Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:54

Ik heb ze eens gehad en vond dat ze slecht/langzaam uit elkaar vielen. Dat duurde echt een paar dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:57

Okee , dat vind ik nog niet zo erg , als het maar niet veel sneller een troep wordt dan andere merken :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:20

Het is wel jammer dat je mening straks op slechte korrels gaat baseren. Zou het dus wel effe doorzetten dan met andere korrels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:41

Tja , deze zijn hier in de buurt te "krijgen" en ik heb überhaupt nog geen ervaring met strokorrels èn het is slechts voor tijdelijk , dus ik heb ze vanochtend gehaald. Inderdaad merk Royal , 100% strokorrels. Ik heb verder dus geen idee hoe goed of slecht deze zijn ? :)

Kleine zakjes zeg , behoorlijk aan de prijs vind ik het eerlijk gezegd wel.... 6,95 euro voor zo'n zakje , pfffft.

Heb er 15 gehaald , 10 in de stal gegooid en even egaal uitgeharkt. Het zijn niet echt keiharde korrels , je ziet dat het al een beetje uit elkaar valt / wil vallen. Vloer was nog een beetje vochtig en ik heb ze verder (nog) niet besproeid. Rena erbij gehaald , die zette een voet over de drempel en deed *SNUF* .....en nam meteen maar een hap want dat ziet eruit als biks :P

Ze keek er nog best tevreden bij ook en kauwde het lekker weg , daarna liep ze weer weg uit de stal....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:48

Ja die van mij kregen ook een hemelse blik in de ogen bij zo'n stal vol 'bix'.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:56

Hihi , ja die hemelse blik is een goede omschrijving inderdaad :D

Tja , ik zie het wel :) Het heeft de potentie om iets heel fijns te zijn en ik zal het een eerlijke kans geven , maar ik blijf natuurlijk een over-kritische zeikerd.....en weiger ook om ze een openbaar toilet te geven en alles gaat er weer uit als het alleen om die reden gebruikt wordt. Maar hopelijk kunnen we dit zo eens een paar weken uitproberen hoe het gaat , hebben we er weinig afval van omdat je ook niet zo gek veel weg hoeft te gooien als bij stro , lijkt me , en we zien wel wat het wordt :)

Ik geloof ook niet dat ze er erg in gaan liggen , ze liggen nu weer op de wei en de Fjord is al liggend aan het grazen :+

Dat eten van de korrels vind ik wel een beetje eng trouwens....dat zal wel lekker gaan zwellen in de maag als ze er achteraan drinken :=

Misschien vandaar ook dat je ze beter wat nat kan maken ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:01

Ze zwellen niet, ze vallen gewoon uit elkaar, maar ze ontrekken dus wel vocht uit de maag. Maar als er altijd voldoende water is is dat geen probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:03

Okee , dat is wel een geruststelling , bedankt ! :)

Net weer 3 speciekuipen gevuld in de stal dus eer ze dat leeg hebben :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:19

Ik heb de Royal strokorrels de eerste keer wel goed nat gemaakt pmarena!
de korrels zwellen dan op en vallen uit elkaar. Het neemt dan mega veel vocht op.
Als ik na een aantal weken een zak erbij doe (op de plek waar veel gepist word!) dan maak ik deze niet nat maar doe weer wat oude bodem bedekking er overheen.
Ben er wel tevreden over.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:17

uh,de korrels zwellen wel!

in het begin toen de korrel hier net in beeld was kwam de strovan nog via trekruiter.
hij liet een simpel testje zien.
een plastiek bekertje met een bodempje korrel.
daar ging een scheut warm water op en je had een halve beker vol.
na ongeveer een minuut of 2 gooide hij er nog eens water op en je had van dat bodempje een beker vol!

ik zou zeker niet blij zijn als mijn paarden van de korrels zouden eten.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:48

Mariska 32, dat wil toch niet zeggen dat de korrel opzwelt? Als hij er een bekertje minus een bodempje water bij heeft gegooid dan klopt het toch precies?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:58

Ach die van mij eten het als bix en het enige wat ik er van merk is dat ze er wat dikker van worden en meer van poepen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:13

Echt joh , blijven ze dat doen ?

