Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:19

Dat zal "gewoon" een kwestie van vertrouwen worden denk ik lynn. Na mijn laatste grote smak ben ik ook wat voorzichtiger geworden terwijl het mij vroeger niet gek genoeg kon (dat zocht ik zelfs op).
Maar ook het leven werkt daar in mee, toen had ik verder geen echt serieuze relaties oid, nu getrouwd en een kind thuis lopen en nummer 2 is er ook bijna. Verder staan we op het punt om te beginnen met waar we de een groot deel en misschien wel de rest van ons leven mee bezig zullen zijn.

Alles bij elkaar maakt mij iig wat rustiger (buiten het feit dat ik na 10 jaar nog regelmatig last heb van de gevolgen van die val).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:22

Herkenbaar dus, gelukkig!

Ja mij kon het ook nooit gek genoeg, viel een stalgenoot van het paard, ow kom maar ik rij wel eens even, zadelmak maken etc, geen probleem
Nu was ik met proefrijden om sommige paarden gewoon bang. Juist op deze niet terwijl het de jongste meest onervaren eruit was
en ik doe het niet bewust, ik heb ook 2 kleintjes rondlopen, maar denk niet, oei als ik val dan kan ik.... dit of dat niet meer... Onbewust bouw ik veel spanning op wat mijn paard perfect spiegelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:35

Mijn baarmoeder schijnt ook compleet verschrompeld te zijn idd, misschien dat dat het was? Gynaecoloog zei ook dat ik het bochtenwerk van Zandvoort daar van binnen had... <<) .

En ik weet niet hoe oud je bent Lynn Nikita? Maar angst en voorzichtigheid komt nu eenmaal met de jaren, daar hebben we allemaal wel last van hoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:56

Ik ben 34, en ik wil niet voorzichtiger of bang worden, ik wil gewoon op gevoel rijden ipv met verstand en teveel denken en heb nu vaak het idee tijdens een les dat ik een echte beginner ben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:16

Is idd echt kilometers maken weer. Ik heb ook de neiging om te veel na te denken terwijl als ik dan eenmaal aan het rijden ben en het lekker gaat ik dat steeds meer los kan laten. Maar de keer daarop begin ik gewoon steevast weer op 0. Maar hoe vaker ik rijd hoe beter, makkelijker en sneller ik het los kan laten. Toen ik dus nog 6 dagen in de week reed ging het vele malen makkelijker dan de 4 keer per jaar dat ik nu op m'n paard zit.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:49

Lynn_Nikita schreef:
Ik ben 34, en ik wil niet voorzichtiger of bang worden, ik wil gewoon op gevoel rijden ipv met verstand en teveel denken en heb nu vaak het idee tijdens een les dat ik een echte beginner ben.

Balen he...gebeurt vanzelf. Een fase. Neemt ook wel weer iets af.
Kun je weinig aan doen. Mij heeft Centered Riding veel geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:13

lizy29 schreef:
Is idd echt kilometers maken weer. Ik heb ook de neiging om te veel na te denken terwijl als ik dan eenmaal aan het rijden ben en het lekker gaat ik dat steeds meer los kan laten. Maar de keer daarop begin ik gewoon steevast weer op 0. Maar hoe vaker ik rijd hoe beter, makkelijker en sneller ik het los kan laten. Toen ik dus nog 6 dagen in de week reed ging het vele malen makkelijker dan de 4 keer per jaar dat ik nu op m'n paard zit.

Zo heb ik dat de laatste jaren ook ervaren, als ik er dan eens een keer opzat was het dikke stress bij mij; kom ik er nog wel op als ik eraf donder (ivm geen lucht van hart), of breekt ze haar nek niet zo heftig als dat Lona kon zijn af en toe... Alles ging dan door mijn hoofd.

Maar toen ik in de 30 juist weer net met Lona en paarden weer terug begon ( ik was ook jaren er tussen uit geweest) had ik dat ook wel maar in mindere mate. En de toen nog eigenaresse van Lona en haar halfzus, die marathons met ze beide reed, was 19 jaar oud. Ik moest wel voor mezelf om het zo maar te zeggen. Gelukkig hielden wij beide rekening met elkaar, want zij deed lang zo idioot niet als ik mee was en ik deed veel meer als dat ik in mijn eentje gedaan zou hebben, werkte wel kan ik je vertellen.
Toen heb ik Lona leren springen en die ging 3 meter hoog over 50 cm heen/ marathons gegroomd en zelf gereden uiteindelijk, vol gas over het strand erop en voor de wagen, midden in de nacht een buitenrit maken met een lampie op je cap, dingen die ik nu van mijn levensdagen niet meer zou doen met zo een kanon als dat Lona was...

