Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:09

@malenka: misschien dat er ooit iets in de buurt te koop komt vanwaar het makkelijk brengen en halen is.
Ik heb een paar jaar een wei gehad op max. 200 mtr lopen.

@manzano: meestal moet hooi idd 6-8 weken liggen, maar afhankelijk van hoe droog het is kun je al wel er van gaan voeren. Soms kun je 1 a 2 weken voeren voor je merkt dat er toch iets van fermentatie op gang komt en dan moet je een paar weken stoppen met voeren.
Ik heb zelfs 1x hooi gehad dat kon ik gewoon door blijven voeren zonder dat ik of de paarden merkten dat het ging fermenteren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:13

Hmm mijn dierenarts heeft dat zeer afgeraden en na een zeer ziek paard hou ik me er voor de zekerheid maar aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:16

En gelijk heb je :)
Ik heb het zelf ook maar 1x meegemaakt in al die jaren dat ik al hooi koop.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:28

Mooie foto's hoor, muurwaardig :)
Die lichte achtergrond vond ik in eerste instantie iets te flets, maar met die donkere achtergrond wordt het weer snel te hard.

Net weer een grote emmer vers hooi gevoerd nadat ze al aan het oude begonnen waren... maar ze liepen mooi meteen naar het verse toe :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:33

Mooie foto's!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:35

Haha geef ze eens ongelijk!

Ik ben heel benieuwd hoe de kleuren zijn als ik ze laat afdrukken. Heb hier 2 schermen naast elkaar en op elk scherm zijn de kleuren een wereld van verschil ten opzichte van elkaar. Hopelijk ligt een goede kalibratie in het midden :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:52

Wat een mooie foto's Manzano. Prachtige foto!

Ik zit op een terrasje aan het water. Onder een parasol, maar heb t nog steeds heeeeel warm.

Vanmorgen kwam de paarden fysio.
Ik zag zelf al dat Tess kreupel is.
Vocht bij de kogel achter.
Donderdag gaat ze naar de kliniek voor verder onderzoek. Ik vind t best spannend!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:16

Waardeloos hoor. Misschien verbeterd het voor donderdag nog ??

Ik ben alleen maar buiten geweest om te voeren en binnen is het nu 24.9.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:21

Ik laat ook weer eens wat van mijzelf horen.

2 weken geleden is Wilma bevallen van een prachtig hoogbenig hengstveulen. En dat was het moment dat Wilma dus officieel van mij is geworden.
Drama genoeg want ik ben diezelfde dag vreselijk beroerd geworden op de kraamstal waar ze stond, tot aan ambulance moeten laten komen aan toe. Wat dus achteraf een verwaarloosde blaasontsteking bleek te zijn (Iets met al 10 jaar plaspillen slikken en dus het begin niet voelen van een blaasontsteking). Heb mij totdat ik er achter kwam wat het was zo vreselijk onzeker gevoeld, "ga ik dit wel kunnen als ik op dag van bevalling zo raar wordt dat ik er uiteindelijk van ging hyperventileren, etc."

Afgelopen maandag zijn ze naar huis gekomen. Had ik toch besloten om haar te laten insemineren, met de gedachte als het mij niet lukt dan lukt het Wilma toch wel, want ze doet het allemaal met 2 hoeven in haar neus.
De 27e de 18 dagen scan, zal mij benieuwen...

Kon afgelopen donderdag al gelijk de da komen want ze stond met 2 dikke ogen en kon ik vandaag naar de da met mijn hondje Grumpy (jaja die leeft nog steeds!), want die dronk sinds gisteren niets meer en vanochtend ook niet meer eten en mond stijf dicht houden en trillen in deze warmte met 38,1. Blijkt gelukkig niets ad hand met mond of tanden te zijn maar hij hoorde wel een ruisje op haar longen, dus die heeft ook een kuur.

We hebben dus alle 3 antibiotica gehad :roll:

Kom ik vanmiddag thuis, ben ik de paarden serieus kwijt op de wei, je kon mij bijna oprapen, echt hoor!

Zie ik ineens wat donkers staan compleet verscholen onder de bomen:
Afbeelding

Heb haar ogen terplekke kunnen zalven en druppelen en ze lekker laten staan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:25

Je weet wel weer dat je beesten hebt ;)
Geef ze eens ongelijk dat ze de schaduw opzoeken.

