Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:54

Mijn moeder vind het zielig als ze in de regen/hagel buiten staan _O- tja ze hebben een schuilstal hoor eigen keuze dat ze er niet in gaan staan :o

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:01

@[***]: Nog 2 nachtjes voor wij gaan en nog 3 voor de paarden komen inderdaad, spanneeeeend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:04

Oh dus nog sneller dan ik dacht!

Veel plezier!

@Vivat, veel mensen vinden het inderdaad zielig als ze in de regen staan, mijn ouders en schoonouders ook. Die vragen zich af waarom ik ze in de winter niet lekker in de warme stal zet in het stro? :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:17

Spannend Mallootje *\%/* :D

Pfff....standje afdruip noem ik het altijd. :D Hier kunnen ze ook droog en uit de wind...ze zoeken het lekker uit. :roll:
Ik heb veel meer problemen met paarden die in een zandbak staan in hartje zomer in dat bloedhete zand zonder schaduw.
Dat is pas ellendig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:20

Klopt Tinky, maar op de pensionstal stonden ze 's zomers in het land in de volle zon, was er wel beschutting, maar daar heb ik ze nooit zien staan.

Net als dat veel paarden niet in een schuilstal gaan staan bij regen staan die van ons dus niet in de schaduw bij volle zon. Misschien dat het bij ons nog uitmaakt dat ik vlak bij de Waddenzee woon en dat er bijna altijd wel een beetje wind is, maar ik ben ze nog wel eens gaan verplaatsen en dan stonden ze binnen 5 sec weer in de volle zon?!

Op mijn nieuwe stek kunnen ze trouwens straks denk ik ook niet in de schaduw bij veel zon. Mmmmm ik ga maar eens even kijken hoe warm het is en misschien is er een mogelijkheid om iets van schaduw te maken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:35

Ik heb ne zwarte, en in de zomer, bij volle zon, LOOPT die om in zijn schuilhok te staan. Die staat dan de hele dag in t schuilhok, komt er af en toe eventjes uit om snel wat gras te knabbelen en draaft dus echt waar terug naar z'n schuilhok. De andere, n bruine, die maalt er minder om.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:36

In de volle zon in het zand is anders dan op de weide...zand absorbeert de hitte en reflecteert.Het droogt de voeten enorm uit...op het gras scheelt dat echt enorm.

Of ze gebruik maken van een schuilmogelijkheid is tot daar aan toe,maar hij moet er wel zijn...al is het maar een doek wat er hangt.
Hittestress kan dodelijk zijn als de lichaamstemperatuur te hoog oploopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:42

Ik heb ze nooit in het zand gehad in de zomer, maar wat jij schrijft over het zand is ook zo. Ik kom niet vaak op het strand, maar heb wel eens ervaren dat, dat zand bloedheet kan zijn als je er met je blote kakkies overheen loopt.... Nog niet over nagedacht wat dat voor paarden doet. Ik ga ze sowieso zo snel mogelijk op het gras zetten. Is qua ruimte ook veel fijner voor ze.

Een doek is bij ons waarschijnlijk nog wel een optie voor komende zomer. Ik moet eerst even kijken hoe het is met de zon. In het begin van het land is er behoorlijk wat schuilmogelijkheid van bomen, maar ik denk dat ze ervoor zullen kiezen om het sappige gras verderop te eten.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:48

Hier altijd op het zand en volop in de zon en ja dat is idd behoorlijk warm. 's Ochtend heb ik veel schaduw van de bomen langs de weg en dan sluit ik ze op in dat deel van de paddock. Op het heetst van de dag staan ze vaak in de Tent, maar ik hang ze dan ook wel eens een kletsnatte vliegendeken om en 's avonds staat er weer schaduw van een andere boom. Dus ze kúnnen altijd wel uit de zon staan als ze willen :)

@Zwerte: de vloerbedekking gaat niet stinken want ze plassen/poepen er zelden op. Na een bui droogt het ook gewoon weer op. Soms veeg ik het meeste zand er af en verder is het een heel handig egaal pad als ik met de kruiwagen loop uit te mesten :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:30

Dubbeldun, heb je misschien een foto hoe het er uit ziet na die jaren? Vind het een erg interessante oplossing, ga het misschien zelf ook wel toepassen.

