Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:26

wilma84 schreef:
[***]: misschien een idee om juist iets langer (max een kwartiertje) rond te rijden met de merrie in de trailer, bij voorkeur over snelwegen of in ieder geval langere tijd rustig vooruit. Nu stop je de oefening terwijl haar spanning nog heel hoog is en eigenlijk is het beter om haar de tijd te geven te ervaren dat ze ermee om kan gaan. Zeker als je zegt dat ze op zich wel rustig staat.

Denk dat je daar wel een goed punt hebt Wilma. Ga ik zeker proberen komend weekend. Ze staat inderdaad niet te stampen of te schrapen oid.

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:54

Geen regen meer gehad, tenminste niet zoals voorspelt. Wel heel erg drukkend warm, loop ook al sinds gisteren met hoofdpijn grenzend aan migraine. Kan echt zo niet tegen die luchtdruk, bah.

Wordt helemaal gek hier. :):) Hele week/weekend hard gewerkt om de schuur en het erf leeg te krijgen voor de asbest mannen. Die zouden zaterdag komen kijken of alles in orde was om dinsdag te gaan saneren, niemand geweest natuurlijk. Komt hij gisteravond om 6 uur aankakken om een rondje te doen. 'Ja ziet er wel netjes uit, maar dat puin tussen die twee schuren moet nog weg.' |o
Ja hoe is 't. Ten eerste is dat een gats van 30 cm. Daar krijg ik mijn delicate derriere niet tussen gepropt. Ten tweede, dan had je maar eerder moeten komen controleren. Ik ga dat echt niet de avond van tevoren nog even voor jou oplossen. Sop 't maar op.
Zit ik eindelijk aan mn avondeten, komt er een hoogwerker de plaats op gereden. 'Ja ik zet hem vast neer voor morgen.' Ok dan... Mee gelopen naar achter. 'Oh, is dit alleen een betonplaat of zit hier een kelder onder?' Nee daar zit een kelder onder. Heel drama dat hij daar met z'n hoogwerker niet op durft te gaan staan. Zucht... Weer, niet mijn probleem. Dat is bij jouw baas bekend want hij is al 3x hier geweest om alles op te nemen én hij heeft een offerte gemaakt om het ding te slopen. Hij weet dat er een kelder onder zit. Moeilijk, moeilijk, toch maar dat ding geparkeerd achter. Eten koud toen ik terug kwam natuurlijk. Zucht...
Vanmorgen de mannen om half 7 al op de stoep in plaats van de geplande 7 uur. Blij dat ik de wekker iets vroeger had staan, want met mijn gebruikelijke klok was ik nog niet terug geweest van de honden uitlaten. Maar ok, beter te vroeg dan te laat zullen we maar zeggen. Lopen we daar rond, ff wat geholpen met verlengsnoeren en wateraansluitingen en zo. Hoor ik verschillende mannen mompelen hoe netjes schoon en mooi opgeruimd alles erbij ligt. Mooi! Die steek ik dan maar in m'n zak. +:)+
Daarna op t terras nog even koffie klaargezet voor de jongens met een koekje, konden ze ook wel waarderen. 'Krijg je ook niet overal.' zeiden ze nog. Naja, hier wel.

En om jullie helemaal bij te praten, weet niet hoever ik dit al verteld had. De buren, die er ook net zijn komen wonen, gaan een zwemvijver aanleggen. Daar komt ruwweg 300m3 zand uit. Laten wij nou net ongeveer 300m3 zand nodig hebben om de kelderbak dicht te storten. :D
Dus een paar maanden geleden geregeld dat die berg zand dan mooi naar ons afgevoerd kon worden, heeft ook niemand aan- of afvoerkosten, mooi geregeld. Komt de buurvrouw vrijdag (5 minuten voordat Anke me les kwam geven) even vertellen dat ze maandag zouden beginnen en waar ik de grond gestort wilde hebben. Eh ja, in de kelder, over 2 weken.... >;)
Jammer dan, dat wordt dus óf op de net omgeploegde en ingezaaide wei, of in de wei die ik nu gebruik als rijbak. Na veel wikken en wegen toch maar besloten het achter op de wei te laten gooien. Aanvoer van grond kost toch wel iets meer dan het opnieuw laten inzaaien van de wei....
Bah, ben blij als dat ding dadelijk weg is en ik even rust heb. 8)7

