Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellenimar

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:26

Sees, ik mis de like knop hier op bokt....

maar het is wel moeilijk hoor om te roeien met de riemen die je hebt!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:29

Supervixen, ja weet je, ik zit gewoon anders in elkaar :o. Ik ga liever 2x in de week minder maar dat mijn paarden dan iig wel gewoon buiten staat als dat ik vaker kan komen maar mijn paarden te weinig buitengang krijgen. Ik denk altijd maar zo, ik ben er 'maar' 2u per dag, paardlief staat er 24h :o. Maar zo werkt het nu eenmaal niet voor iedereen.

Gelijkwaardige stalling met een binnenbak zal misschien inderdaad moeilijk zijn. Ik heb zelf het idee dat op de stallen waar aan luxe geen gebrek is (binnenbak, solarium, stapmolen etc) veel minder aan het welzijn voor de paarden wordt gedacht :o. Ik ken overigens wel stallen rond Arnhem met een binnenbak, in Arnhem niet. Wel zat stallen met een goede buitenbak (zomer en winter te rijden) en (veel) meer buitengang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:33

Sees schreef:
Supervixen, tja dat is maar net waar je prioriteit ligt. Voor mij zou de buitengang van mijn paarden altijd gaan vóór een binnenbak of de afstand :o.

De afstand speelt wel een rol. Iets verder rijden, niet erg, maar het moet wel haalbaar blijven.
Maar drie bakken, tja, dat lijkt me niet echt nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:36

M_nouska schreef:
Ik heb geen keuze.
Hier is gewoon geen plek voor in de winter naar buiten. In de zomer gelukkig wel maar in de winter niet.
We hebben alles geprobeerd. Maar het is mijn aller eerste eigen paard en ik wil dan liever niet een weilandje kopen en dan maar zien wat er gebeurd.
Ik baal er zelf ook van dat ze niet naar buiten kan. Ja, ze kan naar buiten. In een bak die altijd onder water staat behalve in de zomer. Ik ben nog hard op zoek naar een betere oplossing maar dat gaat helaas niet werken denk ik.
Ik ga er in de winter elke dag heen en in de zomer staat ze gewoon lekker in de wei (Dan ga ik er ook bijna elke dag heen :D ) Maar waar vind je nu op kleigrond nog een stal waar je paard lekker buiten kan staan? Nergens zou ik zeggen.

Het lukt zelfs op veengrond hier rond Amsterdam. ..

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:38

Ik begrijp niet dat er (nog) mensen zijn die een hele dag op stal proberen te rechtvaardigen. Punt.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 24-02-14 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:40

Sees schreef:
Supervixen, ja weet je, ik zit gewoon anders in elkaar :o. Ik ga liever 2x in de week minder maar dat mijn paarden dan iig wel gewoon buiten staat als dat ik vaker kan komen maar mijn paarden te weinig buitengang krijgen. Ik denk altijd maar zo, ik ben er 'maar' 2u per dag, paardlief staat er 24h :o. Maar zo werkt het nu eenmaal niet voor iedereen.

Gelijkwaardige stalling met een binnenbak zal misschien inderdaad moeilijk zijn. Ik heb zelf het idee dat op de stallen waar aan luxe geen gebrek is (binnenbak, solarium, stapmolen etc) veel minder aan het welzijn voor de paarden wordt gedacht :o. Ik ken overigens wel stallen rond Arnhem met een binnenbak, in Arnhem niet. Wel zat stallen met een goede buitenbak (zomer en winter te rijden) en (veel) meer buitengang.

Of een beetje vroeger op/later thuis?
Ik weet niet hoe lang de dagen zijn die supervixen maakt, maar is dat ene uur extra reistijd niet in te passen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:43

in de wei lukt hier hartje winter meestal niet (voldoende grond) maar een beetje fatsoenlijke paddock en bak zijn overal te realiseren. Als je paddock of bak de hele winter een zwembad zijn dan is daar best wat aan te doen middels ophogen, en rond/schuin leggen, drainage er in en/of ander zand.
Deels ophogen en verharden... Kost alleen wel wat natuurlijk...

