[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:30

Marjo89 schreef:
tamary schreef:
Grotere maas leefde hier langer, maar je hebt er meer rommel van en ze eten sneller. Misschien is beide een optie? 1 met 4,5 voor de ergste trek en dan 3 om rustig door te kunnen knabbelen.

IN elkaar :p
Lastig, wil dat 3 paarden straks gewoon 24/7 kunnen eten, de rommel eten ze wel weer van de grond af.
ik voer droog in huisje & onder afdak.

de 45 netten worden van 5mm dik materiaal gemaakt en de 3 (die ik liet zien) ook.
Uit 20 mm eten ze al rap inderdaad.
Maar dat net helemaal stuk is dat helpt ook niet. ze maken nu gaten van wel 150 mm haha.
Strak nee opzich niet. Je ziet dat het net slijt, en daar breekt het op geven moment.

Niet in elkaar, dat maakt net zo snel de boel stuk. Naast elkaar of je maakt een stuk 2 of 3cm maas vast over de onderkant van je 4,5cm net, dan eten ze eerst uit het bovenste makkelijke deel. Lastige is nog wel eens dat paard bepaalde hoeveelheid in de mond willen hebben voordat ze het een hap vinden die je kan opeten. Een kleinere hoeveelheid ook een hap leren vinden is lastig. Ik vermoed dat het balanceren is tussen genoeg om hap te zijn waar rustig op gekauwd wordt en klein genoeg maas om niet te smeren.

Marjo89

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:33

Ik ga niet aan netten knutselen die al kant en klaar zijn.
Ga er nog even mijn hoofd over laten breken. Maar nijg wel meer naar de 3 cm mazen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:37

Dinopino schreef:
Ik zat maar te wachten op de clou en vroeg me al af waarom ze ineens zoveel haast hadden. En toen viel het kwartje :)* :D
Grappig om te zien dat ze zich snel naar de andere kant haasten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:57

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:03

Dan gebruik ik toch liever het "zaksysteem" wat ik nu heb. Is een stuk goedkoper en je hebt maar een klein stukje net nodig om te vervangen als het versleten is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:12

Vult wel makkelijk denk ik :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:31

Nadeel van zak. Als ik die zo los hang. Klemt mijn pony deze tussen haar borst. En kan ze heel makkelijk eten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:39

Als ze zo creatief zijn, dan gaat haar dat bij dit systeem geheid ook lukken, al zal het op een iets andere manier zijn.
Afhankelijk van hoe stevig de ring is verbuigen ze die en als dat niet gaat, gaat zo'n ring vanzelf verticaal staan, omdat er best grote stukken soepel net tussen twee ringen in zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:04

@Marjo89: bij die 2e link zie ik nergens staan dat die ook 5 mm materiaaldikte zijn, wél dat je extra koord kunt bestellen van 5 mm dik.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:54

Story schreef:
Amiigo schreef:
Stormy wat voor net heb jij?

Bedoel je mij?
Ik heb een aanhangernet met 3x3 mazen. Een paar pagina's terug kan je zien waar ik m vandaan heb.

Hoe bevalt die tot nu toe?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:14

DubbelDun schreef:
@Marjo89: bij die 2e link zie ik nergens staan dat die ook 5 mm materiaaldikte zijn, wél dat je extra koord kunt bestellen van 5 mm dik.

Die is als goed is. Nu onderweg naar mij jeej !!

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:41

Ik heb 2 hooikliko''s te koop.
Iemand hier interesse?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:24

Amiigo schreef:

Heel goed!

In het begin trokken ze er erg hard aan omdat ze toch veel hooi in een keer er door heen wilde trekken.
Nu hebben ze door dat het beter werkt als ze kleine plukjes ‘grazen’. Dus ze zijn niet zo wild meer met het net.
Buiten dat ben ik erg blij want ze doen nu zo’n 5 a 6 uur met 1 portie hooi. En daar ging het natuurlijk om. Ze zijn ook echt minder ‘hongerig’ als ik weer langskom voor een voerbeurt.
Ik heb het net nu wat ruimer gespannen in het frame waardoor er minder druk op komt en dit lijkt echt te werken.
Tot nu toe heel tevreden voor dit geld :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:51

Ik moest bij dat net in dat filmpje direct denken aan zo'n leefnet voor de vissen :').

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:53

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:51

Story schreef:
Amiigo schreef:

Heel goed!

