Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:45

Dat heb ik al geprobeerd en aten ze ook, ondanks wat ik er ook over heen gooide.
Ik weet dat er een stofje in houtkrullen zit, maar dit is skecht voor de longen. Ik heb ze vroeger lange tijd op houtkrul gehad (de goeie witte soort) en nooit problemen met de hoeven gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:51

DIRBIN schreef:
Hallo Dubbeldun , inderdaad strokorrels zijn rotzooi maar ook oppassen met houtkrullen deze zijn dan de oorzaak soms van rotstraal aan de poten hé , in de schors van de boom zit een soort stof die zeer slecht is voor paarden ... , probeer maar eens een hennep stro vb hempbed met eucaliptus ...
Ach, het ligt er maar net aan hoe netjes en schoon je de stal houd!
De één haalt uit zuinigheid eens per jaar de stal leeg en de ander doet het 5x per jaar!
Als je een hembed maar lang genoeg laat liggen kruipt die vanzelf ook wel een keer weg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:52

Als die dan maar wel de goeie kant op kruipt , bij voorkeur richting mesthoop :+

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:29

Vippie schreef:
wreckh schreef:
Hoop niet dat je al betaald hebt, wij hebben enorme ellende destijds gehad met hun, de ene smoes na de andere en uiteindelijk na 3 maanden (!!!) mn pallet vlas gekregen.

Helaas.....we hebben wel al betaald. Baal als een stekker. Gister weer gebeld en hij ging achter zijn koerier aanbellen en we zouden wat horen. En weer horen we niks. Gelukkig is het niet heel erg ver weg. Manlief is flink pissig en als het nog een paar dagen duurt gaat hij het halen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:06

Dirbin, als je dan zo tegen de korrels ben, wat doe je dan steeds in dit topic??????
Hou het fijn bij je Hempbed met eucaliptus,en laat ons fijn korrelen.
Als je graag een topic over je Hempbed wil ,open er dan 1.
(ik heb zo het vermoedem dat je er aandeel in hebt,verkoper ofzo??)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:15

Wel apart dat vanaf het begin dat dit topic gestart is zich steeds weer leveranciers heel opvallend melden. Dit topic heeft wel een aantrekkingskracht ;-)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:26

Korrels zelf bevallen mij prima, alleen jammer dat de zakken waarin deze korrels zitten van dun plastic zijn met een paar hele kleine gaatjes, waar de muizen dus in kunnen komen. Zakken liggen bij het stro opgeslagen, dus muizen waren er al(ook katten, maar die vangen blijkbaar geen muizen of zo?) ) Schimmel geen last van, terwijl de stallen een half jaar niet zijn gebruikt en er nog een schoon bed van korrels al die tijd in gelegen heeft. Weet niet of die korrels van hetzelfde merk waren (denk het niet, hoewel ze erg op elkaar lijken), heb nu zeoliet en die andere korrels zaten volgens mij in een stevigere zak, daar zaten geen muizen in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:27

@Colunder: DIRBIN is idd verkoper van een eigen product. Kijk maar in de oude berichten die op een nogal doorzichte wijze eea duidelijk maakt :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:40

Neff schreef:
Schimmel geen last van, terwijl de stallen een half jaar niet zijn gebruikt en er nog een schoon bed van korrels al die tijd in gelegen heeft.

Ik had ook wat in het nachthok van de kippen gestrooid... nu lopen die beestjes van het voorjaar af al vrij rond en slapen ze gewoon in de boom. Vorige week dus het hok maar 's schoongemaakt en denk je wat? Op de strokorrels groeiden lustig paddestoelen! :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:02

ieee dat zijn toch schimmels ;-)

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:28

verkoper of niet ik geef gewoon de perfecte informatie door en daar dient een forum toch voor ???trouwens een verkoper verkoopt alle strooisel ook strokorrels hé enz .....

zie maar het geen jannepauli heeft in haar kippenhok

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:00

Voor commerciële uitlatingen hebben we op Bokt een apart deel nl EA-CO ;)
En een verkoper hoeft niet alle merken te hebben, sommigen houden het gewoon bij één.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:25

De schimmels die in de strokorrels zouden groeien zijn dan ieder geval geen gevaarlijke, want bij ons gaat alle inhoud van de stal na 6 weken naar de ligboxen van de koeien. Sinds wij dit doen is het celgetal van de koeien flink gedaald. Als je een verkeerde partij zaagsel hebt, want toevallig nog kleine stukjes schors inzitten of wat nat is geworden heb je bij de koeien de poppen aan het dansen in de vorm van Klebsilla en dat wil je echt niet in je stal hebben, want dan kun je je koeien afvoeren naar de slacht. Nogmaals, hier geen natte plekken in de paardenstallen, ondanks dat ik de natte plekken er niet uithaal. Wel gooi ik het elke dag om als ik de mest eruit heb gehaald.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:23

Imker/Strovan,
Imker heeft een test laten doen,op Strovan ivm schimmel,ik geloof door de universiteit van Leiden?
Check it out.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:30

trekruiter schreef:
Imker/Strovan,
Imker heeft een test laten doen,op Strovan ivm schimmel,ik geloof door de universiteit van Leiden?
Check it out.

