Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:00

In een stal van 3x3 start je met 5 zakken. Die maak je met een gieter nat (20 liter water). Even laten intrekken en dan wat platstampen (doe ik iig altijd :D )*
Je paard zal er de eerste dagen wel van eten, tot alles uit elkaar gevallen is, daarna is het bij mij over.
Dagelijk de mest verwijderen en de boel weer een beetje bij elkaar harken tot een lekker bedje.
Qua urine kun je 2 dingen doen:
1. wekelijks de natte plekken opzoeken en die verwijderen. De boel weer gladharken en evt wat bijstrooien.
2. wachten tot je donkere plekken boven ziet komen, die 'open' graven en verwijderen. Hierna bijstrooien en weer aanharken.
Welke methode je kiest is een beetje afhankelijk van het soort paard wat je hebt.
Ik heb een draaikont en zolang de bodem los is schuift ze alles naar de zijkant. Dus ik doe aan methode 2. Dan krijg je een dikke hardere onderkoek waardoor ze nooit op de kale vloer staan.
Heb je een schoon paard wat netjes de benen op tilt op stal dan is methode 1 ook goed te doen.

* Dit werkt alleen bij Strovan. De andere merken korrels die ik gehad heb deden er beduidend langer over voor ze uit elkaar vielen. Des te langer wordt er dus ook van gegeten.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:02

Ik heb sinds vrijdag ook strokorrels in de stal van mijn paard liggen.
Ik ben er erg tevreden over, de natte plekken verdeel ik over de stal op te drogen (ze staat overdag buiten) en als ik haar 's avonds binnen zet is alles opgedroogd. De natte plakken schud ik gewoon een beetje uit elkaar.

Malih: Mijn pony eet ook vlas, hier snuffelde ze een beetje aan en proefde een super klein beetje. Maar ze vond het niet lekker dus ze liet het maar gewoon met rust. Terwijl vlas echt met happen naar binnen gaat :(

Ik heb een stal van 3,20x3 m en ik begon met 5 zakken. Dit moet je natmaken zodat de korrels uit elkaar valt.
Ze staat er nog niet zo lang in, maar ze zeggen dat je na 4 weken elke week een zak erbij moet doen. Maar ik kijk gewoon hoe het gaat, want dat advies is natuurlijk wel van de verkoper en die wil er ook aan verdienen.
Maar omdat ik de natte plekken niet weg gooi, maar laat drogen en ik met een speciale soort mestvork uitmest gooi ik bijna geen korrels weg :D

Nu plast en poept mijn pony wel alleen langs de achterste rand, dus daar doe ik wat meer. Ze haalt dus niet de hele stal overhoop en de drollen blijven ook goed heel. Dat scheelt ook :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:52

Donja schreef:
Ik heb de korrels van strokorrels.com, dit zit in doorzichtige plastic zakken met wat luchtgaatjes. Ondanks die luchtgaatjes is het prima buiten te bewaren (heb wel een zeiltje over de bovenste heen). Echter vind ik dat de zakken wel snel scheuren als je ze oppakt...

Ik ben wel tevreden, de paarden lopen de korrels snel stuk waarna je een dikke laag in de stal krijgt. Deze laag wordt ook niet snel nat, wel donker.
Mijn paarden eten er ook niet van (terwijl 1 van mijn paarden verder alles wel eet, zaagsel, vlas, stro...). Ik doe het niet helemaal volgens de instructies, maar dat zullen wel meer mensen doen denk ik...

Ja, die heb ik nu ook. Ik ben tevreden over het gebruik in mijn inloopstal maar voor het paard dat in pension staat, en dus meer op stal staat, vind ik het absorptievermogen maar minimaal. Ik meng bij dat paard de korrels nu met vlas en dat gaat wat beter.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:22

Het is een ongelovelijke draai kont die haar voeten idd niet op tilt.

Voor haar voerbak is altijd een kale plek... denk dat dit ook wel zo blijft? Ze maait als ze staat te eten namelijk.

Ze heeft 2 duidelijke plas plekken...

