Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:12

Zit ik ineens te bedenken; had jij dat niet verteld, Monmaster, dat je met een rit met je stalgenoot het paard struikelde, jij je rot schrok en zij van geen kwaad bewust was?

Gisteren hadden wij tijdens de rit iets soortgelijks. Het paard van een vriendin struikelde om een vage reden (er lag echt niks, maat het paard was wel afgeleid, omdat er een ander paard ons tegemoef kwam) en lag echt op zijn (voor)knieen met zijn neus in het zand. En vriendin zat er nog prima bovenop. Echt niet uit het zadel gewipt ofzo. En dat beest is 1.74, dus die gaat toch wel een stuk naar beneden. Ik schrok me echt dood! Er leek niks aan de hand, maar we zijn onderweg gestopt om iets te drinken en toen had dat paard 2 enorme bulten onder zijn voorknieen. Aan beide benen aan de linker kant (dus het ene been aan de binnenkant en het andere been aan de buitenkant). De hoeven helemaal aan gort aan de wanden. Paard heeft geen seconde kreupel gelopen, maar volgens mij is dat altijd lastig in te schatten, als dat aan beide benen is. Ik zie haar vanmiddag weer, dus ben benieuwd hoe het met het paard is. Ze werkt als DA assistente, dus meteen foto's naar haar collega gestuurd om even te checken. Maar dat was wel echt raar.

Dat paard wou wel het water in, dus daar kon ze de benen al koelen en na de rit ook meteen gekoeld. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje (meteen met het oog op cap dragen enzo).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:17

Die birdcatchers had een paard van waar ik Kyra heb gekocht ook, maar dan nog veel meer!

Afbeelding

Dat klinkt als een hele mooie oplossing Sandra, met z'n drieen zo dichtbij! Dat vervoer moet goed komen toch? Desnoods paardentaxi. Maar als jouw mannen in staat het te lopen, zou ik het doen. Het is een wandeling van een uurtje over 5 km. Ik heb mijn paarden onlangs over 8 km verhuisd aan de hand. De oudste kon gewoon onder het zadel. De jongste naast de fiets, met de gedachte dat we dan ook wat konden draven onderweg. Ging prima. Als het niet was gegaan zou had ik fiets en tuig bij vriendin in de auto gemikt en waren we gaan lopen. En ik heb ze dus ook niet meer bij huis, maar wel in eigen beheer, dus heel veel aan tips van hier :)

Hilary, hoe weet jou ruin dan wanneer hij wel en niet op stem moet reageren? Echt het verschil of er wel of geen paard langs zijn zijde loopt?

Welkom Namiro. Ik heb eigenlijk zoveel mensen om me heen, en dit topic, dat ik overal wel uit ben geraakt. Van pensionstal heb ik bepaalde principe's over gehouden, maar ook vooral gezien welke dingen ik anders wil. Ik heb erg goed contact met de pensionhouders van de stal waar ik sta en een voormalig stalgenootje. Mijn trektocht komend weekend gaat ook daar naar toe. Dus als ik zou willen zou ik alles kunnen vragen. Gezelligheid op stal mis ik zelden, vind heerlijk zo rustig met mijn paardjes. Rijden doe ik ook graag alleen, maar altijd alleen op stap is ook saai, gelukkig genoeg mensen om mij heen om eens samen te gaan als iemand niet alleen wilt. Enige is altijd oppas als je ergens heen wilt. Soms lastig, maar gelukkig meestal wel een van de meiden waarmee ik wel eens rij die wil opletten. En anders de mensen waar mijn paarden op het erg staan, die zijn ook erg ervaren gelukkig. Duimen dat het maatje wordt goedgekeurd!

Heerlijk Monmaster <3 *\%/*
Herken gelukkig je gevoel van geluk :D

Brave Walter!

Ooh heerlijk kvulden :z En een mooi nieuw zadel, fijn!

Donja, gefeliciteerd!! Mooi diertje!

Ah Anke, dan snap ik reden van pony erbij. Dan wordt er meer mee gedaan zonder dat Roosje weer vergeten wordt, dus wegen de lasten heus wel op tegen de lusten

Heerlijk Fabster, en brave Caj!

Ooh wat heerlijk spatter, was ook wel ideaal weer ervoor! Had je last van dazen?

Kirr wat een gedoe, hopelijk ben je er snel vanaf en wordt alles zo goed mogelijk opgelost!

Knappe keuze Monmaster, en echt vanuit jezelf gemaakt, succes!

