. Soms denk ik wel eens, ik had beter bij een dam club kunnen gaan of cavia's gaan houden want er is altijd wel wat met die paarden. Dan teveel (groene) eikels dus eikels verwijderen en paddock verkleinen anders is het niet mogelijk, te rijk gras, te veel zand want te weinig gras, te veel modder, te nat, dan te droog is niet goed voor de hoeven dus paddock nat maken, dan teveel dazen (reuzen dazen) dus sproeien zodat die "woestijn dazen" weg blijven, dan is het te koud weer meer voeren, dan te veel regen dus regen dekentjes, dan onweer dus stroom van de draden, te heet, te koud omdat we rijden op tijd met dekentjes beginnen anders worden de vachten te dik en paarden snot verkouden, teveel bladeren in de paddock, dus bladeren weg harken, in het bosje goed kijken dat er geen giftig tuinafval is of zo, wei te rijk dus na twee uur paarden weer naar huis halen, dan wei goed en weer gaan opbouwen dus paar keer per dag naar de wei paarden halen en brengen etc etc :list:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:01

Oh ja ik overwoog vorige week nog even serieus om maar kippen te gaan houden. Het is gewoon nooit klaar of goed!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:56

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:

Dank je wel Nikass.
We doen daar voor stinkend ons best maar af en toe krijg ik er helemaal een punt hoofd van want want het is toch wel heel goed observeren, voelen en de paardjes worden zo gauw echt veels te dik. Pffffffffff. Dus we rijden veel en regelmatig op dit moment. Soms denk ik wel eens, ik had beter bij een dam club kunnen gaan of cavia's gaan houden want er is altijd wel wat met die paarden. Dan teveel (groene) eikels dus eikels verwijderen en paddock verkleinen anders is het niet mogelijk, te rijk gras, te veel zand want te weinig gras, te veel modder, te nat, dan te droog is niet goed voor de hoeven dus paddock nat maken, dan teveel dazen (reuzen dazen) dus sproeien zodat die "woestijn dazen" weg blijven, dan is het te koud weer meer voeren, dan te veel regen dus regen dekentjes, dan onweer dus stroom van de draden, te heet, te koud omdat we rijden op tijd met dekentjes beginnen anders worden de vachten te dik en paarden snot verkouden, teveel bladeren in de paddock, dus bladeren weg harken, in het bosje goed kijken dat er geen giftig tuinafval is of zo, wei te rijk dus na twee uur paarden weer naar huis halen, dan wei goed en weer gaan opbouwen dus paar keer per dag naar de wei paarden halen en brengen etc etc :list:

Haha ja klopt, maar ik benijd je
Ik zou graag willen dat de mensen met wie ik op stal sta bewuster met de paarden bezig zouden zijn. Er is op onze stal nog zoveel mogelijk, maar niemand die dat wat interesseert. Nu hebben ze het ook goed hoor, maar ik zie zoveel uitdagingen en zou nog wel van alles willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:58

Groot land is heerlijk trouwens, dat hebben wij ook en ik kan er absoluut van genieten als ik ze van de ene kant naar de andere zie sprinten *\o/*
Wij hebben wel VEEL gras, dus dat is opletten geblazen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:25

Pien, Gypsy en Nikass, het is en blijft idd een day to day business om paarden goede buitengang te bieden. Is het niet te nat (ivm mok en zachte voeten) dan is het wel te droog (ivm scheurende hoefjes), is het gras voor de een te hoog (kans op overgewicht en HB) is het voor de ander weer te kort (ouder paard) en gá zo maar door... Vreselijk. Je moet iedere dag consessies doen. Ik wik en weeg iedere dag opnieuw. Soms zet ik paardlief een nacht op stal (zoals laatst met die heftige regen) omdat hij het dan echt koud heeft (ruif is uit het land en het gras biedt nog te weinig energie om warm te blijven bij die regen) en dat vindt hij dan ook echt fijn maar dan heeft hij weer stalbenen de volgende ochtend. Het blijft gewoon moeilijk.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:48

gypsy: zal ik ff alles opnoemen wat je met kippen kan hebben?? hahaha das ook wat soms hoor en je kan er ook nog eens niet op rijden :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:04

Ja ook als je op stal staat is er best veel mogelijk. Wij stonden ooit met onze merens op een stal met weinig grond. Het was een africhtings- dressuur stal en ik stond daar prima. MAAR alle paarden mochten maar twee uur in de paddock. Duidelijk was voor iedereen dat dit voor die van ons onverdragelijk was. Dus naar oplossingen gezocht met de stal eigenaar en gevonden. Met een merrie, die het ook te weinig vond, mocht hij voortaan in de paddock. Risico voor ons, dus samen mochten ze elk twee uur, dus samen vier uur naar buiten. Voordeel was gelijk dat ze een setje werden die tegenover elkaar in de stal uitzicht hadden op elkaar dus vrolijk werd er veel gehinnikt etc.
Tweede oplossing was dat mijn braverik mee ging om de jongere garden weg wijs te maken in de stap molen. Dit op risico van de stal eigenaar. Zo liep hij regelmatig paar uur per dag in de stap molen en soms in een hoog tempo waardoor de jongere zenuwachtige paarden veel rustiger waren. Hij heeft er nog nooit zo super slank uitgezien als toen in die tijd, een echte sport atleet :D .
Wij kwamen dan 's avonds als hij weer paar uur op stal had gestaan en waren dan ook met hem twee uur bezig. Dus vertier genoeg voor onze grote vriend. Ben het dus met je eens Nikass dat er vaak veel meer mogelijk is met goede wil en een beetje nadenken.

Zonet zaten we in de tuin en goed zicht op de paarden. Er kwam een enorme harde windvlaag en de paarden waren echt boos op de wind. Zo grappig om te zien, hoe ze een bokje deden, oren plat, manen hoog in de wind (ze hebben veel behang) en beetje boos naar elkaar dreigen _O- .

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:50

Pfff, een pensionstal is soms best lastig. De paarden mogen hier nu dag en nacht naar buiten maar nu wil er weer niemand uit mijn wei, zijn bang voor het gras. Moeilijk... Misschien dat ik nu kan aanhaken met een paard uit een andere groep maar dat betekent dat er eentje iedere ochtend en avond verzet moet worden, best wel een gedoe!