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:46

ik sta op een pension stal met zomers 24/7 in het weiland en s'winters staan ze van half 8 tot het begint te schemeren buiten! ben er heel blij mee :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:12

joyce B schreef:
in de wei lukt hier hartje winter meestal niet (voldoende grond) maar een beetje fatsoenlijke paddock en bak zijn overal te realiseren. Als je paddock of bak de hele winter een zwembad zijn dan is daar best wat aan te doen middels ophogen, en rond/schuin leggen, drainage er in en/of ander zand.
Deels ophogen en verharden... Kost alleen wel wat natuurlijk...

Als je de eigenaar niet bent houdt dat gewoon op hoor. Daar werkt hier echt geen stal aan mee. Ze zien je aankomen 8)7
Als je een eigen plekje hebt, ja dan is het een ander verhaal. Maar ik denk dat de mensen die hier hun paarden lang op stal hebben aangewezen zijn oo de pensionstallen in de bereikbare omgeving.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:16

Wat doet het eigenlijk voor je paard als je die de hele dag op stal zet?

ik behoor tot de groep die dat zielig vind maar er zijn zoveel redenen waarom paarden op stal staan.
Ben wel benieuwd of het ook wel echt zo zielig is als ik denk..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:26

Volgens mij is dat al 100 keer uitgelegd in dit topic. Kort gezegd is het bijzonder slecht voor het fysieke én mentale welzijn van je paard.
Dieren horen niet in kooien...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:32

eerlijk gezegd vind ik ook de afstand wel van belang hoor. Sinds ik mijn paardje heb verhuisd kan ik er iedere dag (soms wel twee keer per dag) naar toe. Het scheelt ook aan (benzine)kosten.

Hier komen de paarden alleen in de bak (was op mijn oude stal ook zo), maar wel buiten iig. Hopelijk kunnen ze snel de wei weer in!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:20

je spreekt jezelf wel tegen Nikass, eerst zeg je dat het zelfs op veengrond rond Amsterdam lukt een plek te vinden waar de paarden buiten kunnen overdag, en als ik als reactie geef dat het echt wel mogelijk is een geschikte plek te maken op kleigrond als je wil dan reageer je met dat de stalhouder je ziet aankomen...

Ik zeg dat het mogelijk is een plekje te vinden op kleigrond en dat als je wilt er echt wel iets te maken valt. Zie zelfs paarden in groningen op kleigrond gewoon op grasland lopen. Naast in een bak of paddock, en die liggen er echt niet allemaal als zwembad bij. Het zal net als rond Amsterdam misschien iets beter zoeken zijn... Of met elkaar de staleigenaar motiveren de bak/paddock op te knappen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:23

Veengrond is verschrikkelijk. Toen ik mijn paard in Breukelen had staan stonden ze op een mengsel van Veengrond en klei. Ik heb eens gehad dat mijn paard vastgezogen stond in de grond.

Nu in Soest staan ze op zandgrond....wat een verschil.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:10

Kleigrond is ook een drama, brr. Nu op zwarte zandgrond, gevolg een zwarte modderschimmel maar madame is wel happy want ze komt elke dag fatsoenlijk buiten :Y) (en het zwijn vind een beetje modder stiekem fantastisch, snoekduik erin om te rollen en paneren :+ ).

M_nouska: waar in Groningen? Mijne komt gewoon dagelijks de hele dag buiten hier, en in de zomer 24/7. Maar Grun is groot dus weet niet wat dan voor jou de afstand zou zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:00

Nikass schreef:
Sees schreef:
Supervixen, tja dat is maar net waar je prioriteit ligt. Voor mij zou de buitengang van mijn paarden altijd gaan vóór een binnenbak of de afstand :o.

De afstand speelt wel een rol. Iets verder rijden, niet erg, maar het moet wel haalbaar blijven.

In de buitenbak is nu niet te rijden, want het is geen topkwaliteit. Ook is er 's avonds geen licht, want de lampen kunnen niet aan als in de twee binnenbakken de lampen ook aan zijn. Dus in de herfst/winter valt die al af.

In de ene binnenbak is vijf keer per week 's avonds les en kun je er niet in als je niet met de les meerijdt. Als je van de avond afhankelijk bent en dat ben ik, want ik werk bijna full time blijft er maar één bak over.

