Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:41

Weten jullie eigenlijk iets over de regels wat betreft het rijden met een trekker op de openbare weg? Moet je apart verzekert zijn? In principe hoef ik er niet mee de weg op, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat ik een keer een rondje wil gaan maken als het lekker weer is op mijn plof, plof, plof, ding :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:49

Hier moet hij wel apart verzekerd zijn en krijgt ook een kentekenplaat.

In nl krijg je geen kentekenplaat, hoe het precies met de verzekering zit weet ik eigenlijk niet.
Tot een paar jaar terug mocht je vanaf je 18e ook met een trekker rijden, tussen je 16e en je 18e moest je dan een trekker rijbewijs halen. Maar ze hebben die regels veranderd geloof ik, dus ook daar durf ik niet zo veel meer over te zeggen.

Las iets over een brand, das nooit fijn maar gelukkig geen gewonden.

Zag nog mooi nieuw hout voorbij komen :) hoop dat het ook mooi blijft.

Hier heb ik eigenlijk geen idee hoe veel ze drinken, dat regelen ze zelf. Voordeel van 24/7 stromend water in het wei.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:52

Mijn paarden vinden automatische drinkenbak absoluut niet fijn, omdat ze zo traag moeten drinken.
Nu hebben ze elks een kuip. Thuis wil ik gaan werken met van grotere vlotters.

Veel sterkte met de brand!

In BE moet je trekker ingeschreven en verzekerd zijn, krijg je dus een plaat en groen verzekeringsbewijs. In NL ken ik de regels niet.

Mooie stal Mallootje!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:56

In Nederland moet je je trekker apart verzekeren :j
Kost niet zoveel, is volgens mij gewoon een soort WA verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:02

Wendy schreef:
In Nederland moet je je trekker apart verzekeren :j
Kost niet zoveel, is volgens mij gewoon een soort WA verzekering.

Oke, dan gaan we dat even regelen. Zag net op de site van het CBR dat indien je voor juli 2015 in het bezit bent van een rijbewijs B, je geen T-rijbewijs hoeft te halen. Tot 2025 wordt het T-bewijs dan bijgeschreven op je huidige rijbewijs. Daarna moet je wel examen doen voor een T-rijbewijs.

Nu is het zo dat onze trekker ook nog eens een "oldtimer" is (1954), daar gelden misschien ook nog weer andere regels voor. Ik zoek rustig verder.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:26

Zonder verzekering niet met je trekker de weg op,je bent bestuurder van een voertuig met de daarbij behorende rechten en plichten.
Verzekering valt mee...wij zijn bij Univé verzekerd nog geen E175,- p/jaar

Met Kjarni gaat zo te zien wel goed...hij rende vanmorgen net zo snel als anders naar zijn plekje voor zijn ontbijt.Daarna aangeschoven aan de hooinetten en stro was ook geen probleem.

Net gespoeld...mijn schoonmoeder was zo lief om even langs te komen daarvoor :)

Zag er mooi rustig uit,vanavond weer spoelen.

Ik heb hier de foto's van gister...zet wel even in een link voor de zwak-maagigen onder ons :P

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... qi5wh9.jpg

Het "gapende"gat en de hechting

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... jykup3.jpg

De haaktand

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:30

Ocharme! Hopelijk is het snel genezen!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:32

Arme Kjarni, gelukkig lijkt hij er niet al teveel last van te hebben, beterschap voor hem

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:39

Ah...dank jullie wel :) Altijd zo sneu als ze wat hebben he...

En het is ook zo'n lief kereltje,je zou hem zo op je bed zetten <3

Tand is getrokken met een waterpomptang :P (wel na verdoving hoor)

Creatief op de zondagmorgen....gelukkig waren we met z'n 3en.Anders kom je net weer handje tekort en gelukkig geen probleem met bloederige taferelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:41

Dat klinkt positief, hopelijk gaat het mooi genezen en krijgt hij er verder geen last van!

hier goed nieuws, pony die eerst te mager was hoeft volgens de da echt niet dikker meer, enkel wat meer training. Gister nog heeft mijn vriend de bijzet eraan geknoopt en gelongeerd, echt lief van hem. 'S avonds was hij opeens naar een tuig en een wagen aan het speuren op bokt, leek hem minder saai. :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:45

Arme Kjarni.... gelukkig eet hij weer!

@Gypsy, gelukkig gaat het beter met jullie pony! Wij hebben gisteren nieuwe strengen besteld (die van het tuig pasten niet), dus hopelijk binnenkort ook weer mennen! Verder is bak slepen ook een leuke (en nuttige) bezigheid :P

Hier spannende tijd met een hele dikke pony! Voor het eerst dat we een veulentje verwachten, dus ook voor ons spannend. We hebben een camera bij de stal, maar je kan haar niet continue in de gaten houden, want ze staan in de wei....

Wat voor sleep gebruiken jullie als je de bak sleept? Heb een pallet geprobeerd, maar die ligt nu in stukken... Kwam deze advertentie tegen, ben wel benieuwd of dat wat is?

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:54

Wij hebben een stuk betonnet sinds dit weekend en om gewoon effen te trekken lukt dit prima. Maar dan trekken we dus wel zelf en niet met quad of paarden er voor. Beetje zoals je tennisterreinen sleept.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:58

Yontheke schreef:
Wij hebben een stuk betonnet sinds dit weekend en om gewoon effen te trekken lukt dit prima. Maar dan trekken we dus wel zelf en niet met quad of paarden er voor. Beetje zoals je tennisterreinen sleept.