Dat wordt trouwens nog wat als ik ooit weer een eigen paard krijg zeg! Dan heb ik na jaren amper rijden, gewoon ook een paar jaar helemaal niet meer gereden. Hoop dat ik nog wel opstap dan eigenlijk...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:29

ik denk dat het ook te maken heeft met 2 zwangerschappen dus er een tijdje tussenuit geweest en net in die periode en de periode net erna niet een bepaald meewerkend paard had om te rijden. Km`s maken dus, gelukkig daar ben ik mee bezig.

Lizy, ik heb dat dus ook , als ik eenmaal rij ebt dat gevoel weg, maar de keer erna stap ik weer op bij 0 en moet het weer wegzakken. Ik rij graag maar stap soms op met een steen in mijn maag ondanks dat er niks gebeurd. dat gevoel zakt gelukkig ook wel weer, soms meteen soms duurt het wat langer maar het is zo jammer dat dat gevoel er is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:51

Ik denk dat er heel weinig aan te doen is, behalve 'gewoon doen'. Goede begeleiding erbij, fijn lessen en zo hopelijk dat vertrouwen verder opbouwen.

Naar naarmate je ouder wordt krijg je ook meer verplichtingen. De één is daar misschien wat meer van doordrongen dan de ander, maar ik kan me wel voorstellen dat je voorzichtiger wordt als je weet dat je ook nog kids hebt om voor te zorgen. Ik heb dan geen kids, maar realiseer me wel dat het niet zo handig is om maar overal op te stappen en te zien hoe het gaat. Fernando maak ik wel gewoon zelf zadelmak, maar ik zou dat niet zomaar meer voor een ander doen, het risico is me gewoon te groot.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:36

Herkenbaar hoor. ook onzeker en als ik ga twijfelen of je de druk maak om mijn omgeving wordt dat nog erger. Rij ritme houden is voor mij ook erg belangrijk. 2x per week is mijn minimum. Liever drie of vier keer per week. Anders ben ik er makkelijk uit als paard wat lastiger is.

Met vreemde paarden en vreemde eigenaren komt die faalangst nog sterker naar boven. lastig nu ik een nieuw bijrijdpaard aan het zoeken ben.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:22

Hier nog een onzekere ruiter, vroeger kon het me allemaal niet gek genoeg gaan. Maar sinds een flinke smak van mijn paard is dat over. Ik heb het vertrouwen in mezelf verloren en kan mijn paard niet meer de stabiliteit bieden die hij nodig heeft. Na de val inmiddels 10 jaar geleden rij ik nog wel maar veel minder onbevangen. Ik drnk nu dat het een combi is, de val daarna weinig gereden en bevallen van 2 kinderen waardoor ik zowiezo weinig tijd heb. Ik rij nu af en toe een uurtje maar dat voelt de ene keer goed en de andere keer voelt mijn paard zo fris dat ik niet meer goed durf. De "blokkade" iedere keer weer als ik ga rijden herken ik wel. Ik vermoed dat het in mijn geval enorm zou helpen als ik regelmatiger zou rijden.....maar helaas is dat niet altijd een optie

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:26

Ik heb nu overigens nog gewoon een vlug paard hoor :) die is omgedraaid voordat je het door hebt maar ik doe dan gewoon de beugels en gaatje korter en met m'n lange benen kan ik mezelf dan wel weer corrigeren in die beweging en gewoon boven blijven.
Ik ben ook niet bang maar gewoon voorzichtiger. Als ik weet dat de reacties wel meevallen stap ik er ook gerust op. Bij nieuwe paarden blijft het altijd wel een beetje spannend wat er gaat gebeuren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:28

minime, de manier waarop je hem omschrijft klinkt wel grappig, maar het zal niet prettig zijn!

