[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:52

Woehahaha :)) zit nu smakelijk om mezelf te lachen! ik ben zo oerdom... soms...

Ja natuurlijk bedoel je die aanhangers netten.
ik zat weer krom te denken.
Had het over andere, maar die zijn niet geschikt. :+ 8)7

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:45

Nivada schreef:
Woehahaha :)) zit nu smakelijk om mezelf te lachen! ik ben zo oerdom... soms...

Ja natuurlijk bedoel je die aanhangers netten.
ik zat weer krom te denken.
Had het over andere, maar die zijn niet geschikt. :+ 8)7

Die vogelnetten zeker, voor het beschermen van fruitstruiken :+ .

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:01

DubbelDun schreef:
Ik knoop de gaten gewoon dicht met een strotouwtje en als het er te veel worden koop ik een nieuw net :) Of als het een groot net was maak ik er een kleinere van :D

idem hier. Na een jaar en heel veel strotouwtjes knopen verder...toch tijd om ze om te draaien.
En als de achterkant dan voor heeft gehangen en ook de helft van strotouwtjes is...tijd voor nieuwe slowfeedernetten.

Voor mij is het belangrijkst:
Minder hooiverspilling
en langere tijd actief knabbelen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:30

Anke schreef:
DubbelDun schreef:
Ik knoop de gaten gewoon dicht met een strotouwtje en als het er te veel worden koop ik een nieuw net :) Of als het een groot net was maak ik er een kleinere van :D

idem hier. Na een jaar en heel veel strotouwtjes knopen verder...toch tijd om ze om te draaien.
En als de achterkant dan voor heeft gehangen en ook de helft van strotouwtjes is...tijd voor nieuwe slowfeedernetten.

Voor mij is het belangrijkst:
Minder hooiverspilling
en langere tijd actief knabbelen.

Dat is een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht om ze eerst nog eens om te draaien. Goed plan mercikes voor de tip. Bij mij is het ook het voornaamste dat ze minder hooi verspillen en veeeeeel langer bezig zijn. Vroeger gaven wij hooi uit een ijzeren geraamte van een kapot kubus water vat. Maar dan moesten we elke dag een of twee kruiwagens vuil hooi opkuisen. En dat vond ik zon zonde vermits hooi hier redelijk duur is geworden. Dus ik ben blij met mijn zelfgemaakte hooinetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:49

Ik heb een hekel aan dat soort verspilling...extra werk,extra kosten...allemaal op niets af.
Zou ook nooit hooi geven op een zandbodem,slecht voor het paard en enorm veel verspilling.

Hier alles in bakken en netten,minder verspilling en alles blijft veel netter.Nu ben ik ook wel een hysterische muts,ben altijd met bezem,hark en bak bezig om de boel netjes te houden :o (Was ik in mijn huis ook maar zo,maar nee...dan heb ik die neiging toch een stuk minder :') )

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:08

Hier onze zelfontworpen en zelfgemaakte slowfeeder voor 2 paarden:

Afbeelding

We zijn er superblij mee :D Alleen lopen we nog wat te stoeien met het slowfeedgedeelte :+ Zoals te zien is op de foto zit er een frame in met daar aan vast het net. Gewoon een aanhangernet met 5 bij 5 mazen. Helaas weten de paarden het frame steeds stuk te maken. Ons laatste frame was van metalen buizen (15 mm) en 1 zo'n buis is gewoon helemaal doorgebogen :oo

Van welk materiaal hebben jullie je frame? En hoe doen jullie dat met de hoekstukken?
Iemand opperde om het net gewoon zonder frame vast te maken in de bak, maar als zelfs de metalen buizen van 15 mm dik doorbuigen, dan kan ik me niet voorstellen dat het net heel blijft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:11

Gewoon een net helemaal rondom dicht maken om het hooi heen en in zijn geheel in de bak vastleggen.

