het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:14

ah ja, dat zou prima kunnen zijn ja :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:50

Boemel, heerlijk verse jam.
Nette hooi prijs.

Belker, leuk een nieuwe wagen.
Nette hooi prijs.

Df, hmm dat merk je wel ja.

Moska, hier 7,50 in het dorp voor baaltje vlas.
Vervelend dat je jonkie nog niet helemaal vlot, toch wat meer tijd nodig.
Heerlijk een eigen bak.

Hier 350 euro voor 1000 kg kleine baaltjes hooi. Kan helaas geen grote balen kwijt nog, hopelijk wordt de vergunning voor een stal binnenkort goedgekeurd dan heb ik opslag.
Vanmorgen weer flink gesjouwd.

Vraagje,
Een van onze haflingers is tweemaal bevangen geweest. Eerste x stalgenoten de grote weide open gegooid en graaskorf af, want ja die muilkorf was erg zielig. En een lading wortels..
Je raad het, bevangen.

Tweede x twee jaar geleden door koeien kuil op pension.
Echt dat zure natte spul, stonden toen niet op de wei.

Nu twijfel ik of ik toch gras ga inzaaien en ze zomers met korf opbouw naar drie uurtjes of een halve dag.
Na gevulde buikjes van hooi en laag fructraan gehalte.
Zus is heel bang hiervoor, ik twijfel.
Wat zouden jullie doen en indien wel gras met war zouden jullie inzaaien.
We zitten hier op zand/leem grond en alles groeit aks kool.
Voer nu onbeperkt droog hooi geanalyseerd laag in suiker, handje haver voor de magnesium.

Hier helaas vriend nog niet zo ver gekregen er een bij te mogen.
Hopelijk volgend jaar..
Kan nu geen bosritten maken, oudste springt over de hekken.
Ben de jongste nu in de bak weer oppakken, vind ze niet leuk maar dat is pech.
Laatst bijgewerkt door horsii op 04-10-23 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:57

@horsi: rustig op bouwen mét graasmasker én goed kijken naar het weer wanneer het te 'gevaarlijk' is om ze op het gras te doen. Afhankelijk van de mate van HB is soms max 1 uur al the limit.
Boon kon ik met in achtname van bovenstaande 2 a 3x een uurtje (o-m-a) tussen mei en september. 3 uur aan één stuk was een no-go.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:10

Ik zou het wel aandurven met graasmasker en rustig opbouwen. In laag frunctaan perioden kan mijn shet gerust hele dagen op het gras (met graasmasker en soms ook eens een uurtje zonder masker). Ik zweer echt bij het product van curafyt. Met dat product kan ik haar uren zonder masker buiten zetten zonder problemen. Is prijzig maar ik denk dat ik met 1 pot ruim een seizoen kan doen. Misschien zelfs wel 2 seizoenen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:29

Klinkt hoopvol, heb maar een klein perceel dus geen grote graswei. Zou meer voor de verveling zijn korte tijd.
Hoeveel gram is een schepje, dat mis ik op hun site

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:41

Ik zou het gras ook wel aandurven. Inderdaad opbouwen en korte momenten. En tussen die momenten door niet dezelfde hoeveelheid voer in de paddock ook voeren. Dan krijgen ze ook niet zozeer extra eten.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:00

horsii schreef:
Klinkt hoopvol, heb maar een klein perceel dus geen grote graswei. Zou meer voor de verveling zijn korte tijd.
Hoeveel gram is een schepje, dat mis ik op hun site

Uit m'n hoofd 15 gram. Voor mijn shet voer ik max 1/4e schepje

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:05

Mijn ruin is 8 jaar terug bevangen geweest in de winter.
In die tijd was ik nog in de veronderstelling dat groeiend voorjaarsgras gevaarlijk was met de suiker.

Vorst in de winter kende ik toen nog niet.
Helaas met een harde les geleerd... |(

Hij staat alweer jaren hele dagen buiten met masker en sinds hij mooi op gewicht is op fructaanarme dagen in de middag zelfs zonder.
En dat gaat nu alweer een hele tijd goed.

