Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:55

Wat een heerlijk kampeerplaatje hierboven. Waarom hebben jullie de tent opgezet?

Geen ervaring met EORTH en kende het ook niet dus moest het even googelen, maar daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.

Lekker graven, valt altijd tegen hè?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:51

Hallo , Ik heb een tijdje mee gelezen maar kwam niet verder dan het eind van het oude topic, iets met druk ofzo :D

Ik ga proberen wat actiever mee te lezen en te reageren. Hier zijn we druk achter, binnen nu en 3 weken moet de stal er staan. Twee weken geleden hebben we hier achter alles vlak gemaakt, grote bult weg, vijver dicht gegooid. Nu wachten we op de loonwerker zodat het gras ingezaaid kan worden, als het goed is komt die vandaag. 18-5 komen ze zo'n 300m2 stenen leggen en daarna kan ook alles verder afgezet worden zodat de pony's voor 1 juni naar huis kunnen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:22

Wat een leuk plaatje dat kamperen!
Zomaar of met reden??

Wij hebben trouwens sinds vorige week 3 varkens en 8 kippen erbij :)
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:25

Wat leuk, vooral die voorste. Als je een grote bostuin met veel onkruid/opgroei hebt dan zijn dat de beste 'opruimers'.. :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:46

Hoi kojack, welkom :D Heb je foto's van jullie stulpje? Altijd leuk natuurlijk :D

Wat leuk Karin! Nieuw gezelschap :+:

Flinke klus Maartje!! _/-\o_

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:53

Varkens!! Mijn zoon is er gek op maar te weinig ruimte om ook varkens te houden. Wat zijn ze leuk
lekker kamperen in eigen wei, gezellig
Kojack, dat is nog hard doorwerken dan!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:05

Oh leuk varkentjes!

Zandbak is bijna uitgegraven +:)+ beetje nog van de bodem af en dan zijn we er. Nu wachten op het hout alleen, dat is besteld maar duurt nog even dus

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:30

Ah wat schattig die varkens :) En wat een heerlijk uitzicht zo vanuit die tent, puur genieten.
Hier nieuwe zand besteld voor de bak, wordt volgende week vrijdag geleverd, bak is nu paar jaar oud, maar te fijn zand dus vaak te nat in de winter, nu op advies van bedrijf laten we dat mengen met M3c zand, ligt nu namelijk ook te weinig, variërend van 12cm op goede plekken tot 6cm op slechtere plekken voor het rechttrekken. Komt doordat we water eruit hebben getrokken met een trekker en gleuf hebben gegraven inde winter om sneller een droge bak te krijgen....... Dus hopelijk nu een minder slechter bak komende winter.
helemaal alles uitgraven en nieuwe zand leggen was toch een te prijzig grapje :(.....deze bak koste ook al genoeg helaas alleen verkeerd zand door verkeerd advies :( maar hebben wel verticale drainage buizen op 60 plekken in de bak, maar door het te fijne zand komt het water daar niet aan toe..... Hopelijk na mengen wel.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:53

Wat leuk Karin.

Gezellig kamperen op eigen terrein. Het is deze week heerlijk weer, heel verschil met vorige week.

Vervelend van het verkeerde zand Schadow, wat voor zand had je erin? MC3 is wel fijn zand, hoop dat het mengen werkt.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:58

Ja dat is een goede vraag, de loonwerker die het toen kwam doen, verzekerde ons van goede paardenbakzand.....had al heel veel bakken aangelegd... maar daar is het veel te fijn voor. Hij is nooit zwaar dus goed te rijden in de zomer, maar zodra hij te nat wordt doet het met denken aan de zee....je wordt er echt vastgezogen, en op sommige plekken glad dus dan valt er niks in te doen....Nu bij een professioneel zandbedrijf laten informeren naar de mogelijkheden, spijt ervan dat we dat niet meteen gedaan hebben...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:26

Blijft het als het nat is ook wat aan de voeten plakken? Klinkt als gewoon zand waar je de straat mee ophoogt. Ik heb dat een keer gedaan in de overdekte paddock. Het stuift in de zomer daar zo snel, dus dacht ik slim te zijn en gewoon zand genomen. Was maar eenmalig. Het was wel een stuk minder zwaar maar wat ze mee eruit lopen wordt zo’n natte troep als het regent. Irritant als het dan gaat vriezen..
In najaar nieuwe lading eroverheen en die is aardig gemengd. Probleem over

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:28

ja inderdaad blijft eraan plakken en als het gaat vriezen heb je dus een bevroren plassenlandschap in de bak..... Heb je dat al eens gemengd met M3C zand? Bedrijf gaf aan dat door de variërende korrelgrote van M3C zand het water weer makkelijker naar de drainagebuizen zou verlopen. Alleen alles eruit halen en met M3C zand vullen was beter, maar ook 3x zoveel zand als nu, we hebben nu 20 kuub besteld.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:14

Wat rot dat je eerst slecht advies had gehad. Straks hopelijk een betere bak! Storten jullie het er nu gewoon op en dan mengen?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wildgroei van het bos is weg. Voor in de tuin hadden we een bult en achterin een vijver. Alles is dichtgegooid en plat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:50

_Nelleke_ schreef:
Wat een heerlijk kampeerplaatje hierboven. Waarom hebben jullie de tent opgezet?
?

Waarom niet?
Deze week hadden we vakantie.

Hartstikke coronaproof; eigen sanitair en 1,5 m afstand. En reuze gezellig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:11

Mooi kojack!