Ik rij eigenlijk altijd met cap. BP heb ik niet, tegen de tijd dat ik echt ga springen komt die er wel.Schoenen let ik altijd op grip en een hak als ik beugels in doe. Heb sinds een week ook korfbeugels. Wel mijn beugelriemen onder het zadelblad, schijnt ook gevaarlijk te zijn. Ik zal ook niet snel met blote benen op open schoenen/slippers bij de paarden staan.

Zwemmen kunnen ze leren hoor Fabster, er zijn er weinig die er zo in lopen. Als je echt wilt mag je hier met Kyra ook wel komen doen, is dichterbij dan Bonaire :P Nare gebeurtenis met vriendin, hopelijk valt het mee.

Gisteren bij Patricia geweest die samen met haar man Caily van mij heeft gekocht. Wat staat die merrie er goed bij, helemaal het plekje wat bij haar past. En zo onwijs leuk om haar weer te zien ook. Ik mis haar wel, maar ik zou het echt niet anders willen, voor alle partijen is dit het beste.

Afbeelding
(ja, zonder cap, had niet verwacht erop te gaan zitten/rijden. Was ook zonder zadel gewoon eventjes beetje stap en draf. Ik ken het paard erg goed en ze is erg braaf. Blijft dom, maar risico's en plezier dienen soms ook afgewogen te worden :P )

Afbeelding

En haar zoon van vorig jaar, Kyano, staat een klein uurtje bij hun vandaan in Belgie, dus ik ben gisteren in een dagje even van oost groningen naar Belgie op en neer geweest :') Maar ook erg apart hem weer te zien! Echt bizar hoe groot hij al is, wow! Denk wel even groot als zijn zus van een jaar ouder, en die is absoluut niet klein.

Afbeelding

En nu vlieg ik naar de paarden, lesgeeftser kon eerder komen. Leek me een goed plan, totdat ik zojuist op de klok keek :+

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:38

Ik lees veel leuke en ook minder leuke dingen. Heel veel sterkte Lynn nikita.

Hele mooie veulens! Prachtig dat jonge spul.

Knap van je monmaster. Hoop dat je het vol kunt houden. Is best pittig volgens mijn vriend :P

Iemand vroeg naar de bosmaaier. Ik heb zo'n stiga multitool gekocht voor 250,-. Maar heb alleen de bosmaaifunctie gebruikt en die is prima. Maar de heggenschaar etc. zitten nog in de verpakking.. Heb het ook meer gekocht als extraatje. Moest toch een bosmaaier en deze was net zo duur als een gewone.

Land moet nu binnenkort echt gehooid en nog niemand kunnen vinden. Zou ik het land kunnen aanbieden aan iemand die maait en die dan het hooi mag hebben? Is dat redelijk?

Het is nu kurkdroog dus ik wil maaien... Maar ja, moet nog de juiste mensen leren kennen. Iedereen die ik gevraagd heb is te druk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:40

Nou, Caily, mss hou ik je er wel aan en kom ik zwemmen met jouw paard! :j

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:31

Dank jullie wel voor de aanmoedigingen....

Fabster: ja dat was ik....valpartij van de logeerTinker

Ik denk dat Ikja wel in is voor een zwempartij, ze wilde dieper de zee in dan dat ik dat wilde...
Lijkt me idd leuk, maar toch ook spannend.

Vriendinnetje van mij heeft zondagmorgen een zoontje gekregen... Als het lukt ga ik zo nog ff heen.

Ik draag pas sinds twee jaar een cap... Dat kwam omdat Ikja toen ik haar kocht 2 maanden onder het zadel was en ik dacht... Misschien wel handig...daarvoor droeg ik nooit een cap ( dom, i know), alleen op de wedstrijden mijn hoedje ^&+
Nu heb ik hem trouw op!

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:09

Zap, dat vinden ze vaak pas de moeite als er oom echt wat hooi vanaf komt, niet voor 500m2 ofzo ;)
Maar je kunt altijd een boer bellen en het aanbieden.

Hier is het nog weleens 50/50 voor het werk dat ze doen.

Met cap rijden doe ik eigenlijk 99%, op een sporadisch keertje ergens na. Bodyprotector ofzo ben ik nog niet aan begonnen, maar misschien komt dat wel als ik weer meer ga rijden, wie weet krijg ik wel weer de geest om te gaan springen, of ga trec rijden, dat doen ze hier ook veel.

