Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:49

anna hoogslag

Dyonne schreef:
Jeetje Cowgirl, dat is een hele beslissing.

kevje, van wie les gehad?
(Ook actief met Parelli, dus altijd benieuwd).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:44

Van paddock paradise naar paddock nightmare en door naar bijna paddock graveyard.

Ik denk dat het een wonder is dat ik hier dit zit te typen. Bij het binnenzetten van de paarden ging het echt helemaal fout. Onze bak is in 2en gemaakt, op het achterste stuk mogen de paarden nu staan. Daarom is er langs de kant een paadje gemaakt, dus aan de ene kant bak hek en aan de andere kant een draadje. Dit omdat de eigenaar vond dat de voorkant van de bak te nat werd en daar dus onder geen beding paarden meer mogen lopen. Dus met een zeer beperkte ruimte zowel overdag als s'nachts zitten die beesten vol energie en staan ze te dringen bij het draadje. We zijn nu dus verplicht de paarden aan de hand mee te nemen terwijl ze normaal vrij rond lopen en we ze even kunnen 'opsluiten' zodat we rustig de hooibak kunnen vullen.
En daar ging het vanavond dus fout. Toen ik mijn haflinger eruit wou halen wou mijn fjord ook en omdat er geen ruimte was om weg te springen heb ik de fjord vol over me heen gekregen en daarna die andere 2.
Het bakhek stond ook open (dat gevaarlijk hek wat klaar stond om een paard op te spiezen). Bang dat dat dus zou gebeuren is dat gelukkig niet gebeurd en rende ze het kleine erfje op. Dat was waarschijnlijk maar goed ook anders kwamen ze misschien weer terug naar mij en ik zat compleet overstuur nog op de grond.

Wonder boven wonder heeft geen van de 3 paarden op me gestaan. Ik heb wel een enorme buil+een kleine schaafwond op mijn hoofd. De rechterkant van mijn schouder en nek heeft wel een klappert gemaakt dit is nu helemaal stijf en doet zeer(lekker heb net 600 euro therapie gehad ). Mijn linkerkuit doet ook zeer en nu maar afwachten hoe ik morgen mijn bed uitkom. Ik heb verdomme net een nieuwe baan!!!! dit had zo fout kunnen aflopen.
Ik heb mijn stalgenoot gebeld die er na 10 minuten was. Die heeft vervolgens nog met de eigenaar van de stal gesproken en kwam mij later vertellen dat er niks aan de situatie verandert gaan worden. Want ja zijn bak is heiliger.
Morgen maar een hoofdstel in bij die beesten...niet mijn ding maar ik besef nu wel dat ik enorm geluk heb gehad vanavond.

Enkele bokkers hebben mij nog een pb gestuurd voor stalling...thanks. We hebben iets waar we even naar gaan bellen morgen.
Want dit kan gewoon niet meer.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:00

Cowgirl :(:) ik bedacht me vanochtend nog dat ik wel iemand weet die op zoek is naar een eigen paardje, wil je de fjord echt kwijt of weet je het nog niet zeker?

SamCo

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:28

Ah joh... paarden hebben is gewoon af en toe fysiek door de mangel. Niet zo klaagzingen, probleem gewoon oplossen: paarden eerst voeren voordat je ze binnenhaalt. Door een hek murmen met zijn allen is -vlgs mij- alleen maar omdat ze honger hebben.

Kan me voorstellen dat een bak heilig is overigens: heeft de boer er veel geld in geïnvesteerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:48

@girl : hoe ben je er nu aan toe ??
Kan er niets gedaan worden aan dat gevaarlijke hek??
Ik heb hier ook een hek van maar 1,20 breed, maar dat is wel overal afgerond en ze kunnen zich er hooguit aan stoten.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:32

Jeetje Cowgirl, je zorgen waren helaas wel héél terecht. Doodeng, zo'n club paarden over je heen. Wat zul je geschrokken zijn.

