Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:52

Ik voer ook veel meer, ik geef ze nu ook stro bij; hier vinden ze echt geen grasjes meer onder inmiddels 70 cm sneeuw. En vannacht was het -28! Dus niet zo raar dat ze wat meer eten.

Vandaag was het zonnetje er ook, het zag er buiten echt zoooo mooi uit, zo jammer dat er teveel sneeuw ligt om te gaan rijden/wandelen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:02

ik voer ook ruimer dan anders.
zeker voor de nacht heb ik het hooi al verdubbeld.
[en een lekker ruim strobed wat ze heerlijk opzij werken,de sukkels]

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:40

Hier ook meer graszaadhooi en het gaat redelijk op. De achterste boxen die vol in de wind (en dus ijzige kou) staan waren ook zo goed als leeg.
Vette pech vanmorgen ;( de waterleiding in het keukentje was ook bevroren...dus geen water...geprobeerd door boiler en verwarming aan te zetten de boel aan de praat te krijgen maar :n Gelukkig heb ik een Echte Put en hjet water daarin is niet bevroren, dus emmertje aan longeerlijn en water geput...Middeleeuwse toestanden :oo Vervolgens de waterkoker volgegooid met put water (het is heel helder en schoon) en daarvan water voor de bietenpulp verhit en uiteraard emmers vol in de waterton gegooid.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:46

Hier vanmorgen zoveel sneeuw gevallen dat ik maar gestopt ben met mest ruimen. Als ik ze al kon vinden, waren ze zo aan de grond vastgevroren (vannacht -9.1 geweest in de luwte tegen het huis) dat zelfs mijn 'bikharkje' het niet aankon..... Ik heb er zo'n hekel aan dat de mest blijft liggen! Nu nog steeds -6.5.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:51

@wuswa: ik heb er ook een hekel aan, vooral omdat je er zelf soms je nek zowat over breekt. Zelfs de keutels in de stal waren hier bevroren.

Hebben jullie ook wel dat je hooi in de opslag aan de buitenkant schimmelig wordt door het vocht??
Ik dacht altijd dat een luchtige opslag goed was, maar ik heb nu geloof ik liever alles goed afgesloten.
Nou ja komt de mattenklopper ook nog eens van pas :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:52

BZ dat is dan wel geluk hebben met die put!

Ook hier was er het een en ander bevroren, zo was ook het aftappunt van het 1000 liter vat was bevroren... Heb er volgens mij een uur over gedaan om alleen dat weer open te krijgen. Gelukkig stond er nog zo´n klein elketrokachteltje in de caravan, anders was dat niet gelukt.

Ik voer nu onbeperkt graszaadhooi en een beetje gewoon hooi, maar ze eten zeker niet meer dan met die regen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:44

DubbelDun schreef:
Hebben jullie ook wel dat je hooi in de opslag aan de buitenkant schimmelig wordt door het vocht??
Ik dacht altijd dat een luchtige opslag goed was, maar ik heb nu geloof ik liever alles goed afgesloten.
Nou ja komt de mattenklopper ook nog eens van pas :)

Nee, niet schimmelig maar het voelt wel een klein beetje bevroren :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:45

Ons hooi ligt gewoon in de wei, dus buiten en dat gaat goed.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:08

Hier ligt het in een oude stal, hier is het tochtig en vochtig. Maar hooi ziet er prima uit nog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:00

ai, vandaag had t dus harder gevroren dan gisteren... mijn medicijnen in druppelvorm liggen buiten in een doosje. Die wikkel ik in een handdoek en daar bubbeltjesplastic omheen. Dan lekker inpakken in het hooi. Maar helaas was 1 flesje toch lichtelijk bevroren...

Mijn hooi ligt vrij beschut, dus dat gaat heel goed.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:12

hier sinds gistr middag geen water in de buitenkraan meer.
dus maar uit bijkeuken gehaald maar klein straaltje dus duurt erg lang.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:36

Het is hier nog steeds -6 en het blijft een beetje sneeuwen.....

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:56

het is hier -3 en het sneeuwt behoorlijk...

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:56

ow.. dat idee is echt leuk.. Volgensmij gaan die paarden die daar komen te staan echt genieten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:29

Mestruimen lukt hier nog gewoon. Meeste drollen vriezen niet vast.
Kwam er wel achter dat mijn zogenaamd vorstvrije buitenkraan (thuis) bevroren moet zijn, want er kwam dus geen water uit.
Verder doe ik 1x per dag alle hooibakken hier vol, haal ik het ijs uit de waterbak en vul ik die weer. Daar doen ze het goed op, gisteren met die echte kou een beetje warme slobber erbij en alles happy. Nu alleen nog de kliko's echt naar mijn tevredenheid werkende krijgen, want die kunnen beter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:16

heb je een koppelstuk op je vorstvrije kraan zitten? Dat wil namelijk wel eens bevriezen en dan bevriest je kraan ook.
Onze kraan heeft het buiten bevriezen van het koppelstuk nog steeds gedaan. Maar ik moet er niet een slang aan laten zitten.