Zwemmen zal met m'n trekpaard ook wel lukken denk ik, de rest durf ik eigenlijk niet te zeggen, die lopen liever om het water heen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:19

Ik vermoed dat ik ze allebei niet aan het zwemmen krijg;
Kleine heeft een bloedhekel aan water, die gaat heel demonstratief 20x liggen rollen, nadat ze gewassen is met een bloedkop erop. :j :j :j
En met grote hebben wij vroeger een ongelukje gehad op een marathon in de waterbak, was nog even wat om die erna er weer doorheen te krijgen in een wedstrijd, maar die gaat er voor haar lol denk ik niet in, hoewel die wel een grote fan is van wassen, dan doucht ze jou ook gelijk even, als ze met de waterslang mag spelen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:26

palousa, het is zo'n 8000m2, zou dat de moeite waard zijn voor iemand? Staat wel flink hoog, zeker tot mijn kont. 50/50 lijkt me ideaal. Maar minder is ook prima. Wil er vanaf. Kan ik met de omheining verder.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:23

8000m² zou toch zeker de moeite moeten zijn.
Je zou het moeten kunnen combineren met een boer uit de buurt.. rondvragen dus!

Ben wel jaloers dat jullie kunnen hooien, hier is het nog veel te nat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:51

Oh ja dat zal vast wel iemand willen hooien!

Sinds ik mijn huidige vriend heb. Cap op...dat vindt hij belangrijk. Ik vind het niet erg. Behalve met heet weer!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:21

Meet Buddy:

Afbeelding

15 jaar
onbekende afstamming
1.20 m.
geen springtalent
Leerpony voor kids

Is hier een week op proef vanaf vandaag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:47

Alleen de naam is al leuk, Anke! En hij kijkt ook guitig, ik ben benieuwd :) Vooral veel rare dingen doen en kijken hoe hij zich daar onder houd.

Ohhhh, de spartelvijver <3 Ik wil terug! Mijn ruin (en de shet trouwens ook) loopt zo het water in en gaat met z'n voorbeen staan stampen, bijna soort hypnose. We zijn al een keer naar zee geweest en ook bij de Lek, maar daar durf ik niet zo diep i.v.m. stroming. In de spartelvijver is dat niet, dus daar durfde ik wel verder. Het water was aan de koude kant, dus echt gezwommen heb ik niet. Dat bewaren we voor de volgende keer. Mijn ruin vindt het spannend worden als zijn benen de grond niet meer raken in het water, dus ik wil hem graag een keer helpen door naast hem naar de overkant te zwemmen.

Voor goedkope hindernissen zag ik laatst op FB leuke plaatjes langskomen; kan ze nu uiteraard niet meer vinden. Maar staander 2 van deze website (http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... maken.html) geeft weer wat ze als staanders als budgettip gaven. Lepels: twee houten kubussen, gat erin boren (helemaal door), daar een touw doorheen. In het hoekje waar de kubussen elkaar raken, hang je de balk in. Hoe ze het touw aan de staander maakten, ben ik al weer vergeten.
Springen met regenpijpen vind ik eerlijk gezegd levensgevaarlijk; niet alleen versplinteren ze als het paard erop stapt, maar ze gaan ook nog eens gevaarlijk vliegen als het paard met één voorbeen de balk eraf tikt, met alle gevolgen van dien als de pijp tussen de benen van het paard terecht komt. Daarom zou ik ook nooit een zo'n lichte kunststof hindernisbalk als bovenste balk bij een sprong gebruiken (wel als grondbalkje ofzo).

Caily, volgens mij maakt het voor mijn ruin idd uit of er een paard naast loopt aan een touwtje of niet. Ik gebruik bij het handpaard ook wel de naam als aankondiging hoor ("Misty, eeeeaaaasyyyyy").

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:15

Lijkt me leuk om zo op bezoek te gaan langs verkochte paardjes.
Zou voor mijn wel een lange reis worden.
Gelukkig zie ik er een aantal op FB.

Hindernissen. Heb zelf een serie kinderhindernissen via mp overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:09

Oh, ik zie hier een schattige pony en leuke rijfoto's voorbij komen! Wij hebben hier een vijver waar je een stukje in kan, wie weet in de toekomst.

Ik heb ook al aan te voet verhuizen gedacht, maar grote stukken op de route over de heide, zijn weggetjes met keien en langs de baan ik niet over de ganse route even veilig. Bacardi is wel verkeer gewoon, maar Macho heeft enkel wat staprondjes in het bos op zijn teller staan. Bacardi loopt helaas ook makkelijk hoefzweren, dus zo over de hei is een ramp voor zijn voeten. Maar vervoer moet zeker lukken.