Dan heb je alleen met soepel net te maken en dat geeft mee. Zal je heus wel af en toe een nieuw netje moeten, bij de ene groep paarden is dat bvb. 1 keer per jaar en de andere groep dat jaren met hetzelfde net, maar zeker als het net wat slapper zit dan trekken ze er vaak niet zo hard aan waardoor het langer mee gaat :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:16

pmarena schreef:
Gewoon een net helemaal rondom dicht maken om het hooi heen en in zijn geheel in de bak vastleggen.

Dan heb je alleen met soepel net te maken en dat geeft mee. Zal je heus wel af en toe een nieuw netje moeten, bij de ene groep paarden is dat bvb. 1 keer per jaar en de andere groep dat jaren met hetzelfde net, maar zeker als het net wat slapper zit dan trekken ze er vaak niet zo hard aan waardoor het langer mee gaat :)

Het net is groot genoeg om dubbel te doen dus ik denk dat we dit vanavond maar meteen even proberen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:20

Wij gebruikten buizen van 20mm, scheelt ook. En gewone koppelingstukken om de buizen aan elkaar te maken.
Het net er losjes inmaken is ook belangrijk, hoe strakker, hoe meer kracht ze erop kunnen zetten.
En eventueel de bak in tweeen delen en twee rasters maken, nu zijn de buizen over de hele lengte vrij lang en ook kwetsbaarder.

Ik neem aan dat jullie geen knagers of schuurders hebben, anders zal de constructie niet lang zo mooi blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:23

Voordeel van het hooi helemaal in een net doen is ook dat je het dan elders al kan vullen als je dat graag wilt, en dan met grote kruiwagen naar de voerplaats rijden zodat je daar niet met hooi rond hoeft te strooien in de wind :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:24

Leuk idee en mooi uitgewerkt!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:28

Sarah_Elise schreef:
Hier onze zelfontworpen en zelfgemaakte slowfeeder voor 2 paarden:

[ Afbeelding ]

We zijn er superblij mee :D Alleen lopen we nog wat te stoeien met het slowfeedgedeelte :+ Zoals te zien is op de foto zit er een frame in met daar aan vast het net. Gewoon een aanhangernet met 5 bij 5 mazen. Helaas weten de paarden het frame steeds stuk te maken. Ons laatste frame was van metalen buizen (15 mm) en 1 zo'n buis is gewoon helemaal doorgebogen :oo

Van welk materiaal hebben jullie je frame? En hoe doen jullie dat met de hoekstukken?
Iemand opperde om het net gewoon zonder frame vast te maken in de bak, maar als zelfs de metalen buizen van 15 mm dik doorbuigen, dan kan ik me niet voorstellen dat het net heel blijft.

http://www.steigerbuis-online.nl/steige ... -maat.html Ik heb stalen buizen op maat :D (26,9 mm, koppelstukken ook daar te krijgen) en die moeten ze niet krom krijgen mag ik hopen :') Hier nog heel, maar heb niet zo"n sloper.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:33

Mooi idee! Ook leuk met dat afdakje.

Wij gebruiken ook 20mm buizen met de daarvoor bestemde (hoek)koppelstukken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:38

Als jullie losse netten erin leggen, dan maak je ze denk ik ook aan de onderkanr vast toch?
Ik heb nog geen goeie oplossing gevonden om een bak te verzwaren zodat de hele bak niet door de stal gaat.
Mijn paard krijg nat hooi wat wel ff wordt uitgelekt, maar de bak waar het net in gaat (of waar die nu boven hangt) moet dagelijks geleegd worden door t water. Ik wil t niet los hangen, want ik vind t zonde van mn vlas als al dat water er extra op lekt. Dus als iemand nog een goed idee heeft.. :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:58

Grit schreef:
Wij gebruikten buizen van 20mm, scheelt ook. En gewone koppelingstukken om de buizen aan elkaar te maken.
Het net er losjes inmaken is ook belangrijk, hoe strakker, hoe meer kracht ze erop kunnen zetten.
En eventueel de bak in tweeen delen en twee rasters maken, nu zijn de buizen over de hele lengte vrij lang en ook kwetsbaarder.

