Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:17

Buitengang moet te allen tijde goed zijn. Buiten staan in slechte omstandigheden is ook slecht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:20

Hoewel ik al wist dat op stal staan niet gezond is voor een paard werd ik vandaag weer eens met de neus op de feiten gedrukt: mijn paard is de afgelopen weken nogal kortademig en het zou beter voor haar zijn als ze (nog) minder op stal zou staan dan ze nu doet. Een uitloopstal of nog beter pp zou beter voor haar zijn.
Ze wordt nu behandeld en hopelijk komt het allemaal wel weer goed. Maar een stal past steeds minder bij mij. Ik heb nu nog geen alternatief, maar zodra ik dat wel heb...

xxpaaardje

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:22

die van mijn gaat morgen alles goed is samen wat nieuwe buurvrouwe word van af morgen. Samen naar buiten om tewennen aan gras.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:26

Nikass, jij zat niet in een gunstige regio of wel? Balen voor je merrie. Hopelijk kun je snel iets geschikters vinden.

Valerie, staan ze nu niet buiten dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:59

Regio Amsterdam en voor hier staat ze echt op de beste stal die er te vinden is dus verhuizen is niet echt een optie. Verhuizen kan eigenlijk alleen als ik zekf verhuis. In elk geval staat ze het hele jaar door minimaal negen/tien uur per dag buiten. Dat zie je hier nagenoeg niet. Ze heeft ook echt haar draai gevonden. Zowel mijn hoefsmid (die haar ook nog kent van vóór dat ze van mij was) als mijn da hebben haar nog nooit eerder zo relaxed en tevreden gezien. Ik probeer nu mijn stalgenoten "op te voeden" in een meer open stal beleid (zijn nogal bang voor elk zuchtje wind) en ze gaat voorlopig op koolzaadstro ipv gewoon stro, ze krijgt geweekt hooi enz.
Het is nu de lastige, onzekere situatie dat het afwachten is of alles wat we ondernemen gaat helpen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:40

Dat klinkt voor jouw regio inderdaad erg goed Nikass :j. Wel vervelend als het alle verbeteringen ten spijt wellicht nog niet genoeg is :o. Succes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:49

Dank je!
Als het echt echt crisis wordt zeg maar kan ik haar evt ergens verder weg zetten. Maar dat zou betekenen dat ik haar niet vaak meer kan zien aangezien ik geen rijbewijs/auto heb. En voor haar betekent het dan een ingrijpende verhuizing. Dus hopelijk is dat niet nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:53

Ik duim met je mee!!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:39

Vervelend zeg voor je Nikass! Hopelijk kunnen jullie daar blijven staan en staan stalgenoten/stalhouder open voor suggesties.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:33

Sees schreef:
Nikass, jij zat niet in een gunstige regio of wel? Balen voor je merrie. Hopelijk kun je snel iets geschikters vinden.

Valerie, staan ze nu niet buiten dan?

Bij mijn op stal staan in winster perioden niet op weiden maar met als ze weer gewend zijn aan gras mogen als je zelf wilt 24 uur buiten als weer toelaat natuurlijk. En wij hebben een klei ondergrond dus als goed geregend heeft dan mogen niet want dan trappen ze land kapot. Ze zijn gister voor 1 st weer paar uurtjes op gras geweest. Maar mijn paard komt niets tekort. EN hier geen 1 stal waar in winter het wei op gaan of ze staan op poszegel. En waar nu sta is gelukkig geen poszegel en ze hebben zo wat helen wei seizoen door zat gras. En in winter kwam wel los hoor. Maar ze kom totaal niets tekort ze heeft juist goed met zee van ruimte kwa stal en wei land voor al en in koppel. Staan ze ze staan nooit maar nooit alleen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:08

onze paarden staan wel op stal maar gaan paar keer per week paar uur buiten of halve dag. Ze lopen dan naar wei en gaan zelf terug binnen in stal. Ik doe ook veel wandelingen met paarden en ook zware trainingsdagen (springen). oude paarden staan 24/24u op wei.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:13

Dakario, waarom alleen de oude paarden? Is er niet genoeg land voor alle paarden? Een paar keer per week een paar uur buiten... Jeetje ik vind dat wel weinig hoor, eigenlijk zouden stallen die niet meer kunnen bieden dan dat in mijn ogen geen bestaansrecht mogen hebben :o.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:25

Sees schreef:
Dakario, waarom alleen de oude paarden? Is er niet genoeg land voor alle paarden? Een paar keer per week een paar uur buiten... Jeetje ik vind dat wel weinig hoor, eigenlijk zouden stallen die niet meer kunnen bieden dan dat in mijn ogen geen bestaansrecht mogen hebben :o.

ze komen wel elke dag buiten hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:33

Dakario, dat bleek niet uit je post, vandaar mijn reactie ;).

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:51

Ik zal even toelichten :)
ze gaan elke dag in paddock voor paar uur dan terug op stal want paddock is ook piste. Dan kan ik de paarden rijden. Daarnaast gaan ze ook in stapmolen als opwarming en droogstappen. Of ik ga ermee wandelen en duurt wel paar uurtjes. Smorgens en savonds hooi en eten. In stal op stro. Stal is 5 op 5 meter met luik. Was vroeger koeien stallen. Paar keer per week op wei om vetmesting te voorkomen en ook koliek. Het zijn sportpaarden en doen elk weekend ook wedstrijden. Ik vind variatie in beweging belangrijk om hun te motiveren. En dat helpt wel. Want nu weten ze als ze goed werken mogen ze op de wei! S avonds willen ze binnen voor hun sportbrok.waaraan ze verslaafd zijn volgens mij

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:52

De oudere paarden moet je toch niet meer motiveren. Bovendien moeten ze blijven bewegen anders worden ze stijf

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:02

Dakario niks mis mee. Maar uhh begrijp ik nou goed uit jou woorden dat je denkt dat een paard denkt als hij op de wei mag ´´ik heb hard gewerkt/goed me best gedaan en mag daarom op de wei´´. Sorry maar dat denkt een paard niet. Of kom je uit Belgie? Want je schrijft ook wandelen en daar bedoel je zeker mee buitenrit rijden?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:09

Ja buitenrit

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:18

Dakario schreef:
onze paarden staan wel op stal maar gaan paar keer per week paar uur buiten of halve dag. Ze lopen dan naar wei en gaan zelf terug binnen in stal. Ik doe ook veel wandelingen met paarden en ook zware trainingsdagen (springen). oude paarden staan 24/24u op wei.