Het is wel nog af te wachten of ik ze echt durf te verhuizen. Ze staan hier op onbeperkt hooi, maar op de wei zal het kort gras zijn. En ik lees nogal tegenovergestelde berichten over het van onbeperkt hooi naar wei gaan. De ene zegt ruwvoer is ruwvoer, de andere zegt dan weer dat je niet van hooi naar gras kan. :o? Ik mag wel een schuil zetten en de wei in stukken delen, maar een zandpaddock maken, dat zal erover zijn. Dus weet ik eigenlijk niet goed hoe ik Bacardi en Macho aan gras moet laten wennen. Ik ging ze in ieder geval al op het kleinste stuk zetten, met hooi in de schuilstal, maar of dat voldoende is om bij Bacardi koliek en bij Macho hoefbevangheid, te voorkomen, dat weet ik niet. :? En de omgeving twijfelt eraan of ik Bacardi wel een plezier doe met de verhuis. Hij is nogal gericht op sociaal contact met zijn mensen, gehecht aan zijn stalletje en hij houdt de laatste tijd duidelijk van zijn rust. Voor Macho zou het super zijn, die heeft duidelijk nood aan een speelkameraad en daarvoor is de grote nog maar zelden te motiveren. Zucht, dilemma, dilemma -O- . Je wil het beste voor je beestjes en het ene moment denk je dat op de wei het beste is en het andere moment lijkt thuis houden het slimste, toch voor Bacardi.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:04

Dank voor jullie welkom en de geruststellende woorden. Ik moet er gewoon even aan Wenen. Voor nu is het heerlijk om de achterdeur open te doen en begroet te worden met een hinnik! <3
Zaterdag wordt ook een spannende dag. Keuring van het paard en als hij goed gekeurd wordt meteen mee naar huis. 2,5 uur op de trailer.. Hij heeft een paar keer eerder op de trailer gestaan maar nooit zo lang. Ik krijg er nu al de zenuwen van..

Zwemmen met mijn paard heb ik nog nooit gedaan en ik verwacht dat ik hem daar geen plezier mee zou doen.. Hij stapt al niet vrijwillig door een plas..

Leuke pony Anke! Hoop dat het goed gaat met de kids en dat hij braaf is. Meer hoeft hij niet te doen denk ik!

Lastige keuze SandraVerl.
Ik denk dat als je met beleid het gras voeren introduceert dat het best goed moet gaan. Kleine stukken afzetten en steeds een strookje erbij met voldoende hooi..

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:12

Afbeelding zo, de nieuwe look voor 2016 bye bye loungeset (zooooo 2015) welcome pramenvallen harstikke in in 2016, denk dat ik er nog wat bestel totdat er geen groen meer te zien is.
Het moge duidelijk zijn....,,ze zijn er weer (als het aan mij ligt, niet voor lang)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:31

Zo, bijgelezen

stemgeluiden, mijn fjordje reageert wel op stemgeluiden. Soms is er sprake van enige miscommunicatie aangezien ze zich ook wel eens kan vergissen als iemand anders een zelfde geluid maakt. Klikken met de tong is draf, easy is langzamer (dat zit er nog niet helemaal in 8-) ) ho, is stop en een kusgeluidje is galop. Bij Dirkje gebruik ik "let op, galop" (tijdens longeren). Stom eigenlijk, is er gewoon zo ingeslopen maar waarom ik bij beide paarden iets andere geluiden maak? geen idee

Struikelen, mijn fjord struikelt praktisch nooit, maar mijn ruin struikelt over alles, zelfs als er niets ligt. Terwijl als er heel veel ligt hij zijn voeten eigenlijk wel weer goed optilt :+ Helaas al meerdere keren met hem op de grond beland.