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:17

Haha! Komt goed Abby! Straks is je paleis zoals je het had gepland. Wij hadden ook van dat soort opstartproblemen met ploegen mensen om te helpen, gereedschap gehuurd voor het weeken, die niet blijkt te werken en de winkel is dan natuurlijk dicht.... Maar uiteindelijk komt het goed!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:23

[***] schreef:
wilma84 schreef:
[***]: misschien een idee om juist iets langer (max een kwartiertje) rond te rijden met de merrie in de trailer, bij voorkeur over snelwegen of in ieder geval langere tijd rustig vooruit. Nu stop je de oefening terwijl haar spanning nog heel hoog is en eigenlijk is het beter om haar de tijd te geven te ervaren dat ze ermee om kan gaan. Zeker als je zegt dat ze op zich wel rustig staat.

Denk dat je daar wel een goed punt hebt Wilma. Ga ik zeker proberen komend weekend. Ze staat inderdaad niet te stampen of te schrapen oid.

Je zou na dat rondje ook nog ergens in de buurt van huis kunnen parkeren en daar even iets doen met haar, rondje wandelen ofzo maar niet naar huis, en dan weer op de trailer zetten.
Weet je meteen hoe ze is als je niet thuis moet laden ;)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:57

Zelf vermijd ik in de beginfase bewust nog even ergens anders uitladen en weer inladen. Ik geef er de voorkeur aan dat ze eerst goed leren dat met de trailer weggaan óók betekent dat je weer thuis komt. Dan is 'uit de trailer' ook meteen 'spanning weg'.
Ergens anders laden is meestal toch weer een stukje moeilijker. Maar ach, er zijn zoveel wegen naar Rome, ook met een trailer...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:07

Ik zou inderdaad ook beginnen met thuis terug komen en uitladen.

Maar eerlijk gezegd vrees ik als ik terug denk, dat ik nooit zoveel werk gestoken heb in trailer rijden.
Laden steek ik tijd in, zowel erin als eruit maar als ze dat kunnen rij ik gewoon heen waar ik heen wil gaan.
En meestal ben ik alleen dus ik moet het ook alleen met die knol oplossen.

Tip die ik gebruik bij een jong paard die onrustig is onderweg:
Ik doe bij iedere bocht mijn richtingaanwijzer aan even voor de bocht, zodat het paard door krijgt dat dat lampje te maken heeft met de bocht die komt, zo worden ze niet ineens overrompelt.
Ik rem ook altijd lichtjes zodat ook die lampen gaan branden, als een soort signaal dat er iets gaat gebeuren.
Snelweg is het fijnste voor een paard en daar ontspannen ze, constant tempo en rechtuit.

abby alles komt tegelijk :(:)
maar als alles straks klaar is, is het vast heel mooi en naar tevredenheid!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:15

Ga zo stuk rijden, maar sjees, wat is het benauwd! Kan bijna niet ademen! Rustig rondje maar...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:16

Spatter, dat klinkt heel handig om een beetje met lampjes te 'spelen', maar dat werkt dus niet met een kleine pony in de trailer. Want die zien niks.

Wij hebben IJslanders getraind in het trailerladen en rijden in zo'n rammelbak. Eerste paar ritjes met ervaren ijsco ernaast. Klein blokje van kwartiertje met alleen bochten naar rechts. Die zijn het makkelijkst voor ze.
Onderweg 1 keer gestopt om een stoplicht na te bootsen ( en ik snel over de klep kon kijken). Uitladen gebeurde weer op eigen erf.
Was een rustig blokje waar je max 60 mocht. Hebben we natuurlijk niet gehaald. Bij de enkele automobilist die we tegenkwamen deden we onze alarmlichten aan en lieten we ze passeren.
Pony's moesten daarna een poos bijkomen in de paddock. Mentaal was het best vermoeiend.