Hoewel ik begrijp dat je niet op advies zit te wachten, wil ik je wel aanraden om de schrik en pijn wat te laten zakken voordat je een definitieve beslissing over je paardjes neemt. Sterkte joh.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:31

Zo, vandaag maar liefst 4 keer op stal geweest. O.a. het 1000 liter vat gevuld en de pomp afgesloten *\o/*
De kraan was vanochtend al bevroren, en de waterslang die ik in de zomer leeg op had gehangen deed het ook niet meer :? , maar het is gelukt :+
De pony´s keken steeds op: Huh, jij hier alweer? We hebben nog te eten hoor :Y) Ze krijgen nu al een tijdje onbeperkt eten (vooral graszaadhooi), dat vind ik toch wel een erg fijn idee :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:48

goh was van de zomer nog bij CG, het zag er leuk uit daar, maar als het zo moet is het levensgevaarlijk :oo, groot gelijk dat je er weg wil.

Als je je paard wil verkopen is het misschien een optie om 'm te verkopen aan een NHmanege in Belgie? Spirithorses heeft helaas net een nieuw lespaard (uit mijn PP afkomstig), maar misschien zoekt outbackriding of de 2lazy7ranch nog wat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:55

scoxxx schreef:
Ah joh... paarden hebben is gewoon af en toe fysiek door de mangel. Niet zo klaagzingen, probleem gewoon oplossen: paarden eerst voeren voordat je ze binnenhaalt. Door een hek murmen met zijn allen is -vlgs mij- alleen maar omdat ze honger hebben.

Kan me voorstellen dat een bak heilig is overigens: heeft de boer er veel geld in geïnvesteerd?

Er zit veel meer achter dan je denkt...problemen zijn hier niet op te lossen. Vent zijn wil is wet en daar kom je niet tussen.
Paarden hebben de hele dag te vreten dus honger hebben ze niet. Die vent heeft er vorig jaar voor 500 euro zand in gegooid (zegt ie) , bak stelt verder geen reet voor is al 30 jaar oud en op het zand na nooit wat aan gedaan. Is ook maar 20 bij 15 groot.
Ach en door de mangel...heb mezelf 3 hernia's voor die beesten gewerkt. Ongelukken gebeuren altijd wel maar dit had niet hoeven gebeuren dat is duidelijk.

Ben wel aan het werk gegaan maar echt top voel ik me nog niet, alles stijf nog steeds hoofdpijn had soms best moeite me te concentreren en de roltrap voelde enigzins zweverig aan . Gelukkig maar een halve dag en hopelijk morgen iets beter

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:58

Eenhoorn schreef:
Jeetje Cowgirl, je zorgen waren helaas wel héél terecht. Doodeng, zo'n club paarden over je heen. Wat zul je geschrokken zijn.

Hoewel ik begrijp dat je niet op advies zit te wachten, wil ik je wel aanraden om de schrik en pijn wat te laten zakken voordat je een definitieve beslissing over je paardjes neemt. Sterkte joh.

Het gaat gewoon al een paar jaar niet lekker met de paardenhobby, dus het is zeker geen 1 nacht ijs werk.
Afgelopen augustus had ik dit al besloten maar toen vonden we deze stal en wou ik het toch maar weer proberen(voor de zoveelste keer). Maar ik ben er gewoon niet meer gelukkg in.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:19

Ik volg dit topic enigzins, in ieder geval alle mooie inrichtingen van weilanden.
Nu was ik ernaar benieuwd of er hier mensen zijn met een verplaatsbare stal?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:22

wilde je de stal verplaatsen om zo de paarden meer door het paddock paradise te laten lopen ;-)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:23

Onder andere voor de afwisseling ja en het gebruik van de gehele weide.
Daarnaast omdat waarschijnlijk veel anders niet is toegestaan. (wet enz. )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:25

