[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:43

Mijn netten hangen helemaal vrij en ik merk een gigantisch verschil in vertragen met het hooi uit de kuubskist (zelfde netten, of zelfs meer lagen ervan), de kuubskist is echt zo leeg in vergelijking tot de vrij hangende netten.

Ik vind zelf het vullen van de kuubskist veel fijner, maar daaruit hebben ze het zo snel op dat het niet leuk meer is. Als het straks een stuk kouder wordt ga ik de kist er wel weer bij in gebruik nemen.
Laatst bijgewerkt door GDG op 15-10-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:47

Hier dezelfde ervaring :j

Hangende 20mm netten gaat okee, maar dat uit de kist...daar eten ze wel te snel uit hoor...
Zal wel makkelijker zijn om hooi te pakken als je het net er zo van bovenaf tegenaan kan duwen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:31

pmarena schreef:
Hier dezelfde ervaring :j

Hangende 20mm netten gaat okee, maar dat uit de kist...daar eten ze wel te snel uit hoor...
Zal wel makkelijker zijn om hooi te pakken als je het net er zo van bovenaf tegenaan kan duwen.

Ja, dat is mijn idee ook. Het hooi ligt stil en je kunt ook het net en het hooi ten opzichte van elkaar schuifelen zodat je er goed bijkunt. Dat wil in een hangende constructie niet zo makkelijk.

Daar komt bij mij dan nog bij dat mijn andere netten echt vrij hangen aan een enkel touwtje, dus daar kunnen ze ook gewoon echt geen kracht op zetten omdat het dan weer wegslingert of ronddraait (totdat er natuurlijk eentje zo slim gaat zijn om het net tussen mond en borst te klemmen :') ). Bijkomend voordeel is dat de levensduur van de netten enorm verlengd wordt zo, ook niet geheel onprettig :+ .

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:49

Hahaha, zo slim is die van mij dus. Draait zijn hals om de zak klemt hem tegen zijn schouder en eet zo de zak leeg. :+
Ik heb nu stevige canvas zakken , geen idee hoe ze heten...ik heb ze tweede hands gekocht, maar deze werken prima.
Ik heb ze op drie plaatsen met karabijnhaken dichtgezet en aan de tralies van de wand vastgemaakt.
Je hoeft enkel de haken open te klippen , hooi er in, dichtklippen en klaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:30

Een boksbal er van maken zal wel helemaal ultiem slowen inderdaad :j

Hier gewoon netten tegen de wand en daaruit voeren betekent al echt zeker een dag langer met een ca. 100kg baal doen dan in de kuubskist....

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:29

Heeft iemand voor mij DE tip waar ik een betaalbaar net kan aanschaffen voor in een frame?
Alle mogelijke opties die ik ben tegen gekomen worden erg duur omdat ik een klein stuk moet bestellen.
Ik heb een maat nodig van minimaal 90 x 110cm.
Als ik niets kan vinden is misschien een gewoon hooinet kopen nog een idee en daar dan 1 helft van gebruiken. Maar ik ga er liever niet in knippen.
Het liefst heb ik mazen van 3cm.

Wellicht dat iemand mij verder kan helpen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:35

kuubskisten op wieltjes zetten zodat ze weglopen ? :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:41

Story schreef:
Heeft iemand voor mij DE tip waar ik een betaalbaar net kan aanschaffen voor in een frame?
Alle mogelijke opties die ik ben tegen gekomen worden erg duur omdat ik een klein stuk moet bestellen.
Ik heb een maat nodig van minimaal 90 x 110cm.
Als ik niets kan vinden is misschien een gewoon hooinet kopen nog een idee en daar dan 1 helft van gebruiken. Maar ik ga er liever niet in knippen.
De kans is groot dat het het net toch een keer aan vervanging toe is. Koop een groter stuk en bewaar de rest als reserve. Als je kiest voor de ongeknoopte netten die hier door de meeste worden geadviseerd kan knippen geen enkel kwaad. Elke maas is sterk van zichzelf.
Deze website heeft er ook restanten en acties op staan, misschien zit er iets geschikts tussen; http://www.jenetje.nl

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:20

hoeveel mm is het net voor een slowfeeder bij voorkeur van dikte?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:28

Vandaag gaan we een palletbox ophalen, voor 30 euro :D (1200x1200x77)
Dan heb ik er 2, een kleintje en deze grotere. De kleine heb ik compleet gekocht, met slowfeednet.
De palletbox moet ik nog maken. Wat zijn daar de kosten ongeveer van?
Het moet sowieso niet lastig te vullen zijn, dan wil de stalhouder het niet. Moet echt makkelijk zijn. (nu geeft hij het hooi op de grond. Dus of hij het nou op de grond gooit of in een bak. Maar een net vullen gaat hem niet worden)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:56

Opzoek naar een betaalbaar slowfeeder net met een maaswijdte van 3 cm :) minimaal 1 bij 1 m

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:04

Hmm wel jammer de 2 x 2 cm netten beginnen al behoorlijk te slijten.
Denk dat ik straks nog wel opzoek moet naar een andere oplossing

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:23

Amiigo, hooikussens van equiculinair bevallen mij goed. Medium maat is 80x80 dacht ik en kost met verzendkosten 45,-

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:46

Nessa: ik was 40 euro kwijt voor het maken van een frame met net. Het net had ik alleen al.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:20

Mijn zoektocht naar een net is geslaagd.

Uiteindelijk ben ik toch bij de aanhangernetten uitgekomen omdat deze prijstechnisch erg aantrekkelijk zijn en ik er meerdere netten van kan maken. (ik heb een net nodig van 1x1.10m voor in mijn frame voor de hooibak.

