[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:01

Mag ik als meelezer hier een vraag stellen?

Wij hebben toestemming om onze bak aan te gaan leggen en om de inloopstal te realiseren. Dus nu begint het uitdenken hoe we alles precies in willen richten. Ik vind vooral de stal lastig.

Totale ruimte is 5,44 X 8,43. Ik had bedacht de eerste 3 meter enkel overkapping (geheel open zijkanten), en de overige 5,5 X 5,5 dan echt stal met dichte wanden en 2 openingen?

Maar hoe groot dienen de openingen te zijn? Voor 2 max. 3 paarden

Er ligt beton, welke bedekking kunnen we daarop beste toepassen (onderhoudsvriendelijk / beperkt opslag voor strooisel)?

Hele ruwe schets so far:

Afbeelding

Aan de stal grenzend komt de bak/paddock en daarachter paden naar de weide.

De stal grenst aan een grote loods en er komt een verbinding tussen die gebouwen. In de loods komt namelijk mijn poetsplaats (al ligt die nog niet vast) en de opslag van voer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:13

Even een vraagje, wat voor verlichting hebben jullie buiten bij de paddock. Ik heb het vnl nodig om ze s winters s avonds buiten en binnen te kunnen zetten.

Laatst ging het hier over graszaad. Iemand de tip voor goede kwaliteit laag in fructaan graszaad? We gaan binnenkort het nieuwe stuk weide inzaaien. Ik ken pavo maar er is vast meer

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:59

Vandaag eens wat foto’s van mijn mini PP gemaakt. Ze staan hier sinds eind maart en tot eind oktober. Het waren 2 rechthoekige weitjes en had eerst maar 1 deel ter beschikking, vandaar de “2 cirkels” ;) en omdat het tijdelijk is, staat niet alles netjes recht & uitgelijnd ;)

Afbeelding
Vanuit de ene hoek, track om weitje 1

Afbeelding
Met in de andere hoek obstakels ;)

Afbeelding
Daarnaast de snaaiheg

Afbeelding
De andere kant van het weitje

Afbeelding
De paddock in het midden

Afbeelding
Vanuit de paddock richting weitje 2

Afbeelding
Vanuit de andere kant

Afbeelding
Doel was deze brandnetels te snoeien als het wat dagen droog was, ondertussen is het een mooi bosje dat ik het maar zo laat ;)

Afbeelding
En aan de hegkant een schuilstal waar alleen de mini in kan. Maar daar zijn ze ondertussen al vriendjes mee aan het worden en staan met zijn 3e samen in die andere stal <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:29

Cemlys: wij hebben een bouwlamp met een omgekeerde halve voerbak er boven tegen de ergste regen.

Mooi Ethelate! Leuk die obstakels :D
Het ziet er best groot uit. Hoe groot is het?

Wij hebben een nieuwe voerplek gemaakt in een hoek van de track. Trots op ons werk!
(En wat zijn die 50x50 grindtegels zwaar := :x ).
Mooi met opsluitbandjes er omheen. Nu nog ringen in de bak bevestigen voor het slowfeeder net en dan is het klaar.
Afbeelding

Dat moest natuurlijk onderzocht worden :+
Afbeelding

Afbeelding

En nog een mooi plaatje van vanochtend <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:38

Mooie voerplaats zeg!

Wij hebben het natste deel voor zover als ging voor de regen morgen nog snel los gereden en deels gekeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:46

Ja het wordt weer een slechte dag morgen. :\
Daarom hebben wij ook vandaag de tegels gelegd :j
Maar de rest van de week wordt wel mooi weer geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:47

Ja precies. Voor ons wel fijn opzich kan ons gele zand zich wat zetten en zien we wat het scheelt (veel :+ ).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:18

Dat is zeker waar! Wel fijn hoor dat je dat zelf kan keren.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:06

Ethelate, wat een mooi plekje! Jammer dat ze er maar tot eind oktober op kunnen staan.

Daihyo, mooi gemaakt met die voerplek! Wat verharde voerplekken zijn echt fijn, staat hier ook nog op mijn wishlist.

Wij zijn vandaag ook druk bezig geweest. Hebben een aantal planten voorzien van een boomkorf om ze de kans te geven om uit te groeien tot boompje in plaats van struikje. Werd het wel tijd voor, want ondanks de extra hoge draad hadden ze toch de boomtoppen gevonden :') Hopelijk helpt dit en kunnen de bomen nu mooi groot worden zonder geknaag van de paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:45

Handig Susan!