Sinds ik hier vliegenkappen op doe nooit meer last van ontstoken ogen (afkloppen :D)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:33

Echt hoor dubbelfun, dat ik er nog steeds niet klaar mee ben zegt een hoop over mijn intelligentie :j :') . Ze had bij thuiskomst idd al wat irritatie aan 1 oog , dus kap opgedaan, maar woensdag lag die er dus af en stond ze met 2 dikke ogen, dus was al te laat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:51

Ik weet wel dat die van mij snel geïrriteerd raakt als de kap haar ogen/wimpers niet vrij genoeg laat. Dan gaat ze ook staan schuren en de meeste kappen gaan dan snel af.
Mijn huidige kap steekt ze zelf haar hoofd in, dus die zal wel bevallen :)
Door de stevige beugel blijft ie ook met rollen goed 'af' staan. Dat neusflapje haal ik er wel altijd meteen af
https://www.agradi.nl/waldhausen-vliege ... -zwart.htm

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:54

Ik heb zo`n elfde maar dan van Rambo, ook met een boog en meteen neusflap eraf

3 aan de antibiotica, wel lekker eensgezind dus :) Nog gefeliciteerd met je veulen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:01

Ik heb ook een Rambo, maar die zijn er niet in het zwart, dus die heeft ze alleen op als het niet zonnig is.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:40

Veulen is niet van mij, die blijft vd voormalige eigenaren van Wilma.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:46

Hier lopen ze ook standaard op met vliegenkap. Soms ook gewoon tegen de wind. Anders hebben ze allebei tranende ogen en troep etc. Nu gaat het goed.

Wat een pech Neetoch, hoeveel kan een mens hebben vraag je je af.

Wat een mooie foto's Manzano. Zag vanochtend de foto's al. Echt heel knap hoe ze erbij staat, op die leeftijd! Heel knap.

Hooi,hooi,hooi. Ik krijg er stress van. Ik heb pas 28 nieuwe baaltjes binnen en verder moet ik nog op zoek naar een extra hooi leverancier van weidehooi. Liefst 1 uit de buurt waar ik op de wei kan kijken hoe het eruit ziet...
Had een adres voor nood, maar dat eten mijn dames dus niet := Marktplaats maar goed in de gaten houden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:49

@dais: enig idee waarom ze het niet eten ?? (bijv. lelieteelt in de buurt ??)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:53

DubbelFun schreef:
Ik heb ook een Rambo, maar die zijn er niet in het zwart, dus die heeft ze alleen op als het niet zonnig is.

Waarom een zwarte met zon? Ik dacht dat de zwarte juist met zon warmer zijn en lichtere dan prettiger voor het paard.
Ben benieuwd.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:54

Hier vorige week al 111 baaltjes binnen. Vraag me af of ik, met wat er deze week vanaf is gekomen 4 gewikkelde balen zou kopen, mooier en droger dan dit ga je niet vinden en wikkelbalen zijn makkelijker te bewaren.

Balen dat ze het hooi slecht eten Dais.
Ik merk het hier ook, ze snoepen liever de grasrandjes dan dat moeite moeten doen voor hooi. Ik heb nu alles los in de bak en schuilstal liggen. Maar even makkelijk eten voor ze.

Neetoch, sterkte. Wat een pech idd. Wat een mooie plek om uit de zon te zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:56

Hier ook altijd vliegenkappen. En heb standaard oogdruppels van vetericyn in de kast staan.
Merrie heeft ooit jaar lang ontstoken oog gehad. Wat een drama was dat. Nu al jaren geleden gelukkig. *klopt af*

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:59

Het hooi komt van een koeienboer af. Het hooi ruikt naar koe denk ik? Op het zicht is er niks mis mee iig. Ik ga hem maandag even bellen of hij nog hooi heeft dat niet al in de schuur heeft gelegen :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:00

Je mag het geen hooi noemen in folie, maar wij hebben ook kurkdroog spul in grote balen. Ideaal, want we voeren nu niet snel en het is geen enkel probleem als het een maand open ligt. Ik had het niet goed kwijt gekund met kleine, onverpakte baaltjes.
Volgens mij kun je ook bundels maken van kleine baaltjes en die laten wikkelen. Is ook een optie bij weinig opslagruimte.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:01

Dais_ schreef:
Het hooi komt van een koeienboer af. Het hooi ruikt naar koe denk ik? Op het zicht is er niks mis mee iig. Ik ga hem maandag even bellen of hij nog hooi heeft dat niet al in de schuur heeft gelegen :D

Ik heb dat gehad met schapen :=
Paardlief had er geen moeite mee, maar m'n opslag stonk wel een uur in de wind :')

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:21

Ja was idd een pechweek, maar ik ben nu wel de dolgelukkige en trotse eigenaar van Wilma, het paard wat mij het plezier in houden van paarden weer heeft teruggegeven , na het grote verlies van Woods. En een zwaar warmbloed, het ras waar ik al even stiekem naar aan het lonken was, maar een droom leek te blijven. En dan ga ik ook nog eens een eerste eigen veulen fokken.

Is toch juist heel mooi allemaal, het mag dan wel weer even een tandje makker vanaf nu, schrik elke week weer van alle prijsverhogingen...