Afstand is voor mij zeer belangrijk. Ik vind het heerlijk dat ik af en toe nog even snel heen en weer kan rijden. Bijvoorbeeld in de zomer als het bloedheet is nog even extra langs gaan om mijn paard een lekkere douche te geven.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:27

Op onze stal (grote mange) staan de paarden in de winter vanaf wanneer ze niet meer naar buiten kunnen (meestal in december) tot en met ze weer naar buiten kunnen (meestal in maart) ook binnen.
Ze komen dan buitenom het rijden ect. niet buiten. Er zijn sinds kort wel paddocks, 5 stuks voor 40 paarden. Als mijn paard daar in een week een keer of drie een uurtje opstaat is dat veel.

Dit zit mij enorm dwars, maar de meeste klanten op de manege vinden dat een paard wanneer het buiten koud en nat is binnen hoort. In een grote stal met een lekker pak stro en hooi. En het is dan echt niet erg dat ze er alleen uit komen om even een uur in de bak te rijden.

Ik heb nu een stal gevonden waar de paarden per dag in de winter zeker 4 uurtjes buiten staan op paddocks. Ze krijgen alleen op deze paddocks geen hooi/kuil. Deze stal is veel minder luxe dan de manege waar ik nu sta, maar ik denk dat mijn paard het meer naar zijn zin heeft wanneer het wat meer buiten komt ondanks dat er op de paddocks niet gevoerd wordt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:33

Nikass schreef:

Ja afstand speelt wel een rol hoor maar waar ligt de grens? Ik rij met liefde een half uur als mijn paarden het dan goed hebben :j.

Supervixen schreef:
In de buitenbak is nu niet te rijden, want het is geen topkwaliteit. Ook is er 's avonds geen licht, want de lampen kunnen niet aan als in de twee binnenbakken de lampen ook aan zijn. Dus in de herfst/winter valt die al af.

In de ene binnenbak is vijf keer per week 's avonds les en kun je er niet in als je niet met de les meerijdt. Als je van de avond afhankelijk bent en dat ben ik, want ik werk bijna full time blijft er maar één bak over.

Afstand is voor mij zeer belangrijk. Ik vind het heerlijk dat ik af en toe nog even snel heen en weer kan rijden. Bijvoorbeeld in de zomer als het bloedheet is nog even extra langs gaan om mijn paard een lekkere douche te geven.

Maar als je aan die binnenbakken al niets hebt en de buitenbak is niet te rijden, waarom zou je dan op die stal blijven staan terwijl ook de buitengang zo weinig is :o ?
Ik werk ook full time, heb een huishouden te doen en twee paarden dus ik ben ook van de avond afhankelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:23

joyce B schreef:
je spreekt jezelf wel tegen Nikass, eerst zeg je dat het zelfs op veengrond rond Amsterdam lukt een plek te vinden waar de paarden buiten kunnen overdag, en als ik als reactie geef dat het echt wel mogelijk is een geschikte plek te maken op kleigrond als je wil dan reageer je met dat de stalhouder je ziet aankomen...

Ik zeg dat het mogelijk is een plekje te vinden op kleigrond en dat als je wilt er echt wel iets te maken valt. Zie zelfs paarden in groningen op kleigrond gewoon op grasland lopen. Naast in een bak of paddock, en die liggen er echt niet allemaal als zwembad bij. Het zal net als rond Amsterdam misschien iets beter zoeken zijn... Of met elkaar de staleigenaar motiveren de bak/paddock op te knappen...

Dan begrijpen we elkaar niet helemaal goed. Het is hier rond Amsterdam een drama qua aanbod stallen maar er zijn er een paar waar je paard in de winter hele dagen buiten kan, in een droge paddock. Daar moet je wel helaas andere dingen voor inleveren, maar het kan wel.
Op een bestaande stal iets zelf maken, dat kan hier zeker niet. Dus als die paar stalletjes waar je in de winter buiten kan vol zitten of anderszins niet voor jou(w paard - in alg zin) geschikt zijn dan houden de mogelijkheden op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:35

Ik ken bijv iemand met een paard van 26 waarmee ze alleen nog af en toe wat bosritjes rijdt. In de winter kan haar paard op de stal waar ze nu staat maar twee of drie uurtjes per dag naar buiten. Als ze verhuisd naar een stal waar haar paard wel in de winter naar buiten kan betekent dit dat ze ver van het bos afstaat en dat ze niet meer buiten kan rijden. Wat in haar geval dus betekent helemaal niet meer rijden.
Dat is best een lastig dilemma.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:36