Die ga ik ook eens proberen, heb er nog ergens één liggen. Sleepte tot nu toe met jeep + treinbiels erachter, maar daar moet altijd mijn sterke husband voor thuis zijn, dus niet handig als je dat rap even alleen wil doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:05

Wij zijn sinds een week dus de trotse eigenaren van een trekker... Hebben daar ook en betongaasmat achter geknutseld. Dat gaat perfect.

Daarvoor deed mijn man het met een pallet en een klein betonbandje erop. Was loodzwaar.....

Dat ding uit de advertentie lijkt mij veel te licht?

Een veulen!!! Wat gaaf. Ga je foto's posten? Veel succes met de geboorte. Spannend hoor.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:09

Achter de trekker hebben we eentje van 4meter breed :o

Deze is 1.10x1.10 (pallet is 100x120) en 45 kg (pallet is 25kg). Dus voor achter het paard lijkt het me nog niet zo gek?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:12

Santos_05 schreef:
Arme Kjarni.... gelukkig eet hij weer!

@Gypsy, gelukkig gaat het beter met jullie pony! Wij hebben gisteren nieuwe strengen besteld (die van het tuig pasten niet), dus hopelijk binnenkort ook weer mennen! Verder is bak slepen ook een leuke (en nuttige) bezigheid :P

Hier spannende tijd met een hele dikke pony! Voor het eerst dat we een veulentje verwachten, dus ook voor ons spannend. We hebben een camera bij de stal, maar je kan haar niet continue in de gaten houden, want ze staan in de wei....

Wat voor sleep gebruiken jullie als je de bak sleept? Heb een pallet geprobeerd, maar die ligt nu in stukken... Kwam deze advertentie tegen, ben wel benieuwd of dat wat is?

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Oh wat leuk, ja de bak slepen is idd ook leuk en nuttig. Ik heb op het moment geen kar tot mijn beschikking helaas. Mijn merrie heeft wel een tuig, en kent alles tot en met bandje slepen maar voor de wagen zetten is er nog niet van gekomen. Misschien dat ik het nog wel doe, maar dan blijf ik wel in de bak. De pony is ook nog niet beleerd maar denk dat dat niet veel voeten in de aarde zal hebben.

Wat gaaf zeg, zelf de bevalling etc. mee kunnen maken. Voor op stal iig handig die camera, meestal kun je toch wel een beetje zien dat het te gebeuren staat? Heeft ze al eerder veulens gehad?

Het ziet er heel mooi uit die advertentie, maar het zal wsl een lieve duit kosten. :oo

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:13

Wij hebben er hier in de buurt toen een op maat laten maken voor de trekker,zal later foto plaatsen.

Op mijn andere stal hadden ze zelf een gemaakt van gekoppelde autobanden.Voor achter de paarden...Hier Fax & Beer in actie :D

Afbeelding

Wat wil je...trekker of paard?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:18

Zozo hard aan het werk die twee!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:20

Goed he!! Was de 1e keer en meteen al klaar.Vrij snel voor de wagen geknupt en gaan :D

Veulentje??Las ik dat ergens?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:34

Veulentje uitgerekende datum 26 maart... foto's volgens zodra het veulentje geboren is ;)

Ze heeft al eerder veulens gehad en veulent makkelijk (volgens vorige eigenaar), maar bij ons de eerste :o Ben alleen bang dat ik een keer thuis kom en er een veulentje bij ligt, dus de bevalling meemaken....kan er alleen maar op hopen en haar goed in de gaten houden.

Ons trekpaard is vorig jaar beleerd voor de wagen. We hebben nu de bak helemaal klaar (was de hele winter nog maar 30x20, dus goed te rijden, maar te klein voor de wagen), dus we willen eerst oefenen in de bak en dan lekker naar buiten. Maar bij het tuig wat we bij het paard gekocht hebben zaten te korte strengen, dus eerst nieuwe besteld. Bak slepen gaat super, van de week ook tussen het lamoen gehad om te meten en madame vind het prima!

Autobanden zat ik ook aan te denken... hebben er nu nog twee liggen. Maar ben benieuwd naar de prijs van de andere. Wie weet kan manlief er ook wel eentje in elkaar lassen ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:36

Ah op die manier, leuk. Kun je zo dadelijk dus eerst in de bak oefenen en van de zomer wie weet lekker naar buiten!

Denk dat lassen goedkoper is, handig als je vent dat kan hé. :D

26 maart, oh dan word het nu spannend dus. Heb je eerder veulens gehad? (Je paarden dan he. :+ ) Geen ervaren fokker in de buurt die oog heeft op hoe lang ze nog moeten? De banden schijnen toch slap te worden of zo. :o?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:41

Aah veulentje, spannend! Vind het altijd superleuk bij anderen maar zelf fokken zegt me niets :)

Net mijn stuiterballen buitengezet.. Ze waren in elk geval uitgerust want ik heb het stukje naar de wei met beide paarden 'passagerend' afgelegd. Staart in de lucht en snurken maar. Had meteen bekijks van de buren :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:41

Hahahaha geweldig, voor je het weet heb je opeens grand prix paarden. :')

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:42

Dat zou nogal wat zijn, voor een driejarige :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:47

Tja je weet niet hoe die dingen gebeuren. Zo springt mijn koudbloed galopswissels. Zij vind namelijk dat we een bocht linksom in de rechtergalop nemen en visa versa. Ze springt keurig linksom aan bij het aangalopperen om vervolgens vlak voor de bocht snel om te springen. Soms lukt het haar nog redelijk correct ook heb ik het gevoel. Hoewel dat lastig te voelen is hoor, ze doet het met zo'n kracht dat ik eerst dacht dat ze liep te bokken. Je word gewoon uit het zadel gegooid.

Dus de contragalop en de wissels hebben we, nu nog gewoon rondjes over de hoefslag kunnen galoperen zonder omspringen. :roll: