Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:53

NatasjavE schreef:
Paddock vind ik verre van ideaal. :n Zeker niet voor meer dan 4 uur per dag.

mag ik vragen waarom?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:05

tja, maar net wat voor paddock... Alleen een vierkantje met zand zonder ruwvoer en schuilmogelijkheden is niet ideaal nee... Maar er zijn ook paddocks die zijn ingericht op langer verblijf...

En in veel gevallen is een droge paddock creëren iets ingewikkelder dan een vrachtwagentje zand ergens neerkiepen... Helaas...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:06

Martinedd schreef:
NatasjavE schreef:
Paddock vind ik verre van ideaal. :n Zeker niet voor meer dan 4 uur per dag.

mag ik vragen waarom?

Gemiddeld genomen te klein om met meerdere paarden de hele dag in te kunnen lopen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:16

Het hangt er inderdaad vanaf wat voor paddock :)

Als het zo hard regent als bijv vorige week dan staan er ook wel eens plassen op het verharde deel van de paddock. Maar enkel de onderkant van de hoef wordt daar nat van, dieper dan dat zijn die plassen niet (gewoon net zoals plassen op de stoep zeg maar). Misschien is zoiets nog eens een optie voor je paard? :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:35

Als ik dan moet kiezen tussen 24/7 in een paddock of overdag weide en snachts stal dan kies ik toch voor t laatste. Waarom? Meer ruimte om de benen te strekken en in een weiland hebben ze toch wat gras om te knabbelen. Mijn pony vind t bijv ook niks aan om in de bak te staan, vind een paddock dan net zo iets. Heb zo'n idee dat ze zich daar gauw verveeld. Vind t wel erg lief hoor dat jullie meedenken:-)

edit ik ga ervan uit dat ze het hele jaar in de paddock moet. Als t alleen de wintermaanden is is zoiets wel te overzien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:58

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:
Er bestaat nog altijd zoiets als een paddock. Mijn paarden staan 24/7 buiten maar hun benen zijn altijd droog hoor.en nee je hoeft niet rijk te zijn om een paar kuub zand te laten storten.

Wel oppassen voor zandkoliek op een paddock....

Dat valt volgens mijn da ook reuze mee. Ik heb er naar gevraagd omdat wij hooinetten in de paddock hebben en de paarden ook het geknoeide hooi vanaf het zand eten. Ze gaf aan dat paarden in de natuur hele pollen opvreten zonder daar ziek van te worden. Alleen paarden die structureel zand staan te likken/eten daar moet je mee uitkijken. Preventieve kuurtjes doen meer kwaad dan goed aldus mijn da.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:01

bij mij opstal vanwege mesten komen de paarden of uur los of in de molen hangt van schema af die we hebben die van mij komt twee keer in de week los in de molen uurtje. dan heb ik met twee stalgenoten afgesproken dat we met z'n drieen ervoor zorgen dat ze extra los komen ik kom meestal savond en hun overdag mooi opgelost zo:) we hebben zomers genoeg land:) overdag wei en savonds weer op stal

aikon

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:15

Waar ik nu sta kan ik ze helemaal niet meer buiten los laten -O- Van de zomer ben ik "mijn" wei kwijt geraakt en omdat ik toch ging verhuizen (zij hebben de stalling opgezegd, voor het einde van deze zomer moet ik weg) Hebben ze alvast dit wekend de bak maar afgebroken %) Nou had ik gelukkig wel al een andere stal gevonden voor 1, de ander gaat weg, maar daar kan ik pas 1 maart terecht. Dus moet ik (met kreupel lijf) de komende tijd elke dag wandelen met mijn pony's. _-:( En de jongste kan ik niet goed aan ivm gekneusde schouder en heup.
Iemand een idee hoe ik dit kan overbruggen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:16

Aikon kun je in de oude bak niet zelf een stuk afzetten met een stroomapparaat?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:17

Nee, de grond (houtsnippers in verregaande staat van ontbinding) is er ook af. Ligt nu alleen nog een leem laag. Da's gewoon te glad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:26

Aikon, iemand in de buurt die je kan helpen met wandelen? Of een stal/weiland waar je voor twee weekjes terechtkan?
Wat onhandig trouwens dat ze dat zo gedaan hebben, wat als je nog tot einde zomer had willen blijven??

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:38

Hm dat is inderdaad wel erg glad Aikon. De weide is dus ook niet meer beschikbaar?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:49

Sees schreef:
Dit klopt toch niet helemaal hoor Max66 :o. Ik ken meer stallen hier in de regio waar de paarden wèl naar buiten gaan dan dat ze binnen blijven.

dan ben ik benieuwd waar Sees. Ik woon in regio de Liemers, Westervoort, Duiven, Loo, Groessen, Zevenaar. De stallen die ik ken daar komen de paarden nauwelijks buiten in de winter, sowieso niet in de wei. Mag ook per PB, ik ben wel benieuwd namelijk!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:04

Nikass schreef:
Aikon, iemand in de buurt die je kan helpen met wandelen? Of een stal/weiland waar je voor twee weekjes terechtkan?
Wat onhandig trouwens dat ze dat zo gedaan hebben, wat als je nog tot einde zomer had willen blijven??

Ik kan al geen verzorgster vinden laat staan iemand die wil helpen met wandelen. En ik laat niet zomaar iemand met de jongste lopen, die is niet bepaald prettig in omgang.
Helaas niet mogelijk in de buurt een weiland met stallen, heb hengsten.