Ik blijf het eng vinden bij de koudbloedjes, daar waar ik er bij de warmbloeden nooit over na dacht.
Maar zoals jij het wilt doen moet dus best kunnen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:42

Mijn ppid'er die een keer HB is geweest loopt hele jaar op de wei.
Die was toen bevangen door koeienkuil in combi met boxrust ivm peesblessure. Toen bleek ze ook ppid te hebben. Dat is nu met flinke medicatie onder controle. Ze doet het beter dan ooit op de wei dan vroeger op de paddock.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:47

Met beleid en opbouwen en goede korf zou ik het ook wel aandurven op de wei Horsi. Goed in de gaten houden, vaak zie je toch wel voortekenen als hij teveel gras krijgt. Supplement erbij ter ondersteuning. En opletten dat gat in de korf niet te groot wordt (dan kan je er bijv. Weer een rubbersinleg vel in doen.

Mijn kleine paddock aan de schuilstal heeft het moeilijk. Hij moet opgehoogd worden en we willen nieuwe drainage leggen. Om de hoeveel meter hebben jullie dit? Denk erover om het dichterbij elkaar te leggen dan gebruikelijk zodat sneller leegloopt.
En nog tips: bij de ingang op erf wil ik het zand tegenhouden, met harde wind waait het sowieso het erf af. Als paddock hoger ligt zal het nog gekker zijn. Maar er moet ook een mogelijkheid komen om er met een trekker door te gaan (2 x per jaar tijdens hooibouw etc). Dacht zelf evt aan opsluit banden/ trottoir banden of iets dergelijks en dan bij het spoor voor de trekker iets anders. Iemand (betaalbare) tips?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:04

Dat geeft moed. Als alles volgend jaar op de schop gaat maar een stukje inzaaien.

Ik lees mee met je vraag.
Hier moet de paddock ook opgehoogd, randen zijn veeeel hoger en twee drainage buizen kapot.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:35

Ik heb m3c zand in een deel van de paddock liggen en ivm verbouwen ligt er ook een bult straatzand naast. En dat stuift als een gek! Terwijl die m3c dus helemaal niet stuift. Dus mijn tip zou zijn ander basiszand. Qua drainage zit ik op elke 3 meter maar dat was puur omdat ik veel lengte buis had en ook liever te veel dan te weinig. Paddock is nog te nieuw om te weten of het goed werkt (nog wat mul en blijft kurkdroog).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:31

Het was weer een kort nachtje. Ik werd wakker van een auto die paar keer voor en achteruit reed en stemmen, maar de overburen hebben beide vroege dienst en dacht dat hun autoproblemen hadden. Erna andere geluiden dus ik dacht, oei, de paarden.
Op de camera`s was niks geks te zien maar toen ik uit het raam keek zag ik bij de buren een auto met aanhanger in de voortuin staan en stond 1 persoon met een lamp in de container ( staat een bouwcontainer ) en de ander was alles in aan het laden. Te donker om kenteken of gezichten te zien, wel een foto gemaakt
Terwijl ik de politie aan de lijn had reden ze weg maar blijkbaar even verderop al aangehouden
*\o/* *\o/*
100% match, op mijn onduidelijke foto was wel een petje te zien en dat machte, aanhanger lag mooi volgestapeld.
Politie was er echt wel snel de andere buren waren ook wakker geworden en zo stonden wij "gezellig om 4.30 is op straat.

Zal wel weer een lange dag worden vandaag

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:38

Bedankt XLady. Ik heb al M3C zand erin liggen maar als de wind erop staat waait het er uit (logisch ook). Volgens mij lagen de buizen om de 3 m maar duurt te lang voordat weg is. Ook vooral als gaat vriezen. Dus vroeg me af of handig is op de kritieke punten om de 2 m te leggen bijv.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:57

Wij hebben ook m3c zand in de paddock en dat zand ligt op Paddockroosters.
We hebben zelfs in echt droge periodes amper stuifzand.

Nu hebben we wel een houten randje om de paddock van 20cm hoog en ook een beukenhaagje ervoor, maar toch :o

We hebben trouwens geen drainage, maar omdat de paddock wat verhoogd ligt op roosters is hij over het algemeen echt mooi droog. Die keer dat er plassen zijn, zijn ze binnen 4 uur weer weg.

Rijbak is eb en vloed en dus drainagebuizen. Ik weet niet meer hoe de buizen gelegd zijn, maar volgens mij vrij dicht op elkaar.

Wat een happening Lynn Nikita. Mooi dat ze gepakt zijn! Sterkte met je dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:09

Lynn_Nikita schreef:
Sterkte daarmee, maar wel goed dat je gebeld hebt.

