Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:48

oeps nou is mijn geheugen niet zo fantastisch dus vandaar de vraag...Waarom zit er uberhaupt klei in strokorrels????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:50

Omdat het een goedkope vulmiddel is voor leveranciers die niet helemaal kwaliteit verkopen ;)

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:08

Ik wil eigenlijk geen spelbreker zijn maar ga toch mijn mening ook geven! Ik heb mijn paard en pony in de nachten sinds een half jaar staan op strokorrels van zeoliet. Ik had er ontzettend goede verhalen over gehoord en wegens strotekort ben ik dolenthousiast begonnen met de korrels. Ondanks de paarden bij ons alleen s'nachts op stal staan en beschikken over voldoende ruwvoer begonnen ze zich al snel te vervelen. Met stro kunnen ze nog lekker knabbelen en spelen. Maar bij strokorrels bleef het bij een beetje snoepen de eerste dagen. Ook vind ik dat je meer strokorrels moet gebruiken voor een lekker bed. In de stal van de pony (3x3) gebruik ik met de start 6 zakken en de stal van het paard 8 zakken (3x4). Dagelijks heb ik de natte plekken en de uitwerpselen eruit gehaald en wekelijks gestrooid. Ik vind helaas bij de ene stal de bodem snel te hard worden (vast plekken) en bij de andere stal wordt het werkelijk een bende. Mijn paard is ook een ontzettende draaikont en het uitmesten gaat dan absoluut niet sneller als je de drollen moet zoeken in de bruine massa. Helaas..... misschien had ik te hoge verwachtingen maar ik ben blij dat mijn paardjes weer lekker op stro kunnen komende week.

Uiteraard geen commentaar voor de mensen met goede ervaring ! (die zullen er allicht een heleboel zijn!) maar voor mensen die willen overstappen dus ook iemand met een mindere ervaring!

Sneeuwgors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:11

lovessamson schreef:
Ik wil eigenlijk geen spelbreker zijn maar ga toch mijn mening ook geven! Ik heb mijn paard en pony in de nachten sinds een half jaar staan op strokorrels van zeoliet. Ik had er ontzettend goede verhalen over gehoord en wegens strotekort ben ik dolenthousiast begonnen met de korrels. Ondanks de paarden bij ons alleen s'nachts op stal staan en beschikken over voldoende ruwvoer begonnen ze zich al snel te vervelen. Met stro kunnen ze nog lekker knabbelen en spelen. Maar bij strokorrels bleef het bij een beetje snoepen de eerste dagen. Ook vind ik dat je meer strokorrels moet gebruiken voor een lekker bed. In de stal van de pony (3x3) gebruik ik met de start 6 zakken en de stal van het paard 8 zakken (3x4). Dagelijks heb ik de natte plekken en de uitwerpselen eruit gehaald en wekelijks gestrooid. Ik vind helaas bij de ene stal de bodem snel te hard worden (vast plekken) en bij de andere stal wordt het werkelijk een bende. Mijn paard is ook een ontzettende draaikont en het uitmesten gaat dan absoluut niet sneller als je de drollen moet zoeken in de bruine massa. Helaas..... misschien had ik te hoge verwachtingen maar ik ben blij dat mijn paardjes weer lekker op stro kunnen komende week.

Uiteraard geen commentaar voor de mensen met goede ervaring ! (die zullen er allicht een heleboel zijn!) maar voor mensen die willen overstappen dus ook iemand met een mindere ervaring!

Als het even mag, voor de duidelijkheid hieronder een overzicht van hoeveel strokorrels je moet gebruiken voor een goed bed van zeoliet strokorrels.
Ik lees dat u 8 zakken van 14 kg. in een stal strooit van 3x4 mrt, maar hier horen 10 zakken van 14 kg. in gestrooit te worden, in de gebruiksaanwijzing staat duidelijk 12 kg. per vierkante meter.
Lees hieronder het infoblad wat u ook op http://www.zeolite-products.com kunt lezen.

Gebruiksaanwijzing paarden stallen voor paarden die niet de hele dag op stal staan: Per m2 heeft u ongeveer 12kg nodig. Strooi de zakken uit over de stal. U kunt het bovenste oppervlakte van het strooisel begieten met ca. 5 - 10 liter water om de bovenste korrels uit elkaar te doen laten vallen, waardoor een mooi bed van stromot ontstaat. Verwijder dagelijks de mestballen en hark de stal even goed door. Het vochtige gedeelte kunt u simpel door het droge heen harken. Het vocht zal direct verdwijnen.

