Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:29

Nou , de korrel is inmiddels aardig uitelkaar gevallen hoor , en ik zie ze er niet meer van eten :)

Het is een mooi lichtbruin-gele bodem nu , lijkt wel een soort kuikenvoer :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:32

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:34

Ik heb een nieuwerwetse soort mestboy met een soort klein bladerharkje , werkt ook perfect met de strokorrel :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:44

Tja, maar ik ben zunig en wil zo min mogelijk korrels verspillen dus: schudden maar!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:51

Met dat harkje heb je ook amper korrels hoor , je zet de bak tegen de zijkant van de drol , harkje tegen de andere zijkant van de drol , tilt / schuift de drol zo in het bakje zonder dat je er nu noemenswaardig wat strooisel bij pakt. Hoef je het er niet af te schudden ook :P

Maar als de drollen helemaal uit elkaar gelopen zijn kan ik me wel voorstellen dat zoiets ook fijn werkt , inderdaad :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:34

Ik mest al jaren met dat ding van MP uit (alleen dan de oude versie zonder stangetje op de tanden).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:10

Ik ook en hij is nog steeds helemaal heel. Volgens mij komt de mijne bij agradi vandaan. Momenteel koop ik daar niets meer, want 'service' komt in hun woordenboek niet meer voor... Dus eigenlijk wil ik ook geen reklame voor ze maken.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:46

Die van mij komt van de duitse ebay, scheelde ong 10 euro :D
Maar ik zie dat Agradi nu ook de goedkopere versie heeft :) dan scheelt het een stuk minder :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:54

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:10

Die gebruik ik ook! Ik haal er ook de poep mee uit de paddock. Goed schudden en je hebt alleen maar keutels in je vork *D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:15

Wat Agradi betreft, had twee weken geleden ondanks de negatieve berichten wat besteld en het is allemaal netjes binnen 5 werkdagen afgelevert en via de inlogcode ook precies gevolgd waar het pakket was, grote waterzak die je gratis kreeg is erg handig om de buitenbak mee te vullen alleen de emmers niet want dan schiet de kruiwagen wel eens weg omdat je hem te rechtop moet houden, cementkuip van 90 liter mooi in een keer vol en zonder vijf keer met twee grote emmers een eind te sjouwen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:19

Ook hier goede ervaring met Agradi, afgelopen weekend twee drinkbakken voor in de stallen besteld en gisteren keurig geleverd.
Nu nog beter weer en het water kan weer worden aangesloten.

De :Y) mestvork heb ik een paar jaar terug bij de ACM gekocht, prima ding.
De mest blijft op de vork liggen en de korrels en "mot" vallen er mooi door heen.

In het begin mestte ik uit met een schep maar dan ben je snel de bodembedekking kwijt ;)

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:07

diana1 schreef:
Ik heb inmiddels een verklaring voor de andere kleur van de korrels ontvangen van Zeolite Products.
De grijze kleur is te wijten aan een late oogst van de verregende en daarna gedroogde tarwevelden.
Het product bestaat nog steeds uit 100% tarwestro.

IK denk dat stro met grijs kleur niet de aangewezen kwaliteit is om te gebruiiken als strooisel, noch in pure vorm, noch in korrelvorm. Grijs stro neemt veel minder vocht op.
Om een goede korrel te maken moet men werken met goed stro.
Er diverse producenten die hun eigen stro verwerken, ongeacht de kwaliteit. Een andere strategie is enkel kwaliteitstro te kopen, en dit kan leiden tot een duurdere grondstof, en dus duurdere korrels.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:12

Helemaal mee eens, maar denk dat je daar als consument weinig over te zeggen hebt.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 07:47

Vippie schreef:
Helemaal mee eens, maar denk dat je daar als consument weinig over te zeggen hebt.

Inderdaad, maar het toont duidelijk aan hoe de producent denkt over kwaliteit, en dit kan je leiden in je keuze.
En het bevestigt nogmaals dat "de" strokorrel niet bestaat, er zijn zo veel verschillende kwaliteiten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:15

Inderdaad, je gaat na zo'n pallet toch even verder kijken wat er te koop is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:27

Met de Royal korrels niks van grijs hoor :)

Ik merk wel dat nu na een paar dagen de onderlaag een beetje koekerig begint te worden , de bovenlaag ligt er keurig bij :) Wat is nu verstandig , gewoon blij zijn met die droge / losse bovenlaag en de onderlaag lekker met rust laten.....of de hele boel helemaal door elkaar harken ?

Ik neig toch naar het met rust laten van de onderlaag , hark de bovenlaag wel dagelijks even door :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:09

haha, ik zie dat jullie mijn handige mestbakje hebben ontdekt! Ik denk dat ik in dit topic de eerste was die 'm ging gebruiken, na met allerlei uitmestsystemen geëxperimenteerd te hebben. Deze werkt nog steeds prima, we gebruiken 'm ook voor de paddock en buitenbak want ook met zand als bodem werkt-ie prima! Ik heb er overigens destijds bij Agradi een lichte, aluminiumsteel bij aangeschaft - dat werkt nog fijner.
Zelf gebruiken wij geen strokorrels meer, ik ben over op de houtkrullen - dat bevalt me uiteindelijk toch beter. Ik ben er nooit in geslaagd mijn korrelbodem zo mooi te houden zoals bv Diana..

Fijne kerstdagen allemaal en veel korrelplezier in het Nieuwe Jaar!
Groetjes, JP

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:45

@pmarena : dat is dus net wat je per paard moet bekijken.
Heb je een draaikont dan kun je de onderlaag beter met rust laten, door de harde koek zal de bodem nooit 'bloot' komen.
Heb je een 'net' paard dan kun je alles losmaken en door elkaar roeren. De boel blijft dan langer mooi.

Ik heb nu in één stal korrels en in de HIT-stal een laagje korrelmot om de natiigheid goed beet te houden en daar op houtkrul. Dat bevalt ook goed.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:35

@pmarena:
Ik kies er voor om de hele boel geregeld los te husselen, je zult zien dat de bodem dan weer bijtrekt.

@JP:
Tja...het blijft hier nog steeds netjes. De grijze korrels die geleverd waren gaan terug, heb inmiddels een aantal zakken van de oude versie bemachtigd. In januari nieuwe levering. Service van de zaak ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:41

Wat betalen jullie momenteel voor een pallet strokorrel thuis afgeleverd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:58

Afhankelijk van het merk :D

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:23

tjady schreef:
Wat betalen jullie momenteel voor een pallet strokorrel thuis afgeleverd?

hier ben ik ook benieuwd naar , en ook het aantal balen op zo'n pallet

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:48

Prijzen ed staan op de site van zeolite. 14kg/baal * 60 op een plt dus 840kg/plt. Wij verbruiken 4 zakken/wk dus doen 15 weken met 1 pallet.
Palletprijs is afhankelijk van de transportkosten.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:43

@JP:
Tja...het blijft hier nog steeds netjes. De grijze korrels die geleverd waren gaan terug, heb inmiddels een aantal zakken van de oude versie bemachtigd. In januari nieuwe levering. Service van de zaak ;)[/quote]

bij mij is ook een levering van 50 zakken grijze strokorrels gebracht, wat dus echt geen vocht opneemt, keihard blijft en niet uit elkaar valt. Ik ben al 2 weken aan het bellen om nieuwe zakken ;( Ik word steeds van de verkoper naar de leverancier verwezen en vice versa...hier word ik nu echt strontziek van :( Een beetje klantvriendelijk zaak had mij allang nieuwe zakken geleverd...

nou ja, fijne kerstdagen!

groetjes, Simone