Lynn, Heel herkenbaar! Ik ben ook zo'n bangerik soms... om flauw van te worden. En vroeger deed ik halve rodeo's en moest ik altijd op de wildste manegepaarden. En ook inrijden, het kon mij niet gek genoeg! Ook met James niet, daar ben ik wel 100 keer afgestuitert en hup ging er zo weer op. Nu niet meer. Ben vorig jaar 1 keer van Nick gevallen en was gelijk doodsbang. Echt belachelijk. Echt momenten dat ik me onnodig veel te druk maak, wat ik weer doorgeef aan Nick. Angst, compleet bang. En waarom? Ik weet het niet. Moet zeggen dat dat wel iets minder wordt nu de band met Nick steeds sterker wordt hoor. Leer hem nu echt kennen.
Maar een tijdje geleden ging ik voor het eerst wat serieuzer springen met Nick, ik heb van te voren een portje genomen om te ontspannen. Erg he? En nu ben ik zo ver met Nick dat we met Neckrope springen! En ook dan ben ik wel weer heel voorzichtig, maar zodra ik merk dat het goed gaat, kom ik ook wel weer los en heb ik echt lol met de knol.
Afbeelding

Maar toch altijd weer over de drempel 'van angst'. Die drempel komt helaas wel steeds terug. En daar had ik vroeger geen last van. Zal er wel een beetje bij horen. Ik ben nu 30, word donderdag 31. Misschien hoort dat in deze fase van het leven?
edit. Bij mij hangst het trouwens ook enorm af van de tijd van de maand. Rond de eisprong kan ik de hele wereld aan, maar vlak voor de menstruatie en tijdens ben ik een emotionele doos en vind ik alles eng.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:03

Lynn wat je zegt is heel herkenbaar. Ikzelf heb er al jaren last van terwijl ik echt een gouden paard heb. Buiten rijden durf ik nog altijd niet.
Het enige wat helpt is goede begeleiding en heel goed luisteren naar jezelf. In het begin reed ik eigenlijk alleen maar een volte in de bak want dan had ik "controle" en die volte ging ik steeds verder uitbouwen. Ging het een dagje minder, dan maakte ik mijn bak weer "kleiner". Wilde ik niet galopperen, dan ging ik niet galopperen (maar galop is voor mij heel lang de "veiligste" gang geweest). Vertrouwde ik het niet om de teugels los te gooien dan bleef ik gewoon contact houden. Ook merkte ik dat als ik lang had tussen twee lessen het weer slechter ging. Daarom had ik ook gewoon stelselmatig wekelijks les. Nu komt dat soms wel eens niet uit met het werk en dan kan het zomaar zijn dat ik drie weekjes geen les heb gehad, dan heb ik daar ook geen problemen meer mee. En soms gaat het weer wat slechter en dan probeer ik toch een lesje te pakken of een dagje maar gewoon te doen wat ik fijn vind en mij goed bij voel.

Het belangrijkste ik dat ik gewoon heel goed naar mijzelf blijf luisteren, wilt het niet, dan doe ik het niet. Maar samen met mijn instructrice blijf ik wel steeds proberen om verder vooruit te gaan. Zij helpt mij om soms toch die grens op te zoeken, maar ik ga hem niet zomaar meer voorbij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:27

Dat is het fijne van les.
Zo blijf je in het ritme en ben je ook niet alleen. Geeft toch een vertrouwder en veiliger gevoel. Mits de juiste match met de lesgever uiteraard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:14

Wat zouden jullie doen:

2017 nieuwe hooileverancier.

Afgesproken:
1e snede
Droog hooi in plastic
Ca 350 kg per pak

Ik heb eerst een lading proefpakken gehad van 2016.
De vorm vd pakken was iets lastiger (plat rechthoek ipv vierkantig)
Echter het hooi was droog, lang en ideaal voor mijn pony's.

Voor 2017, 75 van deze pakken besteld.
Nu is dit meer voordroog en nat. Vaak korter spul met klaver enzo.

