Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:55

Om het makkelijker te maken is het denk ik vooral van belang om je spullen op de juiste plek te hebben. Dus het materiaal om uit te mesten direct voor het grijpen waar je het gebruikt en niet eerst het hele erf over moeten. Dat soort dingen.

En als je losse hooinetten gebruikt een handige plek om ze te vullen. Ik vind twee haken aan de muur handig genoeg. Maar een vul ring oid is ook een goed idee.

Hooi niet te hoog stapelen om het ergonomisch te houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:57

Ik heb 3 hooibakken met netten erin, die vervoer ik met de kruiwagen, 2 ballen tussen paaltjes die ik vul en in avond in iedere stal een net.
Sinds kort een tractor met frontlader, palletlepels en een sleep en op termijn een frees
Gisteren die bak al gebruikt om een wadi te graven en om een groot pak hooi wat ik met de aanhanger kiep, omhoog te zetten ipv op z`n zij, Volledig optillen lukt niet
De beste aankoop ooit was de kieper aanhanger

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:04

Valanda schreef:
Wat hebben jullie allemaal aan materiaal ed om de verzorging zo simpel mogelijk te maken?

En hoe voeren jullie je hooi.
Ik kan helaas nergens mn terrein op met n trekker om bv hooi in zo'n patyra huisje te doen

Ik voer arm hooi in een hooihuis, grote baal hooi per keer, zet ik erin met een palletwagen. (Worden door de hooiboer in de schuur gezet, trek ik eraf met de mini trekker, of met een grote paal/hefboom en dan op een pallet). Daarnaast voer ik rijker hooi in netten of pallet bakken met slowfeeder frame die ik ook naar binnen rij om te vullen.

Op deze manier vul ik eens per drie weken een grote baal (30 min werk) en eens per week ongeveer de bakken/netten vullen (ook 30 min). Veel efficiënter qua tijd, verspilling en schoon houden/verwaaien kan ik het niet bedenken :D

Verder gebruik ik de mini trekker om bak en paddock te slepen en de weide te maaien.

Verder qua efficiëntie, mijn mesthoop is naast de paddock, scheelt erg veel lopen. En ik investeer graag in dingen die tijd besparen, zo heb ik een draad op timer om elke dag de paard(en) apart te zetten die meer ruwvoer nodig hebben. Een verwarmde automatisch waterbak in de paddock, en vul ik dus maar een keer in de week hooi bij. Enige wat ik helaas niet efficiënter kan maken nu is dat ze niet direct van stal/paddock/weide overal heen kunnen lopen ivm erfindeling. Dus voor nu betekent dat 2x per dag ze met de hand van A naar B brengen. Maar ik denk dat ik zeker niet mag klagen qua hoe weinig tijd we er verder aan kwijt zijn :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:21

Dat klinkt inderdaad erg efficiënt!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:54

Valanda schreef:
Wat hebben jullie allemaal aan materiaal ed om de verzorging zo simpel mogelijk te maken?

En hoe voeren jullie je hooi.
Ik kan helaas nergens mn terrein op met n trekker om bv hooi in zo'n patyra huisje te doen

Op dit moment alleen maar de vlotterwaterbakken die het efficiënt maken.
Ik voer nu mijn hooi in halve ibc vaten , al dan niet met slowfeedeernetten maar ik wil eigenlijk nog een soort hooihuisjes maken zodat ik er meer in kwijt kan en er een dakje boven zit met regen.
Ik vul de ibc's nu gewoon met hooi in een kruiwagen die ik erin kiep.

Ben van plan om mijn wei anders in te delen.
Op het moment ligt er op de voorste delen mest dus kunnen ze niet op, maar nu moet ik alle 6 brengen en ophalen van het achterste land. En het gaat mij nu al tegen staan :+ ook al neem ik er vaak wel 3 of 4 tegelijk mee ... het is toch iedere ochtend 600 meter lopen en avond 900 m. :')

24/7 buiten , wat lijkt mij dat weer heerlijk als dat zou kunnen. Word bijna jaloers op jullie !
Vond het in de zomer altijd een verademing dat ik geen stallen hoefde te mesten, hooi hoefde te voeren en ze enkel op het land liepen. Was altijd weer bij 'tanken' voor de winter.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:27

Vlotterwaterbakken zijn bij mij ook echt de aankoop van het jaar geweest, wat een tijdswinst heb ik daar al mee gehaald...
Maar ook mijn hooibakken ben ik super blij mee. Veel minder verspilling en ook in de winter ga ik ze droog kunnen voeren. Ik wil er graag nog wel een frame met net in maar moet nog even uitzoeken hoe ik dat juist in elkaar ga knutselen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 07:32

Ik ben ook aan het denken om op een drinkbak een vlotter te doen. Die losse zeg maar wat je dan op de rand kan hangen. Heb straks 2 IBC vaten namelijk en dan is het fijner om de drinkbakken gewoon steeds vol te hebben. Vol worden ze ook niet omgekiept namelijk....