Bij mijn gaan als weiseizoen begonnen is zo als nu sins paar dagen staan buiten. En straks als ze gewend zijn dan gaan ze 24 uur naar buiten als weer toelaat natuurlijk. Zo wel jongen paarden als oude.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:47

Mijn paardje heeft nu op 2 verschillende pensionstallen gestaan in 2 jaar tijd, en in de zomer mochten ze buiten de weide op, maar de winterperiode is telkens miserie. Paarden staan de hele dag op stal met een klein plukje hooi en vervelen zich rot... Mijn paardje had deze winter zelfs koliek gekregen toen hij zich volvrat met stro wegens gebrek aan ruwvoer. Sinds 3 dagen staat mijn paint ruin nu op een paddock paradise, die gelukkig ook nog een stuk dichter bij huis ligt. Paarden hebben hele dag mogelijkheid om binnen in schuilstallen te gaan, continu hooi en alle voorzieningen zijn aanwezig behalve binnenpiste voor dezelfde prijs. Ik ben dan ook heel gelukkig dat ik deze plek gevonden heb. *\o/*

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:27

AstraGirlie schreef:
Mijn paardje heeft nu op 2 verschillende pensionstallen gestaan in 2 jaar tijd, en in de zomer mochten ze buiten de weide op, maar de winterperiode is telkens miserie. Paarden staan de hele dag op stal met een klein plukje hooi en vervelen zich rot... Mijn paardje had deze winter zelfs koliek gekregen toen hij zich volvrat met stro wegens gebrek aan ruwvoer. Sinds 3 dagen staat mijn paint ruin nu op een paddock paradise, die gelukkig ook nog een stuk dichter bij huis ligt. Paarden hebben hele dag mogelijkheid om binnen in schuilstallen te gaan, continu hooi en alle voorzieningen zijn aanwezig behalve binnenpiste voor dezelfde prijs. Ik ben dan ook heel gelukkig dat ik deze plek gevonden heb. *\o/*

waar mijn paard 1st stond hadden maar poszagel aan land. Daar mochten ook geen 24/7 buiten in zomer. Mijn paard krijgt zat ruwvoer een niet maar plukje. Waar ze nu staat en waar ze nu staat hebben een giega aan land en telkens als gras op is in zomer krijgen ze weer nieuwe stuk. Of stuk der bij en in winter zat eten. En zat beweging ook al staat dan binnen in winter. En in zomer als ze gewend zijn aan lang als je wilt mogen ze 24/7 buiten tezijn echt onweerd en zeik nat is. Want dan zouden ze land kapot trappen. Maar kwq stalling en alles daar sta nu beter dan ik stond.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:12

Ik heb mijn paard na 7 maanden 24/7 buiten met schuilstal toch anderhalve week geleden weer naar 'huis' gehaald(pensionstal 600m van mijn huis). Hij stond 40 km van mijn huis af in een groep op een soort paddock Paradise met schuilstal en diverse voederplaatsen. Ik vond het in het begin heel fijn maar het feit dat ik hem toch wel erg miste, de zeiknatte winter en verwachtingen die ik had die niet helemaal zo bleken te zijn maakten dat ik toch besloten heb hem terug te halen.
24 uur per dag ruwvoer bleek in de praktijk berekend te zijn op 17 uur per dag wat naar mijn idee niet gehaald werd, dus langere tijd zonder eten wat ik niet prettig vind tijdens koude en natte winternachten. Verder was het terrein drijfnat, paarden stonden tot over hun kogels in de drek. Nu wil het geval dat de mijne niet in de schuilstal wilde staan dus dat schoot ook niet echt op. Het was natuurlijk ook een bizar natte winter maar ik hield mijn hart vast dat het alsnog zou gaan vriezen, de mijne loopt op speciaal beslag en dan had ik echt een probleem gehad.
Nu staat hij overdag op het land, straks dag en nacht en de winter een aantal uur per dag in de paddock. Ik vind 24/7 buiten ook echt beter voor een paard maar heb het geprobeerd en het was echt minder romantisch als ik dacht. Mijn paard is ook behoorlijk ingeteerd op zijn vet en spiermassa.
Nu hij weer op stal staat merk ik niks bijzonders aan hem dat hij dat vervelend vindt ofzo, hij gaat gewoon weer mee in het dagelijkse ritme en oogt net zo happy als altijd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:16

Vala maar je nieuwe stal klinkt, op de 'paar' uurtjes paddock in de winter na :o, erg goed.

Op je oude stal waren de buiten omstandigheden dus uiteindelijk helaas niet goed :o. Het is ook enorm moeilijk om écht goede omstandigheden te creeëren. Daarbij blijft het ieder seizoen weer aanpassen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:17

Dat is ook lastig Vala, als de plek dan niet voldoet. En het verschil tussen zeshonderd meter en 40 minuten is ook wel heel erg groot! Moeilijk dat je altijd een compromis moet sluiten tussen al je wensen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:19

Oh 40 km, sorry, nou ja hoe dan ook ver :o