1. De pony's krijgen er dunnere mest van.
2. Ze worden vetter (te hoge voedingswaarde)
3. De pakken zijn te zwaar. Kunnen ze niet verplaatsen (tractor komt vd grond)

Wat zouden jullie hiermee doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:26

Ik heb ook een paar vervelende ballen gemaakt. met bijrijdpaarden. Toen ik drie jaar geleden de haflinger ging rijden moest ik er ook echt weer inkomen. Qua balans, houding, buikspieren/core stabillity weg... ben doen ook elke week gaan lessen en 1x zelf rijden. Na een half jaar werd het beter en na een jaar voelde het weer redelijk oké. Ik ben echt blij dat ik een eigenaresse trof die het zag zitten en zo'n eerlijk en betrouwbaar beestje om weer vertrouwen op de bouwen. Toen ik weer op zoek ging naar een eigen en ging proefrijden was dat ook erg spannend elke keer. Toch ging het steeds beter en werd ik handiger door het rijden van die verschillende paarden.

Ik heb de mogelijkheid gevonden te gaan lessen bij iemand met een handelsstal voor het geval ik straks nog even zonder nieuw geschikt paard zit. Maar ik denk er over dat sowieso maar te gaan doen om weer te wennen en te leren van verschillende paarden. Geen standaard manegepaarden en les op niveau van ervaren instructrice/Z2 wedstrijdamazone en handelsstalruiter en wisselende paarden kan me misschien net weer een stapje vooruit helpen. Moet ik alleen wel de rodeopaarden overslaan. Ivm de kinderen, de paarden aan huis en mijn onzekerheid kan ik me extra risico op een val niet permiteren. Wat denken jullie?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:31

Ik zou proberen of je het kan ruilen....

Echter is het lastig weer geweest.
de boer vroeg mij donderdag of ik het er vrijdag af wilde hebben en maandag in het pak terwijl er nog regen verwacht werd. Hij ging de 18/26 op vakantie... heb toch maar bedankt en hoop dan maar op stabiel droog weer voor een week na zijn vakantie. Met dit rare weer krijg je toch geen fatsoenlijk droge paardenvoordroog? Het heeft vrijdag en gisterochtend nog geregend. Dat was nooit goed gegaan. 1e snee hier erg weinig en ook te kort hooi. Het groeide niet goed in het voorjaar. Maar 126 pakjes. En nu problemen met de tweede snee binnenkrijgen. Slecht jaar zo!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:17

Ja had links en rechts al geïnformeerd. 2e snede was twijfel dit jaar of dat nog wat werd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:23

Zou toch kijken of je het kunt ruilen, dit is immers niet wat je gekocht hebt en als je het idd niet kunt verplaatsen heb je er ook niet zo veel aan ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:57

Mag ik hier weer binnenvallen met een vraag?

Hoe doen jullie dat als jullie op vakantie willen?
Buren, vriend of kennissen die de dieren verzorgen of een proffesionele oppas?
Ik zie ook wel eens een oproep voor studenten die dan twee weken in je huis logeren de paarden verzorgen en daarvoor betaald krijgen.
Wij overwegen een huis te kopen met de mogelijkheid onze twee paarden ook aan huis te hebben.
We hebben alleen geen familie of kennissen in de buurt en zouden een heel nieuw netwerk op moeten bouwen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:00

Wij gaan in oktober op familiebezoek in het buitenland en hebben het zo gepland dat onze trip in de vakantie van mijn ouders valt. Zij komen dus hier vakantie vieren en passen dan ook op de katten en paarden. :) Ben heel blij dat het zo kan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:02

Ik heb het makkelijk; als ik op vakantie ga, heb ik twee stalgenootjes (we doen alles met z'n drieën) om de boel over te nemen. Als een van de anderen op vakantie wil, kan dat dus ook.
Mocht ik die stalgenoten niet hebben (kan het me niet voorstellen := moet er ook niet aan denken), dan heb ik mijn moeder :) Mijn stiefvader wil ongetwijfeld ook helpen, maar hij is wel allergisch, dus wellicht minder handig als hij hooi gaat voeren of paarden gaat borstelen ofzo :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:09

Mijn schoonmoeder past op maar die mest niet uit dus langer dan een paar dagen gaat zo niet.
Vind het sowieso moeilijk de paarden uit handen te geven sinds ze niet meer op pension staan :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:09

Ik heb "stalgenoten" en "Doe het samen". Bewuste keuze voor meer ruimte dan alleen eigen paarden. Iedereen kan op vakantie en geen vreemde oppas nodig.Iedereen kent elk paard.