Ik heb een keer bij mijn shet in de trailer gestaan. Doel was om een aantal mensen, die te ruw reden met de trailer, te laten zien hoe intensief en vermoeiend een trailerrit is. Was een eye-opener voor die mensen. Want shetlief staat niet klem zoals een groot paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:11

Mijn raampje zit heel laag voor in de trailer en ik rij met een bus dus daar zitten de lampen hoog.
Bij mij werkt dat dus wel.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:41

Spatter wat een leuke pony heb je op proef.

Wat is het warm en benauwd de laatste paar dagen, met dit weer hard werken komt ie dubbel zo hard aan, gelukkig nu weer 3 dagen vrij.

mijn uilebaard kriel kipje (kip kerrie) is broeds en zit nu een kleine week op 14 eieren te broeden *\o/* wel een beetje veel, stel je voor dat ze allemaal uitkomen dan zijn het er wel veel ineens haha.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:54

Och de helft zijn toch hanen, dus dat valt wel mee. :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:03

dynamiek het is Anke die een pony op proef heeft, mijn jongste dochter is 18 jaar :D

Afbeelding
Onze start op zaterdag van de Northern Trail.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:04

dynamiek schreef:

Wat is het warm en benauwd de laatste paar dagen, met dit weer hard werken komt ie dubbel zo hard aan, gelukkig nu weer 3 dagen vrij.

mijn uilebaard kriel kipje (kip kerrie) is broeds en zit nu een kleine week op 14 eieren te broeden *\o/* wel een beetje veel, stel je voor dat ze allemaal uitkomen dan zijn het er wel veel ineens haha.

Hier zijn vorige week de eerste kuikens uitgekomen.
Er was al nog een kip aan het broeden, maar nu zit er nog weer een te broeden.
2 zusjes gezellig bij elkaar ;)
Afbeelding
(En links ligt een kunst ei voor de laatste kip)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:18

spatter schreef:
dynamiek het is Anke die een pony op proef heeft, mijn jongste dochter is 18 jaar :D

[ [url=m/AbnVuX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onze start op zaterdag van de Northern Trail.

8)7 lekker dom van me :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:20

Hier barst het van de kuikens, iedere week komt er wel ergens een kip onder vandaan met een paar kuikens.
De eerste kuikens hadden de pech dat onze best jagende poes , kittens had dus de stomme kuikens waren de klos, de slimme leven nog.
Wat nu allemaal geboren wordt, zal grotendeels wel blijven leven.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:22

palousa_boy schreef:
dynamiek schreef:

Hier zijn vorige week de eerste kuikens uitgekomen.
Er was al nog een kip aan het broeden, maar nu zit er nog weer een te broeden.
2 zusjes gezellig bij elkaar ;)
[ [url=m/LAjHBF.jpg]Afbeelding[/url] ]

(En links ligt een kunst ei voor de laatste kip)

gezellig ze met zijn 2en broeden :-) enop hoeveel eieren zitten ze?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:24

spatter schreef:
Hier barst het van de kuikens, iedere week komt er wel ergens een kip onder vandaan met een paar kuikens.
De eerste kuikens hadden de pech dat onze best jagende poes , kittens had dus de stomme kuikens waren de klos, de slimme leven nog.
Wat nu allemaal geboren wordt, zal grotendeels wel blijven leven.

Arme kipjes haha, misschien hadden ze de haantjes wel te pakken := _O- anders krijg je een hanenoverschot

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:55

De eerste kip had 10 eieren en 8 kuikens geboren waarvan er nog 6 leven.
De andere 2 weet ik eigenlijk niet :P heb 2,5 week geleden 10 eieren onder de toen broedende kip gegooid maar intussen zijn er weer eieren bij gekomen en liggen ze nu verdeeld over 2 kippen (als de ene weg is dan jat de andere er een paar :+ ) maar denk dat ze samen op 20 eieren zitten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:55

Gezellig, al die broedse kippen!

