het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:29

fokfanaat schreef:
H is houding

Dank, die miste ik idd nog.

Zo te zien is het een redelijk gemiddelde score zonder uitschieters naar boven of beneden en het is idd een Ster merrie.

Hier valt het nu 'mollig' dus ik wacht nog even met uitmesten en hooi halen :)

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:48

Hier een klein buitje, maar veel wind. Phoe wat waren de dames jolig. Zelfs Tess kon ineens enorm bokken.

Ik heb mijn pauze besteed aan Framboosjes plukken. Bah, heb al gezien dat ik eigenlijk beter slakken had kunnen plukken. Volgend jaar ga ik aaltjes bestellen om de populatie enigszins uit te roeien.

Toch wat goede opbrengst voor bij de verzameling in de vriezer. Binnenkort lekker jam maken :o Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:13

Is dat een speciaal ras dat ze zo licht zijn... ik ken alleen maar de roze/rode nl.

Hier tussen 2 buitjes in hooi gehaald, dus ik kan er weer een weekje tegen. ik kan nu goed zien dat de baaltjes lichter/kleiner zijn. Vorige partij deed ik 7,5/8 dagen van 4 baaltjes en nu 7/7,5 dagen van 5.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:51

Hier vanmorgen een miezerige bui. Wel veel wind. Kracht 4/5 volgens buienradar.

Net wel even kunnen longeren en scheten. Tinker met wintervacht is gewoon mishandeling met deze temperaturen. Alle fut eruit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:55

Hier even druk geweest.
Gisteren een andere marathonwagen gehaald en wat is die fijn. Mooi lage rolweerstand, fijner trekken en alles klopt gewoon weer. Paard loopt gelijk ook fijner voor de wagen.

Mooie oogst Boemel.

DF, ik dacht al, jij aan de KWPN-er. :D

Hooi hier zijn grote rollen van het land. Niet in plastic. Qua gehaltes hoog in suiker, laag in vezels en eiwitten, redelijk in mineralen. Ze doen het er beter op dan op het eifelhooi wat ik daarvoor haalde. €70 voor een rol waar ik 4 weken mee doe.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:33

DubbelFun schreef:
Is dat een speciaal ras dat ze zo licht zijn... ik ken alleen maar de roze/rode nl.

Hier tussen 2 buitjes in hooi gehaald, dus ik kan er weer een weekje tegen. ik kan nu goed zien dat de baaltjes lichter/kleiner zijn. Vorige partij deed ik 7,5/8 dagen van 4 baaltjes en nu 7/7,5 dagen van 5.

Gele frambozen zijn echt super lekker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:53

Ja, dit is inderdaad een ander ras, we hebben de welbekende roze framboos, de gele framboos, die een hogere opbrengst heeft en wij persoonlijk lekkerder vinden en we hebben ook nog een aantal zwarte frambozen staan.

De zwarte frambozen zijn persoonlijk mijn favoriet. Maar, de opbrengst is hier nog redelijk laag en ze geven in tegenstelling tot de gele framboos maar 1x per jaar vrucht.

Hier betalen we voor een rol hooi eur 65,00.
Maar, het afrollen van het hooi zelf lijkt me toch wel wat lastig. Dus, ga liever voor rechthoekig en duidelijke plakken.

Testen doe ik niet aan. Zoveel keuze heb ik hier niet qua hooi en met een relatief nat jaar, heb ik ook geen keuze tot een 2e snede.
Ik denk dat ik er alleen maar stress van krijg als ik zie wat er niet goed is aan het hooi.

Ik heb de paarden momenteel hongerig en te vet, voer daarom meer gerstestro bij. In principe los ik het bij voorkeur op met meer beweging, maar goed bij Tess en bij Mirtje moet ik bij beide opletten qua overbelasting, dus die vlieger gaat niet helemaal op.

Mooi dat je een andere kar hebt Belker. Veel fijne en veilige km toegewenst.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:21

Nog steeds een meelezer, die af en toe post. Onze bak is aangelegd en wacht nog op omheining en lichtmasten. Het weiland is gisteren over de kop gegaan en vandaag opnieuw ingezaaid. Heb maar gekozen voor een gewoon weidemengsel. Hoor teveel verhalen over speciale grasmengsels voor paarden die niet opkomen. Wil voor komend voorjaar wel proberen een bloemenstrook te zaaien vooraan bij de weg. Heb nog wel een kruidenmix voor paarden besteld, die gooi ik er nog bij. Eens kijken wat dat doet.

Hoop de bak binnenkort in gebruik te kunnen nemen, maar jonkie geeft zich nog niet zo makkelijk bij de trainer. Overweeg om hem voor de winter terug te halen en dan van’t voorjaar de training weer op te pakken. Dan is ie vijf, je zou denken dat het dan toch een keer moet lukken :D Maar goed, dan moet eerst project stal af. Gaan we dit weekend mee beginnen.