Ik neem aan dat jullie geen knagers of schuurders hebben, anders zal de constructie niet lang zo mooi blijven.

Ja een stuk dikkere buis kan natuurlijk ook nog. We hebben het net zowel losjes als strak gehad, het was ook even wennen voor de paarden en strak was in het begin wel fijner voor ze. Een extra buis in het midden om de lengte te ondersteunen is wel een goede ja.

Tot nu toe eten de paarden braaf het hooi in plaats van de slowfeeder :j De slowfeeder zelf is heeul stevig dus zelfs al zouden ze schuren, dan zou die niet snel omvallen gelukkig.

Het afdakje is inderdaad het grote voordeel ten opzichte van de hooibakken die je veel ziet. 1 van de paarden houdt namelijk niet van nat hooi :P

@Sanniejtjuh Bedankt voor de tip, dat zijn nog eens dikke buizen! En niet eens heel duur wat ik zo snel zag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:37

Sjiek ding hoor :) Knap gemaakt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:14

Met veel dank aan mijn vader :D
Bedankt voor alle leuke reacties zeg!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:56

Trouwens nog een tip voor mensen die een hooinet op willen hangen:

Ik kwam op Marktplaats gebogen buizen tegen waarvan wij er een karretje vol op hebben gehaald om aardbeienbakken op te hangen :P

Maar die dingen lijken me ook ideaal voor gebruik met paarden:

Sla 2 palen in de grond en schroef deze stang er bovenop en je kan er een langwerpig hooinet aan hangen of verschillende "boksbal"-hooinetten.

Of je schroeft hem aan de wand van je stal en hangt er daar hooinetten aan.

Of je bindt je paard er aan vast om te poetsen, legt je zadel over de stang, hangt je deken languit open over de stang om op te drogen.... enz. enz.

Het zijn grote dingen en ze hebben alleen deze partij dus op=op :)

http://link.marktplaats.nl/m965805968

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:29

Zó, dat zijn handige dingen !!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:48

Ja toch!! Echt multi-functioneel +:)+

Lijkt me super handig op de poetsplaats enzo.

Ik zei al tegen die mensen: joh je moet ze te koop zetten bij de paarden / toebehoren, en dat hebben ze nu gedaan :j

Het is dat ze zo lomp zijn, anders had ik ze ook wel bij mij in de shop willen zetten :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:49

Jammer dat het hier vandaan zo'n eind rijden is :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:57

Het was hier vandaan ook 75 km, toch best wel spannend met babymans :)
Zie dat het hier vandaan ongeveer net zo ver weg is als bij jou vandaan :P

We konden er precies 20 in de aanhanger zetten, netjes rechtop naast elkaar :)

Zijn mooie dingen hoor! :j

Ze hebben zelf ook geen idee waar het origineel voor gebruikt is :P

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:10

Heeft er iemand ervaring met deze netten van agradi denk met de naam kerbl. Zou voor aan een aluminium buis te hangen zijn zodat ze vrij hangen en om de paarden nog meer bezig te houden. S avonds krijgen ze hooi in de slowfeeders netten. Zouden netten zijn met 5x5 maas.

[/[img]
Afbeelding

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:52

Geen ervaring met het net. Maar mijn voorkeur zou het niet hebben. Het net is geknoopt en de mazen zijn erg groot. Veel verlies van hooi en ze zijn er zo doorheen.

Ik heb vandaag het 3x3 slowfeeder net in gebruik genomen. Het slowt heel goed maar de paarden gaan er wel een stuk wilder mee om. Nu wordt het frame telkens flink mee omhoog getrokken. Morgen toch maar iets van elastiek aan de onderkant bevestigen zodat het frame wat meer weerstand krijgt.

Afbeelding

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:06

Story ik heb zo'n bak als jij ook hebt.
Mijn vraag is: wat als het hooi nat wordt, eten ze het dan nog wel?
Op mijn oude stal hadden we een hooiruif met overkapping.