Echt nadenken is er niet bij. In januari hebben ze de kantine al van de verwarming afgesloten. :brr: Voor het zelfde geld kan ik pas eind van de zomer ergens plek vinden. De meesten staan vol nu.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:38

Nou dat vind ik nogal asociaal dan maar ja daar heb je niet veel aan
Je woont zeker niet regio Amsterdam (kom ik je helpen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:43

Voor die ene heb je dus wel 1 maart een plek
En hoe zit het met die andere, is al duidelijk waar hij naartoe gaat en wanneer?

Ik denk dat ik wellicht een vakantie adres voor je weet waar ze nu samen op de wei kunnen, worden sochtends buiten en savonds binnen gezet en stallen gedaan en gevoerd enz
Is mogelijk niet in jouw regio, maar ze worden dus verzorgd dus je hoeft er dan niet persé heen.
Kan je ook even tijd nemen voor je eigen gezondheid. Ik zal je even gegevens pb-en.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:46

Asociaal of onnadenkend? 2e is zeker van toepassing. Heb dat al vaker met verschillende dingen meegemaakt.
Nee, friesland. :D Beetje ver weg voor je.

De oudste gaat per 1 maart naar de nieuwe stal (mijn oude stal eigenlijk :D ) En de andere gaat op de zelfde dag naar de slager. Deze heeft een kapotte knie en een dikke bult achter zijn kaak waar hij last van heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:52

Heb je gepbt, kijk maar of je er iets aan hebt. En anders succes met twee weken ploeteren! (maar daar kom je doorheen! )
Wat erg dat je je paard moet laten gaan ;(

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:05

Het is beter voor hem. Er mag niet meer opgereden worden of gemend. Zelfs longeren in de wei lopen kan hem weer kreupel maken. Dat is geen leven voor een paard steeds met pijn lopen. (ik weet hoe dat is dag en nacht pijn, wil ik hem niet aan doen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:14

Sterkte 1 maart! Verstandige keuze, absoluut; een dier hier op aarde houden met pijn is ook geen optie (en de knie geneest ook niet miraculeus... En met zo'n dikke pijnlijke bult achter de kaak is het ook wachten op nog meer ellende :(:) ). Maakt het natuurlijk niet makkelijk...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:17

Hij blijkt (als we alles op een rijtje zetten) dat hij hier toch al jaren mee loopt -O- Kniebanden zijn stuk en hij is gaan compenseren in zijn schouder. Zeker niet makkelijk. Heb hem van dag 1 met de fles groot gebracht. Had een mooie toekomst bedacht met hem in de westernsport, maar helaas.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:37

max66 schreef:
Sees schreef:
Dit klopt toch niet helemaal hoor Max66 :o. Ik ken meer stallen hier in de regio waar de paarden wèl naar buiten gaan dan dat ze binnen blijven.

dan ben ik benieuwd waar Sees. Ik woon in regio de Liemers, Westervoort, Duiven, Loo, Groessen, Zevenaar. De stallen die ik ken daar komen de paarden nauwelijks buiten in de winter, sowieso niet in de wei. Mag ook per PB, ik ben wel benieuwd namelijk!

Hm, in die regio ben ik iets minder bekend dus misschien dat het daar wel klopt :o. Net over de grens in Dld heb je wel mooie stallen met veel weidegang. In Groessen staan er een aantal op MP als ik me niet vergis die wel weidegang bieden. Ik had het meer over de regio Ede, Wageningen, Arnhem, Elst, Doorwerth, Renkum, Wolfheze :o.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:42

hier in de buurt is het echt zoeken naar een speld in een hooiberg hoor.
Bij mij op stal mogen ze nu alleen in de bak, niet ideaal maar beter dan op stal staan. Ik ben tevreden over mijn stalling, paardje doet het goed, is gezond en voelt zich happy, dat is voor mij het belangrijkste!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:43

hipkippie schreef:
Als ik dan moet kiezen tussen 24/7 in een paddock of overdag weide en snachts stal dan kies ik toch voor t laatste. Waarom? Meer ruimte om de benen te strekken en in een weiland hebben ze toch wat gras om te knabbelen. Mijn pony vind t bijv ook niks aan om in de bak te staan, vind een paddock dan net zo iets. Heb zo'n idee dat ze zich daar gauw verveeld. Vind t wel erg lief hoor dat jullie meedenken:-)

edit ik ga ervan uit dat ze het hele jaar in de paddock moet. Als t alleen de wintermaanden is is zoiets wel te overzien.g

Hier heb ik twee schuilstallen, en drie plekken met onbeperkt ruwvoer. Wel lage energie waarden, ze moeten niet tonnetje rond worden. Ze vermaken zich prima met van alles en nog wat. In de zomer gaan ze overdag op de wei. Het is dit of 20 uur op stal, nou mijn paarden weten wel wat ze liever hebben! Zandkoliek heb je niet zomaar, als je daar al bang voor bent kun je het zand redelijk simpel aanpakken.

hier is de plek van de paddock net wat hoger en uit de wind, t is geen bodem als in een rijbak maar wel grotendeels droog en stevig. Wij hebben gekozen niet te draineren oid, gewoon twee vrachtwagens zand en volgend najaar weer een beetje aanvullen. O en ja, we zitten hier op kleigrond. Ik denk altijd graag in mogelijkheden ipv problemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:11

Gypsy, ze hebben dus een soort paddock net schuilstallen voor 24/7 en in de zomer wei erbij?
Hoe groot is jouw paddock en voor hoeveel paarden? En heb je dan stro in je schuilstallen?
Ik vraag het je uit belangstelling. Het lijkt me heel fijn om zoiets voor je paard te gaan hebben.