Nikass, met zelf iets maken ben je ook vaak nog gebonden aan regelgeving van de gemeente als het geen eigen grond is, dus makkelijk zal dat inderdaad niet altijd zijn. Het lijkt me vreselijk om te moeten kiezen voor de minst slechte :o. Komen jullie maar allemaal gezellig naar deze regio verhuizen hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:56

Sees schreef:
Nikass, met zelf iets maken ben je ook vaak nog gebonden aan regelgeving van de gemeente als het geen eigen grond is, dus makkelijk zal dat inderdaad niet altijd zijn. Het lijkt me vreselijk om te moeten kiezen voor de minst slechte :o. Komen jullie maar allemaal gezellig naar deze regio verhuizen hoor.

Ja het is lastig inderdaad. Vooral ook omdat ik steeds meer mijn grenzen ga verleggen mbt het welzijn van mijn paard :D en ik heb daarnaast geen doorzon-paard dat overal wel past.
Maar voor deze regio sta ik vrij uniek. Alleen wel snachts op stal en beperkte uitrijmogelijkheden ;(

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:27

Mensen zeggen altijd dat het zo ontzettend zielig is als een paard 24/7 binnen staat. Ik zie dat heel anders. Ik heb een tinker die heel erg van zijn stal houdt. Hij staat liever op stal dan op de wei. Zeker met slecht weer. Hij heeft artrose dus moet nu verplicht elke dag in een kudde naar buiten. Maar dan gaat hij alleen bij het draadje staan roepen. De rest van de kudde is lekker hooi aan het eten. En als het te hard regent naar meneers zin rent hij gewoon als een bulldozer door het schrikdraad heen en gaat in zijn stal staan. Dus als hij hele dagen op stal moet staan is dat absoluut niet zielig hoor hahaha. Daar wordt hij alleen maar blij van.

Ik heb nog een tinker. Een jonge hengst van 3 en die staat nog in de opfok. Zoals ik het nu kan beoordelen wordt dat wel echt een buiten paardje. Dus ja bij hem zou het sneu zijn om hem 24/7 op stal te zetten. Hij heeft sowieso nog nooit in een box gestaan. Dus dat wordt wat straks hahaha

Het ligt ook echt aan het karakter van je paard dus vind ik! Mijn oude tinker wordt ook niet vervelend als hij op stal staat. Hij heeft geen stalgebreken. Enige wat hij doet is veel slapen en rondkijken. Hij is ook niet gek op eten. Laat vaak hooi staan als er wat leuks te zien is bijvoorbeeld. Gaat daarna op zijn gemak weer verder met hooi kauwen hoor. Maar heeeeeeeeeeel traag allemaal.
Met rijden is hij overigens wel lekker voorwaarts hoor voordat iedereen denkt dat hij een suffie is Hahahah.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:31

Ik zie een grond discussie overigens. Ik sta nu op een stal waar de paarden elke dag winter/zomer buiten staan. S'nachts binnen trouwens. En ik sta op kleigrond. In de winter staan ze niet op de wei maar op een gedraineerd paddock. Ze krijgen onbeperkt hooi en als het niet te hard heeft gevroren de nachten (vanwege het eiwit gehalte) ook vers gemaaid gras. Gras krijgen ze dan overigens voor de nacht. Dus overdag gewoon nog hooi. Tja je kan er dus zeker wat van maken op kleigrond!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:43

Sharmila, wat jij hier beschrijft is al heel vaak in dit topic besproken :O
Paarden die niet meer gewend zijn aan het buiten zijn doordat wij mensen ze altijd "lekker knus" in een gevangeniscel hebben opgesloten, hebben soms tijd nodig om weer aan het buiten-zijn te wennen. Ook is het van belang dat de omstandigheden van het buiten staan aan enige eisen voldoen, dus dat ze niet tot hun knieën in de modder staan, niet door een ander paard in elkaar gemept worden en niet urenlang zonder eten en drinken staan.
Daarbij komt dat een paard dat veel op stal staat lichamelijk lijdt. Hoezo is dat niet zielig?

Wat betreft vers gemaaid gras voeren: volgens mij zit daar ontzettend veel suiker in. :r