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:43

Het omkiepen is inderdaad ook 1 van de redenen waarom ik het gedaan heb haha. Ik bleef maar vullen met die rotzakjes :+
Zeker op de warme dagen vind ik het echt een ideale uitkomst. 1 dag opzet aan het begin van de lente (12 paddocks) en dan hoef ik er de rest van de lente/zomer/deel herfst niet meer naar kijken :D. Winter haal ik ze weg ivm vriestemperaturen en dat de paarden dan minder uren per dag op de paddock staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 07:51

Als ik dat doe, moet het IBC vat dan hoger staan dan de waterbak? Of maakt dat met een vlotter niet zoveel uit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:04

joyce83 schreef:
Als ik dat doe, moet het IBC vat dan hoger staan dan de waterbak? Of maakt dat met een vlotter niet zoveel uit.

Je hebt hulpstukken waardoor je de drinkbak rechtstreeks op de ibc kan aansluiten. Wel handig dat je ibc dan iets van de grond afstaat.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 08:14

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:57

Ik heb eigenlijk niet of nauwelijks 'handigheidjes' voor het verzorgen van de paarden.

We gebruiken tractorbanden om de waterbakken in te zetten. Een relatief lege bak kunnen ze er dan nog wel uithalen en omgooien, maar het scheelt in elk geval aanzienlijk. Mijn zwarte merrie vindt het zonder tractorband grappig om tijdens het vullen al een been in de bak te zetten en hem om te gooien.

Roosters in de hooibakken bevielen mij niet. Ik heb er los hooi in of gebruik hooinetten.

We hebben de mestbult direct naast de schuilstal en een deel van de paddock. Op zich handig, maar je kunt natuurlijk niet altijd dicht bij alle mestplekken zitten.

Ons hooi staat direct naast de stal opgeslagen. Ik pak meestal direct van de baal, maar als ik weet dat ik weinig tijd heb, dan kan ik ook hooi klaarleggen en alvast hooinetten vullen voor een paar dagen.

Met slechts 2 paarden is de verzorging weinig werk en zie ik niet veel noodzaak om het makkelijker te maken. Met 5-8 paarden was ik er veel drukker mee, maar ging het eigenlijk op dezelfde manier.

We zijn nu in de zomerperiode meer tijd kwijt aan het erf. Een robotmaaier zal bij ons wel niet lukken, omdat het zo ongelijk is in de tuin en we ook geen behoefte hebben aan een strak gazon. Een automatische snoeier, bosmaaier en kantenknipper bestaan volgens mij nog niet... Een veegmachine wel, dat zou nog iets zijn voor de toekomst. Maar op dit moment valt er weinig te vegen met de wind. Je bent druk voor niks, want het waait altijd de verkeerde kant op.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:24

Ik heb maar 1 hooiruif, in de schuilstal. Maar aangezien mijn dames goed met elkaar kunnen en nooit ruzie maken gaat het prima.
Waterbak is een oude metalen badkuip, die kunnen ze niet zomaar omkiepen. Als handigheidje daar heb ik er een kunststof grastegel in zitten... op een gegeven moment moest ik zo vaak mijn waterbak weer schoonmaken omdat er vogels in verdronken ;( Nu kunnen ze er altijd uit.
De kipper voor de mest staat naast de schuilstal en kan er zo vanuit de paddock oprijden. Ik heb ook 2 kruiwagens waarvan er altijd 1 klaar staat voor uitmesten, zo nu en dan kom ik er niet aan toe om regelmatig uit te mesten en dan kijk ik mijn man heel lief aan en dan kunnen we wat efficienter samen uitmesten met elk een eigen kruiwagen. En de rest van de tijd is de 2e kruiwagen voor de tuin enzo.
Het enige wat ik nog niet handig heb, is een goede plek voor hooi/stro. Ik gebruik mijn trailer als schuurtje en ik heb een simpele constructie met pallets en een afdak waar ik de voorraad kwijt kan. Maar dat is echt suboptimaal.
We zijn langzaam bezig met een plan om de bestaande garage (van ~5.5x5.5, nu plek voor fietsen, grasmaaier, werkbank wasmachine, paardenspullen, algemene meuk en het is de bandruimte van mijn man) uit te breiden naar een grotere inloopstal met meer ruimte om mijn hooi en stro kwijt te kunnen zodat het niet 'buiten' hoeft te staan en ruimte voor een daadwerkelijke garage zodat mijn mx5-je ook binnen mag staan.
Maar naast een hoop uitzoekwerk van wat er wel en niet mag (helaas is het internet niet echt heel duidelijk en ben ik aan het treuzelen om eens bij de gemeente te gaan vragen hoeveel m2 bijgebouw we nou precies mogen) en denken over de praktische uitvoering gaat het ook een dure grap worden natuurlijk :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:19

