Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:07

@xXutopiaXx: Omdat mijn oudje 34 is en niet meer zo vast ter been en mijn jonkie (van 23) nog wel eens een 'humor'momentje heeft met losse beentjes :)
Natuurlijk kan er overdag ook wel iets gebeuren, maar dan ziet ze iig wat meer en ben ik er ook sneller bij.
Ik heb bijv. ook alle harde voerbakken verwijderd omdat ze er 's nachts eens op gevallen is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:46

Jonkie :P Maar eens!
En ook met Lorette! :j :D

Hier komen ook inloopstallen/schuilstallen voor als ze samen buiten staan bijv. + individuele vaste stallen, met uitlopen.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:18

Ik heb een individuele stal die ik wel kan afsluiten en een schuilstal waar in de avond min merrie apart instaat met een grote paddock eraan. Zij kan zo extra voer krijgen en heeft wat rust. Verder kruipen ze wel eens overdag alle 3 erin. is een vaste kudde dat scheelt natuurlijk ook

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:36

Ik krijg binnenkort een Tinker op stal voor de verkoop. Doe ik eigenlijk niet meer, want ik heb er te weinig tijd voor, maar het mag vlot (zonder opleiding/doorrijden) en is een vriendendienst... Dus tja, dan toch maar even tussendoor. Het zou in maart al gebeuren, maar uitgesteld wegens het coronavirus. Dat lijkt me nog steeds een uitdaging, maar zou moeten kunnen met wat aanpassingen.

Ik heb buiten twee tijdelijke shetlanders nog nooit een koudbloed op stal gehad. Ik vind het op voorhand al een uitdaging qua rantsoen en ik ben ook zeer benieuwd hoe ik zoiets vind in vergelijking met de warmbloeden die ik gewend ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:38

Misschien is de omgang een verademing :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:31

Dailey, mijn Schwarzwalder Fuchs, is ook mijn eerste koudbloed. Is toch wel even schakelen vond ik hoor :+ En nog een ruin ook :') . Voor mezelf in omgang vind ik de meer 'bloederige' paarden veel makkelijker. Maar eerlijk is eerlijk, het heeft ook wel veel voordelen. Buiten dat ik mensen altijd even moet waarschuwen dat je op je eigen tenen moet letten, is het wel een enorm allemansvriendje die met iedereen wel wil knuffelen, weinig overwachts.

Qua stallen heb ik nu een stalgang met daarin grenzend twee stallen die nu altijd open staan. Uiteindelijk wordt het 1 grotere inloopstal (3,5 * 7) en behoud ik 1 noodbox. Je weet nooit waarvoor het nog eens handig is. En achterin het land komt nog een tweede schuilstal met de opening de andere kant op tegen de rand van het bos.

Aan de eerste schuilstal grenst de paddock (daar moet eigenlijk wel weer nieuw zand bovenop). En de andere toekomstige schuilstal grenst aan de wintertrack, die het hele jaar open blijft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:37

Dat van die tenen klinkt wel heel bekend, al zit 'koudbloed' bij mijn bonte toch wel erg ver weg :D

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:01

zo. ik heb alles bijgelezen.....
maar tis teveel om op te reageren.

We zijn bijna klaar met alles, nadat onze bak kort na het leggen door de voorjaarsstorm zon beetje bij de buren in de tuin lag.... erg vervelend :(

Paarden kunnen bijna komen nu, er wordt nog een schutting geplaatst langs de erfgrens zodat we hopelijk het zand verstuiven kunnen beperken tot een minimum. Helaas ontkom je er hier op de ruimte niet aan... om de bak komt een omheining met 2x halfrond en een beschotplank van 30 cm, zodat als het stuift, het niet meer bij de buren kan komen. En daar draait het de afgelopen 2 weken ongeveer om. ben echt kapot, nieuwe baan, nieuw huis, verbouwen... mn hoofd kan het bijna niet bijhouden hahaa

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:48

Ir1ne, klinkt heftig en druk allemaal :(:) Sproeien jullie dan niet? Mijn bak ligt ook tussen 2 huizen in en die wordt elke week beregend om stuiven te voorkomen. Daarnaast zit er iets leem door de toplaag om het vocht iets langer vast te houden.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:57

Jawel. PB ;)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:20

Ach wat zonde zeg... hopelijk hebben jullie snel de oplossing staan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:22

Dat lijkt me balen inderdaad zeg.