Vanaf week 4 wekelijks de natte plekken verwijderen en een nieuw zakje bijstrooien
Na 8-10 weken de stal geheel uitmesten en schoonmaken en opnieuw vullen met Chopped strokorrels.
Het is belangrijk om te weten dat deze info bestemd is voor paarden die niet 24 uur per dag op stal staan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:15

Toch een "aanvulling" op de bovenstaande werkwijze.
Indien men de natte zooi elke dag verwijderd voorkom je dat de rest van de stal vies/nat wordt.

De discussie over het verspreiden of verwijderen van de natte plek hebben we hier al eens gevoerd.
Mijn ervaring is dat als je elke dag de boel netjes houdt het niet nodig is om de stal na 8-10 wk. leeg te halen, sterker nog, het afgelopen jaar heb ik de stal niet één keer leeg gehaald.

Mijn site over het gebruik van strokorrels bestaat niet meer, het verslag heb ik nog wel en de foto's zijn nog steeds te zien:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NNI3NI8I-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BRCMAD3-D.jpg

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:28

diana1 schreef:
.
4! zakken per week? dan bedoel je bijstrooien? Dat is best veel.
.

Valt wel mee hoor, hij staat grotendeels van de dag op stal en is best smerig voor een ruin. Toen we net aan de korrels waren verbruikten we nog meer (zakje of 10 in de week was geen uitzondering). Toen probeerden we ons nog aan het verbruiksadvies van de leverancier te houden maar dat werkt blijkbaar voor ons niet.
Nu staat hij gewoon elke dag droog en fris :D

Verder ben ik het met je eens dat elke dag de natte plekken verwijderen en tijdig bijstrooien super werkt en dan hoef je echt niet om de 8 weken de hele bodem te vernieuwen.

De kleur viel mij ook op bij deze nieuwe pallet, voorheen werd mijn bodem altijd gelig als ik er nieuwe korrels bij gooide en nu blijft hij grijs/bruinig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:07

Ik heb inmiddels een verklaring voor de andere kleur van de korrels ontvangen van Zeolite Products.
De grijze kleur is te wijten aan een late oogst van de verregende en daarna gedroogde tarwevelden.
Het product bestaat nog steeds uit 100% tarwestro.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:22

Aha :)*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:28

Ik overweeg ook een strokorrels-test te gaan doen in de houten stal hier , maar twijfel nog....

Rena van mij staat hier nu anderhalf jaar en heeft hier een boogstal (schuilstal) van 3 x 5 meter. Deze heeft een opening aan beide kanten , en staat in de zandpaddock dus heeft een bed van zand. Ook staat er een 3 meter lang hooinet in , dus daar valt ook het 1 en ander uit waardoor er een fijn bedje ontstaat. Ze kan hier dus prima op de grond liggen :) (maargoed , ze ligt meestal toch het liefst ergens buiten op 1 of andere rare plek :P )

Bij erg naar winterweer vorig jaar gooide ik wel een laagje stro erin omdat de grond dan bevroren was , en ik vind wel dat een paard comfortabel moet kunnen liggen , ook al doen ze dat misschien niet eens :P Het gaat er maar om dat ze in ieder geval die mogelijkheid hebben :j

Nu zijn we dit jaar begonnen met de bouw van een gemetselde stal van 3 x 8 meter , waar ze ook vrij in en uit kunnen lopen. Met rubberen drainagetegels op de vloer , zodat ze daar comfortabel op kunnen liggen en niet op het koude harde beton hoeven te liggen. Ik wil daar ook verder geen stro o.i.d. in gaan leggen want dan wordt het alleen maar een openbaar toilet :P En als ze dat stro volpiesen en scheiten dan kunnen ze nog niet droog liggen..... dus dat schiet allemaal niet op.

Maar nu kunnen ze die nieuwe stal nog niet gebruiken en hebben ze alleen de boogstal en de houten stal van 3,5 x 3,5 meter. Omdat ik toch graag een bedje wil zonder koude vloer , heb ik daar toch maar een lekker strobedje in gemaakt. En expres geen hooi meer in dat stalletje gevoerd om het risico op het ontstaan van een openbaar toilet te verminderen :P

Het ging een paar dagen goed maar toen helaas toch : elke keer gingen ze dat hok in om even lekker te kakken en te pissen. Dus dan sta je alnog een hok uit te mesten waar ze dus alsnog geen comfortabel bedje hebben. Dat schiet dus allemaal niet op en de stal is nu weer bijna leeg , dat doen we niet meer.
Zonde van het stro en het werk dat je eraan hebt.