Hier gewoon het Veluwse zand en dat stuift behoorlijk; hele wolken zie je langskomen. Maar als je rondom in de paarden zit zou alleen bij mij m3c ook weinig uithalen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:19

LN top gereageerd!

M3C zand is niet allemaal hetzelfde want de korrelgrootte range is vrij breed. Dus even inlezen welke je het beste kan pakken :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:27

Wauw LN, goed dat je wakker werd en zo helder was om ook een foto te maken!

@horsii, hier staat de shet inmiddels ook weer op de goede uren op de wei met graasmasker, ongeveer 3-4uur per dag.
Ze is weer een stuk gelukkiger :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:45

Mooie actie weer LN, goed gedaan! Sterkte vandaag.

Met gewone wind gaat het gelukkig goed maar als hij vol Noord of Zuid staat niet (dat is ook wel logisch).

Fijn dat shet weer wat op de wei kan, goed voor geestelijk welzijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:02

Hier de shet weer mega aan de dunne, zal wel door de psyllium komen. Ik hoorde het spetteren toen het de grond raakte. Maar goed dat de staart in een vlecht zat, nu alleen het puntje wat vies.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:02

Lynn_Nikita schreef:
Het was weer een kort nachtje. Ik werd wakker van een auto die paar keer voor en achteruit reed en stemmen, maar de overburen hebben beide vroege dienst en dacht dat hun autoproblemen hadden. Erna andere geluiden dus ik dacht, oei, de paarden.
Op de camera`s was niks geks te zien maar toen ik uit het raam keek zag ik bij de buren een auto met aanhanger in de voortuin staan en stond 1 persoon met een lamp in de container ( staat een bouwcontainer ) en de ander was alles in aan het laden. Te donker om kenteken of gezichten te zien, wel een foto gemaakt
Terwijl ik de politie aan de lijn had reden ze weg maar blijkbaar even verderop al aangehouden
*\o/* *\o/*
100% match, op mijn onduidelijke foto was wel een petje te zien en dat machte, aanhanger lag mooi volgestapeld.
Politie was er echt wel snel de andere buren waren ook wakker geworden en zo stonden wij "gezellig om 4.30 is op straat.

Oh dat is ook niet iets wat je elke nacht meemaakt! Fijn dat ze aangehouden zijn! Lijkt me wel flink schrikken!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:10

Heftig Lynn
Maar goed van jullie!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:05

Hier is de DA net geweest voor PPID test bij de shet. De merrie ook weer laten meeprikken omdat ik die toch weer verslechterd vindt tov eerder.
Tevens gebit na laten kijken (ook al is dat 3 maanden geleden nog gedaan) en het is maar goed dat ik dat gedaan heb.
Er zat weer een ontsteking en ze heeft duidelijk last van een kies. Alles is goed gereinigd en ze heeft een nieuwe vulling gekregen. Ook weer 5 dagen pijnstillers/onstekingsremmers omdat het zo opgevlamd was.
Heb nu een verwijzing naar een kliniek in België gekregen voor kiesextractie.
Dat heeft nogal wat voeten in de aarde gezien ze eigenlijk niet (meer) te laden is. Laatste keer was met de verhuizing hierheen 5 jaar geleden en toen heeft ze de halve trailer afgebroken en hadden we gezegd laden doen we nooit meer :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:11

Ik wist niet dat ze ook vullingen bij paarden deden. Maar ik begrijp dat ie er toch uit moet ??
Kunnen ze dat niet thuis doen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:17

Ja dat wist ik ook niet maar Jewel heeft nu al bijna een jaar vullingen :D

Het is een kies verder naar achteren gelegen en gezien de positie is het een moeilijke ingreep icm haar leeftijd dus advies is op kliniek, ze moet ook minstens 1 nacht blijven ter observatie dan.

Ik wist al een poos dat deze mogelijkheid eraan zat te komen en was echt aan het dubben of ik het alle stress en gedoe waard vindt tegenover Jewel.
Echter zitten we nu op het punt dat het dus ook met 3 maandelijkse controles eigenlijk niet volledig onder controles te krijgen is. En elke 3 maanden pijn, verdoving etc is ook niet bevordelijk voor haar gestel en gezondheid.
Ze is nu tweemaal verdoofd en brak er nog doorheen vanwege de pijn :(:)