Moet ik persee rubber tegels in haar stal leggen of kan het ook gewoon op klinkers? En hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt per maand?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:08

Je hoeft niet persé rubberen tegels in de stal te leggen. Ik heb de korrels op een betonnen vloer. Je moet er van uit gaan dat je iedere week minimaal 1 zak bij moet vullen, zeker in vochtige periodes. In de zomer is het verbruik minder.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:21

Ze heeft een behoorlijk natte stal, waar bij het grond water vrij hoog staat, zal dan dus zeker 1 zak per week worden denk ik zo.

Neff

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:45

Kan nu wel merken dat het natter is buiten, verbruik nu ook meer korrels in de stal (beton). Wil denk ik binnenkort toch nog staltegels eronder leggen, denk dat dat wel gaat schelen. Tov stro is het wel beter, met stro was de stal dagelijks een bende, nu alleen wat natte plekken met de korrels. Helaas is de ruin wel viezer dan de merrie, ook omdat hij veel meer rondloopt. Bij de ruin wekelijks 1 zak korrels erbij, bij de merrie 1/3 zak per week.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:51

IN OVERLEG MET DELERIUM is dit topic heropend!!!

Wat is het stil op dit topic.
Is iedereen nog steeds tevreden over de korrels of juist niet?

Ik heb vanochtend de voorraad korrels weer aangevuld.
Er liggen eerst weer 60 zakken Zeolite korrels in het voorraadhok.

De zakken zijn vernieuwd, er zit nu een "natuurlogo" op gedrukt en het lijkt alsof de korrels iets fijner van structuur zijn.

Heeft iemand ervaring met de laatste leveringen van deze korrels?

Ik ben nog steeds zeer tevreden, de stallen liggen er goed bij. Elke week gooi ik een zak erbij en voor de rest is de werkwijze nog steeds hetzelfde. Iedere dag meerdere malen de hopen verwijderen en eens per dag de natte plek.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:33

Ja zie je wel, meende ook al wat anders te zien aan de zakken. Heb ook mn hok weer vol liggen. Bevallen nog steeds prima nu wel eindelijk onze manier van mesten hebben uitgevonden. Verbruik ging ineens drastisch omlaag, al zitten we nog steeds op 4 zakken per week :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:46

Ik ben nog steeds erg tevreden over de stro korrels!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:07

Hey, er zit weer "leven" in het stro :Y) topic +:)+ .
4! zakken per week? dan bedoel je bijstrooien? Dat is best veel.
Ik strooi 1 zk per week bij per stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:13

Ik meende dat Zeoliet een tijd niet kon leveren ??
Ik heb nu in é;en stal Strovan en in de andere stal (met de IT-matras) een laagje uitelkaargevallen korrels en daarop houtkrul liggen.
Mijn ouwetje maakt momenteel zo'n bende van haar stal dat ik er korrels ik kon blijven gooien. Ze at er ook behoorlijk van.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:23

Geen idee of ze niet konden leveren. De vorige zending had ik in augustus en kwam ook bij hun vandaan.

Jammer dat jouw ouwetje er zo'n bende van maakt.

De snoeperds hier vinden de korreltje ook nog steeds lekker :9
Gelukkig zijn ze na een dag uit elkaar gevallen en dan is het eten dus gebeurd.

Sneeuwgors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:58

DubbelDun schreef:
Ik meende dat Zeoliet een tijd niet kon leveren ??
Ik heb nu in é;en stal Strovan en in de andere stal (met de IT-matras) een laagje uitelkaargevallen korrels en daarop houtkrul liggen.
Mijn ouwetje maakt momenteel zo'n bende van haar stal dat ik er korrels ik kon blijven gooien. Ze at er ook behoorlijk van.

Zeolite is per 1 December 2009 overgenomen door een andere strokorrelproducent en is vanaf 15 Januari 2010 gewoon blijven leveren aan iedereen.
Er is ook een unieke nieuwe strokorrels geproduceerd.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:23

Ik vind het nog steeds topspul! Ik gebruik het nu voor de 3e winter in de inloopstal (8x8 meter). 1 paard en 9 pony's slapen er op. Er liggen klinkers onder. Ik begin met 12 zakken, tuinslang erop en de volgende dag een zacht bed. Een beetje knabbelen doen ze alleen de 1e dag, daarna niet meer. Elke dag de poep weghalen en lekker doorharken met de verticuteerhark. Piesplekken doe ik niets mee. 1 keer in de week 3 zakken erbij en het is weer als nieuw. In het voorjaar gaat het zo de composthoop op. Ik heb nooit ammoniaklucht. Ze staan alleen aan het eind van de winter een stukje hoger... Ik gebruik RoyalPallets, nadeel vind ik echt dat de zakken snel scheuren.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:54

Sneeuwgors schreef:
Zeolite is per 1 December 2009 overgenomen door een andere strokorrelproducent en is vanaf 15 Januari 2010 gewoon blijven leveren aan iedereen.
Er is ook een unieke nieuwe strokorrels geproduceerd.