Ik overweeg nu om nog een keer strokorrels te proberen. Wellicht zijn daar makkelijker de drollen uit te halen en ligt het verbruik wat minder hoog ? En is de afvoer wat minder volumineus :)

En heel misschien is het ook wel wat minder aantrekkelijk om daar lekker in te gaan piesen , het lijkt me toch een wat stevigere laag waarop de pies misschien wat meer klatert....? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:09

In zo een open stal vallen ze wel snel uit elkaar door het vocht van de buitenlucht. Ik zou het op de grond leggen en dan er over heen een laag stro.

Mijn paard eet ze op en daar zijn ze te duur voor, nat maken van te voren vind ik zonde, dan heeft het al de helft van zijn resoptie verloren en dan kan ik net zo goed vlas gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:29

pmarena schreef:
Ik overweeg nu om nog een keer strokorrels te proberen. Wellicht zijn daar makkelijker de drollen uit te halen en ligt het verbruik wat minder hoog ? En is de afvoer wat minder volumineus :)
Daar heb je gelijk in, maar je moet wel een flink aantal zakken er in doen voor je een lekker bedje hebt en wil je het goed houden gaat er dus wekelijks een zak bij. Al met al ben je niet goedkper uit als wanneer je een zak houtkrullen neemt. Alleen korrels blijft 'mooier' als bedding.

Overigens maakt het qua P&P niks uit, als ze dat binnen willen doen doen ze het toch wel.
Dan zou ik eerder een HIT-matras adviseren.
Dan kunnen ze droog en zacht liggen en daar is het idd niet leuk op plassen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:37

zou zeggen probeer het uit maar houd wel goed in de gaten of je paarden er niet van eten. Als ze vlas niet eten wil dat nog niet zeggen dat ze strokorrels niet eten. Wij waren juist in de winter in onze open stal heel enthousiast over de strokorrels ze hebben een heerlijk zacht bedje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:39

Qua kosten maakt het niet veel uit hoor , ik vind het alleen erg nutteloos om strobalen te gaan kopen , op die plek qua opslag geen hooibalen te kunnen leggen , ermee te gaan slepen , weer heel veel uitmestwerk te hebben omdat het een baggerbende wordt , vieze gore zeiklucht strontkar voor de deur , die ook ineens 3x zo snel vol is en dus ook weer afgevoerd moet worden......heel veel extra werk en dan die extra kosten....en nog hebben ze geen fijn plekje om te liggen :P

Iets van strokorrels lijkt me toch wat overzichtelijker qua uitmesten omdat het een wat steviger bed is.

HIT-bed krijgen ze niet in die stal , het is maar voor tijdelijk en zodra ze in de nieuwe stal kunnen , kunnen ze daar op de rubber tegels liggen als ze dat willen en dan blijft het oude stalletje mooi weer leeg :)

In de lege stal komen ze ook vrijwel nooit kakken of piesen gelukkig :)

Vlas heb ik nooit geprobeerd en ik voel die behoefte eigenlijk ook niet , zie er weinig voordelen aan maar wel het nadeel dat ze idd. misschien gaan eten ervan. Maar ik denk dat het wel mee zal vallen met eten van de bodembedekking , ze hebben immers genoeg hooinetten waar altijd hooi in zit , en ik neem toch aan dat dat lekkerder is dan zo'n muffe korrel :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:40

Gewone rubber tegels zijn niet te vergelijken met een HIT-matras hoor. Ze zijn wat minder koud als beton, maar wel net zo hard. Mijn paarden kregen er iig kale hakken van.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:51