Hier net de cirkel ingezaaid want ja, we gebruiken hem toch niet dus een extra weitje. Verder deze week de grote pension klanten wissel dus mijn paarden staan nu een paar daagjes met zijn 2. Mooi het laatste weitje open gezet dus. Kunnen we er volgend jaar nog langer tegen aan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:36

Altijd handig, een extra weitje. Waarmee heb je ingezaaid?

Hier hebben de buren een feestje :))
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:45

Brabants grasmengsel, veel verschillende grassen en kruiden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:47

Robijntjah schreef:
Handig Susan!

Hier net de cirkel ingezaaid want ja, we gebruiken hem toch niet dus een extra weitje. Verder deze week de grote pension klanten wissel dus mijn paarden staan nu een paar daagjes met zijn 2. Mooi het laatste weitje open gezet dus. Kunnen we er volgend jaar nog langer tegen aan!

Wat bedoel je met de grote wissel? Begin je weer op ‘0’?
Dat zou mijn grote nachtmerrie zijn. Wij hebben sinds donderdagavond een grote zwarte ruin erbij. Ik heb me daar een partij stress van :')
Het gaat overigens heel erg goed hoor, daar niet van, maar jee…. Die onrust is niet mijn hobby. Heel m’n schema en routine op de hobbel, machtstrijdjes, gedoe.

Is het een feestje met muziek Daihyo? :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:50

@Daihyo: en ze draaien het liedje "Standing on the outside, looking in ..."?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:52

Olympia96 schreef:
Robijntjah schreef:
Handig Susan!

Wat bedoel je met de grote wissel? Begin je weer op ‘0’?
Dat zou mijn grote nachtmerrie zijn. Wij hebben sinds donderdagavond een grote zwarte ruin erbij. Ik heb me daar een partij stress van :')
Het gaat overigens heel erg goed hoor, daar niet van, maar jee…. Die onrust is niet mijn hobby. Heel m’n schema en routine op de hobbel, machtstrijdjes, gedoe.

Is het een feestje met muziek Daihyo? :D

Vandaag is de laatste gegaan, donderdag komt er 1 met 2 paarden hierheen.

En dan hopelijk de rust terug inderdaad maar die paarden en eigenaar ken ik al tijden dus dat komt wel goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:56

_O-
Ja al vanaf vanmiddag luide muziek :D

Spannen Robijntjah. Is toch weer even onrust enzo. Wij hebben ook al een paar kijkers gehad voor nieuwe pensionpaarden. 1 of 2 paarden. Even afwachten wat ze gaan doen. Ze waren wel erg enthousiast in ieder geval.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 22:02

Dat is inderdaad het nadeel van pension. Op vertrek heb je geen invloed. Ik heb ook gekozen voor iemand die ik tien jaar ken en waarmee ik vier jaar samen op pension heb gestaan. Dit is haar eerste overstap in 30 jaar, dus ik durfde de gok te nemen. :D

Jij gaat dus ook terug in aantal paarden begrijp ik?

Wat ik ook spannend vind is de verantwoording voor andermans kostbaarste bezit. Ik zie de nieuwe dan ook meer in lijn met m’n eigen. Alle extraatjes doe ik ook voor hem zeg maar. Onderscheid voelt niet goed terwijl dat juist in pensionland helemaal niet raar is. Dan bekijk je het juist zakelijk. En ik kan dat niet.
Ben dan ook blij dat ik dit paard echt leuk vind, dat maakt het een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 22:05

Oh maar dat maakt zeker verschil ja. Hier ook wel eens een paard gehad wat ik wat minder leuk vond.

Vertrek heb je wat minder invloed op, soms ook wel want je kan ook zelf mensen vragen om te gaan.

Terug in aantal is nog even aan kijken, er lopen nog wat dingen. Zijn zelf aan het kijken om er 1 te importeren en ik schiet uiteraard misschien weer eens iemand te hulp :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 22:07

Ik kan dat ook niet hoor. Ik voel me voor de pensionpaarden net zo verantwoordelijk als voor mijn eigen. Toen de eigenaar van 1 van de paarden met vakantie was ging ik ook gewoon 2x per dag naar stal om medicijnen te geven toen hij in het draad had gezeten. Dat hoefde zij niet op de lossen van haar vakantieadres.
Toen ik zelf op pension stond moest ik dat wel altijd zelf regelen en was het mazzel als de stalhouder dat deed :+
Behalve kleinschalig. Dan loste je dat soort dingen met elkaar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 22:17

Oh ja zeker. Ik heb hier ook heel wat medicatie aan de pension paarden staan geven.
Hoort erbij denk ik dan.

