[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:35

Cv buis was bij mij zo krom en de koppelingen liggen er vaak naast ondanks dat ze goed vast zitten. Welke dikte heb jij van buis?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:39

_PatriciaH schreef:
Cv buis was bij mij zo krom en de koppelingen liggen er vaak naast ondanks dat ze goed vast zitten. Welke dikte heb jij van buis?

15 mm :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:42

Een vraagje:
Heeft iemand die slowfeeders op horse event , dit jaar, gezien?
Deze zijn van zeildoek gemaakt , hebben een paar ronde gaten. Ze kunnen hangen, maar ook als een soort bal op de grond gebruikt worden.
Ik vond ze wel interessant, maar de prijs weerhield me ervan om te kopen.
Is er iemand die er een mening over heeft of ze gebruikt?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:14

mirim schreef:
Een vraagje:
Heeft iemand die slowfeeders op horse event , dit jaar, gezien?
Deze zijn van zeildoek gemaakt , hebben een paar ronde gaten. Ze kunnen hangen, maar ook als een soort bal op de grond gebruikt worden.
Ik vond ze wel interessant, maar de prijs weerhield me ervan om te kopen.
Is er iemand die er een mening over heeft of ze gebruikt?

Je bedoelt neem ik aan deze:
http://www.hayplaybag.com

Zou er zelf niet voor kiezen. Weinig slow effect en vraag me af of ze hem goed leeg kunnen eten, of het hooi wel voldoende naar beneden zakt.

Maar wie weet heeft er iemand hier ervaring ermee! Hoe duur waren ze op de beurs?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:23

Als het zoiets is als hierboven dan zou ik het er bedrag niet voor over hebben. Te grote gaten en op de grond komt er dan alsnog veel vuil in.

Je hoeft niet eens zo handig te zijn om zoiets zelf te maken, beetje creatief denken en je hebt iets wat goedkoper is en helemaal naar eigen wens is.

Patricia, wij gebruikten ook cv buizen van 20mm.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:44

We hebben nu 15mm, toch wat dikker proberen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:50

CV-pijp is dunwandige pijp. Als die niet sterk genoeg is kun je dikwandige pijp proberen, maar die zul je niet bij de bouwmarkt vinden.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:58

En dan het net op spanning brengen of juist de ruimte laten. Wat zijn de ervaringen ?
Heeft iemand er wel eens dubbel net over elkaar heen gedaan ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:05

Ik zou het op spanning doen. 2 netten over elkaar heb ik nooit gedaan.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:07

Ik doe het wat losser, doen ze naar mijn idee iets langer met het hooi en maakt minder herrie. Als mijn net stuk is aan de zijkant dan span ik het strakker en merk dan dat ze minder lang bezig zijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:10

Inderdaad Wendy die bedoelde ik.
De gaten zijn niet zo enorm groot, maar wel weer groot genoeg om te zorgen dat ze fatsoenlijk hooi kunnen plukken en niet hun hals zo scheef moeten zetten en kracht zetten om een sprietje hooi te trekken dat ze er last van krijgen...dit vind ik persoonlijk het nadeel van de hele kleine maasjes in het net.
Ik denk niet dat je ze zelf kan maken.
Dit is dubbel zeildoek en de naden zijn gelast , zodat ze niet stuk gaan tijdens door het plukken van het paard. Dit zelf maken gaat je niet lukken als je niet de juiste machines hebt.
Ze waren op de beurs dacht ik €75,00.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:16

Mij lijken de gaten daarvan erg groot en ik denk niet dat ze de zak kunnen leegeten ?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:04

bertine37 schreef:
En dan het net op spanning brengen of juist de ruimte laten. Wat zijn de ervaringen ?
Hoe losser het net, hoe minder trekkracht ze op het net kunnen zetten en dan slijten de netten ook minder snel. Ook slowt het meer.

Mirim, om dit exact na te maken heb je inderdaad speciale machines nodig. Maar met andere keuzes qua materiaal of gatensysteem kun je wel hetzelfde principe krijgen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:10

natuurlijk kun je het van andere materialen maken, maar deze schijnen getest en stevig genoeg te zijn om er jaren mee te doen.
Maar niemand heeft er nog ervaring mee?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:22

Geen ervaring mee, ik heb het ook niet eerder voorbij zien komen. Zal redelijk nieuw zijn?
Gezien de woonplaats zit het bedrijfje bij mij om de hoek. Edit; even nieuwsgierig geweest, betreft een hoefsmid die ze verkoopt. Dezelfde creatieveling die ook jaren geleden de LOER/dazenval op de markt heeft gebracht, dat was echt een topvinding. Alleen maakt iedereen ze inmiddels deze zelf.