In de zomer staan ze hier een paar uurtjes in de ochtend in de wei, rest van de dag in de paddock. Wel altijd schaduw van bomen of schuilstal dus, maken ze ook dankbaar gebruik van. Regen, sneeuw etc blijven ze meestal wel buiten staan, alleen de langdurige druildagen gaan ze binnen opdrogen. Maar in de zomer wordt de stal het meeste gebruikt, schaduw en minder insecten. Op echt warme dagen komt degene die normaal altijd buiten wil blijven er vaak niet eens uit....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:04

Hier staan ze tot een uur of 1op de track,dan is de schaduw weg en gaan ze het gras op.Op echt hete dagen gaan ze dan naar mijn buurman.Kunnen ze heerlijk onder de bomen in de schaduw grazen,vaak staat daar ook een lekker windje en is het echt aangenaam.
Om een uur of 6 haal ik ze dan weer op,dan zijn er weer schaduwplekken op hun eigen stuk.Nu helemaal met het afdak :j

Die wei bewaar ik ook altijd voor hete periodes...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:34

@zwerte: mijn toestel ligt aan de lader. Ik zal straks foto's maken :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:01

Hier ook schaduw van een hoop bomen. Hier staan ze ook onder als het gaat regenen of als het hard waait. Helaas hebben we nog geen tijd gehad om een schuilhok te bouwen.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:12

Ik kom mij ook even melden :-)
Sinds november staan mijn paardjes ook bij me thuis. <3 <3 <3
Ik was een echt verwende privestalling tuttebel voor wie alles gedaan werd.
Maar ik vind het nu heerlijk om alle verzorging op mij te nemen, de regen en de koude heb ik met glans doorstaan, nu op naar de zomer! *\o/*

Afbeelding.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:07

Welkom Ploempje!

Nu eerst lekker zomer inderdaad. Leuk plekje heb je.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:51

Ik heb even wat foto's gemaakt van het tapijt.

Hier het breedste stuk waar ze vanuit de paddock de PP in gaan (het stuk is hier 2,5x2)

Afbeelding

Hier de gang
Afbeelding

Van de andere kant
Afbeelding

En voor de Tent (je ziet net een stukje rul zand waar het niet ligt)
Afbeelding

En mijn oudje (29) die staat te schuilen in de Tent
Afbeelding

en mijn 'jonkie' (van 18) die lekker ligt te soezen
Afbeelding

Nu hou ik op anders krijg ik op mijn kop van een Mod :D

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:42

Ik val even binnen, lees wel mee. En waarom gebruik je dit tapijt, dus waarom ligt het daar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:50

Om te zorgen dat het zand mooi glad blijft zodat ik er met de kruiwagen makkelijk overheen kan en de paarden met vorst ook goed kunnen blijven lopen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:04

Hoi Ploempje, gezellige plek daar!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:50

Dat is slim DD!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:54

Mijne ook op zand, die houden juist wel van de zon, zie je ze uitgebreid languit zonnebaden _O-
Aan nattigheid hebben ze wel een hekel, dan gaan ze onder de overkapping.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:58

DD: leuk gedaan! Je paarden staan ook echt te genieten :)

Hier nog niet echt iets veranderd aan stallen, weides of wat dan ook. Dat zal binnenkort wel eens aan de orde zijn.
Hier staan ze nu wel 's nachts binnen, in de winterperiode.
Maar in de zomer gaan ze ook zoveel mogelijk buiten blijven. Zie niet in waarom ze binnen zouden moeten komen als het gewoon goed weer is :) paarden genieten ervan en worden ook rustiger in hun hoofd :)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:48

Mmm, ik heb een nieuw plan voor de omheining van de paddock....(tis een onderdeel van onze tuin, en er zit nu van dat lelijke groene winddoek voor een hekwerk en wat stroomdraadjes). Husband opperde coniferen of klimop, maar dat leek toch niet zo handig (giftig). Volgende optie was een betonschutting, maar tja of dat mooi blijft (modder, stof ect) Nu dacht ik een schapenhek (wilgenpaaltjes naast elkaar, met daarvor een stroomdraadje)> Zou dat wat zijn? niet toevallig iemand hier zijn omheining met schapenhek gemaakt?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:53

Zo dat tapijt ligt er echt veel mooier en stabieler bij dan ik had verwacht! Ga het toch ook uittesten, heb nog een stuk strakgeweven tapijt op zolder liggen zonder doel.

Met wilgenhekjes zou ik bang zijn dat mn paarden het op zouden eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:20

Zijn wilgenhekjes niet die dingen met die scherpe punten ??
@zoefie: waarom niet gewoon een metalen gaashek. Kun je nog iets doorheen zien ook :D