Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:Supervixen, tja dat is maar net waar je prioriteit ligt. Voor mij zou de buitengang van mijn paarden altijd gaan vóór een binnenbak of de afstand.
M_nouska schreef:Ik heb geen keuze.
Hier is gewoon geen plek voor in de winter naar buiten. In de zomer gelukkig wel maar in de winter niet.
We hebben alles geprobeerd. Maar het is mijn aller eerste eigen paard en ik wil dan liever niet een weilandje kopen en dan maar zien wat er gebeurd.
Ik baal er zelf ook van dat ze niet naar buiten kan. Ja, ze kan naar buiten. In een bak die altijd onder water staat behalve in de zomer. Ik ben nog hard op zoek naar een betere oplossing maar dat gaat helaas niet werken denk ik.
Ik ga er in de winter elke dag heen en in de zomer staat ze gewoon lekker in de wei (Dan ga ik er ook bijna elke dag heen) Maar waar vind je nu op kleigrond nog een stal waar je paard lekker buiten kan staan? Nergens zou ik zeggen.
Sees schreef:Supervixen, ja weet je, ik zit gewoon anders in elkaar. Ik ga liever 2x in de week minder maar dat mijn paarden dan iig wel gewoon buiten staat als dat ik vaker kan komen maar mijn paarden te weinig buitengang krijgen. Ik denk altijd maar zo, ik ben er 'maar' 2u per dag, paardlief staat er 24h
. Maar zo werkt het nu eenmaal niet voor iedereen.
Gelijkwaardige stalling met een binnenbak zal misschien inderdaad moeilijk zijn. Ik heb zelf het idee dat op de stallen waar aan luxe geen gebrek is (binnenbak, solarium, stapmolen etc) veel minder aan het welzijn voor de paarden wordt gedacht. Ik ken overigens wel stallen rond Arnhem met een binnenbak, in Arnhem niet. Wel zat stallen met een goede buitenbak (zomer en winter te rijden) en (veel) meer buitengang.
joyce B schreef:in de wei lukt hier hartje winter meestal niet (voldoende grond) maar een beetje fatsoenlijke paddock en bak zijn overal te realiseren. Als je paddock of bak de hele winter een zwembad zijn dan is daar best wat aan te doen middels ophogen, en rond/schuin leggen, drainage er in en/of ander zand.
Deels ophogen en verharden... Kost alleen wel wat natuurlijk...
Nikass schreef:Sees schreef:Supervixen, tja dat is maar net waar je prioriteit ligt. Voor mij zou de buitengang van mijn paarden altijd gaan vóór een binnenbak of de afstand.
De afstand speelt wel een rol. Iets verder rijden, niet erg, maar het moet wel haalbaar blijven.
Maar drie bakken, tja, dat lijkt me niet echt nodig.
Nikass schreef:De afstand speelt wel een rol. Iets verder rijden, niet erg, maar het moet wel haalbaar blijven.
Maar drie bakken, tja, dat lijkt me niet echt nodig.
Supervixen schreef:In de buitenbak is nu niet te rijden, want het is geen topkwaliteit. Ook is er 's avonds geen licht, want de lampen kunnen niet aan als in de twee binnenbakken de lampen ook aan zijn. Dus in de herfst/winter valt die al af.
In de ene binnenbak is vijf keer per week 's avonds les en kun je er niet in als je niet met de les meerijdt. Als je van de avond afhankelijk bent en dat ben ik, want ik werk bijna full time blijft er maar één bak over.
Afstand is voor mij zeer belangrijk. Ik vind het heerlijk dat ik af en toe nog even snel heen en weer kan rijden. Bijvoorbeeld in de zomer als het bloedheet is nog even extra langs gaan om mijn paard een lekkere douche te geven.
joyce B schreef:je spreekt jezelf wel tegen Nikass, eerst zeg je dat het zelfs op veengrond rond Amsterdam lukt een plek te vinden waar de paarden buiten kunnen overdag, en als ik als reactie geef dat het echt wel mogelijk is een geschikte plek te maken op kleigrond als je wil dan reageer je met dat de stalhouder je ziet aankomen...
Ik zeg dat het mogelijk is een plekje te vinden op kleigrond en dat als je wilt er echt wel iets te maken valt. Zie zelfs paarden in groningen op kleigrond gewoon op grasland lopen. Naast in een bak of paddock, en die liggen er echt niet allemaal als zwembad bij. Het zal net als rond Amsterdam misschien iets beter zoeken zijn... Of met elkaar de staleigenaar motiveren de bak/paddock op te knappen...
Sees schreef:Nikass, met zelf iets maken ben je ook vaak nog gebonden aan regelgeving van de gemeente als het geen eigen grond is, dus makkelijk zal dat inderdaad niet altijd zijn. Het lijkt me vreselijk om te moeten kiezen voor de minst slechte. Komen jullie maar allemaal gezellig naar deze regio verhuizen hoor.