Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:11

Ik vond hem ook wel heel duur, kan ik beter al gemaakte netten van kopen. :P

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:20

DubbelDun schreef:
Het idee is bekend al is deze vorm nieuw voor mij. Maar met mazen van 10x10 vind ik het geen 'slow'feeder meer :)

Daar heb je gelijk in, maar het wordt ook een zelf-knutsel-project, dus de maaswijdte kan ik zelf bepalen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:23

@stelvio: in dat geval zou ik je willen adviseren om diverse 'bovenkantjes'' met verschillende maaswijdtes te maken, zodat je afhankelijk van je hooisoort kunt wisselen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:34

Ja, het wordt even uitproberen welke maaswijdte het beste gaat. We hebben gelukkig een dezelfde partij voer liggen voor het hele jaar, dus hoef niet tussendoor te wisselen met de bovenkantjes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:36

rapido schreef:
Jemig, hebben jullie eigenlijk nog wel tijd en zin om lekker te rijden na al die beslommeringen in jullie paradijs?

Jazeker :D

Ik wilde sleeën met de paarden, maar ben niet meer thuis geweest om de slee te halen.

We hebben gewandeld en gereden.
Poging tot poseren ;)
Afbeelding

Alles naar de grond.
Afbeelding

Treintje rijden, ik zat al op Andor.
Afbeelding

An moest even inbuigen voor een kiekje, viel niet mee met bevroren vingertjes
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:44

Buitenzinnig schreef:
Dagindeling:
om 9 uur met honden naar de paarden (10 minuten lopen) uitmesten, voer klaarzetten voor de middag, indien nodig hooibakken bijvullen en eventueel de waterbak. weer thuis rond half 11... tegen 1 uur of 2 uur terug naar stal, weer uitmesten, helft voer geven, hooi- en waterbakken bijvullen en met minstens 1 paard iets gaan doen...wandelen, rijden, etc. Bij thuiskomst nog wat drollen ruimen en de bakken weer nalopen) Wanneer de dagen weer wat langer worden kan nr. 2 ook mee....Naar huis om ca. half 6-6 uur (in de zomer vaak om 7 uur, dan onderneem je meer) Ron gaat langs om 7 uur om de laatste ronde voer te geven en de bakken na te lopen...en dat voor slechts 2 en een kwart paard!!!! Effectieve tijd bij de paarden tussen de 4 en 5 uur. Vandaag heb ik vrij, want dan is Ron vrij...ga er nu maar even heen om te helpen (of om hem los te bikken) Oh ja...tussendoor probeer ik zadels te verkopen :+ en zorg ik voor huishouden. Met 2 honden en 2 katten en een bazin die iedere dag een halve stal uit haar kleren schudt, is er genoeg huis te houden hier :Y)

Ik heb heel veel respect voor iedereen die er na de 40 urige werkweek nog een paard op na kan houden! +:)+
phoefffff, dat doe ik sneller hoor 8-)

In de ochtend water wat klaar staat in de H2Obag, in de kuipen gooien. Ik heb thuis de Wiesencobs met warm water overgoten en dat welt in de auto. Ik ben dan in 10 minuutjes klaar. Wiesencobs geven, de tubes met hooi geven (zet ik eind vd middag klaar). Het meeste tijd kosten de medicijnen van Andor, die maak ik klaar.

Smiddags of een snel beurtje en even kort wandelen/gymen, maar meestal lekker weg, zoals vandaag. Even de drollen eruit, dan grazen zij ondertussen op t hoge gras, alles klaarzetten voor de volgende ochtend, en een bak eten maken. Ik neem altijd 2 thermoskannen mee, 1tje voor het voer, Andor krijgt altijd nat eten, en 1tje voor een warme drank voor mezelf.
Om 17.30 is het licht echt uit, dus ga ik. ;) Ik ben er smiddags minimaal 1 uur, maar heel vaak 2,5 uur.

In het weekeinde extra klussen als takken zagen, slowfeeders veranderen, dat soort werk.

Ik werk 24 uur, hou t bedrijf van mijn man ook draaiende, en zorg voor mijn zieke mams. Huishouden doe ik niet aan, behalve lekker eten maken :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:33

timokyana schreef:
werk jij niet ? :P

hihi, nee, nu niet. Heb een dochtertje van 8 maanden thuis.
Daarnaast/daarvoor heb ik altijd pensionklanten gehad die mee hielpen met de verzorging van de paarden. We werkten allemaal part-time en dan verdeelden we de beurten en hoefde iedereen (behalve ik) maar 1x per dag te komen om te voeren en uit te mesten en evt.water bijvullen, buiten of binnen zetten/ in of uit de wei en paddock etc. Het was altijd 2x per dag uitmesten (paddock en evt.stal, einde van de middag/begin avond ook de wei) maar omdat de paarden 's nachts zoveel vertrapten of de mest verregende en het dan een rot klusje was in de ochtend, ben ik 's avonds laat bij de laatste voerbeurt (en evt. opstallen) ook uit gaan mesten.
Met hoofdlampje en een zandpaddock en een beetje licht van buitenverlichting en lampje in de stal kom je dan een heel eind.