Verder haal ik nu voornamelijk warm water van binnen om het ijs in de wateremmers en tonnen te smelten en het water meer op drink temperatuur te krijgen. De paarden drinken minder met deze kou heb ik het idee.

Ze lopen hier overigens 'smiddags een paar uurtjes op de wei naast de bak, dat is wel wat hobbelig en bobbelig, maar ze hebben het er prima naar hun zin. Heb ze net voor het donker weer terug in de paddock gezet.

De sneeuw hier stelde nog niet zo veel voor. Paar milimeter misschien. Heb nog niet gestrooid, eerst maar eens zien of er nog meer komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:31

joyce B schreef:
heb je een koppelstuk op je vorstvrije kraan zitten? Dat wil namelijk wel eens bevriezen en dan bevriest je kraan ook.

Er zit inderdaad een koppelstuk op, maar die kraan hoort zeg maar leeg te lopen. Dus er zou geen water in moeten zitten dat kan bevriezen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:34

Afbeelding
Etenstijd! Dus komen ze allemaal in draf of galop de wei uit ... die gaat daarna dicht en moeten ze het met graszaadhooi doen
Afbeelding
gewoon een mooi plaatje....
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3OJVM8W8.jpg kleine hondje knuffelt nu ook met kleine paardje <3

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:35

lief die foto's!! mooi om te zien hoor

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:25

Ziet er mooi uit Don!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:33

Dankje voor de complimentjes... helaas was de batterij snel leeg door de kou ;( anders had ik nog wat leuke plaatjes kunnen schieten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:36

wuswa schreef:
Het is hier nog steeds -6 en het blijft een beetje sneeuwen.....

Hier ook, ik heb dus lekker gesleed :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:36

tamary schreef:
joyce B schreef:

Er zit inderdaad een koppelstuk op, maar die kraan hoort zeg maar leeg te lopen. Dus er zou geen water in moeten zitten dat kan bevriezen.

Doordat koppelstuk liep hij bij mij niet altijd goed leeg... Misschien eens proberen zonder koppelstuk?

Lopen ze bij jullie niet door draden of lint heen vanwege die sneeuw? Had er vorig jaar al eens last van, en nu van de week dus weer.

Ik voer ze hetzelfde als voorheen, want hier zijn 2 te dik dus ik hoop dat die nu wat af gaan vallen, zonder dat ze uren zonder voer hoeven te staan. Ze hebben, zolang er geen laag sneeuw komt, wel wat meer weidegang/gras.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:01

Leuke foto's hoor , knollies hebben het maar goed daar +:)+

Hier bevriest de vorstvrije buitenkraan nu ook ineens...inderdaad vanwege het koppelstukje.
Vorig jaar heeft hij het eigenlijk de hele tijd wel gedaan , nu gisteren en vandaag kon ik hem ineens niet meer opendraaien , dus even zo'n beslagkom met heet water gevuld en het water langzaam over de kraan laten stromen....en hij was weer normaal open te draaien gelukkig :)

Ik geef die knollen water , een verse baal stro en hooi en wat Lucerne en verdorie nog geen half uur nadat ik die kraan ontdooit , was hij weer dichtgevroren !! Het moet niet gekker worden..... Het is dat ik er binnen vandaan snel een bakje warm water overheen kan gooien , anders zou ik hem in de bubbeltjesfolie inwikkelen :)

Ik zit er nu trouwens over te denken om over te gaan op hooikussens met een kleine maas.
van 3 cm.
Dan kan ik die kussens in het hooischuurtje vullen en in de hooiframes klikken , geen verlies van hooi onderweg en geen gepruts in de wind / kou / regen / met nog niet goed opgevoede knollen in de wei om de netten te vullen....gewoon vastklikken en klaar :)

Maarja , waarom moet dat nou weer zo'n vermogen gaan kosten , je hebt er toch al snel een leuk aantal nodig om ze een beetje te verspreiden en die knollen wat te doen te geven :P

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:06

ik deed eerst ook met warm water de kraan ontdooien maar mijn man zei dat ik zo de kraan stuk maak, door de warmte opeens zet de kraan uit en breekt.
dus nu toch maar uit huiswant ondanks de isolatie erom toch bevroren.