Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:33

Paddock is bijna 500 m2. In de winter twee paarden, in het najaar in de nacht ook nog 4 shetlanders. Dan is het een gezellige boel. In een stal ligt momenteel stro, word van gegeten en hooguit in gepiest. Slapen doen ze liever buiten. Oja er ligt aan het uiteinde wel een sloot, daar is het beduidend droger.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:35

Lijkt me prima, toch? :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:48

Ik vind het ideaal. Ben een behoorlijke zeikerd als het om mijn paarden gaat, kan niet ligt naast wil niet op het kerkhof.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:04

mika11 schreef:
Ik zat toevallig net op een site te kijken van een manege in Voorschoten.
Paarden staan zomer en winter 24/7 op stal.
Geen weidegang of paddocks.
Alleen losgooien is mogelijk, in de longeercircel als ie vrij is.
En je mag niet met je eigen paard van het terrein af ivm overlast voor de buurt, en druk verkeer.
En raad eens....er is nu geen plek vrij voor pension, alle stallen zijn vol. :+
Dat verbaast me dan wel weer, dat mensen daar willen staan met hun paard.

De paarden mogen het terrein wel af alleen niet te voet. Je mag ze wel meenemen met een trailer. Dit niet alleen voor de overlast van omwonende maar ook omdat de manege aan een drukke weg zit.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:17

onbegrijpelijk dat het überhaupt is toegestaan..Dit heeft niets meer te maken met liefde voor paarden.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:12

Gypsy schreef:
hipkippie schreef:
Als ik dan moet kiezen tussen 24/7 in een paddock of overdag weide en snachts stal dan kies ik toch voor t laatste. Waarom? Meer ruimte om de benen te strekken en in een weiland hebben ze toch wat gras om te knabbelen. Mijn pony vind t bijv ook niks aan om in de bak te staan, vind een paddock dan net zo iets. Heb zo'n idee dat ze zich daar gauw verveeld. Vind t wel erg lief hoor dat jullie meedenken:-)

edit ik ga ervan uit dat ze het hele jaar in de paddock moet. Als t alleen de wintermaanden is is zoiets wel te overzien.g

Hier heb ik twee schuilstallen, en drie plekken met onbeperkt ruwvoer. Wel lage energie waarden, ze moeten niet tonnetje rond worden. Ze vermaken zich prima met van alles en nog wat. In de zomer gaan ze overdag op de wei. Het is dit of 20 uur op stal, nou mijn paarden weten wel wat ze liever hebben! Zandkoliek heb je niet zomaar, als je daar al bang voor bent kun je het zand redelijk simpel aanpakken.

hier is de plek van de paddock net wat hoger en uit de wind, t is geen bodem als in een rijbak maar wel grotendeels droog en stevig. Wij hebben gekozen niet te draineren oid, gewoon twee vrachtwagens zand en volgend najaar weer een beetje aanvullen. O en ja, we zitten hier op kleigrond. Ik denk altijd graag in mogelijkheden ipv problemen.

Dan heb jij toch wel een van de betere paddock onderkomens en 's zomers weidegang is natuurlijk ideaal. Mijn pony staat geen 4 uur per dag buiten hoor dat vind ik veelste weinig, die gaat 's morgens al heel vroeg na buiten en aan t einde van de middag weer naar binnen dat is toch meestal zo'n 10 uur per dag. Van de zomer gaan de paarden daar van smorgens tot savonds na buiten, maar ik zit te denken om haar dan gewoon 24/7 buiten te laten.

Maar t is roeien met de riemen die je hebt en volgens mij heeft mijn pony t na t lezen van dit topic zeker niet verkeerd! Zij past zich ook heel goed aan alleen moet mijn gevoel dat ook nog doen ;-)

max66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:05

kimrhijns schreef:
mika11 schreef:
En je mag niet met je eigen paard van het terrein af ivm overlast voor de buurt, en druk verkeer.