Maar de mazen van de aanhangwagennetten vond ik te groot. En tot mijn vreugde heb ik netten kunnen vinden met een maaswijdte van 3x3cm :D
De draaddikte is 3mm. Niet het aller dikste maar dik genoeg om het te proberen. De verzendkosten vallen ook mee en je hebt m de volgende dag al binnen. Zojuist dus besteld dus ben heel benieuwd als ik het net morgen ontvang.

Voor de zelf klussers en mensen die er dus niet al te veel centjes aan willen besteden wil ik ook de link even delen:

Deze heb ik nu besteld:
http://www.aanhangwagendirect.nl/150-x- ... anger.html

Uiteraard zijn ze ook in grotere maten te bestellen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:36

Ik besteed liever wat meer geld voor een goed net dan dat ik elke keer een goedkoper net moet kopen omdat die stuk gaat vanwege de dunne kwaliteit.

Mijn hooikussens van equiculinair bevallen erg goed. Stalhouder kan de netten ook makkelijk vullen en heeft ze zelfs direct voor haar eigen paarden gekocht.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:44

Ik heb nog niet de kans gehad om verschillende netten te testen. En om nu meteen € 50,- uit te geven voor een stukje (enkelzijdig) net van 1x1.10m doe ik niet meteen met daarbij het risico dat het ook stuk kan gaan.
Dan liever iets goedkoper en het is voor mij een kleine moeite om het op maat te knippen en hem over het frame te rijgen. Tevens heb ik met mijn vorige net (ook aanhanger) bijna een jaar gedaan. Dus vind dat nog wel meevallen met de levensduur van een 'goedkoop' net.

Er zijn altijd mensen die het met iets minder geld moeten of willen doen (ik helaas deze maand dus ook) en daarom zet ik hem erop voor hun.
Ik kwam namelijk ook wat berichten tegen tijdens het zoeken van mensen die het jammer vonden dat de mazen van een aanhangernet zo groot waren. Vandaar mijn reactie.

En voor die 2 tientjes kunnen we het best eens testen hoe het net zich houd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:48

Da's best een mooi netjes inderdaad, leuk dat je er 2 netten voor je hooibak uit kan halen ook.

De dikte is wel jammer, elke mm dikker vergroot de duurzaamheid behoorlijk.
Maar om te proberen is het een mooi net hoor zo te zien :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:30

Onze aanhangernetten gaan al 2 jaar mee dus ben er dik tevreden mee, hoewel er nu wat gaatjes in beginnen te vallen. Wel redelijk grote mazen, dus zal ze ooit vervangen voor iets kleinere mazen. Snap Story's keus wel :) En ergens zal je ooit voor jezelf en paardlief de beste combinatie moeten vinden. Hier zullen erg kleine mazen niet prettig gaan werken vanwege de groepssamenstelling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:58

hier momenteel ook de aanhangernetten van de action. De ene netten heb ik nu 2 jaar in gebruik, en nu beginnen ze wel erg vlug kapot te gaan.
maar voor 7.50 voor een net van 2.20 of 1.75 ...
nu, ze gingen niet zo zeer kapot in de trog, maar wel de laatste twee weken toen ik ze over een baaltje gespannen had (iedere dag een groot gat erin), dus ik vermoed dat er een grapjas in klauwt met de hoeven. heb nu van de rest een grote hooinet gemaakt (totaal was 2.20 op 3 meter, rondom rond koord erin, en zo opgetakeld :D) en die overleeft nu wel.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:18

Goed te horen dat jullie de aanhangernetten ook gebruiken.
Ik heb er nu ook 1 met 4,5cm mazen. Zelf heb ik het idee dat de mazen te groot zijn en er dus te grote plukken hooi doorheen getrokken worden, waardoor het net sneller stuk gaat.
Hiervoor gebruikt als hooinet en daarna uitgeknipt als net voor in het frame. Dus nu na bijna een jaar niet gek als de gaten er nu in beginnen te vallen :P

Als ik mijn net binnen heb ga ik ook proberen hem minder strak in het frame te spannen. Eens kijken of dat nog helpt.

Zo blijven we lekker proberen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:29

Ik heb om te experimenteren ook die van de action,zijn vaak genoeg ook nog in de aanbieding :j

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:34

Ik heb ook de netten van de action. Ze gaan hun tweede jaar in. Eentje heeft nu wel een gat erin. Maar voor 7,5 euro vervang ik dat met plezier. Hiervoor had ik eentje van,40 euro van de paarden winkel en na enkele weken zaten daar ook gaten in. Als ik vijf netten,moet kopen van veertig euro per stuk of vijf netten van 7,5 euro per stuk dan is mijn,keuze snel gemaakt. En al moet ik ze elk jaar vervangen dan kan ik nog voor de prijs van de duurdere vijf jaar verder met die van de action. En als we ze goed vol steken doen de paarden met een net ongeveer 7 uur per paard. Dus plan werkt voorlopig goed bij ons

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:12

Maar die netten liggen zeker nu niet meer in de winkel?

Heb er wel 2 ... voor over konijnenren en kippenren haha

Wil het ook wel proberen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:42

Nivada schreef:
Maar die netten liggen zeker nu niet meer in de winkel?

Heb er wel 2 ... voor over konijnenren en kippenren haha

Wil het ook wel proberen.

Als je die aanhangersnetten van de action bedoelt. Die hebben,ze hier bij ons in de action altijd binnen. Worden ook regelmatig aangevuld. Zitten in een zwart tasje met doorschijnende voorkant.