Iedereen toch een beetje genoten van bevrijdingsdag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:01

Ik lees ook nog steeds mee, maar heb weinig tijd om te reageren. Balen Ir1ne. Bij stuift het ook als een malle, maar daar heb ik alleen zelf maar last van...… Waait allemaal mijn eigen tuin in. De buren zitten op te grote afstand om er last van te hebben.

Ik heb wel een lekkere vrije dag gehad gisteren, lekker een buitenritje gemaakt en daarna 1 van de schuilstallen helemaal uitgemest. Was wel effe een klus (potstal van de hele winter), maar hij is nu weer mooi fris. De andere schuilstal ga ik van de week aan beginnen. In de winter heb ik er een hele dikke laag vlas in, in de zomer alleen zand.

Bij mijn oude ruin is verleden week een "vervelende" hengstentand geconstateerd en beginnende EORTH, hier in het topic toch ook iemand met een paard met EORTH? Afgelopen maandag zijn er foto's gemaakt en morgen heb ik overleg met de kliniek wat wijsheid is. Verwijderen of niet? Het schijnt nogal een "operatie" te zijn en ik weet niet waar ik goed aan doe. Hij lijkt er nl weinig tot geen last van te hebben, maar dat is natuurlijk lastig te beoordelen als mens...….

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:10

Hier hetzelfde verhaal.. Vervelend zeg! Het zand (Woudzand dat ik uit Drenthe heb laten komen) zat zelfs ook op de auto's in de straat := Gelukkig lopen de paarden nog niet op de drainagebuizen. :+
Nu ben ik dan toch ook wel heel blij met de waterpomp die in verbinding staat met de sloot waar ik 2 slangen op heb aangesloten d.m.v. een splitter die weer op de sproeiers aangesloten zitten. Dat zijn gewoon van die knipsproeiers die in het rond gaan en dan even een halfuur aan doe (s'avonds, anders verdampt het zo weer)
Ook voor in de wei is het handig met drogere periodes, maar ik kan nu eerst alleen bij het voorste stuk komen ivm. stroom. Om 3 haspels op elkaar aan te sluiten om wat verder achterin te kunnen komen is mij net iets te duur eerst en zie eerst wel hoe goed het voorste stuk blijft, waar ook boompjes staan voor schaduw.

Maar zeker! Ik was sowieso vrij maar heb wel even gemaaid en de bak gesleept. Ook eindelijk weer eens pizza gehad dat mijn moeder af had gehaald bij ons favoriete restaurant :9

Ook zijn er 3 welshjes bij mij tot ze weer naar stal gaan tegen de herfst of winter. In het begin ging Toos met haar oren in de nek als een draak achter ze aan, maar dat gaat nu, na een paar dagen, al een stuk beter.
Afbeelding
En er zijn een paar koeien met kalven in het land naast mij gekomen <3
Afbeelding

[***], geen idee eigenlijk.. Volgens mij kunnen tanden wel afbreken als ze broos worden, maar zo lang hij er geen last van heeft.. Maar uiteindelijk zal hij er misschien wel aan moeten geloven, maar ik zou even afwachten tot het overleg. Succes :(:)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:49

Hier eentje met eorth. Hier wezen de foto’s uit dat het nog kon blijven zitten allemaal. Kijk er ook niet naar uit als ze er uit moeten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:04

Leuke foto's Merexa!

Hier geen ervaring met EORTH, sorry.. klinkt heel naar..