Wat betalen jullie voor vlas en waar haal je het vandaan? Zat te denken om alvast twee pallets neer te zetten onder het mom van voorraad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:26

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:47

Dat begint op te schieten Moska. Waar heeft je jonkie moeite mee bij de trainer?

Ik betaal eur 7,00 per vlasbaal en vanaf 10 stuks wordt het gratis thuis bezorgd. Het is een kleine zelfstandige die dat doet.
Via hem bestel ik ook muesli, dus ik hoef nooit meer naar de winkel :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:49

Dat is ook het eerste verdiend als ze niet 'om de hoek' zitten :)

Ik bestelde vroeger bij Lavor mijn houtkrul en muesli, maar dat is dan pas bij 5 zakken krachtvoer gratis bezorgen en daar doe ik nu veel te lang mee.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:26

boemel schreef:
Dat begint op te schieten Moska. Waar heeft je jonkie moeite mee bij de trainer?

Ik betaal eur 7,00 per vlasbaal en vanaf 10 stuks wordt het gratis thuis bezorgd. Het is een kleine zelfstandige die dat doet.
Via hem bestel ik ook muesli, dus ik hoef nooit meer naar de winkel :D

Voeten aan de grond houden :D maar hij vloeit de spanning niet af en blijft aanvoelen alsof ie elk moment af kan gaan.

7 euro klinkt niet verkeerd. Heb een vraag uitstaan bij een uit de buurt hier. Benieuwd waar die mee aankomt qua prijs en bezorgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:32

Ai, dat klinkt als een vervelend en gevaarlijk probleem. Heb je een traditioneel trainer?
Ik denk dat zo’n dier echt gebaat is bij een trainer die bekend is met natural horsemanship en eerst gaat leren vanaf de grond hoe spanning af te laten vloeien en dan hele kleine stapjes vooruit.

Iemand die de signalen oppikt van het paard en daar op een juiste manier mee omgaat, zou in principe niet zoveel spanning moeten krijgen, dat de voetjes van de grond gaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:42

Daar is ie ruim een half jaar in training geweest, vele goede stappen gemaakt. Door omstandigheden verplaatst naar andere trainer. Die is ook weer met kleine stapjes en langzaamaan begonnen. Maar paardlief geeft zich niet zo snel.

Voeten van de vloer hebben we overigens bij nagenoeg iedere stap gehad. Singel, zadel, deken. Maar eenmaal gewend is het klaar. Alleen de spanning is nu nog een issue. Hij is enorm snel, lenig en ontzettend ril. Moet nog maar even kijken hoe en wat. Het spaarpotje voor beleren begint inmiddels wel aardig leeg te lopen (net als elk ander willekeurig potje trouwens, verbouwen is duur, zelfs als je zelf nagenoeg al het werk uitvoert).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:50

Moska, ik heb bij dat soort jonge dieren goede ervaringen gehad met Sensipharm feeling control pillen. Kost je €70 en je merkt binnen een week effect.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:59

Jammer dat het beleren zo moeilijk gaat. Niet fijn.
Maar een half jaar rust en niets vragen heb ik veel jonge paarden wel goed zien doen.

Pas 6,50 betaald voor vlas, wel zelf ophalen.
Maar die gaf ook al aan dat het duurder werd. Wat niet...

Gisteren nog 10 grote balen geperst en die zijn vandaag ook al van het land gehaald.
Zomer 2023 heeft ons 87 balen gegeven.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:40

Volgens mij levert Lavor hier ook bij de buren. Hun palletprijs is niet slecht volgens mij

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:52

Ik zou geen pallets vlas opslaan ivm muizen…… die vreten alles kapot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:16

Dat is zeker een feit, maar je hebt -zeker van vlas- toch al snel een voorraadje liggen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:20

Om die reden heb ik Max 12 balen liggen. En ook redelijk in het zicht, zodat de kat er goed bij kan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:20

Dat zal zeker schelen :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:22

Ik bestel altijd 18 pakken gehakseld koolzaadstro. Past dan precies op een pallet en rijden ze dan zo de schuur in. Ideaal.
Ze kunnen hier elke dinsdag bezorgen, dus als het bijna op is mail ik maandag en staan ze de dag erna op de stoep. Gratis vanaf 250kg, dus daar zit je zo aan met pakken van 20kg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:27

Wij halen altijd 2 pallets tegelijk.
En soms zitten er muizen in, maar zeker niet elke keer. *afkloppen* nu alweer een paar jaar geleden.
Wel hebben we er standaard klemmen op staan en de honden kunnen er ook rondom heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:35

Ik heb houtkrullen en die vinden ze duidelijk niet lekker, ik heb iig nooit aangevreten pakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:08

Denk dat ze in de vlas op lijnzaad af komen. In de ene batch zit minder dan de andere dus zou het kunnen verklaren