En misschien voel ik me voor de anderen nog wel verantwoordelijker dan voor mijn eigen paarden :')

Nu moet ik wel zeggen dat we met elke lichting klanten wel meer weten wat wel en niet past en wat we ook zeker niet meer willen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 23:58

biancaaaa schreef:
Totale ruimte is 5,44 X 8,43. Ik had bedacht de eerste 3 meter enkel overkapping (geheel open zijkanten), en de overige 5,5 X 5,5 dan echt stal met dichte wanden en 2 openingen?

Maar hoe groot dienen de openingen te zijn? Voor 2 max. 3 paarden

Er ligt beton, welke bedekking kunnen we daarop beste toepassen (onderhoudsvriendelijk / beperkt opslag voor strooisel)?

Hele ruwe schets so far:

[ [url=m/7RpSkS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat ik maar 3 wanden zou plaatsen en de kant waar de overkapping zit open zou laten. Dan zou ik een rolsysteem (ik zag dat laatst ergens voorbij komen, handig!) met windgaas aan de overkapping maken. Kun je in de winter als het nodig de open kant dichtmaken met windgaas. Dan kunnen ze er nog wel aan de zijkant in toch?

Bodembedekking; ik zou of kiezen voor flink stro (meer afval, wel fijn in de moesttuin etc) of vlas oid. Wij hebben stro omdat ze er ook van eten. Anders dikke rubbermatten met een dunnere laag stro/vlas.

Ik vind het belangrijk dat de paarden zacht en droog kunnen liggen en neem voor lief dat ze het iets vaker dan ik perse leuk vind het ook als toilet gebruiken...

Cemlys schreef:
Even een vraagje, wat voor verlichting hebben jullie buiten bij de paddock. Ik heb het vnl nodig om ze s winters s avonds buiten en binnen te kunnen zetten.

Laatst ging het hier over graszaad. Iemand de tip voor goede kwaliteit laag in fructaan graszaad? We gaan binnenkort het nieuwe stuk weide inzaaien. Ik ken pavo maar er is vast meer

Wij hebben geen verlichting buiten, niet nodig. Ik gebruik een goedkope hoofdlamp van Praxis om de netten te vullen.

Ik zocht graszaad en schreef eerder dit: Ik heb op de site van Bio Ron gekeken wat hij adviseert. Ziet er mooi uit maar ga ik aan failliet op dit moment. Ik overweeg dit mengsel te gebruiken: https://www.graszaaddirect.nl/rudloff-e ... -10kg.html Dat lijkt redelijk op het mengsel van Bio Ron en is de helft goedkoper...

Ethelate leuk om je plek te zien! Mooi die houten hooibak. En gezellig met een kipje erbij. <3

Daihyo ziet er top uit! Ik ben heel benieuwd of de voerbak goed blijft staan of dattie gaat schuiven op de stenen. Heb je de opsluitbanden nieuw gekocht of ook 2ehands?

Pfff, zo bijgelezen! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:19

Opsluitbanden nieuw. Maar er staat nu een flinke partij 2dehands op marktplaats in Arnhem. Mocht je ze nog zoeken :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:22

Ik zoek ze nog maar mijn lief heeft last van zijn rug na t sjouwen van 260 grindtegels O:) Ik denk niet dat hij heel blij wordt van t nieuws dat we opsluitbanden gaan ophalen... :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:28

Ik kan ze niet meer vinden, dus denk dat ze al weg gegeven zijn. Het waren er bijna 40.
Wij hebben ze bij de Hornbach gehaald voor 2 euro per stuk. Scheelde wel dat we er maar 6 max nodig hadden. De tegels zijn omgekeerde grindtegels via Marktplaats.
Grindtegels zijn zwaar. Dit zijn 50x50 van bijna 30kg stuk. Moet er niet aan denken om er 260 te moeten tillen. Manlief heeft een hernia, dus ik heb ze getild :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:45

Kijk nou. Senior waakt over junior <3
Afbeelding