Maar als de sneeuw er overheen valt, dan wordt het lastiger om uit te mesten.dan vind je achteraf pas een heleboel terug...

Nu doe ik alles samen met 1 vriendin en dat is soms lastig te combineren overdag omdat mijn dochtertje niet zoveel slaapt en het weer nu ook niet meer zo is dat ik haar in kinderwagen even naast de paddock kan zetten. Ach, nog even en ze kan me helpen ;) Kopen we een skelter met bak er achter en dan kan zij rijden en ik scheppen :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:54

oh haha snap hem ;-)
ziet het al voor zich,kleine met skelter en mams maar scheppen,tot kleine niet meer vooruit komt :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:07

hihihi, tegenwoordig hebben ze ook speciale gemotoriseerde quads voor kinderen :P Misschien is dat dan makkelijker ;) Maar goed, zo'n skelter is wel gezond en goed voor de conditie ;)

Mijn dagindeling op een dag zonder paardenhulp nu mijn man veel thuis is:

's nachts vaak wakker door onrustig slapende dochter met nog steeds nachtvoeding
rond 8 uur half 9 dochter wakker dus ik ook uit bed. Verschonen, aankleden (of bij papa leggen)
dan spelen en kan ik snel de paarden eten geven en evt. buiten zetten als ze op stal stonden.
Als papa thuis is kan ik gelijk ook uitmesten, aanvegen en evt. water bijvullen en "voert" hij ondertussen onze dochter.

Meestal ben ik dan tussen half 10 en 10uur klaar. Dan kan ik zelf ontbijten.

Dochter fles en slapen meestal tussen 11 en 13 met variatie half uurtje eerder, half uurtje later.
In die tijd laat ik eventueel de paarden los in de wei,op het pad,of de wei (ging gister mis, liet ze in de wei naast de bak en ze renden zo dwars door 2 draden van mijn pad de grote binnenwei op. Ze zagen het koord niet door de sneeuwachtige onder-achtergrond en hun snelheid... Toen was ik ineens veel langer dan gepland buiten bereik babyfoon. gelukkig sliep ze nog toen ik in huis kwam.
Meestal ga ik dan even bokken :P

Dan samen met dochter (en man als die thuis is) lunchen, opruimen en spelen evt. stukje wandelen.
Tegen 15:00/half 4 weer een fles en met wat mazzel nog een uurtje slapen, maar vaak ook niet en dan is het speeltijd en tijd voor een stukje fruit of een koekje.

Einde van de middag voor het donker snel de paarden opsluiten in de paddock en een plak hooi geven en als er oppas is nog even alles uitmesten, maar de mest in de wei of o het pad laat ik ook wel eens liggen tot de volgende dag als er dan wel hulp is.

dan 's avonds ergens tussen 21:30 en 23:00 de laatste voer- en uitmestbeurt. Evt. water bijvullen/ijsbreken, op stal zetten, voer klaar zetten voor volgende ochtend.

Rijden/wandelen/poetsen en voer klaar zetten voor de avond/hooinetten vullen doe ik wanneer dat het handigste uit komt met oppas en slaapjes. Mijn merrie heeft een dubbele peesblessure dus daar wandel/stap ik regelmatig mee aan de hand of onder het zadel.
Voor mijn pony zijn er 2 verzorgmeisjes die naast rijden helpen met verzorgen van de paarden als ze er zijn, en af en toe rijd ik hem zelf.
Nu is de bak bevroren, dus komt het neer op een paar keer per week wandelen of blokje om stappen.

Ben altijd blij als mijn vriendin er overdag ook een keertje is (5x per week), dan doet zij wat extra werk en kan ik het wat rustiger aan doen.
Zonder kind en met part-time werken 2,5 dag per week hield ik meer tijd over om actief paard te rijden dan nu zonder werk met dochtertje.

oh ja,
Koken wisselt wie dat doet en huishouden gaat er nog tussendoor of begin van de avond als dochter net op bed ligt.
Veeeeeel wassen draaien, ophangen. opvouwen en opruimen, en natuurlijk onze eetfestijn weer opruimen :P
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-12-10 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:17

Oei, oei, oei, wat is het koud he?!? Paarden eten overduidelijk meer. Mijn XXL-net van Hooinet.nl met mazen van 4,5 bevalt me niet. Mijn hooi krijgen ze er niet doorheen. Ik ga dit seizoen alleen deze partij voeren dus.... Heeft iemand een XXL-net met 6 cm maas en wil diegene ruilen? Of wie biedt me een goede prijs (75 euro) en dan koop ik wel een nieuwe.