Net terug van rondje bos. Mijn god, wat een hitte! Het leek wel heter dan zondag, maar mss was t gewoon het verschil in wind. Zondag was Caj echt super relaxt en vandaag op de heenweg ook prima te doen. Ik zat me al te bedenken, dat ze nu eindelijk eens een normaal paard zou worden. Maar in het bos werd ze al wat drukker en op de terugweg was het echt gewoon drammen. Ik werd er echt sjachrijnig van -:(- _-:( . Ik had wel de grote scharen erop, dus niks liep uit de hand, maar ik begrijp dat dus echt niet. Het is bloedheet, ze heeft er al 15 km op zitten, het is een route die ze minimaal 1 x per week loopt (en dat de afgelopen 2 jaar heeft gedaan, dus echt niet nieuw) en ineens ziet ze achter elke grasspriet iets verdachts. >;) :roll: %) . Nou ja, donderdag nog maar weer een poging wagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:10

Geef je ze altijd eten als ze terug thuis zijn ??

Ik heb er ook eentje die graag naar huis wil, daar wacht altijd wat lekkers nl :)
Vanochtend was het nog te doen in het bos, maar ik was blij dat de spijkerbroek uit kon en de korte broek aan.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:18

Mijn vorige paard was ook zo'n heethoofd (1/2 Engelse Volbloed). Bij hem gold de regel: hoe natter hij werd, hoe drukker hij was. En dan bedoel ik écht druk (en soms gevaarlijk). Het maakte dan niet uit of hij een rit van 3 uur in de benen had of na een kwartiertje al het schuim op zijn lijf had staan. Misschien heeft Caj daar ook last van?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:25

Caj is gewoon stiekem een volbloed in fjordverpakking.

Leuke pony Anke! Dit is niet die hb gevoelige? Week op proef lijkt me erg fijn.

Nog geen hooi nieuws.

Gister iemand 40km heen en terug gereden om mijn oude prikkeldraad op te halen. Dat kan toch nooit genoeg opleveren lijkt me. Maar blij dat ik er vanaf ben. *\o/*

Straks naar de welkoop, zag vliegendekens in de aanbieding. Twijfel welke maat ik nodig heb. Een grote 175 of een kleine 185. Zal wel vragen hoe ze vallen.

Succes met de mannen abby. Niks voor mij, mensen bij je huis de hele dag. Hoop dat het resultaat de moeite waard is!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:36

Ja, Caj is inderdaad een volbloed in fjordverpakking :D Maar dan wel met de fjorden-dramfunctie erop! := Is inderdaad af en toe gevaarlijk, daarom ook de geote scharen erop. Anders loopt ze echt overal zo doorheen. En nee, ze krijgt geen eten thuis. Alhoewel, ze krijgen bij mij iedere 3 uur nieuw hooi. En Caj heb ik dan meestal 2-3 uur meegenomen, dus tegen de tijd dat we thuis komen, is het wel weer tijd en geef ik inderdaad hooi. Mss dat eens in de gaten houden.

Maar on the bright side; mijn Sjaak is echt van het bloederige type met flink wat temperament. Vroeg me af if ik daar ooit oo durfde, maar wordt nu in ieder geval goed ingewerkt :D . Ik heb geen vergelijking meer met een rustige pony (denk ik af en toe met weemoed terug aan mijn oude fjordenruin, die nu met pensioen is.

Maaarrrrrrr; ik heb dus bij Ghost een nieuwe pad besteld, met tasjes! Ik heb er zo n zin in! Wilde eigenlijk een gewone, want heb nu een sjabrak met tasjes eronder. Maar die is echt helemaal gaar. En bij Ghost hebben ze nu ook tasjes op de pad. Speciaal voor mij aangepast aan korte zweetbladen en zwart met wit. Ben erg in mijn nopjes (al is het wel 3 x zo duur.... :D ).

Deze dus, alleen in zwart wit (want heb zwart zadel met wit wollen zitting) en korte zweetbladen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:20

Die met geel vind ik ook wel leuk hoor. Tasjes zijn idd wel handig... al zou ik er nooit mijn telefoon in doen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:57

Hier heeft mijn paard ook altijd een versnelling extra als we richting de andere paarden gaan (of die nu thuis staan of in de andere wei maakt niet uit). Dan moet ik regelmatig stoppen om het andere paard weer een beetje in de buurt te laten komen, maar die sjokt ook wel erg.