De paarden mogen het terrein wel af alleen niet te voet. Je mag ze wel meenemen met een trailer. Dit niet alleen voor de overlast van omwonende maar ook omdat de manege aan een drukke weg zit.

onbegrijpelijk idd, dat wil je toch niet voor je paard? Zijn zeker allemaal "sportpaarden"? Ik ken wel stallen waar de paarden in de winterperiode niet buiten komen, dat vind ik al erg genoeg, maar helemaal niet naar buiten?! Bizar!
Deze paardeneigenaren zitten zeker niet op bokt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:10

Omdat ik altijd twee kanten van een verhaal probeer te zien, was ik bewust redenen aan het zoeken waarom die stal wel goed kan zijn. Maar eerlijk, hier moet ook ik de handdoek in de ring gooien.
Ben je er zeker van dat er ook in de zomer geen weidegang is?
Ongelooflijk. :\

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:52

Dat soort stallen zijn er helaas genoeg...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:17

Ja dat soort stallen ken ik er ook meerdere van. Alleen mag je daar dan wel het terrein af (maar dit doen er niet veel) en sommige hebben drie paddockjes op 50 paarden. Die worden weinig gebruikt.
Ook ken ik een stal hier met van mei tot okt twee uurtjes postzegelwei. Zelf buiten/binnen zetten. En in de winter helemaal niks. En maar adverteren met hun luxe stallen met privé zadelkamer -O-

max66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:04

bij ons in de buurt staan de pensionstallen ook gewoon vol, ook al komt een paard (in de winterdag) niet buiten. Als je dan ook nog ziet wat er betaald moet worden.....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:23

max66 ja dat begrijp je toch niet?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:35

kimrhijns schreef:
mika11 schreef:

Nou lekker dan, zou ik elke dag paard mee in de trailer moeten nemen om hem elders op een weiland te droppen. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:46

Tuurlijk niet Giolli, paard gewoon niet op de wei zetten, is niet nodig. Niet zo moeilijk doen hoor ;) :)

max66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:19

Sees schreef:
max66 ja dat begrijp je toch niet?

idd, bij de pensionstal/manege naast mijn stalling betalen ze 280 euro per maand.
De paarden komen in het winterseizoen niet in de wei maar staan op stal. Je mag ze losgooien in de buitenbak maar alleen als er niet gereden wordt, want dat gaat voor losgooien. Verder kun je longeren of rijden (als er tenminste geen lessen zijn).
Er is 1 buitenbak en 1 binnenbak. Er zijn veel lessen en die worden in de wintermaanden altijd in de binnenbak gegeven. Als je dus vrij wilt rijden moet je in de buitenbak (niks mis mee natuurlijk) maar je kunt dan wel nagaan dat losgooien in de buitenbak niet zoveel mogelijk is!
Er staan wel 50 pensionpaarden/pony's, dus al die mensen vinden het geen probleem denk ik dan....

(Daarnaast hebben ze ong. 25 manegepaarden/pony's, die staan buiten de lessen om de hele dag in stands |(

Bij de pensionstal daar weer naast (daar ben ik eens wezen kijken voor mijn paardje eventueel) daar mogen ze ook de wei niet op, maar ook niet los in de buitenbak (is nl een rijbaan en geen paddock, zei de staleigenaar). Je paard komt daar alleen aan z'n beweging door rijden en longeren..... Dan heb je het over een uurtje, anderhalf per dag UIT de stal!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:45

Vergelijkbare stallen hier in regio Amsterdam kosten rond de 400 euro of meer...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:32

Max66, jemig wat slecht en dat is hemelsbreed niet ver hier vandaan. Wat een verschil dan zeg...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:51

Oeps dubbel post
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 24-02-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:51