Welkom Namiro

Donja, moooi *\o/*

Fabster fijn dat Cai zo braaf is! (balen van de dazen -O- )

Ik rij ook altijd met een cap op en een airbagfast. Better safe than sorry ;)

Spatter, lekker hoor, mooie plek ook! Mijn ruin geeft in principe niets om plassen op de grond. Destijds eens met hem naar zee geweest maar daar had hij toch wat meer moeite mee. Mijn fjordje is niet blij met plassen (en die zijn er nu heel veel, uitstekende oefenmogelijkheden dus 8-) ) arme arme fjord

cailey, fijn dat je paardjes zo goed terecht gekomen zijn. Leuk zo'n bezichtigingsdagje :D

anke, Buddy is leuk *\o/* hij kijkt zo lief (en dochter zo blij :D ) Hopelijk gaat het klikken tussen die twee

Vandaag (bijna) mijn eerste verenigingsles gehad. Ik ben toch maar weer lid geworden van een vereniging en vanavond was er les van 18:30-19:30 uur. Dus ik ernaar toe wat bleek......ik had me vergist in de dag. De les was op dinsdag maar.......het is vandaag maandag :o Dus maar in mijn eentje wat rondjes gedraaid (fjordje was er overigens niet zo blij mee, helemaal in haar uppie 8-) )

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:58

Hooi, sorry voor het binnen vallen :=
Ik heb een vraagje, waarschijnlijk komt er een huis met een stukje grond vrij, maar ik twijfel of hier 2 shetten op zouden kunnen staan, uiteraard met bijvoeren, want gras is er niet genoeg, gaat mij om de ruimte.
Het oppervlakte is +/- 1600 m2 (60x26,5)

Dit is het idee, weide is nog in te delen :)
Afbeelding

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:14

Volgens mij kan dit makkelijk.

Ik heb ook 1600 m2 bij huis en daar had ik een paard en een grote E pony staan.
Wel had ik verder op een bunder land,waar ik ze overdag's in deed.
Maar zonder dat land had ik het ook gered.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:35

Ik denk ook dat t wel kan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 00:37

Haha...Zoefie zie het al helemaal voor me!
Morgenavond zijn wij er niet. Want ze hebben vandaag een osteopaatbehandeling gehad. Dus ff rustig aan doen.

Buddy lijkt super lief. Ben wel blij met een week of proef.
Dunya lijkt helemaal verliefd!
Ik wilde stiekem ff zadeltjes passen. Dunya had het al geschoten. Wilde er heel graag ff op. Nlu vooruit. Wel cap op. Dolblij.Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 06:39

Zapje schreef:
palousa, het is zo'n 8000m2, zou dat de moeite waard zijn voor iemand? Staat wel flink hoog, zeker tot mijn kont. 50/50 lijkt me ideaal. Maar minder is ook prima. Wil er vanaf. Kan ik met de omheining verder.

Zapje wij doen ook 50/50 met een boer uit de buurt. Wij hebben 10.000m2 en dat is best wel de moeite waard hoor. Dus jouw 8.000m2 is ook een heel mooi stuk.

Bij ons ligt de eerste snee nu vanaf zaterdag te drogen en het gaat erg goed *\o/* , hopen donderdag of vrijdag in te kunnen pakken.

Verder zag ik nog wat gave foto's voorbij komen, van paarden/pony's en blije meisjes op een pony.

Welkom aan de nieuwe posters.

Hoe is het met het water in het zuiden en oosten van het land? Las op BR dat er toch nog steeds weer zware buien voorspeld worden.....

Zo meteen even douchen en mijn "koffer" inpakken. Heb een 2 daagse training van mijn werk. Heb er gewoon zin in. Ga nooit op vakantie, maar dit voelt als "er eventjes helemaal uit". Paarden staan nu 24/7 buiten, dus manlief red het in zijn uppie.

Nieuwe merrie is nog steeds superbraaf en ik heb haar afgelopen zondag in mijn eentje op de trailer gezet en heb wel 5 min met haar een rondje gereden, toen weer naar huis en afgeladen. Arme dier vindt het nog erg spannend allemaal. Ze staat redelijk rustig, maar was drijfnat van het zweet. Dit rondjes rijden ga ik heel langzaam opbouwen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:31

De afgelopen dagen zijn wij er goed vanaf gekomen.. Code geel maar geen drup meer gevallen..
Voor vandaag verspellen ze ook weer pittige buien. Ik ben benieuwd.

Veel plezier [***]!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:05

[***]: misschien een idee om juist iets langer (max een kwartiertje) rond te rijden met de merrie in de trailer, bij voorkeur over snelwegen of in ieder geval langere tijd rustig vooruit. Nu stop je de oefening terwijl haar spanning nog heel hoog is en eigenlijk is het beter om haar de tijd te geven te ervaren dat ze ermee om kan gaan. Zeker als je zegt dat ze op zich wel rustig staat.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:17

Bedankt voor jullie mening!