Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DIRBIN schreef:Ach, het ligt er maar net aan hoe netjes en schoon je de stal houd!Hallo Dubbeldun , inderdaad strokorrels zijn rotzooi maar ook oppassen met houtkrullen deze zijn dan de oorzaak soms van rotstraal aan de poten hé , in de schors van de boom zit een soort stof die zeer slecht is voor paarden ... , probeer maar eens een hennep stro vb hempbed met eucaliptus ...
Vippie schreef:wreckh schreef:Hoop niet dat je al betaald hebt, wij hebben enorme ellende destijds gehad met hun, de ene smoes na de andere en uiteindelijk na 3 maanden (!!!) mn pallet vlas gekregen.
Neff schreef:Schimmel geen last van, terwijl de stallen een half jaar niet zijn gebruikt en er nog een schoon bed van korrels al die tijd in gelegen heeft.
DIRBIN schreef:verkoper of niet ik geef gewoon de perfecte informatie door
PhiaBink schreef:Een betonnenvloer is meestal een vloer dat niet vloeistof doorlatend is. Bij een vloer van minimaal 10cm gewapendbeton, komt er ook niks omhoog.
Waarom is bij mij de bodem, sinds ik de paarden op stro korel heb, kurkdroog? Soms een plek dat zeiknat is, op vegen laten drogen. In NL stonden ze ook op beton, zonder afvoer, op stro of wat anders, Daar veegde ik de natte bende op, open laten liggen om te drogen en vlak voordat de paarden naar binnen gingen trok ik de stak recht.
Bij een tegelvloer hou je een natte vloer. Vocht blijft tussen de kieren zitten, is op laatst verzadigd en je stal blijft daardoor nat. Snap je dat niet????? Bij een betonvloer heb je daar geen last van, dus de stal blijft droog.
DubbelDun schreef:Eigenlijk is het heel simpel
Beton trekt vocht aan en is dus van zichzelf niet waterdicht, niet dat er echt water door komt, maar het 'zweet' wel.
Wil je dat vookomen dan zul je er een waterkerende coating op moeten smeren. Zo maak je ook bijv. kelders waterdicht.
Eea is ook sterk afhankelijk van het grondwaterpeil. Hier op de Veluwe zal dat beduidend lager liggen als op de klei, maar ook dat is weer afhankelijk van de temperatuur. Bij vorst zal ook op zandgrond het peil hoger liggen.
Verder nemen strokorrels natuurlijk veel beter vocht op als vlas/houtkrul/stro, dus óók het vocht uit het beton.