In het begin trokken ze er erg hard aan omdat ze toch veel hooi in een keer er door heen wilde trekken.
Nu hebben ze door dat het beter werkt als ze kleine plukjes ‘grazen’. Dus ze zijn niet zo wild meer met het net.
Buiten dat ben ik erg blij want ze doen nu zo’n 5 a 6 uur met 1 portie hooi. En daar ging het natuurlijk om. Ze zijn ook echt minder ‘hongerig’ als ik weer langskom voor een voerbeurt.
Ik heb het net nu wat ruimer gespannen in het frame waardoor er minder druk op komt en dit lijkt echt te werken.
Tot nu toe heel tevreden voor dit geld :)

Top ga ik hem bestellen :D

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:29

irisdepony schreef:
ik ben even aan het lezen wat nu "de beste"slow-feeders zijn... Maar na 160 pagina's ben ik het toch een beetje kwijt :D :D :D Ik heb deze
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html

Zijn er betere of is die nog wel steeds prima ???

Mijn ervaring is dat die heel snel slijten.
Gebruik nu al heel lang die van equculinair (kan link nog wel opzoeken als je wilt)
Wel wat duurder maar gaat al heel lang mee!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:34

Sanniej_ schreef:
irisdepony schreef:
ik ben even aan het lezen wat nu "de beste"slow-feeders zijn... Maar na 160 pagina's ben ik het toch een beetje kwijt :D :D :D Ik heb deze
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html

Zijn er betere of is die nog wel steeds prima ???

Mijn ervaring is dat die heel snel slijten.
Gebruik nu al heel lang die van equculinair (kan link nog wel opzoeken als je wilt)
Wel wat duurder maar gaat al heel lang mee!

Tsja...en ik heb er een al een jaar of 8 en nog steeds in gebruik.De oudste zit wel wat reparaties in maar dat is zo opgelost met een stukje metseltouw. :D Doen nog steeds dagelijks dienst...

Van dit type net vind ik de metalen ring onderin fijn,daar maak ik heb vast aan de voerbak...

Afbeelding

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:11

Ik ben op zoek naar een nieuw hooinet voor in mijn slowfeeder bakken. Ik gebruikt nu een aanhangernet maar hier trekken ze zoveel en ze snel gaten in... Wel 3 cm maaswijdte zoek ik en net van 2 bij 1.50. Wie weet een goeD sterk Net. Waarschijnlijk wel wat duurder maar als ik er bv 2 jaar mee kan doen dan loont het zich in ieder geval. Nu mijn huidige netten een halfjaar en zijn al zoveel stuk met gaten dat ik weer nieuwe nodig heb
..

(ik zat naar die van barefoot te kijken maar dat is 2 cm maaswijdte, ik voer grof hooi en stro kunnen ze het daar überhaupt wel doorheen trekken??, iemand ervaring?)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:26

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:36

Tinky12 schreef:
Tsja...en ik heb er een al een jaar of 8 en nog steeds in gebruik.De oudste zit wel wat reparaties in maar dat is zo opgelost met een stukje metseltouw. :D Doen nog steeds dagelijks dienst...

Van dit type net vind ik de metalen ring onderin fijn,daar maak ik heb vast aan de voerbak...

[ Afbeelding ]

Oeps linkje nooit aan geklikt daar heb ik er ook nog een paar van liggen ja zijn niet stuk inderdaad.
Dacht dat ze de witte vierkante bedoelde.

Toch ben ik er blij met mijn andere netten heb vierkante grote twee maal hangen en twee gewone hooinetten daar van hangen. Zijn ook makkelijkere te vullen als het EJ net.
En heb nog een hooinet van barefoot maar die is wel aan ze eind. Toch bevalt die maas wijdte van 2 cm mij heel goed helaas niet dik genoeg voor mijn slopers.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:43

Ik hang mijn net in een wasmand...volproppen en klaar :D
Voor mijn natte hooi heb ik gaten onderin,kan het meteen weer terug lekken in de opvangbak :)

Hier een foto,niet helemaal duidelijk maar gaat om het idee :o

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:36

Ik heb ook een opvangbak, maar mijn net hangt aan de stalwand. Heb jij je manden verzwaard? Bij mij eindigen ze altijd aan de andere kant vd stal. Ben wel klaar met de uitlekbak.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:41

Nee...de manden gebruik ik echt alleen om te vullen en uit te laten lekken.
Ik heb het hooi voor de nacht in spoelkratten zitten,zodra dit uitgelekt is gaat het in de netten die vast zitten aan de wand.
Hooi wat op andere tijdstippen klaargemaakt word,vul ik op deze manier en worden later vastgemaakt in de slowfeederbak.

Ik doe geen druipend hooi in de vaste netten,worden de netten ranzig van en het geeft een bende,ik laat het eerst uitlekken dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:50

Hier gaat het hooi nat de netten in, maar ik laat mijn hooi niet zeiknat weken. Er druppelt dus nog wel íets nat uit, maar niet zo dat het water er uit stroomt.