En ik heb gisterochtend braaf een halve dag gewerkt _O- Had het niet door, en je zit toch thuis nu haha.. pas tegen lunchtijd viel het me op dat ik zo weinig mail kreeg en toen ik ging kijken zag ik al m'n collega's op offline staan _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:09

Net wat beelden zitten bekijken en daar wordt je idd niet vrolijk van.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:59

Haha Utopia :')

Eorth is heel naar inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:15

Maartje_M schreef:
Hier eentje met eorth. Hier wezen de foto’s uit dat het nog kon blijven zitten allemaal. Kijk er ook niet naar uit als ze er uit moeten

Nee, het is inderdaad geen pretje.

Bij mijn paard zit er een ontsteking bij zijn rechter hengstentand. Na wat onderzoek op internet ben ik erachter dat deze tanden zelden of nooit verwijderd hoeven te worden. Daarbij is het één van de vervelendste tanden om te verwijderen. Zijn krom (banaanvormig) en zitten vrij diep in de kaak, waarbij ze aan de onderkant ook nog eens een stuk dikker zijn. Dit betekent dat het hele kaakbot open moet om hem eruit te krijgen -O- . Hij moet hiervoor ook naar de kliniek, kan gelukkig wel staand met een roesje en plaatselijke verdoving, maar toch.

De snijtanden schijnen een stuk eenvoudiger te verwijderen te zijn.

Ik ga morgen even in overleg met de dierenarts/tandarts.

Merk jij iets aan je paard? Slecht eten, pijn, vermageren?

Bij de mijne merk ik nl helemaal niets, hij is blij, eet graag, glimt en is eerder te dik dan te dun.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:30

Wij zijn aan t kamperen.
Heel gezellig.
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:51

Ik merk nu al weinig aan hem, maar ze hebben zijn tanden op een speciale manier bijgevijld zodat hij er zo min mogelijk last van heeft.
Hij heeft het ook het ergste bij zijn hengsten tand dus ik was ook al bang dat hij naar de kliniek moest. Tegen de tijd dat er echt wat uit moet, ga ik overwegen of het nog wel eerlijk is en of het de stress dan allemaal waard is. Hij heeft zo veel kwaaltjes al... moet wel allemaal paard waardig blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:23

Maartje_M schreef:
Ik merk nu al weinig aan hem, maar ze hebben zijn tanden op een speciale manier bijgevijld zodat hij er zo min mogelijk last van heeft.
Hij heeft het ook het ergste bij zijn hengsten tand dus ik was ook al bang dat hij naar de kliniek moest. Tegen de tijd dat er echt wat uit moet, ga ik overwegen of het nog wel eerlijk is en of het de stress dan allemaal waard is. Hij heeft zo veel kwaaltjes al... moet wel allemaal paard waardig blijven

Eerlijk gezegd sta ik er ook zo in. Die van mij heeft ook wel wat kwaaltjes, spat, kissing spines, artrose, hoge overhoef en hij is ook al ruim 10 jaar met pensioen.

Als het niet strikt noodzakelijk is dan laat ik de hengstentanden ook zitten.

Ik hoop morgen wat meer te weten.

Heerlijk uitzicht Antheman!!! Veel plezier.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:28

Even de foto’s afwachten inderdaad zodat je weet wat echt de schade is. Mijn dierenarts/tandarts is gelukkig heel eerlijk dus ik twijfel niet aan haar oordeel. Als het niet meer kan, dan zien we dan wel weer verder. Hij is nog relatief jong (18) maar ook al een paar jaar met pensioen en ik dacht zelfs dat hij het niet zou redden mee te verhuizen. Maar goed nu is hij weer helemaal happy :+

Vandaag zandbak gegraven voor de kinderen. Bijna klaar, wat een werk :') hij wordt 3x3 m en dan 45cm diep. Zand gaat naar de paarden

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:11

Mooie workout, haha!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:26

Oh echt wel. Wij zitten nu welverdiend op de bank :j