Heb ze net hun VoerGezond-brokjes gegeven en de ene wei dichtgedaan , en de Fjord kwam meteen naar de stal om een hapje strokorrel nemen :=

Ik vind dit niet zo tof :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:23

Ze doen het zolang het geen mot is, ze neuzen ook de hele stal door om nog een korreltje te vinden.
Daarom heb ik het liefst Strovan; die valt snel uit elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:25

Hm.

Tja de Fjord dat verbaast me nog niet zo dat die een hap neemt , maar van die van mij had ik het niet verwacht. Als het nu 1 hapje is en dan van getsie weer uit de mond werken....maar ze kijken mij er te tevreden bij ! En van allebei had ik niet gedacht dat ze zin zouden hebben in zo'n dooie korrel....dan eet je toch gewoon lekker hooi of gras :P

Dan toch maar even met een gietertje aan de gang :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:33

Doe maar een gietertje water/azijn; dat werkt het beste!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:31

Net op zoek geweest naar een gietertje , wist dat die ergens moest staan nog van de vorige bewoners :P

En terwijl ik daar zo loop , komt die bolle van mij weer uit de stal gesjokt....al tevreden kauwend ! :roll:

Heb er nu een gietertje of 4 water overheen gesproeid en het valt een beetje uit elkaar.

Ben alleen een beetje bang dat het dan weer gaat bevriezen :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:54

RoyalMemory schreef:
Mariska 32, dat wil toch niet zeggen dat de korrel opzwelt? Als hij er een bekertje minus een bodempje water bij heeft gegooid dan klopt het toch precies?

als een beker bodempje een volle beker word op een scheutje water?
hoe noem jij dat dan?
ik zwellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:33

Ze stonden in ieder geval nog overeind vanochtend :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:18

Dat is een geruststelling :), tevreden kauwend nog steeds :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:53

:D Inderdaad benen naar beneden en kaken in kauwbeweging zijn een goed teken. 8-)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:58

pmarena schreef:
Tja de Fjord dat verbaast me nog niet zo dat die een hap neemt

Nou die fjord van mij kijkt er anders niet naar om hoor, zn ex stalgenoot (deens trekpaard) vrat echter Kdiesje zn hele box leeg.
Zowizo moet je bij het eerste gebruik altijd de bovenlaag nat maken om idd vreten te voorkomen. Als ze eraan gewend zijn kun je dat achterwege laten en de verse korrels gewoon door je bestaande bodem harken.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:30

mariska32 schreef:
RoyalMemory schreef:

als een beker bodempje een volle beker word op een scheutje water?
hoe noem jij dat dan?
ik zwellen.

Daarom vroeg ik hoeveel water hij erbij had gedaan. Hoeveel cc was dat scheutje dan?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:35

De meeste vocht namen in mijn test toen de reformtalers op, die heten hier geloof ik stronestjes. Maar of je nu te veel mais, vlas of korrels eet het zal allemaal leiden tot verstopping. En mais zwelt ook niet maar trekt wel vocht uit het lichaam. ( vorig jaar mijn paarden in de winter op het maisland laten lopen en toen 1 koliek vanwege te veel mais en dus verstopping). Ik snap ook niet waarom 1 paard rustig kan eten en er gebeurd niets en het andere krijgt koliek. Of dat met zwellen te maken heeft denk ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:37

Vippie schreef:
pmarena schreef:
Tja de Fjord dat verbaast me nog niet zo dat die een hap neemt

Nou die fjord van mij kijkt er anders niet naar om hoor, zn ex stalgenoot (deens trekpaard) vrat echter Kdiesje zn hele box leeg.
Zowizo moet je bij het eerste gebruik altijd de bovenlaag nat maken om idd vreten te voorkomen. Als ze eraan gewend zijn kun je dat achterwege laten en de verse korrels gewoon door je bestaande bodem harken.

Niet per-sé omdat het een Fjord is hoor , maar gewoon omdat het een vuilnisvat is :+