@sneeuwgors,
Dat het bedrijf is overgenomen is allang bekend.
Neem aan dat met hét nieuwe product de zeopellet wordt bedoeld?

Leuk trouwens een nieuwe bezoeker op het topic.......
Gebruik je ook korrels als bodembedekking?

@trollenranch,
Ook ik ben inmiddels de 3e winter in gegaan met de korrels, ook naar volle tevredenheid.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 05:00

3e winter!! en ik hoor hier vandaag voor het eerst van :+

kun je ook gewoon 1 zak kopen? heb lekkage gehad in stal en wil de modder wegkrijgen..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:23

De zakken zijn bij verschillende verkooppunten los verkrijgbaar.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:24

Nu de paarden meer op stal staan en de luchtvochtigheid ook een stuk hoger is, merk ik wel dat het verbruik omhooggaat, maar nog steeds ben ik erg tevreden en mijn paarden eten het absoluut niet.

Ik zit alleen wel te denken, misschien dat 1 van jullie hier ervaring mee heeft, mijn merries zijn drachtig. Zal ik ze gewoon op een zacht bed van uitelkaargevallen strokorrels laten bevallen (moet daarna dan naruurlijk wel de natte plek van het vruchtwater weghalen, maar dat moet met stro ook), of moet ik er bv een laag stro overheen leggen? Dit ivm dat de merrie natuurlijk het veulen helemaal droog zal gaan likken, en dit veulen anders onder de strokorrel zit...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:34

Ik heb mijn veulens nog nooit op stro gehad, maar op houtkrul, vlas of strokorrel.
Als ik al wat stro in een hoekje gooide dan vrat moeders de boel onder de kont van het veulen vandaan :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:41

Ik zou mijn veulens fijn op een heel dik pak schoon en vers stro ter wereld laten komen.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:10

Ik ga nu ook voor de 3e keer het winterseizoen in met strokorrels. Ik heb even stronestjes geprobeerd en die zijn wel wat zachter, maar omdat ze groter zijn mest het niet fijn uit. Dus maar weer strokorrels besteld ;-) Ik heb van Ecobodem.

groetjes, Simone

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:42

Weet iemand toevallig iets over een andere samenstelling van de chopped korrels van Zeolite?
Ik heb vandaag een zak van de nieuwe voorraad in de stal van Kayleigh gegooid.

Afgelopen nacht hebben ze "in de week" gestaan in de kruiwagen en vanochtend in de stal gegooid.

De kleur van deze korrels is anders dan de vorige leveringen en vandaar deze vraag.

Deze korrels zijn grijzig van kleur en de vorige waren bruinig van kleur.
Wellicht ander stro?
Ook hier wordt door mijn snoeperd van gegeten :9 :9 :P :9 .

Aangezien Sneeuwgors het over een nieuwe producent heeft kan hij misschien meer info geven? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:15

@diana1 : die 'foute' korrels toen van Top waren ook grijzig en als die wat natter werden dan werd het blubber ipv vochtiger fijn strooisel.
In deze partij -die grotendeels terug gegaan is- zat dus gewoon teveel klei verwerkt waarschijnlijk.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:38

@ Dubbeldun,
Ik heb ze nat gemaakt in de kruiwagen middels een emmer water, geen kleiprutje maar uiteengevallen net als anders.
Ben wel benieuwd, misschien ligt het aan het feit dat er een ander soort stro is gebruikt of er is toch iets toegevoegd of het zijn de zeopellets......
Hopelijk is er iemand die duidelijkheid kan geven, ik hoop eigenlijk op een reactie van Sneeuwgors.
Dit gezien het feit dat hij 1 reactie plaats (een account heeft aangemaakt hiervoor) met info waaruit volgens mij mag worden geconcludeerd dat hij meer weet.