Ik heb mijn stal volgens het natte hoek principe. 3/4 van de stal liggen matten in en 1/4 niks. In het 1/4 gedeelte heb ik strokorrels. Ik maak ze niet nat en mijn paarden zijn zindelijk in die hoek. Alleen in die hoek doen ze een plas. Mesten doen ze er ook en soms wel eens op een andere plek. Op de matten heb ik een dun laagje vlas.
Ik vind het ideaal. Als ik een nieuwe zak in de hoek leeg, dan zorg ik ervoor dat ze voldoende ruwvoer hebben en dan eten ze er niet van. Tegen die tijd dat ze het op hebben, hebben ze alweer gemest of geplast en eten ze niet van de korrels. Gooi ik het in de box en ze hebben honger, dan wel. Ze staan van sochtends 6.30 tot savonds 18.00 buiten met veel ruwvoer.Dus alleen snachts op stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:53

DD : Snap ik , maar de knollies liggen hier het liefst op de grond , gaan vaak nog niet eens op het zand liggen terwijl dat toch veel comfortabeler zou moeten zijn :P

En ik wilde graag een egale vloer in de nieuwe stal want ik zie die tut van mij er nog wel voor aan dat ze een "rare plek" ontwijkt..... of ze houden die plek juist misschien bezet als ze door krijgen dat het fijn is....en ik wil wel een beetje doorstroming in die stal.

Ik zie ze er toch al niet voor aan dat ze binnen willen gaan liggen , want ze zijn gewend om buiten te staan en voelen zich toch veiliger als ze (Of een ander :P ) de omgeving in de gaten kunnen houden :)

Maargoed , stel dat ze toch eens binnen willen liggen dan vind ik de rubber drainagetegels die ik hier heb liggen , meer dan goed genoeg hoor :j Zijn lekker dik , je ziet ze echt wat inveren als er een paard op staat , houden de kou van de grond tegen...en mochten ze eens een plasje doen (wat ik denk / hoop dat dat ook wel mee zal gaan vallen op die tegels ) dan blijft het tenminste niet op een rubber bed staan :)

Daarbij dan ook dat ik een HIT bed wel erg leuk vind , maar het nog niet mee valt om het hier te krijgen , ik vind de prijs ook èrg overdreven , en dan dat je nog maar 1 ligplek hebt.... dan zou je er al 2 moeten hebben , en dan nog iets op de rest van de vloer.... wordt maar een rommeltje met al die losse delen :)

Mocht nu blijken dat ze echt regelmatig op die rubber tegels gaan liggen dan vind ik het de investering best waard om er nog iets van een HIT-bed o.i.d. op te leggen :j Maar voor nu kunnen we ons geld wel beter besteden en hebben ze gewoon een lekker vlak en schokdempend vloertje , er komt ook geen stro op of niks want daar wordt het alleen maar minder van :)

Kijk , stel dat we een keer de stal dichtdoen met de paarden erin , dan is het natuurlijk wat anders en krijgen ze wel een extra bodembedekking. Maar voor een doorloopstal en paarden die graag buiten liggen vind ik het echt dikke onzin :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:55

Qua hoeveelheid afval zit je goed, voorheen had ik hier stro als bodembedekker. Eens in de week kon de kar leeg worden gebracht (van 2 stallen). Tegenwoordig is het met korrels eens in de drie weken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:57

Okee ! Dat idee had ik dus ook wel , dat het in die strokorrels toch meer opgeslorpt wordt i.p.v. dat het meteen een hele grote plek onbruikbaar maakt :j

Ik zit ondertussen even te zoeken hoe / waar ik hier in de buurt aan strokorrel kan komen hoor :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:59

Er zit veel kwaliteitverschil in korrels, dus wil je een goede indruk hebben kun je best wel een goede kwaliteit korrel nemen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:01

Ja dat neem ik ook aan :)

Is Strovan (nog steeds) de beste ? :)

Maargoed , uiteindelijk komt het er toch op neer dat ik maar moet afwachten wat er verkrijgbaar is (redelijk) in de buurt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:42

Nou , net even de (volgens mij) enige ruitersportzaak op het eiland gebeld , en zij hebben toevallig strokorrels liggen :)

Geen idee welk merk maar die ga ik dan zometeen maar halen , en dan maar zien hoeveel pakken er in mijn busje passen en hoe het werkt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:43

Strovan komt thuis bezorgen, maar dan zit je wel aan een pallet vast.
Zit er niemand in de buurt die een paar zakjes kan missen ??

Edit: lees net je post. Ben benieuwd welk merk dat is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:45

Ze had het over zwarte zakken geloof ik :) Iets van 6,95 per pak.

Zegt dat je wat ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:46

Zwarte zakken zou Royal Pellets kunnen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:50

Hoe slecht is dat ? :+