Die dingen zijn vrij duur, dus ik denk dat de meesten hier gewone 'vaste' stallen hebben.
Overigens lijken mij die dingen in een weiland zonder toezicht ook een leuk object waar andere niet vanaf kunnen blijven.
Hier worden iig ook de Loer's uit de weilanden gehaald.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:26

Container is ook verplaatsbaar... Maar is niet veel waard als schuilstal: in de zomer loeiheet en als het regent is het herrie.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:27

Container vind ik inderdaad ook niet veel soeps. Geloof niet dat het hier snel de wei uit gejat zal worden. Ben meer bang voor harde windstoten en mijn stal die ervandoor waait :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:27

En voor het verplaatsen heb je ook een stevig apparaat nodig, die verplaats je niet met een auto :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:32

Er zitten hier wel mensen die tenten als schuilstal gebruiken toch? Misschien is dat dan wel wat voor je.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:34

een kennis van mij heeft zo"n stal naast andere stallen. Zal eens vragen hoe makkelijk verplaatsbaar die dingen werkelijk zijn. Ze zouden eigenlijk op zonneenergie moeten lopen Paard gaat in de stal staan en wanneer ie eruit gaat staat de stal ergens anders ;-). En zelf elke ochtend zoeken waar de stal staat. Je hebt voor caravans van die verrijdbare onderkanten zodat je ze met afstandsbediening ergens neer kunt zetten misschien is dat een idee.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:38

Dat is interessant Dinopino! Maar, wel moeilijk te realiseren. Moet alles op sensoren werken die ook tegen alle weersomstandigheden bestemd zijn!

Tent als schuilstal, waait dat niet weg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:39

Kennis met tent-schuilstal meldt zich :D
Die van mij staat idd achter de normale stallen en dus niet vol op de wind. iemand die ik ken heeft hem open-en-bloot in een weiland staan en die waait idd wel eens een stukje verder :)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:40

Aangezien 't weiland waar ik over praat dus echt op een stuk vlak land is zal bij mij zo'n tent ook geheid eens wegwaaien :=

Ik ga nog eens verder kijken voor houten versleepbare stallen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:31

laura1986 schreef:
Container is ook verplaatsbaar... Maar is niet veel waard als schuilstal: in de zomer loeiheet en als het regent is het herrie.

ik heb van die golfplaten en maakt ook veel herrie hoor.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:23

Hier hebben ze mooie versleepbare schuilstallen, die ook niet snel weg zullen waaien. http://schuilstal.com/

Wij willen zelf een stal bouwen die makkelijk weg te halen is van steigerbuizen en tube-clamp (koppelingen) met als dak waarschijnlijk vrachtwagenzeil, is een stuk voordeliger als een tent.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:47

scoxxx schreef:

Ik ben stalgenoot van cowgirl, en er valt totaal niet te praten met de verhuurder.
De paarden staan op dit moment op een stukje van 4 bij 6, en moeten slapen in hun eigen mest. We maken alles goed schoon maar zo`n klein stukje waar 3 paarden amper hun kont kunnen keren is zo vol gepoept. Mijn andalusier wilde vanavond niet eens eten en stond depresief in een hoekje, die beesten zijn gewoon diep ongelukkig nu. En dat alleen maar omdat er een plasje water in de bak stond ( is nu gewoon hard en bevoren), volgens mij staat de veiligheid en het welzijn van de dieren nog altijd voorop!
Alleen denkt de verhuurder daar totaal anders over. Als er 1 zandkorrel verkeerd ligt dan begind hij al te stressen en als er 2 zandkorrels verkeerd liggen dan moeten ze maar opgesloten worden.

Zelf moet je er ook niet aan denken dat je met 3 mensen dag in dag uit in een hokje ter grote van een wc samen moet leven, en moet slapen in je eigen uitwerpselen. Zodra iemand dan de deur voor je neus open doet ren je er zelf ook het liefst zo snel mogelijk uit, zodat je weer vrijheid heb.

Maar goed, woensdag gaan we ergens kijken en bidden dat we daar voor het weekend terecht kunnen.