Wel ervaring met paarden die alles kapot krijgen -O- . Ook op de randen kunnen ze kracht zetten met hun tanden omdat ze de laatste beetjes willen hebben. Maar dat is erg verschillend per paard, ze zijn niet allemaal lomp en onbezonnen.

Op de grond leggen zou ik echt niet aandurven, in elk geval niet als je paard ijzers heeft. Het ophangsysteem dat de zak los hangt vind ik wel een mooi systeem.
Laatst bijgewerkt door Grit op 15-10-15 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:28

Geen ervaring met de zak, maar mij lijkt het ook te weinig te slowen. Ze moeten het er wel uit trekken dus ze zijn wel een beetje bezig, maar of het echt werkt..

Eerder las ik ook over dubbele netten en los of juist strak gespannen. Wij hebben op het moment een dubbel (aanhanger)net, dan dat bevalt niet veel beter. Zou toch eerder voor kleinere gaten gaan. Op dit moment hangt het net ook erg los, hoewel wij geen buizensysteem in de bakken hebben, maar ook dat bevalt me niet. De paarden dan weer wel, die kunnen er makkelijker bij heb ik het idee.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:30

Even een vraagje. Ik ben opzoek naar een net van maasgrootte 8/10 cm. Ik weet het, absoluut geen slow. Het moet wel sterk zijn en het liefst knooploos en als het kan betaalbaar. Hebben jullie nog adresjes?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:33

Zag gisteren op fb een soort stapmolen (maar dan open) met netten eraan, en die paarden maar lopen zeg!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:36

Zucht ik ga hier maar meelezen.
Ik heb een slowfeeder gekocht, een container met onderin betongaas.
Alleen kunnen ze er na een x aantal uur dus niet meer bij. -O-
Echt hoogst irritant en daar wil ik een oplossing voor.
Er zit een goede kwaliteit kuil in, herkent iemand dit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:40

De meeste 'ouderwetse' hooinetten hebben toch die maas ??

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:41

Grit, klopt het was een hoefsmid die ook de dazenval heeft uitgevonden.
Ze hebben de zak o.a. getest met een paard wat alles sloopte en deze bleef redelijk heel. Hij was wel beschadigd maar geen losse stukken ofzo, gewoon wat lelijk geworden.
Ik had zelf wel graag tester geweest, kijken wat mijn paarden er van zouden vinden :D
Hij was als slowfeeders bedoeld, maar tevens als speelgoed. Als een paard spelenderwijs eet eet hij vanzelf langzamer.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:01

Vooral als zo'n zak los hangt, zal deze ook het meest slowen.
Een van onze "strozakken" hangt ook los van de muur, helaas heeft handyman Tom ontdekt hoe hij de zak op de hoek van de hooibak kan leggen en dan eet hij hem zo leeg. Ze worden er creatief van.

Voor het testen van slowfeeders zou ik mij ook wel aanbevolen houden :D Ik vind het altijd leuk om te zien als er weer iets nieuws is bedacht.
Toen de LOER op de markt kwam, heeft onze staleigenaar er een gekregen om te testen en dazen te tellen. Deze zak heb ik dit keer niet voorbij zien komen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:22

Ja de bedoeling was volgens mij los van de wanden te hangen of los op de grond.
Jaha...tester zijn is altijd fijn :))

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:16

femke_harley schreef:
Even een vraagje. Ik ben opzoek naar een net van maasgrootte 8/10 cm. Ik weet het, absoluut geen slow. Het moet wel sterk zijn en het liefst knooploos en als het kan betaalbaar. Hebben jullie nog adresjes?

Die kan je wel bij de welkoop krijgen. Heb er zelf nog 1 ergens liggen. Volgens mij geen knoopjes, als ik t niet vergeet check ik het vanavond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:54

femke_harley schreef:

Grote maas, dik touw en knooploos zou ik naar de 6 cm netten kijken. Hooi waait er niet meteen uit, is makkelijk te vullen en slow is die maas al niet.