Wij hebben de mestplaat naast de paddock.
Een overkapping waar mijn onverpakte hooi ligt en ik droog de netten kan vullen. Ik kan er 12 ronde ballen onder kwijt. Ik heb nu nog de freiberger en de shet en zij hebben een bak waar ik los hooi in doe en er zijn 8 plekken verdeeld over de track waar hooinetten kunnen hangen. Er liggen altijd wel gevulde netten klaar voor geval dat. De hooibak staat bij de overkapping is makkelijk te vullen.
Ik heb 2 speciekuipen met water staan. Die worden niet omgegooid.

Ik mis nog een quad om te slepen en eventueel te mesten.
Fijne is dat ik op bos/zandgrond zit en in het midden al een wadi liep. Het meeste water loopt daar ook naartoe. In de wadi liggen rubberentegels zodat wij met droge voeten de kruiwagen er makkelijker doorheen kunnen krijgen. De wadi zelf wordt blubber maar er blijft zelden water staan.
Afgelopen jaar is de paddock aangepakt, losgemaakt, nieuw zand en weer wat aangereden. Ook weer op afschot gelegd. Ik zou bij de andere voerplaatsen graag nog rubberen tegels of paddock roosters willen. Zodat de bodem daar op afschot blijft en ze daar met droge voeten kunnen eten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:06

Ow ja, vegen doe ik zelden, ik pak de bladblazer

Ik wil wel nog een hooikplek overdekken.1 bak staat onder een afdak maar 1 die het verste weg staat is +- 200 mtr lopen.
Als het droog blijft vul ik die in de avond uren al, scheelt mij s`morgens weer werk, maar bij wisselvallig weer kan ik dat niet doen, dan regent in de nacht alles al nat

heeft iemand een overdekte hooibak? Ik zag er laatst 1 te koop waarvan ik dacht ow dat maak ik prima zelf wel. Die metalen zijn ook mooi maar ik voer een net per dag en daar wil ook geen 1500 euro aan uitgeven namelijk

Afbeelding
Zulke vragen ze ook 750 euro voor maar als ik 4 palen in de grond zet en een dak maak ben ik voor minder dan 100 euro ook klaar, een hooibak heb ik al
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 22-05-25 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:08

Lynn_Nikita schreef:
Ow ja, vegen doe ik zelden, ik pak de bladblazer

Dat. En nu met droge weer ook niet. Eerst maar eens regen, daarna maak ik het erf wel schoon.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:35

Ik ben met dat soort dakjes altijd zo bang dat de storm het te pakken krijgt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:43

Hoor idd dat die huisjes wel eens omwaaien. Als het afdak in de grond staat is dat natuurlijk anders.

Hier ook een bladblazer ipv alles vegen. Zet gewoon alles open en blaas er gewoon doorheen. Ff stof maar daarna weer profijt van.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:13

Met buitenstallen werkt dat toch niet lekker? Wel als het droog is, maar met regen moet ik best een stevige bezem hebben. Een heksenbezem veegt alleen droog spul weg. Dan lijkt een bladblazer me helemaal niks doen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:22

Nee hoor
Ook nat gaat het best goed weg. Heb wel een vrij sterke bladblazer en hou het dagelijks bij
Paaltjes van zo'n hooibak wil ik dan vast zetten in de grond

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:47

Ik had een overdekt hooihuisje van metaal.
Ik deed er netten in om meer slowfeeder idee te krijgen, maar nadat mijn paard er met deken aan bleef hangen en het ding de paddock doorgetrokken heeft, heb ik m maar weer verkocht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:24

Aan wat voor een bladblazer moet ik dan denken? Accu of benzine? En welke blaassnelheid?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:15

Ik heb beide, voor dagelijks gebruik heb ik op accu, van makita. Voor het zwaardere werk heb ik 1 op benzine maar die is zwaarder, luider en lomper.

Een dikke laag modder krijgt die op accu niet weg maar stro etc wat op de verharding ligt krijgt die prima weg met natter weer

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:02

Hier ook een bladblazer van Makita op accu. Werkt super goed, tot nu toe ook met regen, maarja de winter heb ik nog niet meegemaakt hier.

Ik overweeg ook om een afdak te maken boven de hooibalen, maar moet me er nog even in verdiepen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:09

Hier een Ego bladblazer op accu.
Gaat ook prima.

Pfff, ik heb een lang weekend en ik ben er aan toe.

Gisteren wat te lang met de bosmaaier rond gelopen, vandaag heb ik spijt :D