Ik heb medelijden met de mensen in het zuiden van ons land: die krijgen veel sneeuw..... Volgens buienradar blijft het Arnhem (en verder noordwaarts) bespaard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:36

ik heb volgens mij 2x de 6cm maas (de eerste die ze hadden?) van 2meter breed (weet de maat naam niet meer). Daar wil ik eventueel wel 1 van ruilen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:42

ik woon in het zuiden :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:45

Ik woon gelukkig in het zuiden, als er sneeuw valt kan hij tenminste weer wat lopen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:47

Ik ook :+

Kom maar op met die sneeuw dan... als het voor de vakantie over is zou het handig zijn, ivm extra paarden om te verzorgen dan. Dan fiets ik elke dag zeker 20 km, en dat schiet niet op met sneeuw en/of tegenwind.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:12

@ Joyce B
Nee, sorry, dat doe ik niet want ik heb net een hele constructie neergezet om een groot net te kunnen gebruiken.

Hier nog niet af:
Afbeelding

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:48

wat is het koud he vandaag.
echt niet normaal.

heb ze hier een nieuw stukje wei gegeven met nog wat gras, heerlijk vinden ze het.
het grote land is nl zo vertrapt bij de ingangen dat het nu bevroren niet fijn te lopen is voor ze.

ook hier staat nu bijna de hele dag in het teken van paarden.
maar ja moeten wat...
2 maal daags 2 x op en neer om water te halen, doe ik bij me vader omdat alles bevroren is en geen zin om weer een winter op me kop in de sloot te hangen om de h2go zak aantal keer te vullen (werd ik echt depri van vorig jaar, bleef maar gieters tellen, elke x 8 gieters er in, naar stal en weer terug, bah)
en krijgen nu wat extra hooi want hebben het natuurlijk wel wat fris met deze koude wind dus moeten zich warm houden.

mn lessen voor vanmiddag maar afgezegd, kinderen krijgen het echt te koud.
ik was al bevroren vanmorgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:12

ik moest mijn draden nog repareren, maar vond het vol op de wind zo koud dat ik een lintje gespannen heb en de paarden daar aan de hand langsgeleidt zodat ze er niet weer doorheen zouden gaan en na het bijvullen van de bakken met 2jerrycans heet water om het ijs te smelten, ben ik snel weer naar binnen gegaan... Echt gemeen koud met die wind! Nu met man bezig om een "baby-paddock-paradijs" in te richten ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:40

timokyana schreef:
oh haha snap hem ;-)
ziet het al voor zich,kleine met skelter en mams maar scheppen,tot kleine niet meer vooruit komt :+

zo had ik laatst haast en mijn zoontje van 5 zou wel ff helpen.
ik alle mest op hoopjes gedaan en hij zou ze op scheppen, duurde erg lang... wat bleek kruiwagen was al snel te zwaar om te verplaatsen... arm kind.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:00

wuswa schreef:
Oei, oei, oei, wat is het koud he?!? Paarden eten overduidelijk meer.

gek, de mijne eten nu minder :+
die aten juist beduidend meer met het natte weer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 21:09

Tjongejonge....die 3 loosers hier gaan niet eens naar het achterste hooinet in de punt , is te koud , ze staan liever met zijn 3-tjes in de boogtent of in het stalletje geprakt :P

Als dat nog lang duurt haal ik het hooi weg in de stal }:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:11

fojoe, leuk om te lezen. Ik dacht ook, ik moet ze vast meer voeren vanwege de kou. Hadden zo voorheen hun hooi altijd op in de middag, nu staan ze vaak zelfs eind van de dag nog wat te knabbelen.
Eerst dacht ik dat het aan de baal hooi lag, maar ik heb echt het idee dat ze minder eten nu het kouder is, dan toen het zo nat was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 21:16

Staan ze bij jullie dan niet nu ook op de wei waar ze nog wat grasjes eten , omdat de grond nu bevroren is ?
En dat ze met de nattigheid niet op het gras mochten i.v.m kapottrappen van de grasmat ?

Dat scheelt natuurlijk ook weer wat hooi :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:23

ik voer nu stuk meer dan vorige weken.
heb 300 kg balen, normaal had ik er 3 in de ruim 2 weken, nu al 1 op in 3 dagen tijd :o

maar goed shets krijgen nu ook 2 maal daags ruim.
en geef ze nu echt onbeperkt zodat ze niet zonder staan.

ze gaan nog wel even de wei op maar niet al te graag.
de 5 die binnen staan gaan na hun lucerne 's morgens de wei op, vinden ze heerlijk.
de uitloopstal paarden kunnen zelf een weilandje in sinds gister, vanmorgen waren ze niet bij de stal weg te slaan, maar toen ik vanmiddag kwam stonden er toch een aantal (star en mijn oude welshje daisy stonden nog lekker uit de wind onder het afdak te slapen).
ach ja ze doen maar wat ze willen, komen waar ze willen en eten wat ze willen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:27

Nee, ze staan al tijden niet meer op het gras. Dus daarin geen verandering.
Overigens als ik ze met vorst op het gras zou willen zetten heb ik oorlog thuis, dat is niet goed voor het gras zeggen ze dan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:45

Ik voer ook meer hoor. 1,5 keer de hoeveelheid ongeveer. Er wordt lekker van gesmuld. Ze zijn nog niet narrig, dus ik zit redelijk goed met voer.