Hoop bak drama’s... ik hou het nog even bij mijn zwarte zand

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:54

Wat een mooie plek en huis kojack! Super sfeervol! Heb je nog meer foto's van het huis? Ben wel benieuwd.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:00

xXutopiaXx schreef:
Wat rot dat je eerst slecht advies had gehad. Straks hopelijk een betere bak! Storten jullie het er nu gewoon op en dan mengen?

Ja daar baal ik inderdaad van :(
We gaan het er idd bij storten en dan goed mengen en dan hopen we dat het een stuk beter zal gaan met de drainage...maar dat is dan afwachten tot de winter, want in de zomer/lente staat hij gelukkig niet snel blank, dan moet het echt lang nat en koud zijn. De bak staat bijna hele dag in de volle zon, dus zodra de zon er is droogt het snel. Maar in de winter dus niet haha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:13

Groot gelijk heb je! Lekker op vakantie in eigen tuin! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:19

Grappig idee Antheman! Zouden wij ook eens moeten doen, al is 't maar om de vouwwagen lekker even te luchten :D

Mooi plekje kojack! <3

Hoop dat het werkt Schadows! Hoe gaan jullie mengen? Zou met een machine bang zijn dat ie de buizen zou raken :oo

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:06

Nou omdat het zo weinig is wat er nu nog ligt (op sommige plekken maar 9 cm) Gaan we allereerst de meeste zand in het midden gooien (daar ligt nu de minste zand en bevinden zich de meeste plassen) Daarna willen hem hem goed trekken en dan zien we weer verder hoe het er dan bij ligt. We laten het zand naast de bak storten en willen hem dan in de bak verdelen met een graafmachine, daarna handmatig verder verspreiden en dan trekken en dan zien we dan weer verder. We durven idd ook niet goed met een grote machine erin die dan idd misschien te diep geraakt. maar buizen zitten wel vrij diep, gevuld met stenen daarna nog iets doorgevend met stenen en dan worteldoeken eroverheen en dan pas zand. dus voordat we de buizen tegenkomen, komen we eerst een laag stenen tegen. Maar wel spannend, hoop dat het helpt en de bak vooral niet de diep wordt dan, gaan nu voor gemiddeld 12cm overal.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:05

Oooooohh, goeie basis!! Zonde dat het dan toch niet naar wens is.. Hoop het ook!! Succes in ieder geval, klinkt als een flinke klus! :oo

Wij gisteren de paarden weer op de wei gehad <3 Eerste keer ff snacken :9

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:13

Dankjewel!!! Wat heb je trouwens mooie paarden!!!! Volle friezen?
Heerlijk dat ze weer lekker de wei op kunnen.
Ik zelf heb een arabo fries :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:16

Dankjewel :D Dit is mijn Friese hengst Tamme, op bovenstaande foto's :D Daarnaast nog een jonge Friese hengst: Dije. Voor de rest ander gespuis :P Maar blijf helemaal gek van de Friezen <3
Leuk!! Een arabo Fries :D Heb je een foto? :D Hoe is het karakter ten opzichte van een volle Fries?

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:24

Karakter tja das een goede vraag de mijne is meer een arabier qua gedrag dan een fries denk ik, kan galopperen als een malle, heeft hele vlakke ruime gangen en is erg voorwaarts. Daarbij ook wel wat minder koel in haar hoofd, heel gevoelige tante, kan zich snel druk maken en reageert dan ook wat explosief. Daar had ik aan het begin zelf wat moeite mee, want ik dacht leuk een arabo-fries wat meer uithoudingsvermogen en wat slanker, maar wel koel in het hoofd lekker om mee naar buiten te gaan :P haha maar was toch wat anders. Verder heeft ze wel de kracht en soms de koppigheid van een fries :p Qua bouw heeft ze wel lange benen en wat minder behang maar vind haar verder niet veel verschillen met een fries, heeft een brede boeg
en redelijk korte rug. In de omgang is ze wel echt super lief, heeft nog nooit naar me getrapt of gehapt en met poetsen/verzorgen kan ik echt overal aankomen en laat ze alles toe. Maar is dus echt een paard waar je heel geduldig een band en vertrouwen mee moet opbouwen, maar als dat eenmaal lukt is dat wel echt mooi om te zien. Zo kan ik er rustig op stappen en zie je toch als er een 'vreemde' op wil stappen dat ze snel spanning opbouwt en tijdens opstappen wel eens weg zou willen rennen. Maar rijden blijft een spannend dingetje we bouwen dit rustig op en zijn vooral veel grondwerk en longeerwerk aan het doen.

Maar nu komt het, mijn zus heeft ook een arabo fries (zelfde vader andere moeder, leeftijdsverschil 1 maand) en dat is een totaal ander beeld, is een wat kleiner maatje, echt friezen looks, veel behang, korte hoge gangen, meer moeite met galop, draaft prachtig, en zij is echt totaal pomproof vanaf begin af aan, is niet gek te krijgen, heel fijne dame, maar wel ontzettend koppig en eigenwijs als haar iets niet zint dan weet je dat snel :p. Poetsen is niet haar favoriete bezigheid, vooral rondom de buik is het toch echt een merrie. Kortom 2 heel verschillende types, maar wel grappig om zo te zien. Op de ene kun je wegrijden zonder problemen, de ander is de liefste zolang je er niet op zit hahaha.

Afbeelding