Supervixen schreef:
Ik sta ook in de buurt van Arnhem, bij een pensionstalling en die van ons gaan normaal gesproken in de winter van twaalf tot vier uur in de wei. Dat is relatief gezien natuurlijk ook kort, maar deze stal is momenteel mijn beste optie en het dichtst bij mijn huis.
Alleen is de wei zo slecht, dat ze nu maar van één tot vier uur in de wei gaan. Er staat ook bijna geen gras momenteel dus ze zijn echt met elkaar aan het klooien. Alleen met mijn paard heb ik geluk, want zij gaat 's morgens vroeg met een paard die niet bij de rest van de kudde kan en als die dan rond een uur of één naar binnen gaat, mag de mijne vaak nog wel buiten blijven bij de rest van de kudde. Dan staat ze van ongeveer half elf tot vier uur buiten.
Op de dagen dat ik vrij ben, ga ik vaak twee keer op een dag naar stal, één keer rijden en één keer buiten aan de hand wandelen/grazen.

Mezelf gequote, het ging een beetje fout :+

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:08

vroeger had ik de paarden ook halve dagen buiten en dat was overal zo normaal, gelukkig zie je steeds vaker dat de paarden langer buitenkomen maar toch ken ik hier in de omgeving (Veluwe!) nog genoeg plekken waar ze maar even buitenkomen,
.. nu vanaf 10 uur tot donker....ook in de winter dus de hele dag buiten, in paddock met ruwvoer, en vanaf april tot november weer lekker op de wei

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:56

Supervixen en Max66, ik ken echt zoveel stallen in Arnhem en in de buurt Arnhem waar de paarden echt hele dagen buiten komen :o.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:06

Vast, maar niet vijf minuten rijden van mijn huis, met een grote binnenbak, een kleine binnenbak en een buitenbak.. en nog te betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:37

Supervixen, tja dat is maar net waar je prioriteit ligt. Voor mij zou de buitengang van mijn paarden altijd gaan vóór een binnenbak of de afstand :o.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:51

Ik zou het liefst de buitengang ook voor laten gaan, maar de realiteit is ook dat ik een drukke baan heb en door de korte rij afstand meer tijd bij mijn paard kan zijn. Als ik een half uur zou moeten rijden met de auto, zou ik door de weeks geen tijd hebben om er naar toe te gaan. Dit klinkt heel egoistisch, ik weet het, maar toch staat mijn paard nu vaak zes uur buiten in de winter en in de zomer een uur of acht.
Daar doet ze het prima op en ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten als nu.

Ik heb eerst bij een particulier gestaan, waar ze de hele dag buiten stonden en 's nachts binnen. Ik reed toen in een buitenbak, maar deze bak was vaak erg slecht. In de zomer zwaar en in de winter en herfst was er bijna niet te rijden.

Welke stallingen ken jij in de buurt van Arnhem waar ze de hele dag buiten staan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb ook een beetje rondgekeken in de buurt, maar nog niet echt een gelijkwaardige stalling gevonden waar ze langer buiten staan. (Ik ken zelf stal Mansour wel, met de hit actief stal, maar daar zou ik echt mijn paard niet willen stallen. Dat is ook te ver rijden voor mij.)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:01

Ik heb geen keuze.
Hier is gewoon geen plek voor in de winter naar buiten. In de zomer gelukkig wel maar in de winter niet.
We hebben alles geprobeerd. Maar het is mijn aller eerste eigen paard en ik wil dan liever niet een weilandje kopen en dan maar zien wat er gebeurd.
Ik baal er zelf ook van dat ze niet naar buiten kan. Ja, ze kan naar buiten. In een bak die altijd onder water staat behalve in de zomer. Ik ben nog hard op zoek naar een betere oplossing maar dat gaat helaas niet werken denk ik.
Ik ga er in de winter elke dag heen en in de zomer staat ze gewoon lekker in de wei (Dan ga ik er ook bijna elke dag heen :D ) Maar waar vind je nu op kleigrond nog een stal waar je paard lekker buiten kan staan? Nergens zou ik zeggen.