Met Imker heb ik al contact gehad, zij weet dat we het ook voor de koeien gebruiken ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:40

DIRBIN schreef:
verkoper of niet ik geef gewoon de perfecte informatie door

Tis maar wat je perfect vind, meningen mogen verschillen gelukkig. Hier delen we ervaringen met strokorrels, voor andere bodembedekkingen graag een eigen topic openen. Anders moeten we gaan temmen :D

En paddestoeltjes groeien ook in stro, vlas en zaagselbodems als je ze lang genoeg laat liggen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:05

PhiaBink schreef:
Een betonnenvloer is meestal een vloer dat niet vloeistof doorlatend is. Bij een vloer van minimaal 10cm gewapendbeton, komt er ook niks omhoog.
Waarom is bij mij de bodem, sinds ik de paarden op stro korel heb, kurkdroog? Soms een plek dat zeiknat is, op vegen laten drogen. In NL stonden ze ook op beton, zonder afvoer, op stro of wat anders, Daar veegde ik de natte bende op, open laten liggen om te drogen en vlak voordat de paarden naar binnen gingen trok ik de stak recht.

Bij een tegelvloer hou je een natte vloer. Vocht blijft tussen de kieren zitten, is op laatst verzadigd en je stal blijft daardoor nat. Snap je dat niet????? Bij een betonvloer heb je daar geen last van, dus de stal blijft droog.

Nou ja, we hoeven er geen ruzie over te maken, ik heb een betonnenvloer en die is standaard nat....zal wel erg goedkope beton zijn, zit ook op een zware kleigrond en die is alleen met een hittegolf kurkdroog...maar waar mijn stallen staan altijd vochtige tot natte grond...zal dat wel de reden zijn..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:51

Eigenlijk is het heel simpel :)
Beton trekt vocht aan en is dus van zichzelf niet waterdicht, niet dat er echt water door komt, maar het 'zweet' wel.
Wil je dat vookomen dan zul je er een waterkerende coating op moeten smeren. Zo maak je ook bijv. kelders waterdicht.
Eea is ook sterk afhankelijk van het grondwaterpeil. Hier op de Veluwe zal dat beduidend lager liggen als op de klei, maar ook dat is weer afhankelijk van de temperatuur. Bij vorst zal ook op zandgrond het peil hoger liggen.

Verder nemen strokorrels natuurlijk veel beter vocht op als vlas/houtkrul/stro, dus óók het vocht uit het beton.

truus12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:58

hallo

weet iemand waar ik het zou kunnen kopen omgeving Bleiswijk
wil het gaan proberen,maar wil nog geen pallet bestellen
al vast bedankt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:02

Als je op google Bleiswijk en strokorrels intypt zul je zien dat je niet ver weg hoeft om aan korrels te komen ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:22

Idd bergschenhoek is the place to be :D Mn stalgenootje levert ze namelijk. Zijn daar ook per zak af te halen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:10

DubbelDun schreef:
Eigenlijk is het heel simpel :)
Beton trekt vocht aan en is dus van zichzelf niet waterdicht, niet dat er echt water door komt, maar het 'zweet' wel.
Wil je dat vookomen dan zul je er een waterkerende coating op moeten smeren. Zo maak je ook bijv. kelders waterdicht.
Eea is ook sterk afhankelijk van het grondwaterpeil. Hier op de Veluwe zal dat beduidend lager liggen als op de klei, maar ook dat is weer afhankelijk van de temperatuur. Bij vorst zal ook op zandgrond het peil hoger liggen.

Verder nemen strokorrels natuurlijk veel beter vocht op als vlas/houtkrul/stro, dus óók het vocht uit het beton.

Op zich zijn strokorrels redelijk goed te houden, maar dan moet je er veeeeeeeeeeeeel meer ingooien dan voorgeschreven (was om de dag een zak van 20 kilo erbij gooien). en om het natte naar de randen te gooien, dat te laten drogen en dan weer hergebruiken... dat is em echt niet!
Ik vind het niks...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:58

Nou die van mij staan sinds zaterdag weer op de Strovan :)
5 zakken in Boon haar stal en 3 in die van Missy (HIT-matras). Dat geeft nu een laag van 25 cm.
Er wordt nu nog even stevig van gegeten (aan de hoeveelheid mest te zien), maar dat zal zo wel weer minder worden.

Nog een heel gesprek gehad met Top, waar ik eerder een paar zakken korrels van had laten bezorgen. Dat was geen succes (blijkbaar bij meer mensen), want hij kon flink wat pallets terugsturen.
Ook de nieuwe zending zat weer in witte ondoorzichtige zakken zonder naam en dan neem ik dat risiko liever niet weer.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:30

Ik heb de korrels van strokorrels.com, dit zit in doorzichtige plastic zakken met wat luchtgaatjes. Ondanks die luchtgaatjes is het prima buiten te bewaren (heb wel een zeiltje over de bovenste heen). Echter vind ik dat de zakken wel snel scheuren als je ze oppakt...

Ik ben wel tevreden, de paarden lopen de korrels snel stuk waarna je een dikke laag in de stal krijgt. Deze laag wordt ook niet snel nat, wel donker.
Mijn paarden eten er ook niet van (terwijl 1 van mijn paarden verder alles wel eet, zaagsel, vlas, stro...). Ik doe het niet helemaal volgens de instructies, maar dat zullen wel meer mensen doen denk ik...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:52

Ik zit er over te denken om ook stro korrels te gaan proberen

Ze staast nu op vlas, maar dit eet ze ook op, en vind dat ze er snel een vies zooitje van maakt. Ze rommelt alles door elkaar en word het naar mijn ogen te snel nat.

Stro eet ze op, (halve baal per 24 uur) en vlas ook als het nog wit is. Ik moet dit dus nog mengen met het oude vieze spul.... Hoe zit dit met stro korrels? Eten ze dit ook? heeft iemand daar ervaring mee?

Hoe is het onderhoud? Wat moet ik allemaal doen... Hoevaak moet ik bij vullen? en met hoeveel moet ik opstarten?